Pénzügyi Szemle Online Blog

A blogot a penzugyiszemle.hu szerkesztői írják. A portálon cikkeink, tanulmányaink teljes terjedelemben megtalálhatók, és teret adunk a szakmai vitának is. Ingyenes regisztráció itt.

Kövessen minket a Linkedin-en!

A Pénzügyi Szemle online hírei

    • Japán és a folyamatos monetáris lazítás
      Az Egyesült Államok nem engedheti meg magának, hogy további hosszú évekig fenntartsa a laza monetáris politikáját, hisz óvakodnia kell az inflációtól. De mi a helyzet azokban az országokban, ahol a gazdaság természetes folyamataiból eredően folyamatos a deflációs nyomás?

    • Az újraelosztás lehet a megoldás a gazdasági problémákra
      Ha van stabil gazdasági növekedés, akkor a felmerülő problémákra megvan a megoldás: maga a növekedés. Hiába jön tehát egy válság, egy fenntarthatatlan adósság, a problémákat megoldja a stabil növekedés. De mi a helyzet akkor, ha ez a stabilitás elvész?

    • Szükség van az 500 eurósokra az eurózónában
      Az 500 eurósok legnagyobb használója az alvilág, az EKB korábbi igazgatója mégis úgy látja, hogy a bankjegyekre szükség van, mégpedig biztonsági okokból. Az eurózónát ugyanis egyszer már megmentették az 500 eurós bankók.

    • Nyugdíjak: egyre fontosabb az előtakarékosság
      Az Egyesült Államok társadalma elöregedőben van, csakúgy, mint számos más fejlett országban. Ebben a környezetben az állami nyugdíjak vásárlóértéke egészen biztosan csökkenni fog, ami különösen az alsó jövedelmi harmadban okozhat nehézségeket.

    • Ronald Coase - itt és most
      Ronald Coase szerint a közgazdászokra az igazán érdekes kérdések az intézmények - vagyis a társas játékszabályok - középső szintjén várnak. Súlyos tévedés, pontosabban tudatlanság azt hinni, hogy a piacgazdaság intézményei triviálisak, és elintézhetők az olyan sommás állításokkal, mint hogy „magántulajdonra és szerződéses szabadságra van szükség".

    • Amerikai állampapírokat vásárolhatna az EKB
      Az eurózónában komoly problémát okoz a rendkívül alacsony infláció és a lassú gazdasági növekedés. Ha az Európai Központi Bank amerikai állampapírokat vásárolna, azzal egyszerre oldhatná meg a gondokat, úgy, hogy az uniós szabályok sem sérülnének.

    • Rossz célpontra lőttek a görög megszorításokkal
      Miközben Írországban és Portugáliában remekül halad a válság utáni felépülés, Görögország továbbra sem képes a tartós növekedésre. Pedig a megszorítások rendbe tették a költségvetést és a folyó fizetési mérleget is.

Minden napra egy tanulmány

A blog küldetésének tekinti a magyar közgazdasági és pénzügyi kultúra emelését, a gazdasági és pénzügyi kérdések iránt érdeklődők látókörének szélesítését. Ennek részeként minden nap egy-egy, jellemzően külföldi szerzők által jegyzett tanulmányt, elemzést, szakcikket ajánlunk az olvasók figyelmébe. Meggyőződésünk, hogy a nemzetközi tapasztalatok segítik a magyarországi kihívások és problémák jobb megértését, az ezekről való színvonalas vitákat és a megfelelő válaszok megtalálását is. A bejegyzések a szerzők, illetve a Pénzügyi Szemle Online szerkesztőinek véleményét tükrözik. A kommenteket moderáljuk, melynek során az általános moderálási elveket követjük.

Akik figyelnek ránk

ecohu_logo.jpg

hirf.jpg

Pénzünk ötödét megesszük

2013.10.13. 08:31 Pénzügyi Szemle

A magyar lakosság átlagosan jövedelmének mintegy ötödét költi élelmiszerre és étkezésre, szemben a Nyugat-Európára jellemző 10-15 százalékkal.

Régi igazság, hogy egy ország minél gazdagabb, a lakosság a jövedelmének annál kisebb részarányát költi el létfenntartásra, vagyis ételre, italra, ruhára és rezsire. Az OECD és a FAO által összeállított statisztika tökéletesen igazolja ezt a feltevést. Az eredeti elemzés itt érhető el.


Élelmiszer infláció (első oszlop) és a jövedelmek étkezésre költött hányada (második oszlop)
  OECD_elelmiszer.jpg
            Forrás: OECD-FAO Agricultural Outlook 2013, 321-322. oldal


A magyar lakosság átlagosan jövedelmének 19,6 százalékát költötte élelmiszerre és étkezésre 2013-ban, amely értékkel messze a nyugat-európai átlag előtt járunk, miközben a régiós „versenyben” a középmezőnyt érjük el. A csehek és szlovénok például jövedelmük 17 százalékát költik étkezésre, miközben a lengyelek 24,1 százalékot, a szlovákok pedig 18,4 százalékot.

