Pénzügyi Szemle Online Blog

A blogot a penzugyiszemle.hu szerkesztői írják. A portálon cikkeink, tanulmányaink teljes terjedelemben megtalálhatók, és teret adunk a szakmai vitának is. Ingyenes regisztráció itt.

Kövessen minket a Linkedin-en!

A Pénzügyi Szemle online hírei

    • Japán és a folyamatos monetáris lazítás
      Az Egyesült Államok nem engedheti meg magának, hogy további hosszú évekig fenntartsa a laza monetáris politikáját, hisz óvakodnia kell az inflációtól. De mi a helyzet azokban az országokban, ahol a gazdaság természetes folyamataiból eredően folyamatos a deflációs nyomás?

    • Az újraelosztás lehet a megoldás a gazdasági problémákra
      Ha van stabil gazdasági növekedés, akkor a felmerülő problémákra megvan a megoldás: maga a növekedés. Hiába jön tehát egy válság, egy fenntarthatatlan adósság, a problémákat megoldja a stabil növekedés. De mi a helyzet akkor, ha ez a stabilitás elvész?

    • Szükség van az 500 eurósokra az eurózónában
      Az 500 eurósok legnagyobb használója az alvilág, az EKB korábbi igazgatója mégis úgy látja, hogy a bankjegyekre szükség van, mégpedig biztonsági okokból. Az eurózónát ugyanis egyszer már megmentették az 500 eurós bankók.

    • Nyugdíjak: egyre fontosabb az előtakarékosság
      Az Egyesült Államok társadalma elöregedőben van, csakúgy, mint számos más fejlett országban. Ebben a környezetben az állami nyugdíjak vásárlóértéke egészen biztosan csökkenni fog, ami különösen az alsó jövedelmi harmadban okozhat nehézségeket.

    • Ronald Coase - itt és most
      Ronald Coase szerint a közgazdászokra az igazán érdekes kérdések az intézmények - vagyis a társas játékszabályok - középső szintjén várnak. Súlyos tévedés, pontosabban tudatlanság azt hinni, hogy a piacgazdaság intézményei triviálisak, és elintézhetők az olyan sommás állításokkal, mint hogy „magántulajdonra és szerződéses szabadságra van szükség".

    • Amerikai állampapírokat vásárolhatna az EKB
      Az eurózónában komoly problémát okoz a rendkívül alacsony infláció és a lassú gazdasági növekedés. Ha az Európai Központi Bank amerikai állampapírokat vásárolna, azzal egyszerre oldhatná meg a gondokat, úgy, hogy az uniós szabályok sem sérülnének.

    • Rossz célpontra lőttek a görög megszorításokkal
      Miközben Írországban és Portugáliában remekül halad a válság utáni felépülés, Görögország továbbra sem képes a tartós növekedésre. Pedig a megszorítások rendbe tették a költségvetést és a folyó fizetési mérleget is.

Minden napra egy tanulmány

A blog küldetésének tekinti a magyar közgazdasági és pénzügyi kultúra emelését, a gazdasági és pénzügyi kérdések iránt érdeklődők látókörének szélesítését. Ennek részeként minden nap egy-egy, jellemzően külföldi szerzők által jegyzett tanulmányt, elemzést, szakcikket ajánlunk az olvasók figyelmébe. Meggyőződésünk, hogy a nemzetközi tapasztalatok segítik a magyarországi kihívások és problémák jobb megértését, az ezekről való színvonalas vitákat és a megfelelő válaszok megtalálását is. A bejegyzések a szerzők, illetve a Pénzügyi Szemle Online szerkesztőinek véleményét tükrözik. A kommenteket moderáljuk, melynek során az általános moderálási elveket követjük.

Akik figyelnek ránk

ecohu_logo.jpg

hirf.jpg

Trendi lesz a magyar nyugdíjpélda?

2014.01.20. 08:31 Pénzügyi Szemle

A kötelező magánnyugdíj-rendszerek visszaszorítása pár éve eretnek magyar gondolat volt, ma pedig már az IMF egykori vezető közgazdásza is a hasonló lengyel lépések mellett érvel. Sic transit gloria mundi.

A nyugdíjrendszerek reformja egyre égetőbbé kezd válni, ahogy a társadalmak elöregszenek, éppen ezért minden pozitív példát meg kell ragadni a kényes átalakítások sikere érdekében. Jan Krzysztof Bielecki, Lengyelország korábbi miniszterelnöke, és Mark Allen, az IMF egykori vezető közgazdásza elemzésében kifejti, hogy a lengyel nyugdíjrendszer közelmúltbeli átalakításából érdemes okulni, az ország vezetése ugyanis egy fenntarthatatlan, és több sebből vérző rendszerből egy hosszú távon fenntarthatóbb és igazságosabb rendszert faragott. Az eredeti elemzés itt érhető el.

Posztba_1_5.jpg

Lengyelország még 1999-ben – egy évvel Magyarország után – alakította át első ízben nyugdíjrendszerét, és hívta életre a három pilléres rendszert, melynek pillérei sorrendben a klasszikus állami nyugdíjrendszer, a kötelező tőkefedezeti rendszer és az önkéntes pénztárakra alapuló rendszer voltak. Az irányelv az volt, hogy szépen fokozatosan áttérjenek a tőkefedezeti elvre, melyben mindenki saját magának gyűjt.

Két gond adódott ezzel az átmenettel. Egyrészt, hogy évente jelentkezett egy finanszírozási rés, ami abból adódott, hogy a fiatalok már a saját számlára gyűjtötték a pénzt, miközben a nyugdíjakat az állam továbbra is saját zsebből fizette. Ez a rés évente mintegy 1,5-2,0 százalékát tette ki a GDP-nek, ami hosszú évek alatt összesen 18 százalékponttal duzzasztotta az államadósságot. Innen ered a lengyel állam 2012-ben mért 56 százalékos államadósságának harmada, vagyis ez egy igen jelentős tétel volt.

A másik gond a magánpénztárak rendkívül magas működtetési költsége volt, no meg az, hogy elmaradtak az előzetesen remélt mesés hozamok, melyek duzzasztották volna a nyugdíjvagyon. Alacsony hozam és magas költség, ez nem a nyugdíjasok érdekeit szolgálta…

A fenntarthatatlan rendszer cselekvésre késztette az államot: a magánpénztárakból visszaterelte az ügyfeleket az állami pillérbe, az állami pillért pedig oly módon alakította át, hogy az az eddigieknél igazságosabb és fenntarthatóbb legyen. Eztán senki sem kaphat több nyugdíjat annál, mint ami a korábban befizetettből adódik, pénzügyileg nem éri majd meg hamarabb nyugdíjba menni, és ha valaki kevesli a nyugdíját, akkor a rendszer támogatja majd a korhatár elérését követő munkavállalást.

A közgazdászok hangsúlyozzák, hogy a nyugdíj nem más, mint a gazdaság jövőbeli teljesítményének terhére tett ígéret, ilyen formán elsősorban az számít, hogy a gazdaság milyen mértékű növekedésre képes. Lengyelország ilyen szempontból igencsak jól áll, a gazdaság az OECD-átlagot messze felülmúlva mintegy 20 százalékkal bővült a válság kitörése óta, az államadósság az átvett nyugdíjvagyonnak köszönhetően 8 százalékponttal csökken, a finanszírozási költségek pedig mérséklődhetnek.

Egy átfogó nyugdíjreformot még egy jól működő, erős fundamentumokkal rendelkező országban is rendkívül nehéz megvalósítani, éppen ezért a közgazdászok azt javasolják, hogy akik fenntarthatatlan rendszert működtetnek, azok ne várjanak addig, amíg a nyilvánvalóvá váló egyensúlytalanságok és a piac kikényszerítik a változást. Cselekedjenek, még akkor is, ha ez elsőre fájdalmasnak tűnik.

Ha tetszett a poszt, olvassa el korábbi írásainkat is!

Újra lefagytak a jelzáloghitelek

Ezt se felejtsük el az egykulcsos adónál

Ennyit veszítesz, ha nincs munkád

A minimálbér-vita margójára

Békén kell hagyni a gazdagokat?

