A feltörekvő országokban az állami beruházások nagyon megérik a pénzüket, a napi szintű kiadások, úgy mint a tanári fizetések vagy a kórházak fenntartása viszont nem.
Mióta az IMF vezető közgazdászai elismerték, hogy az európai megszorításokkal kapcsolatban alaposan elszámolták magukat, a közgazdászok gőzerővel vizsgálják, hogy az állami kiadásnövelésnek vagy épp megszorításoknak milyen hatásuk van az adott országok gazdaságára, vagyis a GDP-jük alakulására. Most egy friss tanulmány keretében kutatók kimutatták, hogy a feltörekvő országokban az állami beruházások – autópálya építés, metróépítés… - nagyon is megérik a pénzüket, a napi szintű kormányzati kiadások – tanári fizetések, kórházak üzemeltetése… - ugyanakkor teljesen kaotikus helyzetet teremtenek. Az eredeti elemzés itt érhető el.
A közgazdászok - Ethan Ilzetzki, Enrique G. Mendoza és Carlos A. Végh - az ún. fiskális multiplikátort vizsgálták különböző országok esetében, vagyis azt próbálták meg számszerűsíteni, hogy például 1 dollárnyi állami kiadásnövelés milyen mértékben növeli a GDP-t. Logikus, hogy ha 1 dollárnál jobban, akkor az az állami kiadás nagyon is megéri, míg ha 1 dollárnál kisebb mértékben, akkor egyre kevésbé éri meg.
Az állami beruházások esetében a kutatók azt találták, hogy a multiplikátor értéke fejlett gazdaságok esetén 1,5, míg feltörekvő piacoknál 1,6, vagyis minden 1 dollárnyi állami kiadásnövelés 1,5 illetve 1,6 dollárral növeli a GDP-t. Ezek a beruházások tehát igencsak megérik a pénzüket, szemben a napi szintű működéshez szükséges kiadásokkal - kórházak, iskolák fenntartása, fizetések -, melyek esetében a mutató értéke a fejlett gazdaságoknál mindössze 0,66, míg a feltörekvő országoknál mínusz (!) 0,63.
Utóbbi érték és a negatív előjel a kutatókat is meglepte, hiszen a multiplikátor negatív értéke azt jelenti, hogy ha az adott feltörekvő ország 1 dollárral emeli mondjuk a tanárok fizetését, az 0,63 dollárral csökkenti a GDP-t. Magyarázatként a szakemberek azt fűzték a furcsa eredményhez, hogy a múltban a feltörekvő országokra jellemző volt az „osztogatás”, vagyis a kormányok kampányszerűen megemelték az állami alkalmazottak fizetését, ami aztán a költségvetés felborulásához majd gazdasági válsághoz vezetett. Így lehetséges, hogy például az állami alkalmazottak fizetésemelése a száraz statisztikai adatok szerin nem növeli, hanem hosszú távon csökkenti a GDP-t.
A kutatók úgy gondolják, hogy miután az elmúlt években a feltörekvő piacok többségénél alacsony szintre estek a kamatlábak, a devizaárfolyamok pedig stabilizálódtak, a multiplikátor mutatók emelkedni fognak (bízzunk benne, hogy néhány év múlva ezekről a feltételezésekről nem derül majd ki, hogy tévedésen alapultak). Vagyis, az állami kiadásoknak egyre nagyobb pozitív hatása lehet a gazdaságokra – elsősorban az állami beruházások esetében -, ami természetesen nem azt jelenti, hogy ész nélkül lehet szórni a pénzt, hanem azt, hogy okosan megválasztott és gondosan kivitelezett állami beruházásokkal a soron következő években igencsak fel lehet majd pörgetni ezeket a gazdaságokat.
Ha tetszett a poszt, olvassa el korábbi írásainkat is!
Még mindig a szüleiddel laksz?
Óvakodj a saját lakástól!
Elég volt a nagyvállalatok uralmából!
Adóemelés, megszorítás? - Ezt alaposan benéztük
Nem hinnénk, hogy ezek a világ legdrágább városai
Rábíznánk-e a pénzünket egy polipra?
Autópályát igen, tanári fizetést nem!