Európa leggazdagabb országaiban a lakossági pénzek jóval kisebb hányadát viszi el az étkezés, Németországban például mindössze 10,4 százalékot, Svájcban 10,8 százalékot, Dániában pedig 11,5 százalékot. Az OECD-országok közül az első helyezést – már ha itt most beszélhetünk versenyről – az USA szerezte meg, 7,8 százalékkal.

A magyar közel 20 százalék elsőre talán soknak tűnhet, az afrikai kontinensen azonban nem ritkák az 50-60 százalékos értékek sem, mint ahogyan Kína is kiemelkedne az európai mezőnyből a maga 33,6 százalékával, vagy Oroszország a maga 32,8 százalékával.

Az OECD statisztikája még egy érdekességet rejt Magyarország kapcsán, jelesül azt, hogy az OECD-országok közül 2013-ban az élelmiszer infláció hazánkban volt a második legmagasabb, a maga 6,1 százalékos év/év alapú értékével, ennél jobban csak a török élelmiszerárak nőttek, egészen pontosan átlag 6,8 százalékkal. Ez a jelenség egyébiránt hozzájárul a társadalmon belüli jövedelmi különbségek növekedéséhez, az alacsonyabb jövedelmű társadalmi rétegek ugyanis a jövedelmük átlagosnál is nagyobb hányadát költik élelmiszerre, így őket a 6,1 százalékos drágulás az átlagnál is jobban sújtotta 2013-ban.

Ha tetszett a poszt, olvassa el korábbi írásainkat is!

Elkerülhettük volna az összeomlást?

Kötelet húznak a politikusok

A csőd elmaradt, de hogyan tovább?

Rossz világ vár a szingli szülőkre

Hol a legjobb nyugdíjasnak lenni?

Hatalmas öngólt lőhet az USA

A bejegyzés trackback címe:

https://penzugyiszemle.blog.hu/api/trackback/id/tr95558375

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mrZ (törölt) 2013.10.13. 12:31:10

A magyar élelmiszer minősége messze meghaladja a német-amerikai-hollandot, ott az óriás üzemek és farmok többszörösen szubvencionált gagyija adja a fogyasztás nagyrészét , igy nem lehet közvetlenül összehasonlitani.

Az egyötöd nem igaz, 33%-ot költünk élelmiszerre, legalábbis a hazai elemzések szerint. Ennek a legfontosabb oka a magas áfa.

ps:
A zöldség gyümölcs 27% áfája világosan megmutatja hogy a magyar országvezető elit a legostobább a világon, de legalább ebben tényleg jobban teljesitünk.

Pszt! 2013.10.13. 18:09:55

Minek újabb blogbejegyzést írni erről a baromságról?
Az élelmiszerárak ugyanazok, mint nyugat európában, de a fizetés a töredéke. Persze, hogy nagyobb arányban költünk kajára.

Brix 2013.10.13. 18:10:59

@mrZ: " A magyar élelmiszer minősége messze meghaladja a német-amerikai-hollandot"
A magyar élelmiszer még a hazai piacon is alig tud versenyezni a némettel, általában sokkal alacsonyabb minőségű, és még az ára is magasabb.
A nyugat-európai élelmiszeripar, a magyar előtt jár.
A legtöbb feldogozott termék transzzsír mentes, gluténmentes, és kevesebb vagy semmi tartósítót tartalmaz.
Magyarország a friss gyümölcs és a zöldség terén tud versenyképes lenni, vagy a magasabb árfekvésű bio- és kézműves termékekben.

mrZ (törölt) 2013.10.13. 19:03:52

@Brix:
Nálunk alacsonyabb feldolgozottságú frissebb termékek jellemzőek, a piacok-kisboltok-személyes beszerzések nagyobb arányúak mint a nagy boltoké, még a magasabb áron is.
A gluténmentes nem fontos csak az allergiásoknak, tartósitőt ott is beleteszik, pont a hosszabb tárolási igény miatt. A méreganyagok mennyisége a nagyüzemi termelés miatt magasabb náluk, ezt a sok árutisztasági program sem tudja megakadályozni. A transzzsirsavak is az óriás üzemek kedvenc adalékai, nálunk a nyugati technológiákkal terjedt el, szerencsére a kisüzemek nem álltak át rá. Viszont nem meglepően pont a nyugatot majmoló őriás cégekről hallani gazdasági gondokat, a fizetőképes kereslet nem keresi a termékeiket, még állami szubvenciókkal kisegitett árak esetén sem.
Az élelmiszer minőségét nem a feldolgozás és csomagolás minőségén kell lemérni, ez csak a nagyipar által erőltetett marketing eredménye, igy akarják elfeledtetni hogy szarból csinálnak még szarabbat.
Mifelénk az aldi-lidl "műanyag bolt" néven fut, de elég is csak végigsétálni bennük hogy láthatóvá váljon a német/holland "élelmiszer" elképzelés.

Sírköves Slomó 2013.10.13. 19:16:59

@mrZ: 'A magyar élelmiszer minősége messze meghaladja a német-amerikai-hollandot, ott az óriás üzemek és farmok többszörösen szubvencionált gagyija adja a fogyasztás nagyrészét , igy nem lehet közvetlenül összehasonlitani.'

