Pénzügyi Szemle Online Blog

A blogot a penzugyiszemle.hu szerkesztői írják. A portálon cikkeink, tanulmányaink teljes terjedelemben megtalálhatók, és teret adunk a szakmai vitának is. Ingyenes regisztráció itt.

Kövessen minket a Linkedin-en!

A Pénzügyi Szemle online hírei

    • Japán és a folyamatos monetáris lazítás
      Az Egyesült Államok nem engedheti meg magának, hogy további hosszú évekig fenntartsa a laza monetáris politikáját, hisz óvakodnia kell az inflációtól. De mi a helyzet azokban az országokban, ahol a gazdaság természetes folyamataiból eredően folyamatos a deflációs nyomás?

    • Az újraelosztás lehet a megoldás a gazdasági problémákra
      Ha van stabil gazdasági növekedés, akkor a felmerülő problémákra megvan a megoldás: maga a növekedés. Hiába jön tehát egy válság, egy fenntarthatatlan adósság, a problémákat megoldja a stabil növekedés. De mi a helyzet akkor, ha ez a stabilitás elvész?

    • Szükség van az 500 eurósokra az eurózónában
      Az 500 eurósok legnagyobb használója az alvilág, az EKB korábbi igazgatója mégis úgy látja, hogy a bankjegyekre szükség van, mégpedig biztonsági okokból. Az eurózónát ugyanis egyszer már megmentették az 500 eurós bankók.

    • Nyugdíjak: egyre fontosabb az előtakarékosság
      Az Egyesült Államok társadalma elöregedőben van, csakúgy, mint számos más fejlett országban. Ebben a környezetben az állami nyugdíjak vásárlóértéke egészen biztosan csökkenni fog, ami különösen az alsó jövedelmi harmadban okozhat nehézségeket.

    • Ronald Coase - itt és most
      Ronald Coase szerint a közgazdászokra az igazán érdekes kérdések az intézmények - vagyis a társas játékszabályok - középső szintjén várnak. Súlyos tévedés, pontosabban tudatlanság azt hinni, hogy a piacgazdaság intézményei triviálisak, és elintézhetők az olyan sommás állításokkal, mint hogy „magántulajdonra és szerződéses szabadságra van szükség".

    • Amerikai állampapírokat vásárolhatna az EKB
      Az eurózónában komoly problémát okoz a rendkívül alacsony infláció és a lassú gazdasági növekedés. Ha az Európai Központi Bank amerikai állampapírokat vásárolna, azzal egyszerre oldhatná meg a gondokat, úgy, hogy az uniós szabályok sem sérülnének.

    • Rossz célpontra lőttek a görög megszorításokkal
      Miközben Írországban és Portugáliában remekül halad a válság utáni felépülés, Görögország továbbra sem képes a tartós növekedésre. Pedig a megszorítások rendbe tették a költségvetést és a folyó fizetési mérleget is.

Minden napra egy tanulmány

A blog küldetésének tekinti a magyar közgazdasági és pénzügyi kultúra emelését, a gazdasági és pénzügyi kérdések iránt érdeklődők látókörének szélesítését. Ennek részeként minden nap egy-egy, jellemzően külföldi szerzők által jegyzett tanulmányt, elemzést, szakcikket ajánlunk az olvasók figyelmébe. Meggyőződésünk, hogy a nemzetközi tapasztalatok segítik a magyarországi kihívások és problémák jobb megértését, az ezekről való színvonalas vitákat és a megfelelő válaszok megtalálását is. A bejegyzések a szerzők, illetve a Pénzügyi Szemle Online szerkesztőinek véleményét tükrözik. A kommenteket moderáljuk, melynek során az általános moderálási elveket követjük.

Akik figyelnek ránk

ecohu_logo.jpg

hirf.jpg

Mégsem omlanak össze a nyugdíjrendszerek?

2013.09.14. 08:31 Pénzügyi Szemle

Ha igazuk lesz a londoni kutatóknak, akkor a fejlett gazdaságokban nem kell a nyugdíjrendszerek összeomlásától tartani, gyermek ugyanis lesz bőven a következő évtizedekben.

