Pénzügyi Szemle Online Blog

A blogot a penzugyiszemle.hu szerkesztői írják. A portálon cikkeink, tanulmányaink teljes terjedelemben megtalálhatók, és teret adunk a szakmai vitának is. Ingyenes regisztráció itt.

Kövessen minket a Linkedin-en!

A Pénzügyi Szemle online hírei

    • Japán és a folyamatos monetáris lazítás
      Az Egyesült Államok nem engedheti meg magának, hogy további hosszú évekig fenntartsa a laza monetáris politikáját, hisz óvakodnia kell az inflációtól. De mi a helyzet azokban az országokban, ahol a gazdaság természetes folyamataiból eredően folyamatos a deflációs nyomás?

    • Az újraelosztás lehet a megoldás a gazdasági problémákra
      Ha van stabil gazdasági növekedés, akkor a felmerülő problémákra megvan a megoldás: maga a növekedés. Hiába jön tehát egy válság, egy fenntarthatatlan adósság, a problémákat megoldja a stabil növekedés. De mi a helyzet akkor, ha ez a stabilitás elvész?

    • Szükség van az 500 eurósokra az eurózónában
      Az 500 eurósok legnagyobb használója az alvilág, az EKB korábbi igazgatója mégis úgy látja, hogy a bankjegyekre szükség van, mégpedig biztonsági okokból. Az eurózónát ugyanis egyszer már megmentették az 500 eurós bankók.

    • Nyugdíjak: egyre fontosabb az előtakarékosság
      Az Egyesült Államok társadalma elöregedőben van, csakúgy, mint számos más fejlett országban. Ebben a környezetben az állami nyugdíjak vásárlóértéke egészen biztosan csökkenni fog, ami különösen az alsó jövedelmi harmadban okozhat nehézségeket.

    • Ronald Coase - itt és most
      Ronald Coase szerint a közgazdászokra az igazán érdekes kérdések az intézmények - vagyis a társas játékszabályok - középső szintjén várnak. Súlyos tévedés, pontosabban tudatlanság azt hinni, hogy a piacgazdaság intézményei triviálisak, és elintézhetők az olyan sommás állításokkal, mint hogy „magántulajdonra és szerződéses szabadságra van szükség".

    • Amerikai állampapírokat vásárolhatna az EKB
      Az eurózónában komoly problémát okoz a rendkívül alacsony infláció és a lassú gazdasági növekedés. Ha az Európai Központi Bank amerikai állampapírokat vásárolna, azzal egyszerre oldhatná meg a gondokat, úgy, hogy az uniós szabályok sem sérülnének.

    • Rossz célpontra lőttek a görög megszorításokkal
      Miközben Írországban és Portugáliában remekül halad a válság utáni felépülés, Görögország továbbra sem képes a tartós növekedésre. Pedig a megszorítások rendbe tették a költségvetést és a folyó fizetési mérleget is.

Minden napra egy tanulmány

A blog küldetésének tekinti a magyar közgazdasági és pénzügyi kultúra emelését, a gazdasági és pénzügyi kérdések iránt érdeklődők látókörének szélesítését. Ennek részeként minden nap egy-egy, jellemzően külföldi szerzők által jegyzett tanulmányt, elemzést, szakcikket ajánlunk az olvasók figyelmébe. Meggyőződésünk, hogy a nemzetközi tapasztalatok segítik a magyarországi kihívások és problémák jobb megértését, az ezekről való színvonalas vitákat és a megfelelő válaszok megtalálását is. A bejegyzések a szerzők, illetve a Pénzügyi Szemle Online szerkesztőinek véleményét tükrözik. A kommenteket moderáljuk, melynek során az általános moderálási elveket követjük.

Akik figyelnek ránk

ecohu_logo.jpg

hirf.jpg

Vonzóvá kell tenni a tanári pályát

2014.02.16. 08:31 Pénzügyi Szemle

A szegények gondjait nem a minimálbér emelésével vagy a gazdagok adóztatásával lehet megoldani, hanem például jó tanárokkal.

A jövedelmi egyenlőtlenségek aggasztóak, a pénz és a vagyon néhány milliárdosnál landol, a kisemberek milliói pedig egyre lejjebb csúsznak? A megoldás állítólag egyszerű: meg kell adóztatni a gazdagokat, a pénzt oda kell adni a szegényeknek és természetesen fel kell emelni a minimálbért. De valóban ennyire egyszerű lenne? Richard N. Haass, amerikai közgazdász szerint nem. Az eredeti elemzés itt érhető el.

posztba_nagy_37.jpg

A közgazdász szerint a legfőbb gond nem a jövedelmi egyenlőtlenség, hanem a szociális mobilitás hiánya. Vagyis nem az a baj, hogy sokan születnek szegénynek, hanem az, hogy a társadalmon belül kevés az esélye a felemelkedésnek. Semmi gond sem lenne, ha az, aki szegénynek születik, a kellő szorgalommal és kitartással felküzdhetné magát a jövedelmi létrán. Richard N. Haass szerint nem a gazdagok adóztatása vagy a minimálbér emelése a megoldás, hanem az, ha az állam ezt a küzdelme segíti, vagyis megteremti a lehetőségét a kiemelkedésnek.

Hogyan képes erre az állam? Először is a kereteket kell megteremteni, erősíteni a személyiségi jogokat, megerősíteni a jogállamot és erős intézményeket létrehozni, melyek védik az állampolgárokat és biztosítják a rendet.

Másodsorban az államnak meg kell teremtenie a mindenki számára elérhető, minőségi oktatás és egészségügy rendszerét. Az oktatás esetében nem csak az elérhetőség fontos, de gondoskodni kell a minőségről is, ami két módon biztosítható a közgazdász szerint. Egyrészt a tanári pályát vonzóvá kell tennie az államnak, amit elsősorban a fizetéseken keresztül tud megtenni. Másrészt a gondoskodnia kell a tananyag időszakos felülvizsgálatáról, amely folyamatba be kell vonnia a vállalati szektort is.