- Ez részben igaz, ezért fogyasztunk rengeteg import élelmiszert..:))) egyébként persze sokkal jobb minőség is elérehtő említett országokban mint itthon. Mert ami itthon luxus és a lakosság 5%-a vásárolja az ott középkategória. Gagyi kint is van, csak nem a forgalom 75%-a, mint az itthoni superhyperben, hanem csak 30%-a.

Sírköves Slomó 2013.10.13. 19:22:44

@mrZ: Erős egyszerüsítés. Amit az ALDI/LIDL itthon kínál, ahhoz a német hozzá sem nyúl. A 100 forintos sörhöz sem. Az ALDI itt azt kínálja amire kereslet van, Németországban meg erre nincs kereslet.

Az sem úgy van, hogy nagyüzem így úgy sőt sokkal sokkal több családi élelmiszeripari kisüzem él meg az EU mg-i vidékein, mint itthon. Egyszerüen azért mert meg tudják fizetni a minőséget, amit itthon nem + az EU a pénze nagy részét agrártámogatásba tolja.
USA más, ott tényleg vannak GMO gigaüzemek de azt is a lakosság alsó felének sózzák el aki csak árra megy.

szuperkrumpli 2013.10.13. 19:27:39

Rezsiharc után jöhet a burgerfight Viktor vezér számára!

Sírköves Slomó 2013.10.13. 19:31:31

@szuperkrumpli: Érdekes a magas kajainflációról olvasni. Mert hozzátartozik perpill, én a szlovák határ mellett lakom és látom mi van amott, a benzin egy ideje és a kaja hosszú ideje drágább odaát. Olyan 10%, minden terméknél más, húsnál pl. még olcsóbbak vagyunk.

Van is bevásárlóturista rengeteg (máskor meg fordítva).

Sírköves Slomó 2013.10.13. 19:38:33

@mrZ: De a számokból is ezt látod. Ha itt 20%ot költenek kajára ott meg 10et, akkor:

Mo. átlag - 550 euró nettó*0,2=110 euró
No. átlag - kb. 2000 nettó*0,1=200 euró

A kajaárak elég kiegyenlítettek, és nem valószínü hogy a német 2x annyit zabál. Csak nem vesz tejet 250 forintért hanem 450ért. Svájci vagy Német kisüzemből. Nekünk meg a LIDL adja a lengyel nagyüzemi tejet....

pszichonauta 2013.10.13. 19:48:33

Ha a 19,6 százalékát költjük rá, a nyugati átlag meg 15%, akkor nem olyan nagy a különbség.

anyahajókabinajtóhajtogató 2013.10.13. 19:52:11

Barátaimnál 3 gyerek van a családban. Mindkét szülő teljes munkaidőben dolgozik, egyikük állami hivatalban másikuk a magánszférában szintén irodai munkát végez.Kettejük jövedelme nagyságrendileg 80.000 + 90.000 Ft + 35.000 családi pótlék vagyis 205.000 Ft

Az 1+2 fél szobás lakásuk és életvitelük rezsije nagyságrendileg 101.000 Ft(40.000 Ft fűtés, 13.000 Ft közös költség, 16.000 Ft villany, 18.000 Ft víz és csatorna, 5.000 Ft tv és internet, 9.000 Ft mobiltelefon)

25 éves autójuk biztosítása havi 3.000 Ft, benzint 20 litert vesznek átlagosan 8.000 Ft ért, BKV bérletet 5db ot kell venniük, 3 diák és 2 felnőtt bérlet ára 32.550 Ft. A gyerekek sportolnak, edzésdíjuk havonta 3×4800=14.400 Ft. A gyerekek be vannak fizetve reggelire és ebédre az iskolában, mivel 3 gyerekes család így fél áron. Ez átlagosan 15.000 Ft havonta. A fenti költségek összege 72.950Ft

A család összes fix költsége, nem számolva a váratlan kiadásokkal amikből jócskán akad havi szinten, összesen:

173.950 Ft

MARAD 31.050 Ft ha nincsen váratlan költség. Ezt eszik meg. Ebből van az egész havi teljes étkezés a szülőknek és az összes vacsora a gyerekeknek meg a hétvégi összes étkezés mind az 5 főnek!

Kultúrára, pihenésre nem költenek.

De Magyarország jobban teljesít és dübörög a gazdaság.

Készülnek gőzerővel külföldre, remélem sikerül nekik emberi körülményeket teremteni!

MOSLÉKORSZÁG!

mrZ (törölt) 2013.10.13. 20:14:37

@Elli Vízel - The Ultimate Survivor:
Azért irok német holland usa viszonylatról mert nekik a fogyasztásuk nagy részét az ipari termelés adja. Ugyanazt árulják kint is, nem vitatom hogy a belevalókkal kevésbé spórolnak, de az alapanyag akkor is csak ipari hulladéknak minősithető, a hazaihoz képest.
A minőségi termék az olasz-spanyol-francia-brit vonalon jelenik meg, az ő kettős rendszerük ami leginkább hasonlit a miénkre.
magyarország nem 550 euró x 0,2 hanem x 0,33 mint több elemzésből is kiderült már. Hozzáveszed az számla elkerülési gyakorlatunkat és értékben is simán verjük a német fogyasztást.