A fejlett világ egyik legégetőbb hosszú távú problémája a romló demográfia, vagyis a társadalom elöregedése, és az ebből adódó államadósság és nyugdíj aggodalmak. Ha ugyanis az érintett gazdaságokban egyre kevesebb lesz az adófizető és egyre több az eltartott, akkor a nyugdíjrendszerek összeroppanhatnak, a most még éppen tarthatónak tűnő államadósságok pedig fenntarthatatlanná válhatnak. Egy friss tanulmány ugyanakkor – jókora optimizmussal megfűszerezve – úgy véli, hogy ennek nem feltétlenül kell így történnie. Az elemzés itt érhető el.

szuletes_nagy.jpg

A BCA Research kutatóintézet "The Coming Baby Boom in Developed Economies" című tanulmánya ugyanis – melyet a The Economist szemléz – úgy véli, hogy a ma még a népesség fogyását eredményező 1,65-ös fertilitási ráta 2050-re 2,38-ra, míg 2100-ra 2,98-ra emelkedhet a fejlett világban. Amíg a fertilitási ráta, vagyis a szülőképes korú nők által vállalt gyermekek száma 2,1 alatt marad, addig a népesség fogyásával kell számolni, ha azonban a mutató tartósan 2,1 fölötti, akkor a népesség gyarapodhat (Magyarországon a ráta egyébiránt 1,3 körüli, tehát mélyen a népesség fogyását eredményező zónában van).

Az ENSZ úgy számol, hogy a fejlett világban a születések száma ebben az évtizedben mintegy 2,5 százalékkal emelkedhet, ami az 50-es évek óta az első növekedést mutató évtizedet jelentené, a BCA Research kutatói azonban még ennél is jóval derűsebben látják a jövőt. Mire alapozzák ezt az optimizmust a szakemberek?

Az elmúlt évtizedekben jellemzővé vált, hogy a nők a húszas éveik helyett a harmincas éveikben vállalnak gyermeket, és ha vállalnak is, akkor gyakran „megállnak” egy gyermeknél. Ennek oka részben az, hogy a nők karriert építenek, részben pedig az, hogy a „régi időkkel” ellentétben ma már az emberek elenyésző százaléka vállal gyermeket nyugdíjbiztosítás céljából (vagyis hogy legyen valaki, aki idős korára eltartja a szülőt). Ez a két fontos tendencia ugyanakkor mára változóban van a kutatók szerint, és ez a változás kitart majd a következő évtizedekben is.

Az igaz ugyanis, hogy a nők többsége a harmincas éveiben vállal gyermeket, a jövedelmi helyzetek és az orvostudomány fejlődése ugyanakkor lehetővé teszi a 2, vagy akár a 3-4 gyermek vállalását is. Emellett a karrier és az egyre több pénz a családok egyre nagyobb hányadában teszi megfizethető a drága bölcsődéket és óvodákat, ami így egyszerre teszi lehetővé a karriert és a gyermekvállalást. További tendencia, hogy a jómódú családokban kimondottan divat lett több gyermeket vállalni a fejlett világban, amely tendencia ugyancsak kitarthat.

A kutatók azt is kimutatták, hogy a női foglalkoztatás és a gyermekvállalás között ma már pozitív korreláció figyelhető meg – az 1980-as években még negatív összefüggés volt -, vagyis ha egy nő dolgozik, akkor jó eséllyel gyermekei is lesznek. Emellett a bevándorlás is növeli a fertilitási rátát, továbbá a válság végével és a munkanélküliség további csökkenésével a gyermekvállalási kedv tovább növekedhet. Végezetül a kutatók arra is rávilágítanak, hogy a gyermekvállalási kedv, amint elér egy kritikus szintet, önmagát erősítő folyamattá válhat, amint a barátnők, kollégák és rokonok egymás örömén felbuzdulva maguk is szívesebben vágnak bele a családalapításba.

Kétségtelen, hogy a kutatás igencsak optimista, és jó néhány megállapítása megkérdőjelezhető, arról nem is beszélve, hogy 2050 vagy 2100 még igencsak távol van. Ha azonban igazuk lesz a szakembereknek, akkor a pesszimista jóslatokkal ellentétben - összeomló nyugdíjrendszerek, fenntarthatatlan államadósságok – ez az évszázad a fejlett világban növekvő népességet és stabilan bővülő gazdaságokat hozhat.

Ha tetszett a poszt, olvassa el korábbi írásainkat is!