2013.08.06. 08:30 Pénzügyi Szemle
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
bankvezér 2013.08.06. 08:45:26
Utóbbi érték és a negatív előjel a kutatókat is meglepte,"
Engem is meglep. Újra kellene számolni és akkor megtalálnák a számítási hibát, ami miatt negatív előjelű eredmény jött ki.
Morgan kapitány (törölt) 2013.08.06. 17:41:56
Persze, milyen szép lesz, mikor majd beteg analfabéták építik az autópályákat, hiszen a fentiek veszteségesek...
paráznabillegető 2013.08.06. 18:05:04
1,6 mínusz mínusz 0,63, az... izé... sokkaltöbb!!!
Steve123 2013.08.06. 18:06:44
a devizahitelesek megmentése segíti a gazdaságot?
Bicepsz Elek 2013.08.06. 18:12:12
ia)
Bicepsz Elek 2013.08.06. 18:19:45
A kozoktatas egy rakas sz.r mindenhol. A kozeposztalytol felfele a kolkeket elitiskolakban vagy magantanarokkal kepeztetik. Kulonben is: minel kepzettebbek az emberek, annal kevesebb gyereket(fogyasztot)csinalnak. A gyermektelenek pedig kevesebbet koltenek es tobbet takaritanak meg.
De az infrastrukturalis beruhazasokat se az allam csinalja, hanem maganbefektetok!!!! Mert annak is van fenntartasi koltsege. Az allam tartsa fenn a rendorseget, hadsereget, jogrendszert meg minimalis segelyezest, katasztrofavedelmet stb. Meg jo torvenyeket(pl. az uzsorakamatok ellen).
Analfa Béla 2013.08.06. 18:24:08
Reggie 2013.08.06. 18:35:17
ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.08.06. 18:52:04
Illetve, GDP növekedés : igen, azokban az országokban igaz, ahol nem lopják el a befektetett pénzt.
Fejesrob 2013.08.06. 19:00:35
Laci A Lakli 2013.08.06. 19:05:59
Gratula a "okos" közgazdászoknak, hogy ekkora marhaságot is képesek publikálni.
tisztapista 2013.08.06. 19:10:15
Valamit félreértesz. Beteg analfabétákkal a politika van tele...
Link elek 2013.08.06. 19:17:16
Emlekeztetnek mindenkit, hogy azt az agyhalott fideszesek is megszavaztak!!444!!
Measurer 2013.08.06. 19:24:39
A legjobb makroökonómia stratéga sem képes pl. a korrupciós szintet, politikai torzításokat figyelembe venni a beruházási döntéseknél.
A metró és autópályaépités sem feltétlenül hoz hosszútávú GDP növekedést, főleg ha meghamisított üzleti és üzemi terveken alapulnak.
vladimir964 2013.08.06. 19:30:33
Egyébként pont külföldre utazáskor derül ki, mennyre a béka segge alatt vannak egyes régiók infrastruktúrában kis hazánkban. Jómagam Pécsett lakom, és bizony mi totálisan el vagyunk vágva akár közutat, akár vasutat nézem. Egészen elképesztő tény, hogy egy horvátországi nyaralás első 150 kilométere a szar úthálózat miatt tovább tart, mint az azt követő 400 megtétele. De írhattam volna Ausztriát is, teljesen mindegy. Győrbe leggyorsabban Budapesten keresztül tudunk eljutni kétszer annyi kilométer megtétele ellenére: logikus nem?
égetően szüksége lenne Egy Győr-Szombathely-Nagykanizsa-Kaposvár-Pécs autópályára meg egy hasonló nyomvonalú korrekt vasúti pályára. Ja ige, hát ez nem Pesten megy keresztül.
Fejesrob 2013.08.06. 19:45:39
Fejesrob 2013.08.06. 19:48:31
Nyilván kellene egy ilyen autópálya, csakhogy ehhez nem elég gazdag az ország, azaz soha nem fizetődne ki.
vladimir964 2013.08.06. 20:02:29
egyébként semmi sem indokolja egy ilyen picsányi országban egy ekkora vízfej eltartását.
Measurer 2013.08.06. 20:27:24
Az M9-es terve elkészült, de nem Pécsen, hanem Szekszárdon keresztül futna a pályavonal. Egy rövid szakasza meg is épült, a szekszárdi hid, ill. az M6-M51 összekötés.