Nem kell pánikolni a nyugdíjak miatt

A bejegyzés trackback címe:

https://penzugyiszemle.blog.hu/api/trackback/id/tr285758348

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Táskás Tóni 2014.01.21. 00:04:04

@Joci2800480: Ja és a csődkockázati felár is magasabb a fideszkormány regnálása óta.

wallenberg8801 2014.01.21. 00:07:13

@Táskás Tóni:

Ha közgazdász vagy akkor tudnod kell hogy az államadósság kamata magasabb volt a manyup hozamnál.
Egyébként a Bajnai-kormány úgy akarta privatizálni a manyup vagyont, hogy a tulajdonjog kikerüljön a pénztártagok tulajdonából és átkerüljön a pénztárak igazgatóságaihoz, de ezt az alkotmánybíróság megsemmisítette, ezért nem sikerült. Tehát az emberek közös pénze nem lett egyes kapitalisták magántulajdona.

Joci2800480 2014.01.21. 00:07:47

@Táskás Tóni: Ha látnál is nem csak néznél... Ez a besorolás nem a jelenleg regnáló kormány hibája.

Ők most azt tették hogy igyekeztek a keresetről a fogyasztásra átterhelni az adózást valamelyest, hogy könnyítsék az emberek életét, és fehérítsék a gazdaságot, mivel fogyasztani mindenki fogyaszt. Nyilván.

Valójában az IMF pénzhez nem nyúltak, végig ott volt az MNB kasszájában, de a kormány csak úgy ezekhez nem nyúlhatott hozzá.

Ezt Szanyi kapitány írta nekem épp a minap. Hát ezt csak elhiszem neki, ha már ennyire támadja a Fideszt, tehát a Mol-t, és az E.on-t nem ebből vették meg. Bár szerintem jól tették hogy megvették, mert stratégiai ágazatok.

Csak a balliberálisok hülyesége hogy mindent ki kell árusítani, és csak adókból majd elleszünk. Lófaszt kisangyalom.

Joci2800480 2014.01.21. 00:14:12

@Táskás Tóni: Bár először valóban növekedett, azóta ez szépen csökkent visszafelé.

www.portfolio.hu/img/upload/2013/11/1126_kam2-20131126.png

www.tozsdeforum.hu/uzlet-2/gazdasag/2015-ben-johet-a-felminosites/

A bizalmat nehéz visszaszerezni.

wallenberg8801 2014.01.21. 00:15:24

@Joci2800480:

A balliberálisok nagy pofával hazudták hogy az állam rossz tulajdonos, ezért privatizálták többek között a MÁV-Cargót (a MÁV nyereséges részlegét), amit az osztrák állami vasút vállalat vásárolt meg (mert Ausztriában nem tudtak arról amit a magyarországi balliberálisok hazudtak, hogy az állam rossz tulajdonos), ők "szerencsétlenek" még ma is úgy tudják hogy az állam jó tulajdonos.

Joci2800480 2014.01.21. 00:16:57

@wallenberg8801: Itt nyugaton várásolja fel a GYSEV a vonalakat, és érdekes módon tudják ők jól is irányítani, nyereségesen.

Táskás Tóni 2014.01.21. 00:19:49

@wallenberg8801: 19500 milliárd ft volt az államadósság, amikor Bajnaitól átvette Orbán a kormányzást. Ha nem vesznek MOL részvényt, akkor 19000 milliárd. Ha nem engedik a mnyp-i pénztárak működését a szocik, akkor 16000 milliárd.
Most 22000 milliárd az államadósság, szar az árfolyam magas a kockázati felár, áll a gazdaság.
A szocik 8 év alatt kb9000-9500 milliárd ft adósságot csináltak, úgy hogy 2008- ban világgazdasági válság volt, és az összes fideszes önkormányzatot hergelte az akkori fidesz ellenzékben, hogy csak nyugodtan szórják a pénzt.
Ehhez képest a fidesz az elmútháromévben 2500 milliárd ft-al növelte az államadósságot, elkúrt 3000 milliárd ft mnyp-i vagyont, IMF hitelből vett 500 milliárd ft-ért MOL részvényt, hogy ne függjünk az oroszoktól, 3000 milliárd ft-ért-amiből kb 6 vagy többezer milliárd ft lesz, vett atomreaktort, hogy függjünk az oroszoktól, a gazdaságot megfékező különadóknak semmi nyoma. Jelenleg csak az autóipar megy, amit a Gyurcsány-Bajnai kormány hozott ide.
Tehát a fidesz 4 év alatt költötte le azt, amit a szocik 8 év alatt, hát adósságnövelésben jobban teljesítenek az biztos.

Táskás Tóni 2014.01.21. 00:22:57

@wallenberg8801: Kár, hogy nem privatizálta. Akkor még most is meglenne és nem kúrták volna el.

Táskás Tóni 2014.01.21. 00:24:00

@Joci2800480: De miért lett közel a duplája? Miért vesztette el a fidesz a bizalmat?

Joci2800480 2014.01.21. 00:25:38

@Táskás Tóni: Azért mert nem a nép sarcolásával akarta helyreállítani a költségvetést, hanem a vállalkozásokra, a bankokra rakott magasabb terhet.

De ez a bizalomvesztés nem csak a fideszé volt, hanem a Gyurcsány, majd a Bajnai kormányé. Ez egy kormányokon átívelő dolog.

Ezt amit a fidesz csinál unortodox gazdaságpolitikának csúfolják tőlünk nyugatra, mert nem ez a megszokott módszer.

Joci2800480 2014.01.21. 00:27:31

@Táskás Tóni: Hozzátenném hogy ez a kintieknek nem tetszett, mert az ő leányvállalataikat sarcolta meg. Tőlük vett el pénzt, ami nem nagyon tetszett nekik. De a lakosság sem bírt el több terhet, így is túl voltak terhelve. Ezért szerintem még ez volt a legjárhatóbb út.

Táskás Tóni 2014.01.21. 00:33:48

@wallenberg8801: a mnyp-ak ugyanazt az állampapírt vették, mint amit a mindenkori kormány a piacra dobott.Ennél jóval kedvezőbb volt az IMF kamata. Ennyi.

Joci2800480 2014.01.21. 00:34:54

Amit még hozzátennék az egészhez. Ma a belső forgalom felpörgését, és ezáltal a gyorsabb növekedést a hitelek, ezen belül is főleg a devizahitelek fogják vissza.

A kormány számára készült jelentés szerint 576 ezer háztartásnak van lakáscélú jelzáloghitele, 1millió 800 ezer főt - tehát minden ötödik magyar embert - érint a lakáshitelezés. A háztartások közel felének, 287 ezer családnak (945 ezer fő) devizaalapú, 289 ezer családnak (960 ezer fő) pedig forint alapú jelzáloghoz kötött lakáshitele van.

És ezek csak a családok, a vállalkozásokról nem beszéltünk. Már amelyik nem ment még csődbe. Legtöbb már igen, ahogy a miénk is, de az a körbetartozás miatt.

A devizahitelezés a szocik alatt szállt el. Ugyan a fidesz engedélyezte annó, de a szocialista liberális kormányok, mivel nem csináltak semmit, nem felügyelték a piacot, és nem hallgattak a svájci figyelmeztetésre, valamint magasan tartotta az MNB az alapkamatot, hagyta elszállni ezeknek a hiteleknek a számát, amely tartozások mára kifizethetetlen méreteket öltenek...

Táskás Tóni 2014.01.21. 00:36:09

@wallenberg8801: Akkor keresd ki április végére. Ja, és ne feledkezz el arról sem, hogy kb 2000 milliárd ft-al magasabb volt akkor az MNB tartalék, mint most. Tehát Orbánék 4 éve alatt több, mint 10000 milliárd ft-al nőtt az államadósság. Na, csá.

Joci2800480 2014.01.21. 00:38:27

@Táskás Tóni: az IMF csak csőd szélén ad pénzt, és azt is csak úgy hogy jelentősen meghatározza mire költheted, és hogy mit csinálj a gazdaságban.

www.huncor.com/neolib/csathIMF.htm

Azért lett előbb visszafizetve, hogy más lépéseket tehessen a kormány, elmehessen az unortodox (sicc) módszerek felé

Táskás Tóni 2014.01.21. 00:40:02

@Joci2800480: Bizony, még a fideszes önkormányzatok eltőzsdézett pénze miatti adósságot is átvállalta a remek kis kormányunk. De, ha annyira tudta itt mindenki, hogy milyen bajok lesznek a devizahitelezésből, akkor miért vett fel minden!!!!fideszes képviselő és minden fideszes önkori devizahitelt. Ha a devizahitelezést a szocik betiltják, ugyanaz lett volna, mint a Gyurcsány által bevezetett bankadónál. A fidesz, élén Orbánnal elkezdi tépni a száját.