Ahol minden fiatalnak van munkája

Így válhatsz szegényből gazdaggá

Ezért kell megszabadulni a frankhitelektől

Megszorítás? - Így is lehet ezt csinálni

Ezért okozott pusztító válságot az euró

Az államilag támogatott hitelek csapdája

A bejegyzés trackback címe:

https://penzugyiszemle.blog.hu/api/trackback/id/tr855508811

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fannie · http://elet-uton.blog.hu/ 2013.09.14. 09:14:59

Ahogy a cikk írja, Magyarországon egyértelműen a népesség fogyásával kell számolni. Nincs jelentős bevándorlás, amivel "pótolni" lehetne a hiányt, sőt jellemzően inkább elmennek az emberek egy jobb élet, biztosabb munkalehetőség reményében. Szóval a jövő egy kicsit sötétebbnek tűnik, mint amit a cikk lefest, legalábbis saját kis hazánk vonatkozásában - mondom ezt innen, Moszkvából, ahol jelenleg élünk.
Ami a befogadó országokat, például Angliát illeti: nem kevés társadalmi súrlódást okoz a bevándorlók magas száma. Sokszor még az új hazában születettek sem ismerik annak nyelvét, kultúráját, hiszen saját honfitársaik veszik őket körül, akik anyanyelvüket használják a mindennapokban, a saját, importált kultúrájuk szerint élnek, gondolkoznak. Tovább lehet gondolni, ennek milyen hatása van az oktatási rendszerre, munkavállalásra, a mindennapi életre.
Persze szuper (és költséges) integráló programokkal biztosan csökkenteni lehet a különbségeket, még ki kell találni azonban a működő formulát.
Egyébként meg minden szép és jó.

bankvezér 2013.09.14. 11:40:54

@fannie:
Na és milyen az élet ott a GULAG-on ? :)

fannie · http://elet-uton.blog.hu/ 2013.09.14. 12:54:16

@bankvezér: Moszkva gyönyörű város, csak ne lenne ilyen rossz az idő!
Én oroszul, meg franciául tanulok, plusz írom a kis blogomat. Azért vagyunk itt, mert a férjemet a cég ide küldte ki egy évre - 2011-ben. Még mindig itt állomásozunk, természetesen ideiglenesen. :)

bankvezér 2013.09.14. 14:14:49

@fannie:
Megnéztem a blogodat.
Még téged is láttalak. :)
A férjed mit csinál Moszkvában? Szerintem ti már nem tanultatok az iskolában oroszul.

fannie · http://elet-uton.blog.hu/ 2013.09.14. 14:20:54

@bankvezér: Remélem, tetszett a blog! :)
Andris még tanult oroszul, én már nem, mi már angollal kezdtünk. Most küzdök vele keményen, változó sikerrel.
Férjem projekt menedzserként dolgozik, elvileg 3-4 évente váltunk országot. Moszkvába csak egy évre írt alá, de valahogy nagyon megszerették itt...

bankvezér 2013.09.14. 15:20:00

@fannie:
Amit láttam, az tetszett, de csak belenéztem.
(Elég felületesen egyelőre.)
Még majd nézegetem . :)
De te ügyesen kitérték a válasz elől.
Mit menedzsel a férjed?
(Menedzselni lehet a gyomirtógyártást, és az atomerőmű bővítését is.)
Mi bankvezérek egyébként általában beszélünk oroszul, - például Felcsúti Péter, vagy Bokros Lajos.
De nem mindenki lett hazaáruló!

fannie · http://elet-uton.blog.hu/ 2013.09.14. 15:41:58

@bankvezér: A harmadik legnagyobb francia banknál projekt menedzser. Tehát nagyobb változásokat kell bevezetni, akár folyamatok, akár eszközök szintjén, azt ő koordinálja.
Egyébként ismerünk magyar banki szakembereket, akik itt dolgoznak Moszkvában, és nem tudnak oroszul. Ma nem divat, de ahogy elnézem, hamarosan az lesz. Az oroszok megint mindenhol ott vannak.

bankvezér 2013.09.14. 16:45:47

@fannie:
"A harmadik legnagyobb francia banknál projekt menedzser. "
Ezt nem gondoltam volna.
Ami nem sikerült Napóleonnak, azt majd véghez viszik a bankok. :))
Ahogy én tudom, ott Moszkvában elég extrém módon kezelik a bakvitákat. Pár éve még havonta agyonlőttek egy bankigazgatót. Mostanában már nem ...Ezek szerint sikerült rendet tenni. :)