>>... hanem 450ért. Svájci vagy Német kisüzemből.
A 450-es tej is gagyi, a legelésző marha minden éjjel az istállóban tölti fel magát hulladékkal. Fűből nem lehet napi 50-80 liter tejet levenni.

zobod 2013.10.13. 20:34:58

@anyahajókabinajtóhajtogató: ott sem lesz jobb. Ilyen fizetéssel biztosan nem valami kapós szakma művelői. Ha a fiatalok kimennek trógerolni, takarítani, pizzát kihordani, stb mert itthon nincsen munka, az egy dolog. Ha középkorú emberek kimennek úgy három gyerekkel, hogy legalább egyikük nem kutató, orvos, mérnök, programozó, multinál a szervezeti hierarchiában újabb karrierlépcsőt megugró menedzser, vagy valami kurrens iparosszakma mestere, akkor cseberből esnek majd vederbe. Miért gondolja azt sok magyar, hogy Ausztriában, Németországban kolbászból van a kerítés mindenkinek?

vega4 2013.10.13. 20:56:54

gipsz.jakab 2013.10.13. 18:31:45
nagyon szép és jó meccs volt... én élveztem...
igaz a narancsosoknak drukkoltam !

amúgy a narancsosok jobban teljesítenek...

az elmútnyócgól a hibás...

az a gond a magyar focival hogy kevés a stadion!
még több stadiont kell gyorsan építeni !

Malthus 2013.10.13. 20:59:02

Hogy mi hogyan kerültünk be az OECD-be, egy ilyen koldusszegény országként az nekem örök rejtély marad...

Az téma boncolgatása meg szerintem tök fölösleges. A magyarázat faék-egyszerű: alamizsna-béreken tengődik a magyar, miközben az árakban kb. 10 éve felzárkóztunk. Ja és igenis, ritka ócska a különböző aldi/lidl stb. helyeken kapható termékek zöme, kb. ide önti a nyugat-európai élelmiszeripar az otthon eladhatatlan mocskát. Saját élményem: Egy fél éves bécsi kiküldetés alatt minimálisan volt magasabb az élelmiszer-rezsim ott kint (miközben a belvárosban, Billa és hasonló helyeken vásároltam) úgy hogy fényévekkel jobb minőségű árukat vettem (a választékról nem is beszélve...).

Szóval ez van, sajnos egyszer volt Budán kutyavásár, míg a nyugat-európa anno Marshall-tervet, és wirtschaftswundert kapott, addig mi málenkij robotot és erőltetett acélipart. A mai deprimált gazdasági helyzetben Mo. mint ország a örülhet ha nem csúszik vissza Pakisztán szintjére, de még ehhez is küzdeni kell...

panelburzsuj 2013.10.13. 21:03:35

@Malthus:
"árakban kb. 10 éve felzárkóztunk"

Leszámítva egy vaskos tételt: a lakás birtoklásának költsége. Akár előre összekuporgatva, akár hitelbe, akár bérelve - a "nyugati" öt-tízszerese a magyarországinak.

Malthus 2013.10.13. 21:20:57

@panelburzsuj:
Tudom, anno egy másik nyugati országban egy 8 lakásos belvárosi társasházban voltam az egyik bérlő, a ház tulajdonosa nem dolgozott, a bérlők pénzén élte a nagybetűs dolce vitát.

De ez egyébként tipikus magyar rágörcsölés, csak nálunk van az a berögződés, hogy akkor indultál el az életben ha van egy lakásod, ezt süketelik itt a szülők gyerekeiknek és akkor érzik magukat boldognak ha "Tibikének megvettük a lakást fent pesten" (még ha az csak egy másfélszobás panel is a Havannán).

Sosem értettem ezt, igazából sokkal jobban örülnék ha lenne színvonalas bérlakás-állomány, ha kialakult volna ennek a kultúrája. Na mindegy, offtopic.

Szelid sunmalac 2013.10.13. 21:26:37

Ki mondja azt a baromsagot, hogy a hanyatlo nyugaton szarabb a minosege a kajaknak?! Ember!
A combsonka a legolcsobb Nemetorszagban. Olcsobb, mint otthon a parizer kiloja! Nagyjabaol feleannyit koltok itt kajara ugy, hogy nem kell szart vennem. Olyan sajtok, meg husok vannak, amikkel otthon meg talalkozni sem lehet! Az egyetlen ami itt gazabb, az a zoldseg-gyumolcs. Na az tenyleg szar import. De minden mas fenyevekkel olcsobb es jobb.

panelburzsuj 2013.10.13. 21:28:39

@Malthus:
Maradjunk a bérletnél: mennyibe jön 60 nm panel Dunakeszin - mennyi Zürich közepétől 30 km-re?