Joci2800480 2014.01.21. 00:40:04

@Táskás Tóni: Látom az észérvek nullák, pedig ennél jobban nem nagyon lehet felvázolni a tényeket.

A vak hitet nem lehet orvosolni észérvekkel.

Táskás Tóni 2014.01.21. 00:42:22

@Joci2800480: Már elment a kormány régen, látszik is a gazdasági mutatókon. A 3%-os ktgvetési hiány tartása pedig 4 millió ember szegénységben tartását jelenti.
2008-ban gazdasági válság volt és ritka mocskos fidesz ellenzéki politika.

Joci2800480 2014.01.21. 00:43:31

@Táskás Tóni: Az önkormányzatoknak azért volt olyan kurva sok devizahitelük (ugyanazon analógia alapján mint a magánszemélyeknek), mert több teher volt rajtuk mint amit anyagilag ki tudtak gazdálkodni.

De mint mondtam, vak hitet nem lehet ész érvekkel orvosolni.

Táskás Tóni 2014.01.21. 00:44:38

@Joci2800480: Az észérvekhez ész is kell. Balos vagyok, de nem hülye,és nem hithű. Nekem soha sem volt egy me sem az isten. A békameneten láttam táblát Orbán élő isten, tehát a hitről, sőt a vakhitről ne papolj.

Joci2800480 2014.01.21. 00:44:44

@Táskás Tóni: Nem az ellenzéknek kell kormányozni, hanem a kormánynak. Tetszikérteni?

Ráadásul a kormány akkoriban szarul is kormányzott. Ezt kár tagadni. Elkurtáák.

Joci2800480 2014.01.21. 00:45:26

@Táskás Tóni: Mégis a konkrét észérvekre nekiállsz merazorbánozni. Hát akkor mire gondoljak?

emzéperiksz 2014.01.21. 00:46:27

@Joci2800480: Mondjuk, ez egy buta hablaty, hogy nem a nép, hanem a multik megadóztatásával...
Mit gondolsz, ki fizeti be azt az adót, okostojás?

Tudod, az ecceri brokinetes is mindig azzal jön, hogy az ő jutalékát nem te fizeted, hanem a bank meg a biztosító, írd csak alá szépen a szerződést, ő neked csak jót akar. Na, a kormány is pontosan ezt mondja, hogy az adót nem te fizeted, hanem a csúnya bank meg multi.

Elárulok neked egy nagy titkot: a brokinetes ügynök is hazudik meg a kormány is hazudik. A brokinetes ügynök jutalékát is az ügyfél fizeti meg a kormány jutalékát (bankadó, tranzakciós illeték stb.) is az ügyfél fizeti. A bank meg a multi ugyanis csak az ügyféltől beszedett lóvéból tudja kifizetni az ügynököt is, meg a kormányt is. Ébresztő!

Táskás Tóni 2014.01.21. 00:47:21

@Joci2800480: Hát ez érdekes. Pl a XIII. kerületnek nem volt adóssága. Rogánnak, aki közben eladta és kiüresítette az V. kerületet és Kósának világbajnok adóssága volt.
Kb úgy old meg ez a kormány mindent, mint pl az ócsai lakópark. Rózsadombi árakon megépített házakból most katasztrófaszállás lesz. Köszi...

Joci2800480 2014.01.21. 00:49:34

@emzéperiksz: Igen, meg az országból a profitot is csak úgy tudja kivinni, az emberek pénzéből.

És nem hiába rikácsolnak a bankok hogy le akarnak innen lépni, azért mert tényleg teher ez nekik. Igen, én is látom a bankszámla költségeimet, ezért ha tudom, elkerülöm a bankszámlám használatát. De ehhez kell tudatos gondolkodás is.

Nyilván a bank, és a multi megpróbál mindent, te is azt tennéd, én is. Ezt lehet ellensúlyozni, de ehhez az emberek is kellenek..

emzéperiksz 2014.01.21. 00:55:46

@Joci2800480: Spekuláltak az önkormányzatok sokszor. Lehet, hogy sok teher is volt rajtuk, de eközben brutálisan rosszul gazdálkodtak, szórták a pénzt baromságra, közben a fontos dolgokat, pl. rezsi meg be se fizették, ld. Esztergom, Hódmezővásárhely meg a többi eladósodott bagázs.
Élményfürdő, díszburkolat, csilivili buszmegálló, mindenféle látványos beruházás van, de százmilliós villanyszámlákkal, fűtésszámlákkal tartoznak. Úgy gazdálkodnak egyes települések, mint a leghitványabb cigány családok, a hó elején elbasszák a pénzt játékgépre, piára, cigire, kurvára, aztán meg rínak, hogy kevés, és nem telik a rezsire meg kajára. Kb. ez volt jellemző a hazai önkormányzatok elég jelentős hányadára.
A devizakötvény sem a hitel miatt kellett egy csomó helyen, spekuláltak csak vele, aztán persze rábasztak páran.
Azért tanulságos volt, hogy amikor Szentendre a csőd szélére került, és beült az önkormányzatba a Raiffeisenből valaki, mert a Rafi hitelezte a várost, az egyből fenntartható pályára tudta állítani a várost, levágta a fölösleges kiadásokat, racionalizált, és jé, működött minden.

Joci2800480 2014.01.21. 00:58:25

@Táskás Tóni: Nyilván igen. Kaptunk a nyakukba a magyar válság mellé egy nemzetközit is abban az országban amely a multik miatt függött és a mai napig is függ a nyugati országoktól.

Kezelni kellett a válságot, amire a Bajnai kormány az IMF, és az EU javaslatára lépett is. Ezek nélkül a lépések nélkül ma tetszik vagy nem a forintot söpörni lehetne az utcákon.

De ezek a lépések már nem voltak elegendőek, mert a nyugatnak már megrendült az országban a bizalma, és az államadósság olyan méreteket öltött, mint a 90es években. De itt már nem tudták privatizálni
az energiaszektort mint Bokrosék.

"A válságra adott megkésett válaszként Magyarország két egymást követő kormánya egy éven belül az alábbi határozatokat hajtotta végre: a nyugdíjasok elveszítettek egy havi járandóságot, az áfa 20-ról 25 százalékra emelkedett, a nyugdíjkorhatár 62-ről 65 évre nőtt, az államháztartás kiadási oldalát pedig erőteljesen lefaragták. Ezek a lépések összességében többet tesznek ki, mint amire bármely más európai ország vállalkozott - mégpedig sztrájkok és tiltakozások nélkül. Tulajdonképpen ezért kijárna, hogy a külföld kalapot emeljen" - fogalmazott Orbán Viktor.

emzéperiksz 2014.01.21. 00:58:59

@Joci2800480: A profitot akkor viszi ki, ha nem éri meg itt befektetni. Tudomásul kell venni, hogy Krisztus koporsóját sem őrizték ingyen, a multi is azért jön ide, hozza ide a pénzét, teremt itt munkahelyet, hogy keressen a beruházásán. Nem kell tőle sajnálni, örülni kell, hogy hoz ide pénzt.
Persze lehet üldözni is, akkor majd elviszi a pénzét, csak az a kérdés, hogy ki fogja majd pótolni. Mert az az egymillió munkahely egyelőre Londonban várja csak a fiatalokat, ahogy elnézem. Vagy mehetsz napocskát rajzolni közmunkában.

Joci2800480 2014.01.21. 01:00:00

@emzéperiksz: Nyilván. Itt Zalaegerszegen végig fideszes vezetés volt. Volt adósság is, de nem olyan szinten hogy gond legyen belőle.

Szóval nem csak ez a jellemző. Ugyanúgy volt ilyen szocialista város is. Pártpreferenciától ez teljesen független

Joci2800480 2014.01.21. 01:01:44

@emzéperiksz: Jelenleg azt látom hogy szép lassan felénk kezdenek élénkülni a dolgok, és vannak új versenypiaci munkahelyek, mert látják azt hogy stabilizálódott az országban a helyzet. És ők sem hülyék, amennyiben a helyzet ezen az úton halad, az ő terheik is csökkenni fognak.

emzéperiksz 2014.01.21. 01:04:20

@Joci2800480: XIII. kerületben lakom, szoci a vezetés 1994 óta, nincs adósság egy fillér sem.