Kiépítése az elmaradott dél-dunántúli térség fejlődésével és nyugati gazdaság-orientációjával függhet össze. Egyelőre az M6-os forgalmán a tőle elvárt baranyai-tolnai fejlődés vagy az eszéki régióval való összekapcsolódás sem látszik.
hu.wikipedia.org/wiki/M9-es_aut%C3%B3%C3%BAt_%28Magyarorsz%C3%A1g%29
Fejesrob 2013.08.06. 20:28:01
Az a helyzet, hogy ez a vízfej tartja el az ország jórészét. Pld. hozzád sem épült volna autópálya, ha félmillióan laknák Bp.-et és Nógrád megyei jövedelemmel. Ráadásul nem vagyok abban sem biztos, hogy annak az autópályának a fenntartási költségét javarészt nem az M7-ből fedezik.
Ne hidd, hogy ellenére vagyok annak, hogy Pécsre autópálya vezessen, csak kétszer olyan hosszú mint az M7-es, negyed annyi autóssal.
vladimir964 2013.08.06. 20:39:12
Érdekes egyébként, hogy a horvátok egy 8 éves háborúval a hátuk mögött 5 év alatt megépítették az összes ütőerüket, valamennyi északi, északnyugati határátkelőjükhöz autópálya vezet, illetve a kelet nyugati átjárás is biztosított és a kulcsfontosságú Dalmácia is be van hálózva autópályával. Egyelten kis rész hiányzik csupán a Vrgorac-Dubrovnik szakasz, melynek nem pénz vagy képesség az akadálya, hanem még nem tudtak megegyezni Bosznia-Hercegovinával, mivel a pálya egy része csak annak területén tud keresztül menni.
lobaszopiatej 2013.08.06. 20:59:27
Azoknak meg minek tanulni?
Measurer 2013.08.06. 21:25:03
en.wikipedia.org/wiki/A5_%28Croatia%29
Az EU-kohéziós alapok multiplikativ hatásának a térség hosszútávú fejlődését kellene eredményezni. Más kérdés, hogy ezeket az alapokat eléggé átgondoltan használtuk-e fel (kulturális főváros, Zsolnay-átköltöztetés stb.)
nol.hu/belfold/20120312-az_m6-os_onmagaban_keves
vladimir964 2013.08.06. 21:31:06
Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.08.06. 21:34:08
Magyarországon az újraelosztási szint mára valahova 53-55%-ra nőtt a kedves nemzeti-szocialista kormányzás következtében. (Bajnai idején valahol 48-50% körül volt) Itt már minden százalékpont növelés durván csökkenti a GDP-t.
Aki nem hiszi, nézze meg, hogy a Magyar gazdaság milyen fényesen teljesít.
na4 2013.08.06. 21:37:46
Mesterlövész 2013.08.06. 21:48:24
Diopapa_sok 2013.08.06. 21:58:59
Te szerencsétlen az nem merült fel benned, hogy a Mo-i "vízfejségnek" egyik oka pont a Bp központú infrastruktúra? Ha logisztikai rémálom egy-egy régió, nyilván a kutya sem fog ott munkahelyet teremteni. Amíg pedig jóval több a munkakereső mint a munkahely, addig gombokért lehet dolgoztatni bárkit. --> nincs "kiemelkedő jövedelem" BP-en kívül.
Punxsutawney Mormota 2013.08.06. 21:59:36
Measurer 2013.08.06. 22:16:48
Így az M6 déli nemzetközi forgalma minimális marad még jó ideig.
2013.08.06. 23:03:18
otgorbebogre 2013.08.07. 00:38:34
otgorbebogre 2013.08.07. 00:43:02
- munkanelkuliseg
- getto
- rasszizmus
- vizelzaras
- kozepkori allapotok
fehérfarkas 2013.08.07. 03:31:31
Rooszul gondolkodsz. Azért kell az infrastruktúra-fejlesztés a Dunanátúl déli részén is, hogy legyen ott is fejlődés, hogy a vállalkozóknak legyen mire alapozva oda befektetniük, gyárakat, munkahelyeket létrehozniuk. Elmaradott infrastruktúrájú területre nem fektetnek be a vállalkozások. Ha pedig nincsenek befektetések és munkahelyek, akkor az ott lakók el fognak onnan költözni (már aki teheti - és ennek látjuk is a nyomát; igaz nem Pestre mennek manapság a vidékiak, hanem külföldre).