Malthus 2013.10.13. 21:36:09

@panelburzsuj:
Úgy látszik nem vetted észre, de nem vitattam az állításodat, a Lajtán túl bárhol tényleg nagyon komoly kiadás a lakhatás. (bár Zürich tényleg egy nagyon extrém példa)

panelburzsuj 2013.10.13. 21:45:00

@Malthus:

Csak szerettem volna világosan szétválogatni a valóban tipikusan magyaros "vásárlási görcsöt" a "valahol muszáj lakni" kényszerétől.

Persze hogy Zürich extrém: az a tízszeres.

mrZ (törölt) 2013.10.13. 21:59:02

@Szelid sunmalac (Vigyazat! Hamisitjak!):

Baszhatod a combsonkádat, ha használt sütőolajjal dúsitott műanyagon nevelkedett. A német/dán húsok minőségéről évek óta megy a flame. Ha a parizer félárában veszed, ezek szerint 4 eur/kg körül, akkor az bizony ipari hulladék. De ez téged ne zavarjon, fogyaszd továbbra is jóétvággyal. Meg az olyan szuper sajtokat is. A minőségről fogalmad sincs, de ez nem baj, pont az ilyen emberek a német élelmiszeripar célfogyasztói.

2013.10.13. 22:04:10

@Pszt!: Számtalan tesztbevásárlás mutatta, hogy mind a tartós fogyasztási cikkek, mind az élelmiszer végeredményben olcsóbb külföldön.

Szelid sunmalac 2013.10.13. 22:07:52

@mrZ: Hat persze. TE, MAgyarorszagrol nagyon is tisztaban vagy a nemet minoseggel, hiszen azt eszed mindennap. En kerek elnezest! Mar ne is haragudj, de mint kepzett es hobbi szakacs, valahogy meg tudom kulonboztetni mi a szar es mi nem. De tudod mit? meg csak nem is kell annak lenni. Tojast tojni sem tudok, de tudom hogy jo-e.
Flame. Az. Az megy. Valahogy megis jobban ellenorzik, mint otthon, ahol a feketevagodhidakon foglaljak le rendszeresen a Romaniabol behozott hust. Mikor vettel utoljara sonkat? Mennyi volt benne a viz?
Vagy csak papirokrol, mende-mondakbol epitesz elmeletet, amit aztan vehemensen vedelmezel?
Rettentoen sjanalom, de nekem van szerencsem mindkettot eloben latni, ugyhogy kurvara nem lehet atbaszni. Nekem lehet mondani a mindenfele statisztikakat a vialg legaloacsonyabb inflociojarol (sot! Jovore deflacio lesz!). de ha en tudom, hogy mi mennyibe kerul, akkor baszhatjak.

Imadom, amikor tapasztalat nelkul baromi okos valaki...

panelburzsuj 2013.10.13. 22:11:40

@Szelid sunmalac (Vigyazat! Hamisitjak!):

Öhh... Hogy is kérdezzem...

Ez a sünmalac-dolog is a tradicionális gasztrokultúrád része? ...

Szelid sunmalac 2013.10.13. 22:15:00

@panelburzsuj: Nem. Azt speciel meg nem ettem, bar kiprobalnam.

cso zsi 2013.10.13. 22:24:18

@Elli Vízel - The Ultimate Survivor: "Nekünk meg a LIDL adja a lengyel nagyüzemi tejet...."
Kapni ott hazait is.
Ha megnézed a boltokban (Aldi, Spar, stb...) kapható "21 napos" tejet, kiderül, hogy mindegyikre Tolnatej van írva, csak a bolt logója/sajátmárkája van nagybetűkkel.
Ettől persze még lehet, hogy lengyel tehén legelte a füvet.

cso zsi 2013.10.13. 22:24:18

@Elli Vízel - The Ultimate Survivor: "Nekünk meg a LIDL adja a lengyel nagyüzemi tejet...."
Kapni ott hazait is.
Ha megnézed a boltokban (Aldi, Spar, stb...) kapható "21 napos" tejet, kiderül, hogy mindegyikre Tolnatej van írva, csak a bolt logója/sajátmárkája van nagybetűkkel.
Ettől persze még lehet, hogy lengyel tehén legelte a füvet.

Sírköves Slomó 2013.10.13. 22:37:09

@mrZ: Nem feltétlen vk egy reprezentatív minta, de a kaja 90%-át számlával veszem. A maradék a piac, de Bp-en ott is adnak szlát, a vásárcsarnokban legalábbis.

mrZ (törölt) 2013.10.13. 23:08:28

@Szelid sunmalac (Vigyazat! Hamisitjak!):
Voltam eleget németben hogy tudjam mi a helyzet, és hogy pl a vendéglőkben milyen szart adnak.
Engem nem a feketevágóhid zavar, akik a magángazdák egy-két disznóit vágják le. Engem az ellenőrzött és a termelési technológia által bebiztositott hulladék zavar.

