Hiába javult jelentősen az önkormányzatok pénzügyi helyzete, azt hallani, hogy további konszolidációs lépésekre lesz szükség, A devizaadósság törlesztése pedig csak jövőre kezdődik.
Korábbi posztunkban bemutattuk, hogy miként került a csőd szélére a hazai önkormányzati szektor, és melyek lehetnek a szakadék széléről visszavezető út főbb állomásai. Most egy másik szemszögből vizsgáljuk meg a kérdést, és rávilágítunk, hogy az államadóssághoz mérten nem eget rengető tétel hogyan képes mégis komoly kockázatot vinni a magyar pénzügyi rendszerbe. Az eredeti elemzés itt érhető el.
Vasvári Tamás a Pénzügyi Szemlében megjelent tanulmányában rámutat, hogy bár a 2011-es év pozitív fordulatot jelentett a hazai önkormányzatok gazdálkodásában, a korábban felhalmozott hitelállományok – lásd fönti ábra - a soron következő éveken olyan terhet jelentenek majd, ami a központi költségvetéstől is komolyabb segítséget tesz szükségessé.
Hozzáteszi, hogy az önkormányzati adósságállomány a megyei önkormányzatok adósságának konszolidációja ellenére sem csökkent jelentősen 2011-ben, köszönhetően a devizás tételek átértékelési hatásának.
Igaz ugyan, hogy az önkormányzati adósság az elmúlt évtizedben dinamikusan növekedett – a 2000-ben mért 1,0 százalékról 2010 végére a GDP 4,7 százalékára -, továbbra sem tekinthető „veszélyes” mértékűnek. Különösen azért nem, mert azóta volt egy jelentős, bár nem teljes körű állami adósságátvállalás és egy, az eladósodásnak gátat szabó jogszabályi változás is.
A szektor ezzel együtt az államháztartás számára jelentős, közvetett kockázatot hordoz. A befektetők/hitelezők ugyanis egyes önkormányzatok kötelezettségeinek hátralékossá válását akár nemzetgazdasági kockázatként is értékelhetik, az esetleges átstrukturálások, banki veszteségleírások pedig akár az állampapírpiacra is begyűrűzhetnek, megemelve ezzel az országkockázati felárat, és növelve az állam kamatkiadásait.
Éppen ezért a közgazdász úgy látja, hogy a 2012-től kezdődően növekvő terhet jelentő adósságszolgálat a jelenleginél nagyobb pénzügyi kapacitást igényel az önkormányzati költségvetésekben, ami további konszolidációs lépéseket tehet szükségessé. Az önkormányzatok gazdálkodását övező jogszabályi és pénzügyi bizonytalanság nyomán az önkormányzatok jelenleg is komoly államháztartási kockázatot jelentenek, hozzáteszi ugyanakkor, hogy az önkormányzatok gazdálkodásának tömeges reorganizációja javíthat a szektor megítélésén, és csökkentheti ezeket a kockázatokat.
És ne felejtsük el, hogy a neheze most jön: az Állami Számvevőszék több alkalommal is felhívta a figyelmet, hogy az önkormányzatok devizaadósságának törlesztése még csak 2014-ben kezdődik majd.... azaz eddig a törlesztés nem jelentett kiadást, míg mostantól fog. Talán ezzel is összefüggésben hangzott el a napokban, hogy újabb adósságkonszolidáció jöhet?
Ha tetszett a poszt, olvassa el korábbi írásainkat is!
Eszetlenül öntjük a kukába az ételt
Elkerülhettük volna az összeomlást?
Kötelet húznak a politikusok
A csőd elmaradt, de hogyan tovább?
Rossz világ vár a szingli szülőkre
Hol a legjobb nyugdíjasnak lenni?