Németország vagy Svájc versenyképességének egy jelentős része onnan ered, hogy a tananyag összeállításánál az oktatási intézmények együttműködnek a vállalati szektorral. A tanulás fontos, ennél is fontosabb ugyanakkor a versenyképes és használható tudás megszerzése.

Richard N. Haass szerint a szociális mobilitás megteremtése és erősítése néhány jól célzott reformmal megoldható, ezek között a megoldások között azonban nem szerepel a gazdagok adóztatása és a minimálbér emelése. Főleg, mert ezek olyan lépések, melyek elől a gazdagok és a jól menedzselt vállalatok egészen biztosan kitérnek…

Ha tetszett a poszt, olvassa el korábbi írásainkat is!

Magyarország nem Argentína - szerencsére

A brüsszeli észjárás és a magyar fejlesztések

Egy rossz reflex rángatja a forintot

Mások pénzéből nem lesz itthon biztos jövő

Londoni magyarok: hány bizonyíték kell még?

Egy sikeres recept az államadósság elleni harcban

A bejegyzés trackback címe:

https://penzugyiszemle.blog.hu/api/trackback/id/tr475812348

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bankvezér 2014.02.16. 12:09:13

Milyen jó lesz, ha majd magasan képzettek (minimum főiskolai diploma) lesznek azok is, akik minimál bérért egész nap szart lapátolnak . :)))

Én már csak azt kérdezem meg, hogy mikor lesz végre olyan tanulmány, amelyik eddig nemközismert értelmes gondolatot is tartalmaz?
Mert közhelyekből és nyilvánvaló hülyeségekből már nagyon elegem van!

2014.02.16. 20:06:31

Szerencsétlen tanerőket békén hagyhatnák már igazán.Épp elég csapás nekik ez a fonnyadt hoffmarózsaszál.

tisztapista 2014.02.16. 22:24:15

Címeres ökör a tanulmány szerzője. Milyen társadalmon belüli felemelkedésről beszél? Mire valaki a lovaskocsi szintről eléri a Trabant szintjét, addigra a társadalom már rég a menő nyugati kocsiknál fog járni, csak hogy érzékletes példát hozzak.

És a különbségek minden generációban megvannak, és újra is termelődnek. Az mellékes, hogy társadalmi szinten van fejlődés. Ma egy "panelproli" a saját, melegvizes fürdőszobával kb. olyan szinten van, mint 2000 éve a római császárok. De mindhiába él a panelproli a császárok szintjén, ha közben elégedetlen az életével, mert a szomszédnak eggyel nagyobb kocsija van...

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2014.02.16. 22:27:27

PEDAGÓGUS

Tanár ír a fatáblára
Krétával. Mindkettő ára
S vérnyomása is nő. Bére
Csökken csak az évvégére.

Osztályharcol s fáj a háta:
Nagy a gerinckopás ráta.
Ritkán pihenhet meg teste,
Dolgozatot javít este.

Éhbér mellett jövőt épít,
Néha mereng, miért épp itt.
S vonzza bár a Temze partja,
Túró Rudi itthon tartja.

illusztrálva:
fradyendre.blogspot.hu/2011/04/pedagogus.html

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2014.02.16. 22:29:26

TANÁROK

Volt egyszer egy jó tanárom.
Nem is egy, hanem tán három.
Volt az öt is, húsz, vagy hatvan…
Nem biztos, hogy száz alatt van.

Vagy az idő szépít talán,
S nem is volt a sulink falán
Általam írt krétafirka:
„Aki tanul, stréber birka!”?

Régi élővilág órák…
Hol az idő szinte jó rák
Módján hátrafelé úszott,
S én csak ültem, mint egy túsz ott.

Mégis szép emlék e terem!
Meghallgattuk, mi hol terem,
S mely tengert nem úszik ponty át,
S néztük Fáskertiné kontyát.

Találgattuk, szétesik-e
(Nem csak szétes, van egy ike!),
Ám az túlélt telet, nyarat,
Mint az emlék, s egyben maradt.

Matekóra, történelem,
Mengyelejev s jó sok elem,
Kísérletek, füst és korom…
Így illant el ifjúkorom.

illusztrálva:
fradyendre.blogspot.hu/2011/08/tanarok.html

tisztapista 2014.02.16. 23:13:16

@Frady Endre:

Gyenge versek helyett mért nem
Írsz ki tendert, kérlek szépen?
Nyolc szótagos műremeked
Felülmúlja bármely gyerek

Nem ez a baj, költő vénát
Lelsz sokakban, csak épp bénák
Ahhoz, hogy használják mindig,
Magyarórán nem ez dívik.

Attól viszont, hogy te mered
Használni a rímképletet,
Nem kellene minden blogot
Verseiddel szétoffolnod...

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2014.02.16. 23:17:18

Egyszerű: le kell adni a tananyagot és kész. Az a jó tanár aki ezt teszi. Leadta, kész, megtette amit kell. Hajrá magyar értelmiség és éljen a szocccializmus.
És aki nem tud hejesssirni az nem is ember!
Hajrá diplomás semmihez se értő magyar állami dolgozó értelmiség!

Oki08 2014.02.16. 23:49:44

@tisztapista: A romai csaszaroknak joval tagasabb furdoszobajuk volt es nemcsak nekik, de az elitnek is volt, sot kozfurdok is voltak. Masreszt a romai csaszar csak ramutatott egy nore es annak le kellett vele fekudnie. Hogy csinalna meg ezt egy panelproli?
100ev mulva majd rajtunk rohognek, hogy mekkora barbarok voltunk...