"Egyébként ismerünk magyar banki szakembereket, akik itt dolgoznak Moszkvában, és nem tudnak oroszul"
Az oroszul tudók itthon vannak és hazát árulnak. :( Nekik köszönhető a lakossági "deviza-hitel".

bankvezér 2013.09.14. 16:47:19

@bankvezér:
Bocs, nem bakvitákat, hanem bankvitákat. :)

fannie · http://elet-uton.blog.hu/ 2013.09.14. 17:49:42

@bankvezér: Az OTP is jelen van Moszkvában, nevezzük ezt visszavágásnak? :D

bankvezér 2013.09.14. 18:41:01

@fannie:
"Az OTP is jelen van Moszkvában, nevezzük ezt visszavágásnak? :D "
Milyen szempontból nevezhető ez visszavágásnak?
Az OTP gyakorlatilag külföldi tulajdonban van!
Úgy tudom, hogy a Rahimkulov család (orosz) több mint 10 %-t birtokolja az OTP-nek.

fannie · http://elet-uton.blog.hu/ 2013.09.14. 19:07:12

@bankvezér: OK, ezt nem gondoltam át rendesen. Igaz, mindössze 30% körüli a magyar tulajdon. De az itteni főnökség (még) magyar. Úgy értesültem, megint változások vannak.

bankvezér 2013.09.14. 20:42:33

@fannie: Magyarországon akkor lesz esély átlátható és számon kérhető demokráciára, amikor Csányi Sándor (OTP) bíróság előtt áll, mint gyanúsított.

tnt 2013.09.14. 23:42:02

@bankvezér: Nem csak ő.....még néhányuknak kellene csatlakozni, de ez sosem fog megtörténni....

bankvezér 2013.09.14. 23:59:19

@tnt:
Majd utólag derül ki...

tnt 2013.09.15. 00:17:22

@bankvezér: így van...bár azt mi szerintem már nem érjük meg.....ez nem Csehország....

na4 2013.09.15. 09:04:23

A nyugdíjrendszerek finanszírozhatatlanok. A megoldás nem a több gyerek, hanem az, hogy az állami nyugdíjakat meg kell szüntetni, és a nyugdíját mindenkinek saját magának kell összegyűjtenie. Ez sokkal igazságosabb. "Ki mint veti ágyát, úgy alussza álmát".

JT_Biopower 2013.09.15. 09:23:50

Brit tudósok? Akkor mindent értek! ;)

Rovancs 2013.09.15. 09:28:21

@na4: aha. Es a mostani nyugdijasokat mibol fizetjuk, eszleny?

pannonfunk 2013.09.15. 09:31:49

@fannie: Arról nem is beszélve, hogy szociológiai tanulmányok szerint pont a második generáció az, amelyik nem tud beilleszkedni. A bevándolrók még megbecsülik azt, hogy befogadták őket, és ők még tudják, hogy honnan jöttek, a gyerekeiknek viszont súlyos beilleszkedési problémáik vannak. Ld. pl. a pár évvel ezelőtti párizsi zavargásokat, vagy azt, hogy a londoni terrortámadást is bevándolrók gyerekei hajtották végre (legalábbis voltak köztük olyanok is)

rug82 2013.09.15. 09:32:07

A cikk stimmelne is akár - de ha e születések 80%-át a cigánynőstények ellései teszik ki, akkor mi van? A cigányállat nem fog dolgozni, soha nem is tette!!!

(II. Torgyán Виктор) THY Rokk *n* Troller 2013.09.15. 10:42:59

@Rovancs: Nem azt írta, hogy egyik napról a másikra.Értelemszerű, hogy fokozatosan kell kivezetni. Észlény.

medvegy 2013.09.15. 11:29:19

@(Nemzeti Takarékszövetkezet) THY Rokk *n* Troller: A gond ezzel az, hogyha megint összedobunk pár ezermilliárdot egy nyugdíjpénztárban, akkor meddig hagyják meg azt nekünk a politikusaink?
Az előzőt is elrabolták, nem? Kárba veszett fáradság volt gyűjtögetni.