Ez persze mellékvágány. Nem a képviselőtestület pártállásától függ, hogyan gazdálkodik egy önkormányzat. Mindkét oldalon vannak korrupt és becsületes emberek. Sajnos az önkormányzatok nincsenek elég szoros felügyelet alatt ahhoz, hogy ne lophassák ki rajtuk keresztül a közpénzt a helyi potentátok, kiskirályok.

Táskás Tóni 2014.01.21. 01:04:28

@Joci2800480: Amúgy vannak jó hírek is és történnek igazi tündérmesék is, nem csak a közgéppel
index.hu/gazdasag/2014/01/20/milliardos_kozbeszerzest_nyert_a_felcsuti_polgarmester/
Ja és most 302 ft az EUR. Gondolom ez is "nagy" segítség a devizahiteleseknek.

emzéperiksz 2014.01.21. 01:05:53

@Joci2800480: Sehol nem vagyunk 2007-hez képest. Nézd meg a szlovákokat, lengyeleket, már régen túl vannak a válságon, sokkal nagyobb náluk a növekedés, megy a vállalati hitelezés, mennek a beruházások. Bennünket lassan lehagy Románia.

Táskás Tóni 2014.01.21. 01:06:32

@emzéperiksz: Soroljuk már fel a legeladósodottabb önkorikat!
V. kerület Rogán
Debrecen Kósa
Hódmezővásárhely Lázár
Esztergom Meggyes

Nekem ez elég egyértelmű.

Joci2800480 2014.01.21. 01:08:13

@Táskás Tóni: 2008ban 145forinton vettem fel a CHF devizahitelemet. 2010. Január elsején ez 203 Ft volt. Jelenleg a CHF árfolyama 242 Ft.

Én viszont beléptem az árfolyamgátba. Nem is volt más lehetőségem, ez az egy.

Ez az árfolyam mindaddig nem fog jobb lenni, amíg az ország növekedése, és felminősítése nem indul el drasztikusabban.

Amint ez meglesz, vissza fog menni a CHF olyan 200 forintra, az euro 260-270 körüli szintre. Ennél jobb nem lesz.

Azt vedd figyelembe, hogy az okozat mindíg megelőzi a hatást.

Joci2800480 2014.01.21. 01:10:41

@emzéperiksz: Nézd meg a lakossági és a vállalati szektor eladósodottságát náluk.

Aztán vetítsd le saját magadra.

Ha van 100.000 Ft havi hiteltörlesztésed, és van a családodnak 200.000 Ft havi bevétele. Hozzáveszed a Rezsit, mi marad fogyasztásra? És a fogyasztás a legjobb növekedésindukáló tényező.

Én épp ebben a csapdában vagyok, pedig vállalkoznék, de nem merek, mert nincs mivel elindulnom, és nincs pár hónapom, hogy realizáljam az első nyereségeket, amiből tudom fedezni a költségeimet, és tudok tovább fejleszteni.

Táskás Tóni 2014.01.21. 01:10:42

@Joci2800480: Az a CHF már sohasem lesz 200. Mert csak. Na, szevasz.

Joci2800480 2014.01.21. 01:11:12

@Táskás Tóni: A mert csak elég gyenge érv, de lehetséges hogy túl optimista voltam, igen...

emzéperiksz 2014.01.21. 01:14:58

@Joci2800480: Szerintem semmi nem indokolja a CHF-árfolyamára vonatkozó előrejelzésedet. Az EUR/CHF árfolyamot a svájci jegybank 1,2 alá nem akarja engedni, kb. ott fogja tartani.
A frank maga erősödne a maga erejéből, hiszen az euróövezetben még mindig vannak országok, amelyek nem muzsikálnak fényesen, és gyengítik a közös pénzt. Svájc viszont stabil, jól megy neki, külkereskedelmi többlete van.
Ha 300 forint egy euró, akkor 300/1,2=250 forint körüli svájci frankra kell berendezkedni. Kb. ez is az árfolyam. Szerintem egyébként a kormány gyengíteni szeretné a forintot az euróval szemben, ezért is akarja annyira leépíteni a devizaadósságot. Ha pedig az euró ára felmegy, az 1,2-es szorzó a CHF-vel szemben még megmarad, vagyis a CHF árfolyama is emelkedni fog a forinttal szemben. Szerintem legalábbis ez a forgatókönyv valószínűbb.

Joci2800480 2014.01.21. 01:16:21

@emzéperiksz: Igen, de először ehhez ki kell húznia a devizaadósokat a bajból. Az export szempontjából a minél gyengébb (persze csak 1 szintig) forint az ideális. Egyetértünk.

emzéperiksz 2014.01.21. 01:16:42

@Joci2800480: Lépj be az árfolyamgátba, az az egyetlen, amivel 180 forintos CHF-árfolyamot csinálhatsz magadnak legalább átmenetileg.

Joci2800480 2014.01.21. 01:17:32

@emzéperiksz: Már abban vagyok. De akkor is... 27 évig fizetem drága jóapám miatt, hogy jobb ne törénjen vele mint amit velem tett...

emzéperiksz 2014.01.21. 01:19:26

@Joci2800480: A devizaadósok egy részét hagyni kellene bedőlni, mert mindenkit nem lehet megmenteni. Igen is el kell ismerni, hogy voltak hülyék, akik sosem akarták visszafizetni a hitelüket, vagy eleve felelőtlenül vették fel.
A maradékot meg nem értem, mit rinyál, az árfolyamgát nagyon klassz kis konstrukció, a devizahitelesek kétharmada mégsem lépett be. Akinek nem kell ez a segítség sem, az ne ríjon.

emzéperiksz 2014.01.21. 01:20:58

@Joci2800480: Hát, ez szar ügy. Le lehet amúgy mondani az örökségről, de akkor minden részéről le kell mondani, azt hiszem, a jóról és a rosszról is.

Joci2800480 2014.01.21. 01:23:13

Nyilván.

Én vissza akartam fizetni.. De nem fogom tudni szerintem. Csak amíg itt a hugom nem tudom hova tenni, nem léphetek semerre. Van egy családi tényező ami akadályoz.

Amúgy nem úgy volt ám ez hogy Te választhattál. Azt kapod amit elédraknak, nem volt más választás. Forinthitelről ne is álmodj. Megmondták azt nem adnak.

Én alapból szar helyzetben voltam. Fateromnak volt egy euró hitele, felment az euró 300-ra és nem tudta fizetni (2008), csődbe ment a cég, a széchenyi kártyával is kezességet vállalt, 13 misi. Így azt mondta akkor az én nevemen váltsuk ki, olcsóbb lesz, fizetni fogja. Mondom jólvan, tegyük ezt, ennyit csak megtesz az ember a családjáért.

Aztán lófaszt kisangyalom, apám lelépett, válás én meg itt maradtam a bazi nagy adóssággal. 3 millás hitelt, amit felvett 5,5el tudtam kiváltani, amiből 25-30 lesz jó esetben a végére.

emzéperiksz 2014.01.21. 01:32:04

@Joci2800480: Hogy lesz belőle 25-30 millió? Nem értem. Ügyelj arra, hogy legalább a kamatokat fizesd be mindig, hogy ne tőkésíthessenek elmaradt kamatokat.
Amúgy most már érdemes megnézni, nincs-e olcsóbb forinthitel az eurósnál jelzálog alapon, mert eléggé lementek a kamatok. Frankgyengülésre én nem számítanék igazából, szóval ha van jó HUF-hitel, akkor a helyedben lépnék ebbe az irányba. Persze benne van a pakliban az is, hogy tévedek, de ha én most frankhiteles lennék, akkor megpróbálnám kiváltani a hitelt forintra.

Joci2800480 2014.01.21. 01:35:29

@emzéperiksz: őőő. Úgy lesz ebből 25-30 millió, hogy nekem a tőkém gyűlik egy biztosításban a futamidő végéig, addig pedig a bank felé fizetem a kamatokat. Ez ilyen biztosítással kombinált hitel. Havonta 18 a biztosítás, meg most rögzíve 40 a kamat és a kezelési költség. De a biztosítás minden évben növekedik egy ezressel. ha a hátralévő 27 éves futamidőt nézzük, akkor a biztosításnál egy átlaggal számolhatok, ami így, árfolyamrögzítve is 21 millió forintra jön ki a futamidő végére.