A Fidesz ezt az első kormányzsa idején sem értette meg, hogy Heppy End, koronausztatást, Országimázs Központnak nevezett adópénzlenyulda helyett infrastruktúra-fejlesztésre, és oktatás-támogatásra lenne szükség.
Con Storm · http://pszichohistoria.uw.hu/ 2013.08.07. 03:39:02
De azért egyet tisztázzunk! Magyarországon sem autópályák sem autóutak nem épültek már jó ideje!
Amiket építenek, azok gyorsan amortizálódó bitumen borítású földutak, amik alól hiányzik a megfelelő stabilitású betonpálya!
fehérfarkas 2013.08.07. 03:43:34
Kiépítése az elmaradott dél-dunántúli térség fejlődésével és nyugati gazdaság-orientációjával függhet össze. Egyelőre az M6-os forgalmán a tőle elvárt baranyai-tolnai fejlődés vagy az eszéki régióval való összekapcsolódás sem látszik"
Jelenleg az egész országon nem látszik semmilyen fejlődés. Sőt, a vállalkozások jelentős része leépít, elbocsát, megszorít, vagy csődbe megy, vagy elmegy más országba, vagy csak a székhelyét teszi át más országba (ahol unortodox adó és törvények helyett, normálisak vannak). De ez nem a megépült autópályák hibája, hanem a jelenlegi unortodox politikát folytató kormányé, amely a gazdasági racionalitásokkal folytat szabadságharcot.
Az utolsó nagy multi befektető még az "elmúlt8évben" jött ide (a gyár átadása már a kormányváltás utánra esett, mivel a gyár feléptéséhez, gépekkel felszereléséhez, alkalmazottak betantásához idő kellett). A magyar vállalkozásoknál meg évről évre nő a csődmentek száma. Ezzel szemben az "elmúlt8évben" az újonnan alapított cégek meghaladták a csődmentek számát - az elmúlt években ez az arány megfordult.
Ja, az 1. Orbán-kormány alatt épített M9 valójában nem autópálya, hanem csak mezei autóút, mivel csupán 2x1 sávos. Ezt még gyorsforgalmi útnak sem szabadnak nevezni, nemhogy autópályának, és az M jelzés (= Motorway nemzetközi jelzése) megtévesztő, átverés. Vagyis pontosan tükrözi a Fidesz politikáját: átverés, megtévesztés.
fehérfarkas 2013.08.07. 03:54:14
Néhány tényadat:
Autópályák hossza:
1998: 534km
2002: 571km
2008: 1119km
2010: 1290 km
2013: 1355 km ("érdemi" 65km növekedés 3 év alatt vs. 719km a szocik alatt, amikor megduplázódott az autópályák hossza)
Összesítve az autópályákat a sokat szidott "elmúlt8év"-et a többi időszakkal:
1964-2002: 571km
2002-2010: 719km (és megépült az M0 északi hídja, meg a dunaújvárosi híd is.)
2010-2013: 65km
Autópályán elérhető nagyvárosok (Budapest kivételével, mert onnan indulnak, vagy azt érintik):
1998: Győr, Székesfehérvár, Tatabánya, Kecskemét (=4)
2002: Győr, Székesfehérvár, Tatabánya, Kecskemét (=4)
2009: Győr, Székesfehérvár, Tatabánya, Kecskemét, Szeged, Dunaújváros, Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza, Nagykanizsa (=10)
2013: ugyanúgy csak a fentiek (új nagyváros nem vált elérhetőbbé autópályán)
és 2x2 sávos gyorsforgalmi úthálózattal a sztrádahálózatba bekapcsolva: Veszprém, Várpalota, Gyöngyös (a kormányváltás óta azóta sem bővült ezen közepes városok száma sem)
Azért most már az Adriáig autópályán mehetünk le. Én emlékszem milyen volt a horvát határig 2x1 sávoson eljutni, vagy Debrecenbe a régi 4-es főúton, vagy Miskolcra a régi 3-as főúton, vagy Szegedre a régi 5-ös főúton, vagy Pécsre a régi 6-os főúton. Nem kívánom vissza azt a rémálom korszakot, hogy megint olyan körülmények között kelljen ezekre elautóznom.