Maximum nyugaton lennék hajlandó pénzt félretenni, de azzal is az a probléma, hogy találnának rá módot, hogy elvegyék. A svájci és kajmán-szigeteki banktitok sem az igazi mostanában.

nwp 2013.09.15. 11:33:38

@Rovancs: Azért mert egyszer elbasztak valamit, nem kell azt örökre fenntartani. Hosszútávon valószínűleg megoldható, hogy mindenki a saját megtakarított pénzét élje fel nyugdíjas éveiben. Ja, tényleg kell valamennyi idő az átállásra, ami tényleg szar lesz, de fenntarthatóbb és igazságosabb az a rendszer.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2013.09.15. 11:33:41

@rug82:

Mostanában divat, hogy a nyugdíjasok egy kellemesebb éghajlatú országba költöznek.
Szerintem ez még a segéllyel is kivitelezhető.
A cigányok pl. megtehetnék azt, hogy Indiába költöznek, és a magyar állam mondjuk 5 évig átutalná nekik az itteni segélyt (27.500 ft.). Abból ott királyként - bocs, maharadzsaként - lehetne élni.
Kellemes éghajlat, hasonló kultúra, mi kell még?

medvegy 2013.09.15. 11:42:24

@Kara kán: Rosszul tudod még az összeget is. 2010 óta mindössze 22400 azaz szociális segély. Viktor első dolga volt a negyedével csökkenteni.
Másrészt hamarosan egyre több külföldön élő honfitársunk fog magyar nyugdíjat kapni úgy, hogy sohasem fizetett be semmit.

medvegy 2013.09.15. 11:44:43

@rug82: Tették, amikor adtak nekik munkát. Meg persze rákényszerítették.
Most viszont a magyaroknak sincs, úgyhogy nem kéne pofázni, inkább szégyenkezni kéne.

nyuggernyúzó 2013.09.15. 13:10:31

@Rovancs: Majd a kölkeik eltartják őket, te észlény.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.09.15. 13:10:47

Nem teljesen vagyok abban biztos, hogy ez optimista jóslat, mert ez egyben azt is jelenti, hogy a század közepére brutálisan túlnépesedett lesz Európa. (Még úgy is, hogy nem számolom a világ sokkal túlnépesedettek részeiről esedékes bevándorlást.)

Viszont az tényleg igaz, hogy a leírt jelenségek csak a magyar viszonyokra nem érvényesek (bölcsödei/óvodai helyek stb.), szóval mi semmivel sem vagyunk előrébb.

nyuggernyúzó 2013.09.15. 13:16:25

@Kara kán: Persze ez úgy működik, hogy valaki eldönteni, hogy el akar költözni egy másik országba és költözik is.
Te hova akarsz költözni? Miért nem költözöl?

nyuggernyúzó 2013.09.15. 13:20:15

@nwp: Kellő számú jól felnevelt gyerek nélkül semmit nem ér a megtakarított pénz. Legalábbis az az összeg, amit az átlagember meg tud takarítani.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.09.15. 13:28:08

@fannie: Te írtál egyszer egy posztot a Határátkelőre? :)

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.09.15. 13:30:11

@Kara kán: Tényleg, hazamehetnének. Ha megveszed az itteni lakásukat, akkor abból a pénzből ott tudnak venni új lakást maguknak.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.09.15. 13:33:43

@bankvezér: Ha Csányi bíróság elé kerülne, akkor szerinted lenne olyan politikus vagy bankvezér, aki nem ülne mellette a vádlottak padján?

kvadrillio 2013.09.15. 13:37:23

az a bosszantó, HOGY ELEJÉTŐL TUDTUK, HOGY EZ CSAK EGY A POLITIKUSOK ÁLTAL JÓL MEGCSÓCSÁLT ÉS FELHASZNÁLT HIVATKOZÁSI ALAP ARRA, HOGY BEVEZESSÉK AZ ÁLTALUK DE-GENERÁLT DIREKTMEGSZORÍTÁSOKAT !!!

fannie · http://elet-uton.blog.hu/ 2013.09.15. 13:37:25

@pannonfunk: Így van. Se itt, se ott. Nyugodtan ide lehet sorolni a norvég mészárlást is, mint tünetet.
Valaki írta, (@danialves: ) hogy a másik oldalról meg a túlnépesedés fenyeget, és ez így is van.
Szóval kicsit komplexebb a dolog, mint ahogy azt a cikkíró látni szeretné.

nwp 2013.09.15. 14:26:40

@nyuggernyúzó: Kellenek a gyerekek is, meg nem kell túlcsicsázni, egyszerűen menne a megtakarításod az állami kassza helyett minden hónapban a saját számládra en bloc. Aztán meg kiveszed amikor akarod, ahogy akarod. Nyilván, a szociálisan nagyon rászorulókat kisegítik. De nem lenne rossz rendszer, amelyben a választást nem lehetne nyugdíjemeléssel nyerni.