Nekem mint tudatos fogyasztónak nem kell a szépség, nem kell az alacsony viztartalom, nem kell a pác aromák által felturbózott iz, nem kell a szuperalacsony zsirtartalom, a maximális tökéletesség.
Nekem az kell hogy az a disznó változatos és természetes kajákat kapjon, hogy természetesebb környezetben éljen, ne kapjon hormon/arzén/vegyszer/gyógyszer tartalmű kiegészitőket, hogy a sonkában a són kivül ne legyen más anyag, és kurvára nem érdekel ha 3milliméter helyett 20mm a szalonna rajta, mert nem mérgezni akarom magamat, és nem nézegetni, hanem jóizűen jóllakni.
Neked mint szakácsnak szép kell meg alacsony viztartalom, meg sztenderd. ezeknek kell megfelelned, nem csoda hogy aztán életfelfogássá változik.

Lásd még goebbels és munkássága.

én már a fény gyermeke vagyok 2013.10.13. 23:08:46

Még nem számoltam utána, de ha a kaja csak 20%-át viszi el a pénzünknek, akkor 80%-ot költünk nőkre. Ez azért durva.

laci_52 2013.10.13. 23:29:56

Az volt már, hogy a pénzünkből a magas ÁFA-kulcs miatt megy ilyen sok élelmiszerre? Pedig itt van a kutya elásva!

Sürgősen és jelentősen csökkenteni kellene az alapvető élelmiszerek(hús és húskészítmények, tej és tejtermékek, kenyér és pékáru, cukor, liszt és még néhány termék) ÁFA-kulcsát.

Az összehasonlításban szereplő országok többségében ez a kulcs alacsonyabb a miénknél.

Sírköves Slomó 2013.10.13. 23:34:42

@laci_52: Áfa kulcsot jó lenne levinni, és valahogy megoldani, hogy csak a belföldi élelmiszeré menjen lejjebb..:)

tohotom01 2013.10.14. 00:48:01

@mrZ: En csak ugy oldalrol beleugatok ha nem baj. Te az ugye tudod te is hogy elokelo helyen all MO a raklistan ? Vajon miert ? Szerinted a Mari neni meg a szeles ur asszem aki a lejart nemet szart tette bele a teliszalamitokba, persze te olyat ritkan ehetsz, na mindegy. Szoval erzekeled mennyire csovesen eszik a magyar ? Mivel mennel csorobb egy orszag annal rosszabb az egeszseugyi allapotuk ? Az elkeruli a figyelmedet hogy hogyan fustolik azt a sok szar fustolt arut amit a magyar ketpofara eszik ? Pesti vagyok de gondolom hallottal mar arrol hogy a Zsiga bacsihoz visszuk fustolni mert az a legjobb ? Az a gond hogy az ilyen es ehez hasonlo nyalanksagokat ti nem vagjatok, mert a bilibol nehez kilatni, de nem gond egyszer majd csak rajossz, vagy nem. Aztan de nem utolso sorban en az USA-ban elek 14 eve, azota majdnem minden bio dolgot eszunk, pl a tej, ha innal amerikai tejet vagy tojast ennel azt mondanad hogy idaig atbaszarintottak teged, ember. Kihanynam a belemet ha a magyar tejtermekekre goindolok es tudom mirol beszlelek amig te csak vagdalozhatsz esetle. Legutoljar pedig, ha lenne egy kis eszetek akkor gondolhatnatok hogy a nyuagti diszkontok, HELYI TERMELOKTOL SZARMAZO ARUKAT ARULJAK, NEM MAGYAR TALAMANY, azt mar reg kiszartak nyugaton, tetszik erteni ? Mo mindig csak kullog a nyugat utan. Az USA-ban majdnem mindegyik nagy uzlethaz pl Walmart helyi termeloktol veszi az arut, NEM OKOSBA baszki ez nem MO es utoljara, azt tudjatok hogy a piac sem magyar talalmany, errefele is az assonyok jarnak a piacra meg ha ez el is keruli a pici agyadat, na befejezem mert az en agyam zsibbad el toletek.

Peetiboy 2013.10.14. 00:59:07

Na. Én Londonban élek. A fizetésem 2/3-át lakbérre költöm. A maradék 1/3-ból, viszont nemhogy jól megélek, de többet teszek félre, mint amennyit előtte összesen Magyarországon kerestem. Akkor most mi értelme is van ezeknek az összehasonlításoknak?

tohotom01 2013.10.14. 00:59:38

Az osszehasonlitas amugy sem jo, csak etetik az embereket, ha annyit ennetek mint egy atlag nyugati vagy amerikai akkor a magyarnak a fizetesenek 100%-a is keves lenne, maradjunk ennyiben.

Iván_a_muzsik 2013.10.14. 03:51:55

NA hát ma megint sokat tanultunk! Nyugaton minden élelmiszer jobb ,olcsóbb egészségesebb ! Gondolom az hogy szét vannak hízva ,tarol a cukorbetegség, az allergia és a rák ,ÚGY HOGY sokkal kevesebbet dohányoznak és isznak biztos véletlen:) Na ugye?
Ez az egész meddő vita picit olyan mint amikor arról akartak meggyőzni egy hete hogy Magyarországon mennyi a csúnya nő és persze Németországba meg Angliába sokkal több és jó csaj van:)