Kiosakyt idezve "A kemeny munka nem oldja meg a penzproblemakat. A vilag tele van ke- menyen dolgozo emberekkel, akik munkajuk fejeben nem tudnak elegendo penzt felmutatni, kemeny en dolgozo emberekkel, akik penzt keresnek, meg- i s egyre melyebbre siillyednek az adossagban, es l'gy a meg tobb penzert meg kemenyebben kell dolgozniuk.
Az oktatas nem oldja meg a penzproblemakat. A vilag tele van magasan kepzett szegeny emberekkel. Ezeket hfvjak szocialistaknak.
A munkahely nem oldja meg a penzproblemakat. Sok ember szamara a J .O.B. betuszo (job=munkahely, angolul) ezt jelenti: Just Over Broke (eppen csak a csodhelyzet felett). Millioszamra vannak olyan alkalmazottak, akik csak epp annyit keresnek, hogy megeljenek, de amibol nem engedhetik meg maguknak, hogy eljenek. Szamos, allasban levo ember nem engedheti meg maganak a sajat otthont, a megfelelo orvosi ellatast, a kepzest, vagy akar csak azt, hogy elegendo penzt tegyen felre maganak nyugdrjas napjaira.
"

Oki08 2014.02.16. 23:54:32

"KAPITALISTA VAGY SZOCIALISTA VAGY?
Evekkel ezelott hallottam egy viccet, amely elmagyarazza a kiilonbseget egy szocialista es egy kapitalista kozott. Egy szep napon egy szocialista be- kopogott egy farmer ajtajan, es arra kerte ot, csatlakozzon a helyi szocialista parthoz. Mivel a farmer nem tudta, mit jelent ez, arra kerte vendeget, mond- jon egy peldat a szocialista viselkedesre. A szocialista ezt mondta:
— Ha van egy tehened, akkor a falu minden lakoja tejhez jut a tehenedtol. Ezt ugy hfvjuk, hogy a vagyon megosztasa.
— Ez jol hangzik — mondta a farmer.
- Es ha van egy birkad, akkor mindenki gyapjuhoz juthat — folytatta a s/.ocialista.
Nagyon helyes — mondta a farmer. — Jonak tunik ez a szocializmus.
Nagyszeru — ujjongott a szocialista, mivel azt gondolta, sikeriilt va- lakit megnyernie a szocializmus iigyenek. — Es ha van egy tyukod, akkor a lojasbol is mindenki osztozik.
- Micsoda!? — kialtott fel diihosen a farmer. — Ez rettenetes. Hordd el magad innen, a szocialista eszmeiddel egyiitt!
- De . . . de . . . de hat — hebegett a szocialista, — en ezt nem ertem. I liszen te nagyon oriiltel a tej es a gyapju megosztasanak. Miert tiltakozol akkor a tojasok megosztasa ellen?
- Hat azert, mert nekem nines se tehenem, se birkam. Viszont van egy lyiikom — acsargott a farmer.
Es eppen ez az, ami miatt a 2. penzugyi IQ olyan fontos. Mindenki egyet- ITI abban, hogy a vagyont meg kell osztani, egeszen addig, amig a te vagyo- nodrol, es nem az ovekrol van szo."

lobaszopiatej 2014.02.17. 00:19:41

Jó az írás, kár hogy ma sokan a politikus életpályamodellben látják a felemelkedést, xarrá adóztatva vagy alulfizetve azokat akik tiszességes munkával kapaszkodnának fel.

billy reed 2014.02.17. 00:23:17

@Oki08: Marx pontosan ezt mondta anno. A bérmunkás mindig csak annyit fog kapni, amennyi a munkaereje újratermeléséhez elég.
A profit /és vele a jólét/ a tőkésé lesz.
Kivéve, ha a munkásság kiharcolja.

A tanulmány szerzője tipikus kapitalista. A gazdagot ne piszkáljuk, a vagyonát se, és neki se kelljen semmit tennie a közösségért, legyen továbbra is természetes, hogy valaki megvesz pl. erdőt, vagy hegyet, vagy tavat, vagy szigetet, inkább próbálja az állam megoldani /a szegények pénzéből/, hogy ez minél többeknek sikerüljön.

Reszelő Aladár 2014.02.17. 00:37:33

Ebben szó sincs arról a kedvelt libsi szemléletről, hogy mindenkit egyetemre. A jó szakiparost lassan körbeadják, mert annyi a kókler meg a tolvaj.

A minőségi oktatás minőségi tanárokkal kezdődik, akiket túl azon, hogy megfizetnek, nem a futottak még kategóriából nevelnek ki.

A gazdagokkal az a baj, hogy a össz haszonból a részesülésük hatalmas, míg a közjóhoz csak lésztámuk arányában járulnak hozzá. Közérthetően egy milliárdos emberek ezreinek jövedelmét keresi meg, de például TB-t csak maga után fizet.

Mivel jelenleg (mindig) ők kormányoznak, nem érdekeltek a változásban. Ekkor jön Marx, aki az mondja, hogy jön a melós réteg aki fellázad és elveszi ami neki jár.

A Monopoly nevű játék ugyanilyen, végül csak egy lesz gazdag, mindneki más csődbe megy. Ekkor a marxi fordulattal vége lesz a játéknak, és egy új leosztás jön.