De ha nem marad a rögzítés, akkor a végére a 30at is elérheti ez az összeg.

emzéperiksz 2014.01.21. 01:41:31

@Joci2800480: Ez egy brutálisan rossz konstrukciónak tűnik. Nem szabadna a hitelt életbiztosítással kombózni, pláne nem devizahitelt forintos unit linkedtel. Ezen nagyon sokat kaszáltak anno a brokinetes ügynökök, de nagy szopás minden ügyfélnek most utólag.
A hitelt biztosan ki lehet váltani szerintem forintosra, ha akarod, a biztosítást meg valahogy vissza lehet vásárolni szintén. Utóbbin valószínűleg jó sokat fogsz bukni eközben. Melyik biztosítóról van szó amúgy, ha lehetek indiszkrét?

Joci2800480 2014.01.21. 01:43:08

Persze. CIB-ING hitel. Az a baj, hogy ez a hitel most így ha az árfolyamot nézzük olyan 9 millió forint. Ha kiváltást nézünk, akkor 3ról ugrottunk 5.5re, most meg ugorjak 9re? :/ És nem jövök forinthitellel annyival jobban ki, csak időbeni lefutásban. Hacsak nem lesz erre valami kamattámogatott hitel.

emzéperiksz 2014.01.21. 01:56:51

@Joci2800480: Hát, ezek a szivárvány meg hasonló néven futó cibes kombihitelek a legundorítóbb konstrukciók voltak, nem irigyellek.
A CIB a legocsmányabb jutalékhajhász bankok közé tartozott ezen a téren. Az OTP meg pár másik bank legalább vegyes életbiztosítással kombózott, nem UL-kel...
A kiváltással nem tudom, mit érdemes lépni. Nem látok előre 20 évet, de egyelőre nem számítok rövid-közép távon erős forintra. Ebben persze érdemes lenne megkérdezni több elemzőt is. Ha kapsz forinthitelt alacsonyabb kamattal, mint a svájci, akkor lehet, hogy érdemes lépni. A 9 millióból amúgy lehet 10 is meg több is, ha gyengül a forint. Minden benne van a pakliban meg az ellenkezője is. Szerintem a kormány nem akar erősebb forintot, és az is valószínű, hogy marad még négy évig... Szóval én váltanék, de nem kell rám hallgatnod. Ráadásul annuitásosra, ha lehet, hogy fogyjon a tartozás.

A biztosítási részét a dolognak meg vagy visszavásárolnám, vagy lecsökkenteném a havi befizetéseket a minimumra. Szerintem 18 ezernél kevesebbel is elketyeg az a biztosítást valahogy.
Sajnos, bárhogy nézem, ezek a CIB-es kombós hitelek mindenképpen gázosak voltak.

emzéperiksz 2014.01.21. 02:04:02

@emzéperiksz: Lehet, hogy az ING-s nem is a "szivárvány", hanem a "lendület" volt. Mindegy, egy kutya.

Joci2800480 2014.01.21. 02:04:51

@emzéperiksz: Egyetértek, ez az egyik legrosszabb konstrukció. Ott voltam 23 évesen amikor felvettem 2008ban, gondolhatod mennyit értettem ezekhez. És én naív bíztam a családomban. Ma már senkiben, és ez így is fog maradni egy jó darabig.

Nem látok jó lehetőséget a forint hitelek piacán. Nyilván, jó ötlet megkérdezni egy elemzőt. Ezt is fogom tenni, és utána megnézem, mérlegelem a lehetőségeimet. Ha marad a Fidesz, amit remélek, mert legalább ők nem kurtál el úgy a dolgokat mint az előző bagázs, akkor mérlegelem pár hónapon belül hogy mit tehetek, és hogyan. Itt az ideje lépni. Akkor voltam hülye amikor nem végtörlesztettem másik hitellel. Csak ott is... Hát az nehéz volt, ahogy elnéztem a feltételeket. Pedig az lett volna a legjobb megoldás, egy Ft hitellel végtörleszteni, oszt jónapot.

Át lettem kurva, de ezzel már mit kezdeni nem tudok. És bíróságra se nagyon akarok járni, bár meg lehetne ügyvéddel vizsgáltatni a dolgot, ma már egyre többen nyernek pereket, annyit szerintem megérhet a dolog.

Biztosításban nem ugrálhatok nagyot. Nem hogy nem csökkenthetek, egymás utáni 2 éven azt sem határozhatom meg hogy maradjon a biztosításom annyi amennyi. Idén kértem hogy ne növekedjen, jövőre növekedik, mert nem nyilatkozhatok róla.

Meg van kötve a kezem.

Joci2800480 2014.01.21. 02:06:00

@emzéperiksz: Oly mind1. Lendületesen megkötötték. Akkor még a kurvája rá akart sózni anyámra egy plusz biztosítást. Mert az jó lenne. Ha a bankrobbantó ilyen szép hitelkonstrukció tulajdonos, nem csodálkozok a tettén.

nyuggernyúzó 2014.01.21. 06:02:16

Egyetlen nyugdíreformnak van értelme, a nyugdíjrendszer megszüntetésének. A járulék ottmarad a dolgozónál, vállalkozónál és majd családon belül eltartják az öregeiket. Aki több gyereket normálisan nevelt fel, az az idős ember jól jár, aki nem, az magára vessen. Az öregek meg majd felállnak a tévé elől és elkezdenek unokázni. Rájönne ez a buta magyar társadalom, hogy a gyerek az nem teher, hanem amelett, hogy az élet értelme még a nyugdíjat is ők biztosítják majd. Az öregkor meg nem arról szól, hogy 8 órában kell dögleni a tévé előtt, hanem az unokákról.
Akár tetszik, akár nem, ez lesz, Kolompárék nem olyan hülyék, hogy magyar öregeket tartsanak el.

Kristóf Hidvégi 2014.01.21. 06:08:04

@QUERCUS: lofaxt, ha elolvastad a bejegyzést nem ez történik. Nálunk lenyulták a nyugdíjpénzt és elszórták. A lengyelek visszaterelik és átalakították az állami rendszert. Ez fényévekkel korrektebb, mint ami nálunk történt.

Flaggx 2014.01.21. 06:45:34

Azt hiszem ez volt a kulcs mondat, ami miatt az egész bejegyzés címe orbitális hülyeség:

"...az állami pillért pedig oly módon alakította át, hogy az az eddigieknél igazságosabb és fenntarthatóbb legyen."

Na, nálunk ez elmaradt. Csak visszaterelés volt és... ennyi. Ugyanaz a fentarthatatlan fos maradt meg, ami eddig is volt, és amíg nem dől a fejünkre az egész, addig nem lesz politikus, aki hozzá nyúlna.

lüke 2014.01.21. 07:08:12

a rendszer trendi lehet,
ha a nyugdij albán

ursus artos 2014.01.21. 08:50:26

@Táskás Tóni: "Közgazdász vagyok... ...elkúrásakor kifizetett reálkamat 250 milliárd ft volt. Tehát nem hozott olyan rosszul a mnyp-aknál a befektetés."
Ejjjaj
tizen egynehány év alatt 8,3% reálkamat az jó? szép?

Kivlov 2014.01.21. 09:06:24

@Táskás Tóni:
:D
persze. inkább hitelből csinálnak álnövekedést meg osztogatást jó vörös módjára. :D

Laciii 2014.01.21. 09:15:11

@nyuggernyúzó:
És erről túl kevés szó esik.

A pénz az cserealap, ha nem lesz aki dolgozzon akkor nem lesz mire cserélni. Persze globális gazdaságban lehet határon kívülről is kompenzálni valamelyest, de a valódi befektetés az egy jól működő társadalom.

Ha a hanyatló romhalmaz összedől akkor a manyup pénz se ér semmit se, semmilyen pénz nem fog érni semmit.

Táskás Tóni 2014.01.21. 09:26:48

@Joci2800480: Ha megnézed az árfolyamot, akkor látod, hogy ellened a lehető legocsmányabbat a mutyifidesz tette. Bedöntötték az árfolyamot, osztjónapot. Méghozzá készakarva. Úgy vittek be az erdőbe, mint a bedőlt hiteleseket az ócsai lakóparkba Orbán. Cinikusan és sunyin. Osztjónapot.

ursus artos 2014.01.21. 09:27:56

@Táskás Tóni: "Bedöntötték az árfolyamot, osztjónapot. Méghozzá készakarva."
De miért? Mi lett volna ezzel a céljuk? Mi a motiváció?

