Pénzügyi Szemle Online Blog

A blogot a penzugyiszemle.hu szerkesztői írják. A portálon cikkeink, tanulmányaink teljes terjedelemben megtalálhatók, és teret adunk a szakmai vitának is. Ingyenes regisztráció itt.

Kövessen minket a Linkedin-en!

A Pénzügyi Szemle online hírei

    • Japán és a folyamatos monetáris lazítás
      Az Egyesült Államok nem engedheti meg magának, hogy további hosszú évekig fenntartsa a laza monetáris politikáját, hisz óvakodnia kell az inflációtól. De mi a helyzet azokban az országokban, ahol a gazdaság természetes folyamataiból eredően folyamatos a deflációs nyomás?

    • Az újraelosztás lehet a megoldás a gazdasági problémákra
      Ha van stabil gazdasági növekedés, akkor a felmerülő problémákra megvan a megoldás: maga a növekedés. Hiába jön tehát egy válság, egy fenntarthatatlan adósság, a problémákat megoldja a stabil növekedés. De mi a helyzet akkor, ha ez a stabilitás elvész?

    • Szükség van az 500 eurósokra az eurózónában
      Az 500 eurósok legnagyobb használója az alvilág, az EKB korábbi igazgatója mégis úgy látja, hogy a bankjegyekre szükség van, mégpedig biztonsági okokból. Az eurózónát ugyanis egyszer már megmentették az 500 eurós bankók.

    • Nyugdíjak: egyre fontosabb az előtakarékosság
      Az Egyesült Államok társadalma elöregedőben van, csakúgy, mint számos más fejlett országban. Ebben a környezetben az állami nyugdíjak vásárlóértéke egészen biztosan csökkenni fog, ami különösen az alsó jövedelmi harmadban okozhat nehézségeket.

    • Ronald Coase - itt és most
      Ronald Coase szerint a közgazdászokra az igazán érdekes kérdések az intézmények - vagyis a társas játékszabályok - középső szintjén várnak. Súlyos tévedés, pontosabban tudatlanság azt hinni, hogy a piacgazdaság intézményei triviálisak, és elintézhetők az olyan sommás állításokkal, mint hogy „magántulajdonra és szerződéses szabadságra van szükség".

    • Amerikai állampapírokat vásárolhatna az EKB
      Az eurózónában komoly problémát okoz a rendkívül alacsony infláció és a lassú gazdasági növekedés. Ha az Európai Központi Bank amerikai állampapírokat vásárolna, azzal egyszerre oldhatná meg a gondokat, úgy, hogy az uniós szabályok sem sérülnének.

    • Rossz célpontra lőttek a görög megszorításokkal
      Miközben Írországban és Portugáliában remekül halad a válság utáni felépülés, Görögország továbbra sem képes a tartós növekedésre. Pedig a megszorítások rendbe tették a költségvetést és a folyó fizetési mérleget is.

Minden napra egy tanulmány

A blog küldetésének tekinti a magyar közgazdasági és pénzügyi kultúra emelését, a gazdasági és pénzügyi kérdések iránt érdeklődők látókörének szélesítését. Ennek részeként minden nap egy-egy, jellemzően külföldi szerzők által jegyzett tanulmányt, elemzést, szakcikket ajánlunk az olvasók figyelmébe. Meggyőződésünk, hogy a nemzetközi tapasztalatok segítik a magyarországi kihívások és problémák jobb megértését, az ezekről való színvonalas vitákat és a megfelelő válaszok megtalálását is. A bejegyzések a szerzők, illetve a Pénzügyi Szemle Online szerkesztőinek véleményét tükrözik. A kommenteket moderáljuk, melynek során az általános moderálási elveket követjük.

Akik figyelnek ránk

ecohu_logo.jpg

hirf.jpg

Ahol minden fiatalnak van munkája

2013.09.12. 08:30 Pénzügyi Szemle

Van egy ország, ahol nincs fiatalkori munkanélküliség, nem gond a szakmai tapasztalat megszerzése, és már tizenévesen lehet rendes fizetésért, akár a legnagyobb vállalatoknál dolgozni.