Az állam szerepe, hogy ezt a lefolyát lassítsa.

kedves okos honfitársaim 2014.02.17. 01:11:42

A huszonsokéve tartó mantrázása annak, hogy a jövő az oktatáson múlik, és hogy a társadalmi felzárkózás elképzelhetetlen jól képzett/fizetett tanárok lelkiismeretes, jó feltételek között zajló munkája nélkül, ez nagyon köztudott.
Talán van benne igazság is. Ha viszont egy tanár elmondja, hogy jelenleg nem a tárgyi, anyagi feltételek terén szorít a csizma leginkább, hanem a tanulói és szülői attitűd jelentik a legnagyobb problémát, a "megrendelő", azaz az átlagember kétféleképpen reagál: vagy leírja a tanárt, hogy alkalmatlan, vagy jön a jól ismert, sommás kinyilatkoztatás, "ütni kell őket!", mivel hogy "minket is vertek, mégis itt vagyunk... rendes emberek lettünk, felnőttünk stb."
Egyrészt ha régebben jobb volt az oktatás (akár veréssel), hogy tartunk itt (főleg lelkileg, szellemileg, társadalmi működés szempontjából, tehát nem anyagilag), hogy tarthatunk itt a gyehennában?!
Másrészt azért ne lepődjön meg senki, ha a sok erőlködés végén nem csak minálunk, de a ma nagyon fejlett fehérember világában sok helyen lassan, észrevétlenül visszakúszik az a gyakorlat, ami lehet, hogy undorkeltő itt a többség számára, de nekem organikusabbnak, és igazságosabbnak is tűnik: a HÜLYEGYEREKKEL nem erőlködik senki. Ha maga ÉS a család nem küzd alázatosan, a tanár, LEGYEN AKÁRMILYEN JÓL FIZETETT, orbitális pályáról szarja le, hogy miben mekkora rejtett tehetség, vagy értékes ember lehetősége. Ha egy teszem azt kilencedikes zsenibogyó naponta bizonygatja, hogy mekkora tróger szarkupac, a szülő meg a tanár számára a marardék felelősségmorzsákat is lesöpri a kontaktus során, akkor joggal mondhatja a tanár hogy mehet a levesbe. Tudom, kevesen vagyunk, minden értéket, tehetséget védeni kell, bla bla. De most talán abból a fiatalból van kevés, aki tudja magáról, hogy lelkiismeretes munkával kell keményen dolgozva, számolva megélnie egy szakmával+érettségivel, adót kell fizetnie, családot kell eltartania, és el kell fogadnia az magasabb végzettségűek instrukcióit. Ma nem kilencmillió fasisztát nehéz féken tartani, mint Rákosi idején, hanem kilencmillió okost. Itt minden "okosba" megy, és minden hülyegyerek azt hiszi, hogy sikeres lesz, és majd minden megy magától. Az első csorbulásnál meg bemondja, hogy itthagyja ezt a putrit, csak már mehetne.
Mihelyt lezárulnak a Nyugat külső erőforrásai, bedől a luxuscivilizáció, és menten nem a tehetségre lesz tömegigény, hanem a szolgára. Ha az oktatás, de különösen a körülötte lebzselők továbbra is erőltetik, hogy mindenkinek jogai vannak fűhöz-fához, valamint valamiben nyilván ő is tehetséges, tehát öröm lesz a megélhetés, jó nagy gondok lesznek belőle.

kedves okos honfitársaim 2014.02.17. 01:22:20

@Reszelő Aladár: A minőségi oktatás minőségi családdal kezdődik. A minőségi család NEM a minőségi oktatásból kikerülők miatt lesz minőségi, hanem más miatt. Az emberek többsége - amint azt naponta látom - gyarló, szarházi módon viselkedik, akármilyen tanult, önző és felelőtlen, elhagyja a családját, munkahelyét, szüleit, vallását (ami lehet, hogy nagy gáz, de ebben nem akarok vitázni, habár biztos ugranak rá sokan...), hirtelen felindulások, vágyak, ösztönök miatt. Ez nem az oktatás sara. Ez törvényhozási kérdés. A társadalommal nem kell olyan engedékenyen bánni, mint ami a nyugati civilizációban gyakorlattá vált, csak amiatt, hogy a túlnyomó többség olyan zsibbadt a jólét miatt, hogy nem jóllakottságában jámbor (jelenleg). A társadalmi keretek közül való kitörési lehetőségek megsokszorozódása, a retorziók jelképessé tompulása, az az érzés, hogy végül is mindig van hová menekülni magunk elől, olyan szomszédok közé, akiket húsz év alatt sem ismerünk meg, olyan hírek közé, ahol minden bűnünket relativizálhatjuk a soha felelősségre nem vont, de köztudott gazemberekhez képest, valójában adják a lerohadást. Az oktatás moshatja kezeit a politikához, és kimagaslóan legfőként a médiához képest.

Gamma Leonis · http://gombamania.blogspot.com 2014.02.17. 02:14:40

@kedves okos honfitársaim: "Mihelyt lezárulnak a Nyugat külső erőforrásai, bedől a luxuscivilizáció, és menten nem a tehetségre lesz tömegigény, hanem a szolgára."
Remélem, hogy az unokád önként és dalolva fog dolgozni ingyen az úr birtokán. :-D