Yasashi Tanuki 2013.09.15. 15:28:34

Az 1,3-as magyar fertilitási ráta elég ijesztő. Különösen azzal a megfigyeléssel együtt, hogy Kelet Magyarországon a cigány nők 14-16 évesen kezdenek szülni és a 6 gyerekes családmodell az alap. Egy átlagos falusi iskolákban kb. 90% a cigány gyerekek aránya. Ha a cigány baby boommal együtt is csak 1,3 a fertilitás akkor mennyi lehet az érték a magyar népesség körében? Vélhetően 1 alatti. A nyugdíjjal kapcsolatban nem nagyon van más megoldás mint az általános és ingyenes EÜ-TB és méltányossági alapon működő nyugdíj ellátás megszüntetése.

paraszthajszal 2013.09.15. 17:34:22

A tanulmány szerzõi ugyanarra az ismert összefüggésre mutatnak rá, amire az egyik magyar hírportálon megjelent, Spéder Zsolttal, a Népességtudományi Kutatóintézet vezetõjével készült interjú.
www.origo.hu/itthon/20130911-interju-speder-zsolttal-a-nepessegtudomanyi-kutatointezet-vezetojevel.html

A háztartások jövedelme és a születõ gyermekek száma közti összefüggés egy U-alakú görbével írható le, a szegényeknek és a gazdagoknak magasabb a gyermekvállalási hajlandósága, mint a közepes jövedelmûeké (Magyarországon).

Minden jel arra mutat, hogy pl. Bulgáriával vagy Ukrajnával együtt Magyarországon is egy átlagos háztartás valahol az U-alakú görbe alján helyezkedik el, tehát ehhez képest a helyzet már csak "jobb" lehet akkor, ha ehhez képest nõ az átlagjövedelem. Más kérdés, hogy persze a jövedelem mellett vannak más fontos tényezõk is, pl. a társadalom által követett normák, az általuk vallott értékek (mi a fontosabb, a fogyasztás/karrier vagy a család?), a rugalmas foglalkoztatás lehetõsége (családalapításra készülõ nõk találnak-e maguknak munkahelyet? találnak-e heti 20 órás/távmunkás munkahelyet? ha nem, meghiúsulnak-e a terveik), a bevándorlás/emigráció egyenlege, stb.

Ezek alapján nekünk egyelõre jóval kevesebb okunk van bizakodni, mint a nyugat-európaiaknak.

pannonfunk 2013.09.16. 20:39:49

@paraszthajszal: Erről jut eszembe: azt ugye tudjátok, hogy a második és a tizenkettedik kerület lakossága növekszik? És nem a hegyinorvégok miatt :)

paraszthajszal 2013.09.17. 00:35:18

@pannonfunk: Önmagában egy település vagy egy kerület népességének alakulásából én nem vonnék le messzemenő következtetéseket (hacsak nem korfa alapján: commons.wikimedia.org/wiki/File:Population_pyramid_of_Als%C3%B3szentm%C3%A1rton.png ), mert nehéz kiszűrni, hogy a változást a ki- és betelepülők számának eltérése vagy a születési/halálozási mutatók okozzák.

Az persze az U-alakú görbéről szóló hipotézisbe teljesen jól illeszkedik, ha a rózsadombi gazdagoknak (is) sok gyereke születik (persze, mint írtam, a társ. státusz csak egy tényező a sok közül).

pannonfunk 2013.09.17. 13:46:03

@paraszthajszal: Olyan messzemenőt én sem, de tény, hogy itt divat legalább három gyereket vállalni. Mindkét gyerekem osztályában alig van olyan osztálytárs, aki egyke, és keveseben vannak az egykék, mint azok, akik legalább hárman testvérek.
süti beállítások módosítása