Táskás Tóni 2014.01.21. 09:28:54

@ursus artos: Ami te mondasz, már ha igaz az átlag. Némelyik mnyp nagyon jól teljesített, mondjuk a nagymagyar OTP nem. De a választás, hogy melyik mnyp-nál akarsz maradni, az a tied volt. Most egy ft sincs a 12 évi megtakarításból. Nincs vele gond....DDDDDD

Táskás Tóni 2014.01.21. 09:31:13

@Kivlov: A mutyifidesz telített a komcsikkal és ügynökökkel. Tehát legyél finomabb velük.

kronosz6 2014.01.21. 09:36:37

Szóval utolsó pillanatban mentette meg a Fidesz a liberálbolsik támogatta manyup csődöktől az embereket. Hála nekik érte! Takarodjatok a helyetekre a béka büdös popója alá liberálisok!

Joci2800480 2014.01.21. 09:37:49

@kronosz6: Megmagyarázzák ezt is, ehhez értenek.

ursus artos 2014.01.21. 09:40:42

@Táskás Tóni: "Ami te mondasz, már ha igaz az átlag. "
Te mondtad, hogy 250 milliárd volt a reál hozam.

Szelid sunmalac 2014.01.21. 09:44:56

@nyuggernyúzó: Ertem. Tehat ha vegigdolgozom az eletem, es mindvegig be vagyok jelentve, es annyit fizetek be, mint harom masik, de hiaba probalkozunk, nem jon ossze a gyerek, akkor en dogoljek meg, aki meg kozmunkaskent osszehoz 3 gyereket, amit allami segitsegbol (az en adombol) tud fenntartani, az majd oregkorara jol jar.

Tudod mit? Elmesz te a jo budos kurva anyadba.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2014.01.21. 09:45:15

Nem trendi, hanem ragadós. Sajnos, minden rossz példa az.

"Egyrészt, hogy évente jelentkezett egy finanszírozási rés, ami abból adódott, hogy a fiatalok már a saját számlára gyűjtötték a pénzt, miközben a nyugdíjakat az állam továbbra is saját zsebből fizette."
Mert ezt a rést ki kell gazdálkodni. Ehhez viszont a legtöbb kormánynak nem füllik a foga.

"A másik gond a magánpénztárak rendkívül magas működtetési költsége volt, no meg az, hogy elmaradtak az előzetesen remélt mesés hozamok, melyek duzzasztották volna a nyugdíjvagyon. Alacsony hozam és magas költség, ez nem a nyugdíjasok érdekeit szolgálta…"
Igazából ez időpont és viszonyítás kérdése. Ha recesszió idején nézzük, akkor a hozam valóban alacsony.
Ha boom alatt, akkor nagyon magas.
Másrészről, ha megnézzük egy felosztó-kirovó rendszert, ahhoz képest még recesszióban is jól teljesít, mert annak szükségszerűen brutálisan negatív hozama van.

"Egy átfogó nyugdíjreformot még egy jól működő, erős fundamentumokkal rendelkező országban is rendkívül nehéz megvalósítani, éppen ezért a közgazdászok azt javasolják, hogy akik fenntarthatatlan rendszert működtetnek, azok ne várjanak addig, amíg a nyilvánvalóvá váló egyensúlytalanságok és a piac kikényszerítik a változást. Cselekedjenek, még akkor is, ha ez elsőre fájdalmasnak tűnik."
Igen, ez igaz. Ezért kezdtünk neki 97-ben. Aztán persze, a politika megijedt a fájdalmak láttán, elkezdte húzni-halasztani.
Sajnos, a politikus az egy olyan állat, amelyik szereti a kisebb ellenállás irányába mozdulni. Ha a között kell választania, hogy megszorítás most, vagy brutális megszorítás évtizedek múlva, akkor egy pillanatig nem kérdéses, hogy a másodikat választja.

Táskás Tóni 2014.01.21. 09:59:40

@ursus artos: például az export ösztönzése, vagy a külkereskedelmi mérleg pozitívvá alakítása miatt.

Táskás Tóni 2014.01.21. 10:00:39

@ursus artos: Igen. A reálhozam pedig az infláció feletti hozam Úgy gondold végig ezt a kamatot.

Kivlov 2014.01.21. 10:11:14

@Táskás Tóni:
és? felőlem kormányozhatna itt mussolini, ha olyanok az intézkedései.
pufajkás gyulával sem volt baj. mert csinált valamit elqráson kívül.

Laciii 2014.01.21. 10:31:42

@Szelid sunmalac:
Nem érted. Ha lesz 5 millió nyugdíjas meg 3 millió rejtett erőforrás a maradék 1 millió dolgozó nem lesz képes annyit dolgozni, hogy legyen elég étel meg orvosi kezelés.
A pénz nem fog kenyeret sütni, meg vért venni meg a többi.

Ha a rendszer működik akkor a kivételt nem probléma megoldani.

Szelid sunmalac 2014.01.21. 10:39:04

@Laciii: A gond az, hogy most is nagyjabol ilyenek az aranyok, es bizony lehetne sokkal jobb is. Csak hat jokora mennyisegu penzek elfolynak, meg nem oda vandorolnak, ahova kene.
Meg azzal is kiegyeznek, hogy lopjanak, meg szedjek meg magukat a politikusok (ez nalunk mar csak a kultura resze), de legyen nekik eleg egy szep nagy haz, egy fasza auto, a gyereknek egy kozepesnel kicsit jobb allas, meg parmillio megtakaritas. Na de milliardok?! Fejenkent?
Aztan maris nem lenne olyan nagy gond az egeszsegugyben, a nyugdijak teren stb.

Joci2800480 2014.01.21. 10:52:35

@Szelid sunmalac: Ez már azért nem működik, mert nincs mit privatizálni ahhoz hogy az adósságot csökkentsük, és az ország adósságspirálba került.

Nagyságrendileg 1000 milliárdot fizet az ország adósságkonszolidációra. A többi a nyugdíj, segílykék, egyéb működési költségek, és amivel nem is számolnak. Nem is elég, ezért van az hogy azt hallod ennyi meg annyi a költségvetési hiány.

kissiú 2014.01.21. 10:59:56

@Joci2800480: "Ma a belső forgalom felpörgését, és ezáltal a gyorsabb növekedést a hitelek, ezen belül is főleg a devizahitelek fogják vissza."

A helyzet az, hogy több forinthitel dől be,mint devizahitel.

kiszamolo.hu/devizahitelek-mi-a-valodi-problema/

Szelid sunmalac 2014.01.21. 11:08:26

@Joci2800480: Ugyanmar! Ki beszel itt hivatalos szamokrol, meg statisztikakrol?
Szepen leallitani MINDEN beruhazast, felulvizsgalni az osszeset, mindent, ami nem szukseges azonnal beszuntetni, NAV-ot teljes erovel rauszitani minden politikusra (kormany es ellenzek), azok rokonaira, uzeltfeleire. Berbefagyasztas, nyugdijbefagyasztas, adok egyszerusitese, cegek terheinek csokkentese, EU-s penzek teljeskoru lehivasa, de fuggetlen biralok altal engedelyezve stb.
Aztan kezdhetunk beszelni valamirol.

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.21. 11:11:44

A kötelező magánnyugdíj abszurd és hibás. Ezt ismeri fel a szerző.

kissiú 2014.01.21. 11:20:05

"Élmény" volt olvasni a fenti pártpolitikai vitát, de a lényeget kevesen látják: az IMF jelentés a lengyel reformról szól. Mint páran megjegyezték már:

1. A lengyelek tényleg zárttá, és fenntarthatóvá tették a rendszerüket
2. A részvényeket meghagyták a magán-rendszerben, csak az államkötvény-részt államosították.
3. Zsarolás nem volt.
4. A visszavett államkötvényeket egyéni számlán írták jóvá (nem csak igérték)
Ezzel együtt számolniuk kell az álamkötvény-piac esetleges kiszáradásával (nem most, amikor kamatéhség van, hanem a közelgő korrekció alatt) + a bevont államkötvények bizalomvesztést okozó hatásával. Aki ezt nem tudja pufferolni, az az államcsőddel játszik.

És mint mások, én is hangsúlyozom, hogy sehol sem volt megírva, hogy a MANYUP-okozta 1-2%-os GDP-hiányt hitelből kell finanszírozni. Egyszerűen egy államférfi hiányzott, aki kiáll, és azt mondja: ezt a kiadáscsökkentést meg kell tennünk a jövő érdekében, még ha a választásokat el is veszítjük miatta.

ursus artos 2014.01.21. 11:21:53

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа: akkor nem, ha a manyupot a már meglévő elvonások mellet és azok megtartásával vezeti be az állam. Ami ugye nem más, mint "sarc".