Gamma Leonis · http://gombamania.blogspot.com 2014.02.17. 02:40:38

Rossz helyen kapirgál a sok tanult köldök szemlélő. Az iskolarendszer elsődleges szerepe, hogy hozzászoktassa a gyerekeket a nyolc órás dolgos élethez, beleverje a fejekbe a társadalmi szabályokat, megtapasztaltassa velük a klikkesedés előnyeit és hátrányait, majd felső oktatási szinten megismertesse a fiatal felnőtteket a kapcsolati tőke értékével.
Kezdjük ott, hogy nem vagyunk egyformák. Hiába van mindenki koponyájában agyvelő, sosem leszünk azonos képességűek. Itt mindenki egyen egyedről ábrándozva fantáziál. Majd a tanárok... sosem felejtem el az egyik kiégett, alkoholista tanáromat. Ők is csak emberek eltérő személyiséggel, elhivatottsággal és életúttal. Nem az oktatás a fontos, hanem a tudáshoz való szabad hozzáférés. A tanulást kell megkedveltetni a gyerekekkel. Szerintem rossz ötlet a legenergikusabb életszakaszban bezárva tartani őket. Reggel be a suliba, késő délután szabadulhatnak. A társadalom, inkább a hatalom fél a kontrollja alól kiszabadult emberektől.
A fő gond, hogy évezredek óta korlátozva van a valódi erőforrásokhoz való hozzájutás. Mindenért fizetni kell, semmi sincs ingyen, így gyakorlatilag a fogyasztás-fizetés láncára vagyunk felfűzve. A szabadság látszólagos. Azonban a szabad mozgás, hogy az ember ott adhatja el a tudását-erejét, ahol a legtöbb pénzt kaphatja érte és nincs robot, egészen jó. Megadja az aktív, szabad élet illúzióját. Sajnos ettől még a munkaerő nem lesz valódi ura a világnak és az erőforrásokhoz való hozzájutása továbbra is erősen korlátozott. Ráadásnak a mindenkori felépítése a gazdasági rendszernek olyan, hogy kevesen uralják az erőforrásokat, és a többség ki van zárva azok használatából. Gyakorlatilag a mai világban van a legtöbb zsellér, vagyis nincstelen. Kisemmizettnek lenni rendkívül frusztráló. Tanult kisemmizettnek lenni hatványozottan rossz. A milliárdnyi szegény sorsát nem fogja megoldani a nívós oktatás. Persze közülük néhányan eljutnak egy jobb helyzetbe, de a többség nincstelen marad. Szerintetek mi a fene baja van/volt az egyiptomi fiataloknak? Tanultak, de nyomorognak.
Majd az oktatás, a tanárok megoldják a világ gondjait... a tanulmány szerzője egy idióta.

Gamma Leonis · http://gombamania.blogspot.com 2014.02.17. 02:56:05

Ui.: A tudás is erőforrás. Ha már egyszer sokunknak nem lehet saját erdeje, hegye, tava, aranybányája stb., akkor legalább a tudás legyen szabadon hozzáférhető, fiúnak és lánynak egyaránt!

Sics68 2014.02.17. 03:20:25

A fenti cikket és a hozzászólásokat olvasva Több gondolat is felmerült benne, amiket szeretnék megosztani veletek.

1.
Mindíg a társadalmat osztjuk fel gazdagokra és szegényekre. Ez a valóság olyan megközelítése ami féligazság. ( Azaz olyan valami, ami önmagában igaz ugyan, de a valóság fontos és releváns részének csupán egy szelete...)

Ugyanis ma a "gazdagság", azaz a földbolygón létező és birtokolható javak jelentős hányada nem "személyek" hanem "szervezetek" ( cégek, cégcsoportok, alapítványok, országok, pártok stb ) birtokában van.

Hogy az elosztható javakból ki hogyan részesül az egy másik kérdés - de a birtoklásból "az emberek" zöme egyre inkább kiszorul.

Ez persze magával hozza azt is, hogy az emberiség nagy része a "javak" hasznának húzásából is kiszorul.
( Tulajdonjog = a javak birtoklásának és hasznuk húzásának a joga...)

Amíg tehát az egyének többsége kiszorul a javak birtoklásából (sőt: fizetni lesz kénytelen a javak használatáért - ívóvízért, fürdési lehetőségért a folyóban, kirándulási lehetőségért az erőben, belépésért a kastéylmúzaumba...) addig ezek az emberek szükségképp egyre szegényednek, míg a pénz és vagyon szükségszerűen a javak birtokosaihoz áramlik.

( Illetve valójában a pénzt "gyártó" azaz kibocsátó tőkés csoportokhoz, de ez már egy másik, hosszabb téma. )

2.
Tanítás, oktatás:

hogy ez mennyire oldja meg a "társadalmi mobilitás" kérdését, ezzel kapcsolatban eléggé szkeptikus vagyok.

Azaz magát a színvonalas oktatást helyeslem, ugyanakkor meggyőződésem, hogy meggyőződésem, hogy ez nem oldja meg a társadalom jelentős részének elszegényedésének, a középosztály eltűnésének, és a társadalom úgymond "kettészakadásának" a problémáját. ( Azaz a színvonalas és mindenki számára hozzáférhető oktatás ezeken a pronlémákon önmagában nem segít.. néhány ember esetében esetleg igen, de a többség esetében nem ... hisz a helyzet oka nem a tudatlanság, hanem "rendszer szintű probléma" ... ezt oktatással olyan mint ha egy atomkatasztrófa súlytotta övezet lakóinak C-vitamint osztanánk... biztos jót tesz, de a problémát nem oldja meg ... )

3.
Színvonalas oktatás: mint az többen már pedzegették, az oktatás színvonala és eredményessége/milyensége/minősége nem csak az iskolán múlik!

( Az oktatás színvonala és eredményessége - értsünk bármit is ezalatt! )

Múlik persze részben az iskolán is: a pedagógusok milyenségén, a tananyag és tanszerek milyenségén stb. Ez vitathatatlan.

De legalább ennyire a tanulókon is múlik: az ő hozzáállásukon a iskolához/tanuláshoz, az ő tanulás iránti elköltelezettségükön.

EZt pedig a családi háttér és a kortárs csoport értékrendje ... az ebből megfogalmazódó "elvárások" ... azaz voltaképp a társadalom elvárásai határozzák meg. ( Meg az életkörülményekből adódó lehetőségek is, természetesen.)

Vagyis: hiába hajítjuk utána a színvonalas oktatásban való részvétel "elvi" lehetőségét annak a tanulónak, akit nem motivál erre, vagyis az oktatásban való részvételre és a nehézségek leküzdésére és elviselésére a környezete: családja és barátai, na meg persze az életkörülményei.

infiel 2014.02.17. 05:21:58

Ja értem, a rablókat ne

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.02.17. 06:28:51

Senki nem vonja kétségbe a jó oktatás szükségességét, ám az már illúzió, hogy ettől lesz jobb az embereknek.

Milyen jó lesz, ha a vállalatok kapujában magasan képzett diplomások állnak sorban a meghirdetett kevés állásért. Mármint jó lesz a vállalatoknak, mert a kereslet-kínálat alapján még olcsóbban juthatnak diplomás munkaerőhöz.