Túrós Rudi 2013.10.14. 07:39:55

Simán hozzuk a kínai-orosz százalékot, sőt, mondhatni szezonról szezonra emelkednek az árak, a jövedelmünk viszont évek óta változatlan. Félretenni már nem tudunk, azt ugyanis elviszik a rendkívüli kiadások: pl. fogászati kezelés, autójavítás és hasonlók. Most pl. (gondolom) korrekciós gázszámlát fizetünk, a szokásos 12 ezer helyett a dupláját! Az idén már nyaralni sem voltunk.
Magyarország jobban teljesít, de ennek hasznát a mi családunk nem érzi.

azekezetnelkulitelseolvasom 2013.10.14. 07:42:54

@tohotom01: egy magyar ékezetes billentyűzetet is vehetnél/rendelhetnél, ha ennyire nem tudsz elszakadni az óhazától:)

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2013.10.14. 07:57:07

@Pszt!: így van
@mrZ: a magyar élelmiszer minősége a béka segge alatt van. Már az adalékanyagban is adalékanyag van, a termények meg jó esetben is átlagosak. Vagy csak én vagyok hülye, hogy egész nyáron újzélandi almát vettem 800/kg áron, mert semmi nem rúgott mellette labdába.

kritizator 2013.10.14. 07:58:09

anyahajókabinajtóhajtogató 2013.10.13. 19:52:11
"Barátaimnál 3 gyerek van a családban. ... Kettejük jövedelme nagyságrendileg 80.000 + 90.000 Ft + 35.000 családi pótlék vagyis 205.000 Ft

Az 1+2 fél szobás lakásuk és életvitelük rezsije nagyságrendileg 101.000 Ft(40.000 Ft fűtés, 13.000 Ft közös költség, 16.000 Ft villany, 18.000 Ft víz és csatorna, 5.000 Ft tv és internet, 9.000 Ft mobiltelefon)"

Nálunk ugyanez a helyzet: három gyerek, így a családi pótlék 48.000 Ft-ezt eltévesztetted.

De a példádban említett családban túl magas a villany (nálunk 7.500 Ft), a víz (nálunk 3.500 Ft), a mobil (nálunk 1-2 ezer Ft)

JohnHenry 2013.10.14. 08:02:21

@Pszt!: nem, sok esetben nálunk drágább.

anyahajókabinajtóhajtogató 2013.10.14. 08:11:08

@kritizator: Pedig náluk annyi a családi hiába vitatkozol. A rezsi meg már miért lenne pont annyi mint nálatok? Egy 3 gyerekes családban 3500 a víz? Vicces vagy! vagy nem mostok rájuk, nálunk 4 van mégis a hatszorosa! Mobil 1-2.000, 5 főre??? Még akkor sem ha csecsemő minden gyerek de náluk 5 készülék van mert nagyobbak a gyerekek.

Kivancsi 2013.10.14. 08:17:06

a zemberek adojabol megmentett gyulai kolbasz 999ft a magyarorszagi tescoban.....
ugyanaz a gyulai kolbasz az "ellensegnel" akik kibaszott fillert nem nyomtak bele a gyar megmentesebe szoval 1500km-re a magyarorszagi gyartol egy Angol tescoban 2 azaz kettő font = 700ft....
sokba van nagyon a forradalom!
no komment... mindenki vonja le a következtetéseket

inebhedj - szerintem 2013.10.14. 08:53:29

@Malthus:

"De ez egyébként tipikus magyar rágörcsölés, csak nálunk van az a berögződés, hogy akkor indultál el az életben ha van egy lakásod, ezt süketelik itt a szülők."

Ő...

Na ez a nézet a begörcsölés.

Hogy egyszerűen lásd meg a valóságot: kapj egy ceruzát papírt, számítsd ki, hogy mennyibe kerülne építeni béreltetés céljára egy társasházat, mekkora hitelre lenne szükséged a kivitelezéshez, berendezéshez, felszereléshez, mekkora kamatokkal kellene visszafizetni, ezenkívül mennyi lenne a permanens kommunális költséged, valamint hány embert kellene foglalkoztatnod, végezetül Te magad mennyit szeretnél keresni (hogy legalább megélj). Ezt oszd vissza a lakások és hónapok számával, így megkapván a szükséges nettó bérleti díjat, csapj még hozzá 27 % Áfa-t.

A kalkuláció végeztével kezd el felkutatni, hogy milyen célcsoport is létezik Magyarországon, amely a kiszámolt bérleti díjat képes megfizetni, és a felkínált szolgáltatások minősége számára az adott áron megfelelő.

Aztán legyints egyet azzal, hogy 10 év múlva mondjuk újraszámolod, hátha akkor már piacképesebb üzleti terv bontakozik ki a körülmények változása következtében.