Frissen kikerülve az iskolapadból a fiatalok gyakran légüres térben találják magukat, távol a munkaerőpiactól, igazán értékes és használható tudás és tapasztalat nélkül. Tapasztalat nélkül nincs munka, no de honnan legyen gyakorlat munka nélkül? Az eredmény nem is lehet más, mint magas fiatalkori munkanélküliség, annak minden társadalmi, gazdasági és szociális problémájával. Van azonban megoldás, amiért nem is kell messzire utaznunk. Az eredeti elemzés itt érhető el.

Munka_nagy.jpg

Svájcban gyakorlatilag nincs fiatalkori munkanélküliség - a hivatalos statisztika 3 százalékot mutat, szemben az amerikai 16 százalékkal, vagy a görög/spanyol 50 százalékkal -, ami elsősorban a rendkívül céltudatos oktatási rendszernek köszönhető.

A svájci fiatalok ugyanis már 16 évesen a munkaerőpiacra lépnek, egy átmeneti, oktatást és munkaerőpiacot egymás mellett működtető, hibrid rendszerben. A fiatalok ekkor egy három éves program keretében egy három szintű rendszerben folytatják tanulmányaikat, melynek első szintje egy szakmai gyakorlat valamely svájci vállalat falain belül – a legkülönfélébb helyeken, például kórházban, bankban, áruházláncban… -, a második szintje egy, az adott iparág által fenntartott szakmai képzési program, a harmadik pedig a klasszikus iskolai oktatás, melynek keretében matematikát, történelmet, nyelveket, etikát és jogot tanulnak a fiatalok.

A svájci tizenévesek tehát három fronton is helyt állnak, ami azon túl, hogy biztosítja számukra az elengedhetetlen elméleti tudást, a munkaerőpiacra is bevezeti őket. A statisztikai adatok alapján az látszik, hogy a fiatalok több mint 70 százaléka részt vesz valamely vállalat szakmai programjában – a Credit Suisse és a Swisscom például akár 800 tizenévesnek is munkát adhat -, akik akkor, amikor például mi magyarok 18 évesen leérettségizünk, már birtokában vannak a piacképes szakmai tapasztalatnak. Nem is csoda, ha egy ilyen rendszerben nem jelent gondot az átmenet az iskolapad és a munkahely között.

A svájci cégeket ugyanakkor államilag nem kell ösztönözni, ők ugyanúgy jól járnak a rendszerrel, mint a fiatalok, akik akár 800-1000 dolláros havi fizetést is zsebre tehetnek. A cégek egyrészt „olcsó munkaerőt” kapnak, másrészt kitanítják a saját jövőbeli munkavállalóikat, ami bőven megéri a föntebb említett havi fizetéseket, az oktatás és képzések költségét valamint az adott iparágban működő szakmai szervezet fenntartását.

Ha tetszett a poszt, olvassa el korábbi írásainkat is!

Így válhatsz szegényből gazdaggá

Ezért kell megszabadulni a frankhitelektől

Megszorítás? - Így is lehet ezt csinálni

Ezért okozott pusztító válságot az euró

Az államilag támogatott hitelek csapdája

Több pénzt a családoknak!

A bejegyzés trackback címe:

https://penzugyiszemle.blog.hu/api/trackback/id/tr265507085

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.09.12. 08:42:49

Svájcban emellett kapitalizmus van, a harács csak 20-25%-os a Magyar harács 50-60%-os értéke helyett.

Emiatt aztán van munkahely is, ahova el lehet menni dolgozni.

Mészáros Laci 2013.09.12. 10:29:44

@Dörnyei József:

Ilyen egyszerű lenne? Csökkentsük a harács mértékét a felére, és eljön Svájc?

fannie · http://elet-uton.blog.hu/ 2013.09.12. 11:30:42

Hát nem csodálatos, milyen kevés ország jön rá: az oktatást talán érdemes volna a piaci igényekhez kötni?
Rossz példa: Olaszországban a "stage" divatja járja. Pont arra való hivatkozással, hogy az egyetem nem ad gyakorlati tudást, praktikus szemléletet, ingyen foglalkoztatják a végzett diplomásokat. Sok helyen költségtérítés sincs, ha mondjuk ügyvédbojtárként egyik városból a másikba el kell jutnod egy tárgyalás miatt, vagy használnod kell a mobilodat, a saját pénztárcád bánja. Ez odáig fajult, hogy fiatalok tízezrei bent ragadtak a rendszerben, amint letelik a stage időszaka, mehetnek, amerre látnak, a helyükre felvesznek egy másik diplomást. Ismerek olyanokat, akik már a harmadik ilyen munkájukat nyomják, bőven harminc felett. Nem jelennek meg munkanélküliként, a család meg valahogy eltartja őket. Hogy mi lesz 10 év múlva? Ugyan, hol van az még!