Az embereknek nem lesz jobb, mert ettől még nem lesz több ipar, több magas színvonalú termelés az országban. Max. egy-két példa mutatóba, de az ország iparának szerkezete nem fog változni.

különvélemény 2014.02.17. 06:49:56

Na nézzük:
Richard N. Haass
"Haass received the Presidential Citizens Medal for helping to develop and explain U.S. policy during Operation Desert Shield and Operation Desert Storm. Previously, he served in various posts in the Department of State (1981–85) and the Department of Defense (1979–80)."
" From 1989 to 1993, Haass was Special Assistant to United States President George H. W. Bush and National Security Council Senior Director for Near East and South Asian Affairs"

Semmilyen közgazdász végzettsége sincs.
Egy senkiházi stratéga. Csak ahhoz ért, hogy kell lerohanni idegen országokat mondvacsinált ürügyekkel.

"A megoldás állítólag egyszerű: meg kell adóztatni a gazdagokat, a pénzt oda kell adni a szegényeknek és természetesen fel kell emelni a minimálbért. De valóban ennyire egyszerű lenne? Richard N. Haass, amerikai közgazdász szerint nem."

Itt a cáfolata 90 percben: Inequality for All
www.imdb.com/title/tt2215151/

Link elek 2014.02.17. 06:59:28

@bankvezér:

A szart felesleges lapatolni. Egy normalis vilagban ezt elvegzik a szenyvizszivattyuk.

A gepeknek kell(ene) fizikai munkat vegezni (mindet!!), nem az embereknek.

nu pagagyí 2014.02.17. 07:49:07

@Gamma Leonis: Annyi igazság van az általad írtakban, hogy ha elválik az oktatás a társadalmi lehetőségektől akkor problémák lesznek. Egyiptomban az oktatás demokratikus, a társadalmi berendezkedés viszont oligarchikus. A vagyon és a döntési lehetőség kevesek kezében van és örökletesen hagyományozódik át. Azok a problémák, amik így keletkeznek viszont előreviszik majd az országot.

Nálunk a Fidesz-hatalom lecserélte a demokráciát és egy áldemokratikus, oligarchák által irányított ország kiépítésébe kezdett. Azt is kiválóan felismerte, hogy ehhez egy lebutított oktatási rendszer passzol, olyan, amelyből a szabadság csíráit is ki kell ölni. A terv, hogy már a megszületett gyereket is életpályamodellel lássák el. Ez utóbbi, a szegény családokban született gyerekeknek a közmunkás-karriert jelenti, gazdagéknak meg a belterjes dzsentriképző Nemzeti Közszolgálati Egyetemet, ahová a szülők "érdemei" alapján lehet majd előbb-utóbb bekerülni.

nu pagagyí 2014.02.17. 07:55:10

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Egy jól képzett embernek nem kell feltétlenül sorban állnia a gyárkapunál, ha az oktatás felkészít arra, hogy önállóan is lehet vállalkozni. Utóbbihoz persze az is kell, hogy lehessen is: legyen verseny, a társadalom tisztelje a teljesítményt, az állam ne titkolja el a releváns információkat, a gazdagoknak egyfolytában meg kelljen dolgoznia azért, hogy megtarthassák a vagyonukat.

nu pagagyí 2014.02.17. 08:12:01

@billy reed: Ezen már Ford is túllépett, mert felismerte, hogy csak akkor érdemes autót gyártani, ha van aki megveszi, ezért olyan fizetést adott a munkásainak, hogy némi spórolással meg tudják vásárolni az általuk előállított terméket. Ezzel indult a jóléti kapitalizmus, amely tehát nem kényszeren, hanem józan felismerésen alapult. Ilyen rendszer csak a szabadság körülményei között alakulhat ki és maradhat fent. Bugris országban a gazdagok a népet fosztogatják és külföldön realizálják a hasznot. Fáj nekik minden fillér, amit a beszélő szerszám fenntartására kell fordítani, mert akkor kevesebb jut nekik.

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.02.17. 08:20:08

Mo-n - és általában Kelet-Európában - tanár abból lesz, aki nem tud jó munkahelyet találni magának, így kénytelen szar helyen elhelyezkedni. Ez eleve hatalmas belső elégedetlenség forrása a tanárokban. Az egyetlen megoldás: drasztikusan növelni a tanári béreket.

Holle anyó 2014.02.17. 08:22:37

Ja! Persze! Tanulj, vizsgázz, gürcölj, harcolj, versenyezz!!!!!

És akkor nem csak szegény leszel, hanem frusztrált, gyomorfekélyes idegbeteg is.

Fogja már fel valaki végre, hogy nem azért élünk, hogy minden szart megvegyünk magunknak, amire ugyan ténylegesen nincs szükségünk, de mások jól meggazdagodnak rajta.

Én tanultam is, güriztem/ek is, de ha újra kezdhetném az életemet, elmennék egy kis tanyára, megtermelném a kajámat, a fölösleg eladásából szereznék egy kis készpénzt a feltétlenül szükséges dolgokra és szarnék a tetves kurva államra és egyáltalán a világra.

HAGGYANAKBÉKÉN!!!!!!!

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.02.17. 08:23:26

@billy reed:

Ez már Marx idejében se volt így, Marx tévedett. A kapitalizmus nem dogma, s képes megújítani magát. S éppen Marx idejében lett az, hogy a fejlett országokban a tőkések drasztikusan növelni kezdték a munkások bérét. Az alacsony bérek maradtak a gyarmatokon, de nem a fejlett államokban. Sőt a II. vh. után a bérek elszálltak nyugaton, hatalmas összegeket keresnek a bérmunkások. Mára pont ebből kell visszavenni, mert a globalizáció miatt a volt gyarmatok is részt kérnek már a tortából.

