Az adófizetők pénzéből a magánszektorba is bőven jut - így itt is ellenőrizni kell, hogy szabályos, célszerű és hatékony-e ezeken a területeken az állami beavatkozás.
Az államadósság elleni harc éveit éljük, melynek során egyfelől arra kell koncentrálni, hogy az állam minél takarékosabban működjön, másfelől pedig arra, hogy a gazdaság gyors és fenntartható módon növekedjen. A fókuszba helyezett mutató, az államadósság/GDP-ráta tehát két módon is csökkenhet. Korábbi posztunkban bemutattuk, hogy a „közpénzek ellenőreként” működő Állami Számvevőszék (ÁSZ) milyen módon tudja segíteni az első célt, vagyis a takarékos állami működést, jelen posztunkban pedig rávilágítunk, hogy hogyan tud hozzájárulni a kiegyensúlyozottan és főleg gyors gazdasági növekedéshez. Az eredeti elemzés itt érhető el.
Elsőre talán még a felvetés is furcsának hangozhat, hiszen mi köze egy állami intézménynek a gazdasági növekedéshez, amelyet elsősorban a magánszféra szereplői fűtenek? Két dolgot nem szabad ugyanakkor elfelejteni: egyrészt való igaz, hogy a Számvevőszék nem jogosult ellenőrizni magánvállalkozásokat, más a helyzet azonban akkor, ha ezek a cégek közpénzt is felhasználnak, például állami támogatások formájában. Másfelől azt is szem előtt kell tartani, hogy Magyarországon az állam a pénzek mintegy felét újraosztja, vagyis egyáltalán nem mindegy, hogy a jövedelmek elvonása, majd támogatások, beruházások, transzferek és közszolgáltatások formájában történő újraelosztása milyen eredményességgel és hatékonysággal valósul meg.
Egy jól célzott ellenőrzés, vagy egy megalapozott tanulmány tehát még a versenyszférában is olyan hiányosságokra világíthat rá, melyek kijavításuk esetén versenyképesebb gazdaságot, gyorsuló gazdasági növekedést, és végezetül csökkenő adósság/GDP-t eredményezhetnek. Az ÁSZ ellenőrzései során ezt az elvet szem előtt tartva prioritási területként kezeli a versenyképes tudás megszerzését és hasznosulását, a beruházások ösztönzését, valamint az állam piacszervező képességét.
A teljesség igénye nélkül jöjjön néhány konkrét példa: az ÁSZ ellenőrzései során rávilágított, hogy a versenyt érintő jogszabályok jelenleginél aktívabb véleményezésével javulhatna Magyarország versenyképessége, a feltételekhez kötött beruházási adókedvezmények és támogatások esetében a vállalat kötelezettségek – például létrehozott új munkahely – ellenőrzése javíthatja a vidéki foglalkoztatást, vagy épp a közfoglalkoztatás és az ehhez kapcsolódó képzési programok fokozott ellenőrzése ugyancsak serkenthetné a vidéki foglalkoztatást és a programok eredményességét.
Egy-egy jól „eltalált” közpénzügyi ellenőrzéssel vagy tanulmánnyal nem csak hogy milliárdokat spórolhatnak az adófizetők, de hozzá lehet járulni ahhoz is, hogy a magyar gazdaság hiányosságaira fény derüljön, segítve ezzel egy versenyképesebb, hatékonyabb és gyorsabb növekedést… akár a versenyszférában is, amely a közhiedelemmel ellentétben nem mentes a szabálytalan és nem hatékony megoldásoktól.
Ha tetszett a poszt, olvassa el korábbi írásainkat is!
Hol dől el az államadósság elleni harc?
Trendi lesz a magyar nyugdíjpélda?
Újra lefagytak a jelzáloghitelek
Ezt se felejtsük el az egykulcsos adónál
Ennyit veszítesz, ha nincs munkád
A minimálbér-vita margójára