Husz_János_Puszita 2013.09.12. 12:17:51

Olvastam már a svájci rendszerről, teljesen logikus és kiválóan működik. Hozzá kell tenni, ott nem nézik le azt, aki szakmát tanul, ezért nem a gyakorlatilag funkcionális analfabéták kerülnek a szakképzési rendszerbe.

Ezért nem értem az elementáris ellenállást, ami a próbálkozásokat illeti, közelebb hozni az oktatást a munkáltatókhoz.Persze minden változtatási próbálkozás ezt váltja ki nálunk, bármi legyen az, főleg a rugalmatlan közszférában.

Mészáros Laci 2013.09.12. 14:11:09

@Dörnyei József:

Valamiért a kőleves jutott eszembe :-)

Mészáros Laci 2013.09.12. 14:12:32

@fannie:

Amikor az átlagember befejezi az oktatódást, még van kb negyven aktív életéve. 5-6 évet ebből lefedhet a piacképes oktatás, de többet nem nagyon. Szóval ezt kicsit másként kéne megfogni.

Mészáros Laci 2013.09.12. 14:13:28

@Husz_János_Puszita:

Azt hiszem, a svájci rendszernek van még néhány részlete, amelyek nélkül az itt említett példa nem több, mint pusztába kiáltott borsó.

fannie · http://elet-uton.blog.hu/ 2013.09.12. 14:44:37

@Mészáros Laci: Már az olaszoknak kéne kicsit másképp megfogni? Igen, azért írtam, hogy ez a rossz, véletlenül sem követendő példa. El sem tudom képzelni, mi lesz ezzel a generációval 10 év múlva.
Egyébként meg ők a buták, minek írnak alá ilyen szerződéseket? Ha senki nem mondana igent, hamar kihalna a rendszer.

Mészáros Laci 2013.09.12. 15:18:32

Úgy értem, nem lehet a pillanatnyi piaci igényre termelni a 40-45 év aktív idejű munkaerőt.

Aki tapasztalatot szerez, már találhat rendes állást is, nm?

kacsa232 2013.09.12. 17:11:41

@Husz_János_Puszita: nem azért nem mennek a fiatalok szakmát tanulni,mert nincs presztízse,hanem azért,mert nem fizetik meg.

Bambano 2013.09.12. 19:22:24

a helyzet alapja talán mégis az, hogy a világ szereti a chf-et tartalékvalutának és eszébe sem jut ugyanerre a huf.

úgy könnyű kavarni az oktatásban, hogy van bőven zseton.

Dubito 2013.09.12. 20:11:12

Azért a kérdés valamivel bonyolultabb, mint 20% vagy 50% adó. Egy olyan országról beszélünk, ahol öntudatos, szabad és felelős polgárok császárok és pártfőtitkárok igája nélkül századokon keresztül önállóan intézték dolgaikat. Ahol a polgárok szabadon viselnek fegyvert és mégsem ölik egymást halomra. Ahol minden fontos kérdésben a nép dönt és nem ritkaság, hogy leszavazzák a nyugdíjemelést. Ahol a bankárok nem ellenségek, hanem az ország gazdagságának szavatolói. Ahol nem azért van rend és tisztaság, mert az állam kikényszeríti, hanem azért, mert az emberek ezt szeretik és rendet tartanak maguk körül.

Mindebből egy-egy elemet kiragadni és megpróbálni a mi kis magyar ugarunkra átültetni naivság.

pudliho 2013.09.12. 20:22:47

"Ahol nem azért van rend és tisztaság, mert az állam kikényszeríti, hanem azért, mert az emberek..."

állandóan feljelentgetik egymást minden kis apróságért, ez a hobbijuk.