Holle anyó 2014.02.17. 08:23:55

@nu pagagyí: Ritkán értek egyet veled, de most igen.

jo.e 2014.02.17. 09:01:23

@kedves okos honfitársaim: @Gamma Leonis:
Nagyon érdekes elolvasni ezt a 2 hsz-t 1más után!

Kedves G.L.! Ebből a pár sorból nekem az jön le, h. te mostanában - ellentétben az előtted szólóval - nemigen találkoztál osztályteremben diákkal. Vagy nagyon szerencsés vagy és akkor irigylem a problémáidat :) Viszont észt osztani azt nagyon szeretsz, szeretnél.
Amiket itt összeírtál, sztem az igazi pedagógiai, stb. bulls..t
Ezzel ellentétben k.o.h. majd' minden szavával pontosan írja le a magyar rögvalóságot. Bizony nagyon szép és jó a gyermeki önmegvalósítás, de akkor azt csinálják úgy, ahogy te gondolod: nem bezárva tartva őket... "Ki oda se' ballagott, még jutalmat is kapott" Sok sikert hozzá! :)

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2014.02.17. 09:12:22

@tisztapista: Ha már a gyenge verseket emlegetted, be kell vallanom egyszer olyat is írtam. Te akartad... ;-)

GYENGE VERS

gyenge verset írok,
ez manapság divat...
s ellep hónalj-nyirok,
midőn szerki hívat...

nem vagy túl nagy márka,
stöpszli költőpörkölt!
vár kritika-zárka,
s reggel líra-őr költ,

s százszor, nagy iramba’
lekörmölöd szépen:
aki ilyen bamba,
rúgja magát képen!

cellasarok… bidé…
önképrúgta gyerek...
verset írni idé-
- n én már nem is merek!

illusztrálva:
fradyendre.blogspot.hu/2009/09/gyenge-vers.html

egysmás 2014.02.17. 09:13:49

@Link elek: Ha mindent a gépek végeznek, ami munka, akkor az embereknek mit kell csinálniuk?
Úgy a nagy tömegeknek?

2014.02.17. 09:37:53

@maxval a gondolkodó birca: Kezdtem olvasni a kommenteket, és elkeseredte, de a végén láttam, hogy van még remény. Kösz maxval.

Aranea 2014.02.17. 10:09:27

Tanítás?! Soha többet!
A tanári pálya erkölcsi és anyai megbecsülése olyan szinten hiányzik, hogy amelyik kolléga kicsit is alkalmas másra, már rég otthagyta a pályát és kerített magának élhető munkahelyet. Mindenkit csak lebeszélni tudok róla.

különvélemény 2014.02.17. 10:36:32

Az egész humbug arról szól, hogy az emberek meg az oktatás a hibás, pedig, ahogy @nu pagagyí: írta:

"Bugris országban a gazdagok a népet fosztogatják és külföldön realizálják a hasznot. Fáj nekik minden fillér, amit a beszélő szerszám fenntartására kell fordítani, mert akkor kevesebb jut nekik."

Az oktatásra kenés arra szolgál, hogy 15 évig maradj kussban, majd emeljük a tanárok bérét, akik majd képeznek jó szakembereket, akik majd termelnek pénzt.

Csakhogy ez az egész hazugság.
SOKKAL képzettebbek ma az emberek az usában, mint 50 éve, mégis sokkal szarabbul élnek.
Az volt az aranykor, még voltak szakszervezetek, megbecsülték a munkát, meg is fizették rendesen.

Akkor még sokkal kisebb volt a különbség a tulajdonos és a dolgozó között.
Azután elkezdték leépíteni a szakszervezeteket, csökkentették a béreket (versenyképesség vezényszóval) és fújták a buborékot.

És most azt merik pofázni, hogy hagyjuk a gazdagokat, ők adnak munkát. Kinek?
Maguknak meg a bankáraiknak.
Bevándorlókkal meg a kínaiakkal legyártatják a cuccot és el akarják adni drágán a lakosságnak, csakhogy nekik nincs pénzük rá, mert nem kapnak munkát.
Eközben ezermilliárdok, amit "megspóroltak" az olcsó munkaerőn, bankokban csücsülnek és spekulálnak vele.
Ez nem működőtőke, nem fektetik be, csak fialtatják. Mondjuk azon, hogy a rizs árának emelkedésére játszanak. Ettől felmegy a rizs ára, ők még gazdagabbak lesznek, az emberek meg fizethetik a drágább rizst, akinek így már nem jut rá, az éhen hal. Kit érdekel.

Link elek 2014.02.17. 10:59:15

@egysmás:

Hát nem fizikai munkat.
A gepek, szamitogepek viszont nem gondolkodnak, es keptelenek problemakat megoldani, csak feladatokat végrehajtani.
Vagyis tervezokre, kreativokra, igenyeket megfogalmazokra még sokaig szukseg lesz.

~30 eves tavlatban szerintem megvalosul az alanyi jogon jaro penz es teljesen eltunnek az emberi munkat terhelo adok, es megjelenik/dolgozik nehany _milliard_ gep/robot, amik ma meg nincsenek kozottunk.

egysmás 2014.02.17. 11:07:58

@Link elek: Millió számra kellenek tervezők, meg kreatívok?
Meg szellemi munkások?
Nem má, hogy ezt komolyan gondolod!

A tömegek munkához jutásában nem segít a képzés.
Egyszerűen nincs szükség sokkal több agysebészre, mérnökre, kreatívra, mint amennyi most van.

A legtöbb mérnök már most is technikusi munkát végez. És elhiszi, hogy az egy mérnöki munkakör.

Az alapjövedelem az megoldás tud lenni.
Plusz a túlórás munkát terhelő adó.
Hogy ne érje meg túlórázatni, inkább vegyen fel még egy embert.

különvélemény 2014.02.17. 11:27:25

@Link elek:

Az alapjövedelemhez az kell, hogy a pénz adók formájában beérkezzen az államhoz, aki azt ki tudja utalni.

