Ha hosszabb lenne a tanítási idő, akkor érezhetően emelkedne az oktatás színvonala, amiből hosszú távon a teljes gazdaság profitálna, és még a társadalmon belüli egyenlőtlenségek is csökkennének.
Az biztos, hogy a diákok nem fogják az évszázad ötletének minősíteni, egyre valószínűbbnek tűnik ugyanakkor, hogy hamarosan komolyan napirendre kerül a nyári szünet megrövidítése az Egyesült Államokban. És hogy miért lenne ez jó? Rövidebb nyári szünet hosszabb tanítási időt jelentene, a hosszabb tanítás okosabb diákokat, akik felnőtt életükben termelékenyebbek, hatékonyabbak, gazdagabbak és talán még boldogabbak is lennének, sőt, ha hinni lehet a kutatóknak, akkor az iskolai idő meghosszabbítása még a társadalmon belüli egyenlőtlenségeket is segítene csökkenteni. A részletes elemzés itt érhető el.
Általános iskolai tanítási napok száma az OECD-országokban
Matthew M. Chingos, a Brookings kutatóintézet közgazdásza statisztikai módszerekkel vizsgálta a felvetést, és arra jutott, hogy a tanítási idő 30 nappal történő hosszabbítása érezhetően javítaná a diákok teljesítményét, ezáltal növelné az oktatás színvonalát. Obama elnöknek a hírek szerint alapvetően nincs ellenére az ötlet, ő maga is furcsálja ugyanis, hogy az amerikai diákok miért járnak kevesebbet iskolába, mint a legtöbb OECD-országbeli fiatal (lásd fenti grafikon, amiből az is kiderül, hogy mi magyarok, ha nem is sokkal, de előzzük az USA-t).
A tanítási idő meghosszabbításának, egyben a nyári szünet rövidítésének egy komoly akadálya lehet, ez pedig a tetemes költségvonzat. A több tanítás ugyanis több tanárt, magasabb tanári fizetéseket jelentene, arról nem is beszélve, hogy megugranának az adminisztratív kiadások és az iskolák fenntartási költségei is.
Egy lehetséges megoldást Matthew M. Chingos szerin az osztályok létszámának növelése jelentene, így ugyanis az átlagosan 20 diákot számláló általános iskolai osztályok létszámának 3-4 fővel történő emelése változatlan bérköltség mellett biztosítaná az évi plusz 30 tanítási napot (az egyéb költségek, például az iskolák fenntartása ebben az esetben viszont jelentkeznének plusz teherként)
Ha ugyanakkor az osztályok létszámát növelik, az csökkenti az oktatás színvonalát - mutatnak rá a szkeptikusok -, a kutató szerint azonban még így is megéri a bolt, a létszámnövelés ugyanis jóval kevésbé csökkenti a színvonalat, mint amekkora pluszt jelent az a bizonyos plusz 30 tanítási nap.
Matthew M. Chingos tehát úgy számol, hogy ha az USA-ban 30 tanítási nappal megtoldanák az évet, az osztályok létszámát növelnék 3-4 diákkal, akkor összességében érezhetőn emelkedne az oktatás színvonala – ami az egyik legjobb hosszú távú befektetés -, hosszú távon csökkennének a társadalmon belüli egyenlőtlenségek, és még a költségvetés sem borulna fel a plusz terhektől. Csak nehogy az ötlet végül a budapesti döntéshozók tetszését nyerje el – gondolhatnák a jól megérdemelt pihenésüket töltő magyar nebulók…
Ha tetszett a poszt, olvassa el korábbi írásainkat is!
Segítsen az állam, ha nincs saját lakásod?
Autópályát igen, tanári fizetést nem!
Még mindig a szüleiddel laksz?
Óvakodj a saját lakástól!
Elég volt a nagyvállalatok uralmából!
Adóemelés, megszorítás? - Ezt alaposan benéztük