Rudy T. 2014.01.21. 11:24:00

Nem kicsit megalázó helyzet ez az IMF-es bohócnak, hogy egy Matolcsy oktatja...

Laciii 2014.01.21. 11:33:07

@Szelid sunmalac:
A kettő külön probléma, az elöregedő társadalom nyugat felé is probléma ahol kevesebbet lopnak.

kissiú 2014.01.21. 11:34:29

Az alábbi bejegyzés Lux In Tenebris topiktársunk hozzászólása az Index Magánnyugdíjpénztári vagyon lenyúlása topikból (2013,.12.05), remélem nem sértődik meg, hogy idézem (egy posztot érdemelt volna anno a hozzászólás), de az egyik legjobb írás, amit mostanában olvastam nyugdíjügyben.

"A magánnyugdíjpénztárnak nem az a lényege, hogy reálnyereséget termeljen, hanem, hogy
függetlenítse a nyugdíjrendszert az államháztartástól. Tehát nem csak nominális
gazdasági haszna van (több lesz a nyugdíjad), hanem:
1. Stabilizálja a nyugdíjak finanszírozását, ezzel stabilizálja a büdzsét.
2. Függetleníti a nyugdíjasok megélhetését a mindenkori hatalomtól
2.a. Nincs 122. havi nyugdíj a kampányban
2.b A kormány keze nincs kötve 3 millió szavazó miatt.
3. Fehéríti a gazdaságot: nem, vagy kevésbé érdemes minimálbérre bejelentkezni, feketén
dolgozni, számlát nem adni, stb.
4. És ami Magyarországon különlegesen fontos: segíti az emberek megtkarításról,
tervezésről alkotott képének javítását.
5. A nyugdíjak stabilizása hozzájárul az általános megélhetés stabilitásához.
6. Mindenki tudhatja, hogy hozzávetőlegesen mekkora nyugdíjra számíthat és ez alapján
tervezhet.
Természetesen mindez hosszútávon (20-30+ év) igaz. Az átmeneti időszak egy külön
kérdés.
Részletesebben:
A büdzsé egyik legnagyobb részét a nyugdíjak teszik ki. Ebből több dolog következik
lényegében megoldhatatlanul: A nyugdíjakra jutó pénz mindig szoros összefüggésben lesz
az általános gazdasági helyzettel. Ebből vagy az következik, hogy recesszió esetén
csökkenek a nyugdíjak, ami lényegében tovább mélyíti a recessziót, mert csökkenti a
vásárlóerőt, vagy az, hogy a kormány a választások miatt máshonnan finanszítozza, pl. a
gazdaságból, vagy kölcsönökből. Ez egy állandó függőséget jelent a nyugdíjak és az
államháztartás között, amelyik egyik félnek sem egészséges: A nyugdíjasok nem tudják
mire számítsanak, az államháztartás pedig folyamatos teher alatt.
Temészetesen a kezdő nyugdíjad megállapítása is a fentiektől függ. Természetesen
figyelembe veszik a ledolgozott éveket, meg a fizetésed, de ez a figyelembevétel is
folyamatosan változik. Lényegében fogalmad nem lehet ma, hogy mekkora nyugdíjra
számíthatsz. 5 évvel nyugdíj alatt se nagyon saccolgathatsz, de ennél nagyobb
távolságból még gondolni se igen érdemes rá.
Ezzel el is érkeztünk a szürkegazdasághoz. Ha ugyanis nem érzed, hogy a majdani
nyugdíjadnak sok köze lenne a jelen befizetéseidhez, akkor erős késztetést érzel arra,
hogy minél kevesebbet fizess be. Minden egyes nyugdíjra befizetett fillért feleslegesen
kiadott pénznek fogod érezni. Nem véletlen ez az sok ocsmány nyuggerezés mostanában.
Ezért (is) a sok minimálbéres, a számla nélküli munka, stb. Ez pesze újabb problámákat
von maga után: csökken az SZJÁ-ból befolyó összeg, ezért másúton kell ugyanazt a pénzt
beszedni, ami felrúgja az arányos terhelést. Továbbá egyre átláthatatlanabbá teszi a
gazdaságot. Ma lényegében csak megsaccolható, hogy mennyi pénzből él egy átlag család.
Ebből következik, hogy a gazdasági programok egy átláthatatlan piacra és pian alapján
épülnek, ami nem seg1tit a sikerüket.

Azokban az országokban, ahol a nyugdíjak egy része magánnyugdíjpénztárakon alapul, ott
jóval tisztább lett a gazdaság, csökkent a kamu alapbérre bejelentettek száma, nőtt a
számlaadás, mert mindenki alapvető érdeke, hogy a valós jövedelme alapján fizethesse a
nyugdíjjárulékát. Sőt, az állami nyugdíjtól épp fordítva, minél fiatalabb vagy annál
fontosabb ez, hiszen a kamatok miatt minden egyes fiatalon befizetett forint a
sokszorosát hozza majd nyugdíjban.
Általános tévedés azt hinni, hogy ezek a pénzek magánkézbe kerülnek. Ami magánkézbe
kerül, az a nyereség egy része, illetve az alapbefizetés néhány százaléka. Ez
természetesen az állami esetén is így van, csak ott nincs kimutatás erről. Fogalmunk
nincs, hogy az államnak befizetett nyugdíjak mekkora része megy el a rendszer
fenntartására, a dolgozók fizetésére, stb.
Az állam feladata, hogy a gazdasági biztonság érdekében jól szabályozza a
magánnyugdíjpénztárakban lévő tőke kezelését. A befektetéseket igen jól lehet szabályozni, mely biztonságosakká, átláthatóvá teszi őket és bónuszba még a gazdaságot is élénkíti.
Mi van annál jobb egy gazdaság számára, mint egy olyan helyzet, melyben az állam folyamatosan építhet arra, hogy a nyugdíjasok túlnyomó többségének állandó fogyasztói ereje van, mely ráadásul nem a büdzsét terheli. Mi van annál jobb számodra, mint amikor pontos elszámolást kapsz évente arról, hogy mekkora nyudíjra számíthatsz és kiadásaidat ez alapján tervezheted?
Az átmeneti időszak természetesen nehéz. De ezt úgy kell kezelni, mint bármely hosszútávú befektetésnél: a jobb jövő érdekében csökkenti a jelen jólétét. Ha csak a jelenre gondolnánk, akkor soha semmibe nem fektetnénk bele, ami csak a jövőben hoz hasznot. Nem építenénk utakat, nem fejlesztenénk az egészségügyet, nem adnánk pénzt az oktatásra, kutatásra, stb. " (folyt köv)

zigi. 2014.01.21. 11:37:20

Reálhozamhoz.
"A PSZÁF közzétette a teljes befizetésre számított reálhozamszámítását is. ennek alapján már nem olyan rózsás a kép, hiszen itt már akad negatív reálhozam is, és a legjobb teljesítmény is alulról közelíti meg a 2 százalékot. A szektor átlagos teljesítménye -0,21% lett, a nagyobb pénztárak közül az Aegon, az Erste és a Budapest is negatív tartományban zárt, az Allianz, az ING, és az OTP viszont pozitívban."

kissiú 2014.01.21. 11:37:45

Az írás második része, hogy az 'in extenso' idézési elveknek eleget tegyek.