Csakhogy az egyre koncentráltabb nagyvállalatoknak eszük ágában sincs adót fizetni, offshore számlákon pihentetik a pénzt, mint ahogy azt az Apple teszi a több mint 100 milliárdjával.

Nem látok arra reális esélyt, hogy a közel jövőben olyan törvények szülessenek nyugati országban, ami elvonná a gazdagoktól a pénzük egy részét és visszaforgatná a társadalomba.

Pedig pénz lenne.
A világ átlag GDP-je $12000 ez $1000 fejenként, tehát egy 3 tagú családnak jutna $3600 havonta.
A kínai parasztnak, az indiai nyomornegyedben élőknek, vagy akár az esőerdőben élő törzs tagjainak is.

Ennyi pénzből úgy felpörögne a gazdaság, hogy a felesleget nyugodtan megtarthatnák a gazdagok, úgy is szupergazdagok lennének.

bankvezér 2014.02.17. 14:38:15

@Link elek:
Ha ezt ilyen okosan megállapítottad, akkor rajtad már mutatkozik a tanulás eredménye. :)

Gamma Leonis · http://gombamania.blogspot.com 2014.02.17. 15:12:14

@jo.e: Szerencsére nem akarok döntéshozói helyzetbe kerülni, így hátradőlve okoskodhatok. Gyerekeim sincsenek, akiknek én vagy mások tönkretehetnék az életét.

GERI87 2014.02.17. 17:34:34

@Reszelő Aladár:

"A gazdagokkal az a baj, hogy a össz haszonból a részesülésük hatalmas, míg a közjóhoz csak lésztámuk arányában járulnak hozzá. Közérthetően egy milliárdos emberek ezreinek jövedelmét keresi meg, de például TB-t csak maga után fizet."

"Emberek ezreinek jövedelmét keresi meg," szó szerint! vagyis a te TB-det ő fizeti valójában utánad, neked abból van fizetésed hogy neki dolgozol, ő ad neked munkát, megélhetést, a megtermelt tőkéből részesedést!
nehéz eddig elgondolni?

különvélemény 2014.02.17. 18:47:18

@GERI87: "vagyis a te TB-det ő fizeti valójában utánad, neked abból van fizetésed hogy neki dolgozol, ő ad neked munkát, megélhetést, a megtermelt tőkéből részesedést! nehéz eddig elgondolni?"

Nem, mert nem adózza le.
Max. osztalékadót fizet, de azt sem szereti, inkább trükközik.
A külföldön tartott pénze után meg nagyjából 0% adót fizet.

Asidotus 2014.02.17. 20:56:08

@GERI87: azért ne csináljunk úgy, a csúcsfizetést kapó csúcsvezető hogy ő ennyivel többet tesz le az asztalra a munka frontján.
Egyszerűen arról van szó, hogy ő olyan pozícióban van, ami lehetővé teszi számára, hogy lényegesen magasabb arányban részesedjen a cég által megtermelt bevételekből

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.02.17. 21:10:13

@nu pagagyí:

"Egy jól képzett embernek nem kell feltétlenül sorban állnia a gyárkapunál, ha az oktatás felkészít arra, hogy önállóan is lehet vállalkozni."

Képzeld már el, ha az önállóan vállalkozó jól képzett ember nem talál magának mérnököt, fejlesztőt, tervezőt stb., mett ők mind szintén önállóan vállakoznak. :D

Link elek 2014.02.17. 21:24:38

@egysmás:
Dehogy nincs szukseg.
Azt felejted el, hogy az emberiseg nincs bezarva a foldre, csak eddig nem tudtunk gazdasagosan kimenni.

Nem az hatarltatott bennunket, hogy draga a raketa uzemanyag, hanem az, hogy nincs olyan raketa tervezve, amit olcson le tudnank gyartani.
1kg-ot eljuttatni a foldfelszunrol a 36000km-re levo geoszinkron muholdakhoz az 62MJ helyzeti energia kell, es az ottani palyara allashoz kell meg 4.5MJ osszesen 66.5MJ=18.4kWh ami meg lakossagi aramszamlaban is kevesebb, mint 1000Ft.

A baj, hogy a raketa legyartasa/tesztelese kerul tobb 10millio USD-be.
Boven van hely ujabb es ujabb tervek kiprobalgatasara HA olcso a gyartas, mert robotok csinaljak.

Ha meg olcson lehet cuccot kijuttatni a foldi gravitacios kutbol, akkor a naprendszeren beluli banyaszat es a kibanyaszott anyag urbeli felhasznalasa (urhajo gyár az aszteroida ovben) is rengeteg lehetoseget teremt.

A vilag jo fele halad, csak az emberek tobbsege nem tud/akar alkalmazkodni.

kedves okos honfitársaim 2014.02.18. 00:39:43

@Gamma Leonis: Az lehet, de a dumádból ítélve legalább kárt tesz a gazda tulajdonában, ha az nem néz oda. Konkrétan a kalapáccsal agyonbassza az alatta dolgozót, a TE UNOKÁDAT, te agyament hippi faszkalap.

Gamma Leonis · http://gombamania.blogspot.com 2014.02.18. 19:17:27

@kedves okos honfitársaim: Mint írtam, nincsenek gyermekeim. Okulva saját gyerekkoromból nem kívánom a saját utódomnak ugyanazt mint magamnak. Végigmegyek az életen és lezárom. Fölösleges ugyanerre kárhoztatni egy újabb emberi lényt.

kedves okos honfitársaim 2014.02.18. 20:26:34

@Gamma Leonis: Ekkora beltartalmat ránk sem kell akkor áldoznod, mi sem érdemlünk többet a meg nem született gyerekeidnél.
(Habár van igazad...)
süti beállítások módosítása