anyahajókabinajtóhajtogató 2013.10.14. 09:07:17

@zobod:Hatalmas marhaságot írtál, ugye magad is tudod?
Egy konkrét példát írnék a kilencből, amiről én tudok:
Rokonom 37 éves férfi volt 3 éve amikor kiment Londonba dolgozni. Előtte itthon vagyonőr volt egy irodaház recepcióján 7 évig. Fizetése mielőtt kiment nettó 77.000 Ft volt. Ebből fizette az albérletét, rezsijét és a BKV bérletét. Havonta 6-7.000 Ft jutott neki étkezésre, ami szinte kizárólag párizsis kenyérből vagy a krumpli különféle változataiból állt. Sokszor hó végén szó szerint éhezett.
Aztán adódott egy lehetősége kimenni Londonba mosogatónak egy nagy szállodába. Barátnőjével felpakoltak, egy havi lakbér segítséget kaptak a lány szüleitől és nekivágtak. Az állás rendben volt, minimálbért kapott, ez most nagyságrendileg havi 350.000 Ft amiből meg lehet élni Londonban.
DE!
Azóta a barátnője szült egy ikerpárt majd még egy gyereket. A három gyerekre a következő támogatásokat kapják (mivel minimálbéres) : A teljes lakhatásukat fizeti az állam. Közvetlenül utal az ügynökségnek ahol a 3 szobás lakást bérlik. A babákkal kapcsolatos dolgokat is az állam állja. Pelenkát, babaruhákat, tápszert, bébiételt, gyümölcsöt kapnak havonta. Annyit amennyire szükségük van. Nem ez nem utópia és nem én találom ki! Ez van ott kint a mocskos kapitalista nyugaton. Jól élnek pedig a srác csak mosogat. Kemény meló, de vannak jó ruháik, a szobában hatalmas tv és egészségesen táplálkoznak, vettek egy öreg egyterűt is és mindent jócskán olcsóbban, mint az itthoni árak! Eszük ágában sincsen hazajönni! Ja majd kifelejtettem, bér támogatást is kap havonta minden eltartott után tehát 4 főre kb 25.000 Ft ot fejenként!
Itthon mit kapna? Családit? Kihasználhatatlan adókedvezményt? Főállású anyaságit (22.900Ft)? Ugyan már munkája sem lenne.
Azt értem, hogy tájékozatlan, vagy de vajon miért írogatod be meggyőződéssel a marhaságokat? Kinek az érdeke ez?

blogoló 2013.10.14. 09:39:06

ne papoljatok itt a magyar kaja minőségéről. Amíg a százszor jobb külföldit megveszem sokkal olcsóbban, mint a magyart, addig nincs miről beszélni.

Nikosi · http://ius-murmurandi.blog.hu 2013.10.14. 10:04:55

@mrZ:
Nahát akkor te jobb ha magadnak termeled a dolgokat. Ne akard tudni, is az állatokat az üzemekben. Hidd el a paraszt bácsika is beletöm mindent a disznóba, lehet nem tápot, de minden ipari hulladékot romlott májast és társait.

Remélem ismered a történet, mert én, ha nem is személyesen, de első kézből, hogy mik mentek, a májasba véletlenül, nemtörődömségből, meg egyéb okokból. Ez csak egy szegmens máshol sem volt jobb a helyzet.

Ha biztosa akarsz menni magadnak termelsz ennyi.

Amúgy meg hiába él egészségesen az állat és eszik biót, ha az üzemben ahol feldolgozták, jól átkezelik a készítményt. A magyar élelmiszer ipari üzemekkel kapcsolatban meg tudod mennyire lehet megbízni.

Az hogy a magyar élelmiszer kiváló világ minőségű egy tévhit. Régen sem volt az. Én emlékszem a primőr kolbász szállítmányokra amit még a Szovjetunióból küldtek, vissza mert nem gyengén volt romlott, és büdös, és mérgező. Ez is magyar primőr termék volt, a helyzet azóta se javult ezt hidd el.

Nem rosszabb a minősége, de nem is jobb átlagban a magyar élelmiszernek mint a nyugatinak. De egy biztos, hogy az átlag által fogyasztott, olcsóbb árfekvésű élelmiszer igencsak gázos idehaza. Tudod azért, mert egy nyugati ezt nem venné meg, de itt nem telik az embereknek a minőségre ezekből a hihetetlen magas fizetésekből.

De azt állítani, hogy a magyar élelmiszer jobb mint a nyugati ez hazugság. Mint az is, hogy itthon nem lehet jó minőséget venni, lehet olyat mint no-ban, vagy akár jobbat is, de persze nem átlag áron, nem átlag emberek fizetéséhez mérve.

A nagy különbség, hogy a német munkás megengedheti magának a jó minőségű élelmiszert, a magyar meg örül annak ha normálisan tudd enni. Ennyi.

tohotom01 2013.10.14. 11:31:50

@Iván_a_muzsik: az a baj a magyarokkal hogy kessel villaval eszik a zsiroskenyeret es azt hiszik hogy az a legjobb a vilagon. Egyik vegletbol a masikba esel. Nem minden jobb nyugaton, de az meg egyenesen baromsag hogy nalunk a legjobb a pirospaprika, mi vagyunk a vizvilagnagyhatalom meg a tobbi, tudod ez a baj.

tohotom01 2013.10.14. 11:35:02

@azekezetnelkulitelseolvasom: figyel te kis csira kocsog, avval irok amivel akarok es ott ahol akarok. Jo sok ekezet van a nickedben, buzika.

Pszt! 2013.10.20. 23:54:02

@anyahajókabinajtóhajtogató: Keressenek jobban fizető munkahelyet a barátaid!
süti beállítások módosítása