"Az átmeneti időszak természetesen nehéz. De ezt úgy kell kezelni, mint bármely hosszútávú befektetésnél: a jobb jövő érdekében csökkenti a jelen jólétét. Ha csak a jelenre gondolnánk, akkor soha semmibe nem fektetnénk bele, ami csak a jövőben hoz hasznot. Nem építenánk utakat, nem fejlesztenénk az egészségügyet, nem adnánk pénzt az oktatásra, kutatásra, stb.
És éppen ezért, mint minden infrastrukturális befektetésnél nem lehet az átmenti időszak kiadásait csak a mai nyugdíjakból elvett összegnek tekinteni.
Természetesen mindezek ellenére lehet preferálni az állami nyugdíjrendszert is. Az állami rendszer előnye például, hogy csökkenti a különbséget a társadalmi rétegek között, mert a nyugdíjak között kisebb a különbség, mint a fizetések között. Ez lehet jó érv, bár szerintem ez csak ismét a szürkegazdaságot növeli.
További érv az állami mellett, hogy sokan csak az állami kezelést érzik biztonságosnak. Ezzel természetesen nehéz vitatkozni, hiszen itt egy érzésről és nem gazdasági tényekről van szó. Ráadásul mi abban szocializálódtunk, hogy az államnak egyrészt kutya kötelessége mindenről gondoskodni, de az állampolgároknak dicsőség az államot kijátszani.
---------------------------------
Más kérdés a magánnyugdíjpénztárak megszüntetésének módja. Lehet hosszan vitatkozni arról, hogy melyik rendszer a jobb, lehet igazat adni egyik, vagy másik oldalnak. Az a mód azomban, ahogy a váltás történt, az megszégyeníti mindazt a demokratikus rendszert, amiért a kommunizmus alatt harcoltunk. Ócska és undorító volt. Ezt szerintem azok is belátják, akik egyébként az állami rendszer mellett vannak, csak esetleg kellemetlen hangosan kimondani."

kissiú 2014.01.21. 11:40:53

@zigi.: Az állami egyéni számlád mennyi reálhozamot termelt?

zigi. 2014.01.21. 11:44:57

@kissiú:
Hülyeség. Itt a lényeg:"Látható, hogy legyen bár szó az állami felosztó-kirovó nyugdíjrendszerről vagy a privát nyugdíjpénztárakról valójában az aktívak mindenkori kényszer (elvont) vagy önkéntes (lemondott) megtakarításáról, azaz fogyasztásuk csökkentéséről van szó a mindenkori nyugdíjasok állami vagy privát járadékának, azaz fogyasztásának a javára. Folyó fogyasztás csak folyó termelésből történhet. " -amit már nyuggernyúzó hétköznapi nyelven megírt.

zigi. 2014.01.21. 11:53:12

"Nyilván a nyugdíjakból való mindenkori folyó fogyasztás is csak a mindenkori termelésből történhet. Az is nyilvánvaló, hogy a nyugdíjasok maguk nem jövedelemtermelők, így fogyasztásuk is csak az aktívak kötelező vagy önkéntes megtakarítása, tehát az aktívak kötelező vagy önkéntes, azaz mindenfajta takarékoskodás címén történő fogyasztásról való lemondása által lehetséges, illetve annak nagyságát nem haladhatja meg. A vagyon, a "felhalmozott megtakarítás" valójában nem reális fedezete a nyugdíjaknak. Ahhoz ugyanis, hogy valakik vagyont "éljenek fel" a folyó fogyasztásuk érdekében nyilvánvalóan az szükséges, hogy legyenek mások, akik ezt a vagyont megveszik, azaz mások, akik a saját folyó fogyasztásukról lemondanak ezen vagyontárgyak megszerzése érdekében. Máskülönben csak vagyontárgyaknak az egymás közötti cseréje történnék lényegében, de fogyasztásra jövedelem nem szabadulna fel. Más szóval, ahhoz hogy egy gazdaságban tömegesen lehessenek olyanok, akik "felhalmozott megtakarításaikat" folyamatosan folyó fogyasztásra váltják fel, az kell, hogy tömegesen legyenek olyanok is, akik viszont folyó fogyasztásukat kívánják folyamatosan "felhalmozott megtakarításra" váltani, tegyük hozzá, legalább ugyanakkora folyó volumenben, máskülönben megjelenik a hiány.

Egyetlen nyugdíjrendszer sem működhet másként, legyen bár felosztó-kirovó vagy tőkefedezeti (vagy más). A nyugdíjak tőkefedezete önmagában nem fedezet semmire, amennyiben nincs egy fiatal, aktív generáció, amelyik - képletesen szólva - képes "megvásárolni" (végül is lecserélni) a nyugdíjasok "felhalmozott megtakarításait" a maga saját folyó megtakarításaival. Valójában az állami felosztó-kirovó nyugdíjrendszerben is úgymond a korosztályok közötti hitel-csere, azaz a kényszer-megtakarítások cseréje történik. A társadalom elöregedésével mind a felosztó-kirovó, mind a tőkefedezeti nyugdíjrendszerben lényegében ez a hitel-csere, a "felhalmozott megtakarítások" korosztályi cseréje válik problematikussá, hiszen az aktívak számban nem termelődnek újra. Ettől bomlik meg a nyugdíjrendszerek folyó egyensúlya."

kissiú 2014.01.21. 11:54:10

Így igaz, csak nem mindegy, magadnak mondasz le, jól dokumentáltan, vagy másnak, egy szép köszönom ellenében sem.

kissiú 2014.01.21. 12:00:00

@zigi.: "A nyugdíjak tőkefedezete önmagában nem fedezet semmire, amennyiben nincs egy fiatal, aktív generáció, amelyik - képletesen szólva - képes "megvásárolni" (végül is lecserélni) a nyugdíjasok "felhalmozott megtakarításait" a maga saját folyó megtakarításaival."

Ez is teljesen igaz: kell a fiatal generáció, hogy legyen aki kenyeret süt nekem öregkoromra. Na ehhez vedd hozzá, hogy mi lesz, ha nemcsak a pék hiányzik a jövőben, de még pénzem sem lesz, amivel fizetnék neki, hisz nem lesz járulékbefizető. Szimpla probléma vs, dupla probléma.

zigi. 2014.01.21. 12:14:26

@kissiú:
1946-ban a nagyszüleim rengeteg pénzzel rendelkeztek, multimilliárdosok voltak - mint több milliónyi ember akkoriban,- mégis nyomorogtak.

kissiú 2014.01.21. 12:20:51

@zigi.: Ez is teljesen igaz: ha jön egy világháború, a megtakarításaidat, ingatlanaidat, stb mind elveszítheted. (Az életedet is.) No meg az előző rendszerben szerzett állami nyugdíjjogosultságodat. (Ui a kommunisták köztudottan nem ismerték el a Horthy-rendszerben szerzett nyugdíjjogosultságot). Nem csodagyógyszer a vegyes nyugdíjrendszer, nem véd minden ellen. De jobb mint egy lábon állni.

A békére pedig együtt kell vigyáznunk.

salv 2014.01.21. 13:55:14

"A nyugdíjrendszerek reformja egyre égetőbbé kezd válni, ahogy a társadalmak elöregszenek, éppen ezért minden pozitív példát meg kell ragadni a kényes átalakítások sikere érdekében."

Az pozitiv pelda, hogy elkoltjuk a jovore felretett penzt? Magyarorszagon az ellopott es elkoltott manyup-vagyon a GDP 10-11%-a volt, az evente a manyup-szamlak helyett a koltsegvetesbe iranyitott jarulek a GDP 1.5-1.7%-a. Mit nyertunk azzal, hogy elkoltottuk a csaladi ezustot, illetve a koltsegvetest finanszirozzuk a jarulekokkal? Csokkent az allamhaztartasi hiany 1.5-1.7 szazalekponttal (a mostani 3%-os hiany valtozatlan szamitasi mod mellett 4.5-4.7% lenne, azaz ugyanannyi, mint 2007-2010 atlagaban volt), es nem nott az explicit allamadossag 18 szalalekponttal. Es mit vesztettunk? Az implicit adossag nott 18 szazalekponttal, es no tovabbi evi 1.7 szazalekponttal. Az allamnal ugyanis olyan plusz uj igerveny keletkezett, amit eddig a manyup-vagyon fedezett volna. Ezt majd mindenki a sajat boren fogja tapasztalni 10-15-20 ev mulva.

nyuggernyúzó 2014.01.21. 14:38:12

@Laciii: Elöregedő, elcigányosodó országban a befektetések is elvesztik az értéküket. Csak kapkodom a fejem néha, mennyi házon látom, hogy eladó és ez csak a kezdet.

nyuggernyúzó 2014.01.21. 14:40:01

@Szelid sunmalac: Add elő ezt Kolompáréknak 20 év múlva, lehet meghatódnak és eltartanak.

komplikato 2014.01.21. 20:22:46

@wallenberg8801: "a balliberális kormány 13 476.5 milliárd forinttal (4,5 db Paks II-nyi összeg) növelte az államadósságot,"

Kiszámoltad már, hogy a "kedvező kamattal" 30 éves futamidővel mennyi lesz a ruszki hitel? Na ahhoz képest a fenti szám lepkefing.
süti beállítások módosítása