És most már végre Dunántúl és az Alföld között már nem kell vagy a fővárosig elmenni északon, vagy délen Dunaföldvárig (2x1 sávos híd a városon keresztül hatalmas dugókkal) vagy Szekszárd magasságáig (a valamikor a távoli jövőben megépülő M9 hídja - ezt a hídat még az 1. Orbán-kormány építette, és Szekszárdot kötötte össze az 51-es úttal, de az M9 elnevezés ellenére csak sima 2x1 sávos,
ezzel szemben a szocik alatt épült dunaújvárosi híd 2x2 sáv + leállósávok; az M0 északi hídja szintén 2x2 sáv + leállósávok).
Vladimir964-nek teljesen igaza van, hogy a dél-dunántúli autópálya kiépítéséig a régió nem fog érdemben fejlődni. A Pécs-Bp autópálya önmagában nem alkot hálózatot, és a Somogy, Zala, Vas megyeieknek ráhordó autópálya vagy gyorsforgalmi út hiányában nem is érdemes arra menni.
A légvonal a térképen ne tévesszen meg. Ha mentél már Szekszárd Kapostvár útvonalon, akkor az életben arra nem fogsz többet menni. Még a normális személygépkocsiban is kötelezővé tenném a bukósisakot, mert olyan rossz ott az útviszony.
Ensiada Arkoveitie (törölt) 2013.08.07. 08:24:46
Nos, csupán a következő problémák vannak vele:
1. Durván kerülő úton halad Szekszárd és Pécs között, emiatt amellett, hogy Budapest-Pécs között is túl hosszú, a Szekszárd-Pécs közötti szakaszon nem tud kiszolgálni semmiféle helyi igényt, mivel a régi 6-oson 2/3-a az út, időben meg kb. ugyanannyi.
2. Annak ellenére, hogy nem vállalták be rövidebb, de dombosabb szakaszon az autópálya építést, ahol valóban alagutakra is lett volna szükség, ahol végül megépítették, oda azért építettek dísznek pár alagutat, hogy lássa a paraszt, nekünk ilyenünk is van.
3. Én nem vagyok biztos abban, hogy az ilyen autópályák valóban a régió fejlesztését szolgálnák, mert nem gondolom, hogy a fejlődés Budapestről érkezne vidékről, Budapestnek sokkal inkább elszívó hatása van, a tőke meg nyugatról érkezik, a piacokat meg a várossal összekötött hasonló méretű városok jelenthetik. Éppen ezért gondolom, hogy egy Bécs-Sopron-Szombathely-Zalaegerszeg-Kaposvár-Pécs-Szeged autópálya jobban segítene a régión (ilyesmi lesz valamikor az M9, ha valaha megépítik, csak nem egészen ezen az útvonalon), valamint esetleg egy autóút ebből délre leágazva Horvátország felé.
Ensiada Arkoveitie (törölt) 2013.08.07. 08:28:34
A Budapest vízfej egy öngerjesztő jelenség, hiszen az infrastruktúra is úgy épül, hogy erősíti a főváros gazdasági fölényét. Én már máshol leírtam, ez azt fogja hosszútávon eredményezni, hogy az ország peremrégiói gazdaságilag külföldi központok köré fognak szerveződni, azoknak a perifériái lennek, holott ez Bécs és Pozsony vonzáskörzete kivételével elkerülhető lenne, ha nem ennyire Budapest központúan fejlesztenék az infrastruktúrát.
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2013.08.07. 12:04:59
el vagy te tévedve: dunaújváros, dunaföldvár, szekszárd, baja. és még esztergomot, komáromot és győrt (vámossszabadi) is beleszámolnám a dunai hidakhoz.
ezek mellett jópár helyen átmehetsz komppal is: visegrág, vác, adony, mohács. ezeknek a díja nagyságrendileg 2000 Ft alatt van, ami sokkal kedvezőbb is lehet időben és költségben is az ingyenes hidas átkelésnél.