A brit háztartások életét alaposan megváltoztatta a gazdasági válság, kevesebbet járnak étterembe, spórolnak a fogorvoson, az örömlányokon és a háziállatokon. A levegő viszont tisztább, és többen kertészkednek.
Harry Wallop, a Daily Telegraph publicistája összeszedte a gazdasági válság 15 legnyilvánvalóbb hatását a brit háztartások fogyasztói szokásaira (az eredeti összeállítás itt érhető el):
1, A britek a pénzügyi- és gazdasági válság hatására kevesebbet járnak étterembe, vagyis a péntek-szombat esti tradicionális éttermi vacsorákat jóval szerényebb otthoni étkezésekre cserélték. Az éttermek rosszul, a mikrohullámú sütőket és gyorsfagyasztott ételeket gyártó vállalkozások jól jártak.
2, A munkanélküliség és a bizonytalan kilátások miatt egyre kockázatosabb, és legfőképp drágább lett a külön költözés, ami a felnőtt gyermekek kirepülését és a válásokat is megnehezítette. A válások száma 23 százalékkal csökkent a vizsgált időszakban.
3, A britek a válság hatására józanabbak lettek, az alkoholfogyasztás a vizsgált időszakban mintegy 15 százalékkal csökkent, köszönhetően az emelkedő áraknak, a megugró adóknak, és a visszaeső jövedelmeknek.
4, Következzen egy pozitív változás: a károsanyag-kibocsátás mintegy 14 százalékkal esett vissza, köszönhetően a kevesebb autónak, az ipari termelés visszaesésének és a több biciklinek. Nagy-Britanniában ma egymillióval többen bicikliznek rendszeresen, mint a válság előtt.
5, A britek rákaptak a kertészkedésre, hódítanak az otthon termesztett zöldségek, és egyre gyakoribbak a „hazaiból” készített uzsonnák és ebédek is.
6, A válság ugyanakkor magával hozta a brit fogak romlását, amit a fogorvosra költött pénzek kétszámjegyű visszaesése is mutat.
7, A boltokban hódít a gyengébb minőségű élelmiszer, és az erre szakosodott külföldi üzletláncok. Népszerűek a helyi „százforintos boltok”, és az egyet fizet, kettőt vihet akciók.
8, Az éttermekben meredeken visszaesett a desszert-fogyasztás, vagyis sokan azok közül, akik a főfogást még megengedhetik maguknak, a desszerten már spórolni kényszerülnek.
9, A televízióban vetített filmeket megszakító kereskedelmi reklámok maximális hossza óránként 7 percről 12 percre nőtt. Kell a bevétel a televíziós társaságoknak is…
10, A háziállatok a válság nagy vesztesei, miután a házi kedvencek mindennapi megélhetési költségei a legkönnyebben megvágható kiadásoknak bizonyultak. A szabadon engedett kutyák és macskák száma mintegy 65 százalékos emelkedést mutat a válság kirobbanása óta. A krízis még a tisztességben megöregedett versenylovakat sem kímélte…
11, Megugrottak ugyanakkor a pizsama és hálóing értékesítések, ami arra enged következtetni, hogy a derék britek az esti „kimozdulások” helyett gyakrabban koptatják a kanapékat a televíziók előtt, mint tették azt a válság előtt.
12, A britek egyre gyakrabban választják a jóval költségkímélőbb zuhanyzást a nagy kád vízben lubickolás helyett. A tusfürdő-gyártók örülnek, a habfürdő-gyárak szomorkodnak.
13, A britek a nyaralás költségeit is visszavágták, egyre népszerűbbé váltak a belföldi utak.
14, A magánoktatás érdekes módon nem mutatott látványos visszaesést, ez azonban elsősorban nem a tehetős brit csemetéknek, hanem a gazdag kínai és orosz szülők megrendeléseinek köszönhető.
15, A válság mindenkit elér, a legősibb mesterséget űzők mintegy 50 százalékos árcsökkentést voltak kénytelenek elszenvedni, amihez még ráadásul a forgalom visszaesése is társult.
Ha tetszett a poszt, olvassa el korábbi írásainkat is!
Segítsen az állam, ha nincs saját lakásod?
Autópályát igen, tanári fizetést nem!
Még mindig a szüleiddel laksz?
Óvakodj a saját lakástól!
Elég volt a nagyvállalatok uralmából!
Adóemelés, megszorítás? - Ezt alaposan benéztük