Ensiada Arkoveitie (törölt) 2013.09.12. 20:24:56

@fannie:
"Egyébként meg ők a buták, minek írnak alá ilyen szerződéseket? Ha senki nem mondana igent, hamar kihalna a rendszer. "

Azért írnak alá ilyen szerződést, mert többen vannak, mint amennyit hajlandóak a cégek foglalkoztatni, így többségüket nem veszik fel rendes állásba. Tudod, kereslet-kínálat. Egy pályakezdőnek a fizetésen túl a tapasztalat is komoly értéket képvisel, ahol pedig masszív a körükben a munkanélküliség, ott a teljes érték, amit a munkájukért cserébe kapnak, a tapasztalatra redukálódott.

Ensiada Arkoveitie (törölt) 2013.09.12. 20:26:50

@Mészáros Laci:
A hazai felsőoktatást védők mindig ezzel érvelnek, pl. informatika szakon nagyon nyomatta pár tanár, hogy ők szemléletet adnak.

Ja, csak a valóságban a hazai felsőoktatás nem egy életen át használható szemléletet ad, hanem a 20-30 évvel ezelőtti piaci igényeknek felel meg az oktatás. Akkor már inkább az aktuális piaci igények, idővel meg átképzi magát az illető a változó piaci igények mellett.

Ensiada Arkoveitie (törölt) 2013.09.12. 20:32:52

@pudliho:
Magyarországon is ezt teszik az emberek.

Pan Modry 2013.09.12. 20:59:01

@Mészáros Laci:
A te hozzaallasod egy kalap fos. Minel hamarabb megismerkedik a fiatal a munka vilagaval, annal jobb. Az ervelesed meg nyomd fel az anyosod valagaba!

Pan Modry 2013.09.12. 21:00:28

@Bambano:
Lofaszt mucuskam, ugy konnyu tartalekvalutanak lenni, ha egy orszag lakosainak nagyresze nem egy piackeptelen szervilis senkihazi.
Huzd le magad a wc n, ugy mindenkinek jobb lesz!

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.12. 21:15:24

@Dubito:

Azért a svájci siker fő eleme más: sikeresen összegyűjtötték más országok korrupt politikusainak és adócsalóinak pénzét.

E nélkül a büszke polgári lét mellett szegénység lenne.

Dubito 2013.09.12. 21:21:32

@pudliho: "állandóan feljelentgetik egymást minden kis apróságért, ez a hobbijuk." mert bíznak a hatósági intézményekben, melyek értük vannak. A Balkánon ez teljesen felesleges, itt legfeljebb a baseballütő jöhet számításba a polgárok egymás közötti nézeteltéréseinek rendezésében

Dubito 2013.09.12. 21:28:20

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: "Azért a svájci siker fő eleme más: sikeresen összegyűjtötték más országok korrupt politikusainak és adócsalóinak pénzét."

Szegények akkor sem lennének - a svájci ipar az egyik legversenyképesebb a világon - de biztosan kevésbé lennének gazdagok. Azért én nem bánnám, ha hozzánk özönlene más országok pénze. mert jelenleg csak a saját korrupt politikusaink és adócsalóink pénzét forgatjuk, és ez kevés a sikerhez.

Mészáros Laci 2013.09.12. 22:00:46

@Ensiada Arkoveitie:

"Ja, csak a valóságban a hazai felsőoktatás nem egy életen át használható szemléletet ad, hanem a 20-30 évvel ezelőtti piaci igényeknek felel meg az oktatás."

Van két egyemista gyerekem, több kolléga tanított vagy tanít a műszakin, ezt véletlenül közelről ismerem :-) A válaszom egy szó: nem.

"Akkor már inkább az aktuális piaci igények, idővel meg átképzi magát az illető a változó piaci igények mellett."

Mindig így történik, a kérdés az, hogy tanul-e annyi háttérismeretet, amire építheti a naprakész tudást. Valami jó arányt kell találni az alapismeretek és az aktuális ismeretek között. A megboldogult Gábor Dénes főiskolát elvégzettek szinte nulla háttérismerettel bírtak, így a praktikus tudásuk is szükségképpen ingatag volt. Tudták a hogyant, de nem tudták a miértet.

Mészáros Laci 2013.09.12. 22:01:42

@Pan Modry:

Attól tartok, valakivel összetévesztettél.

Mészáros Laci 2013.09.12. 22:03:33

@Bambano:

"a helyzet alapja talán mégis az, hogy a világ szereti a chf-et tartalékvalutának és eszébe sem jut ugyanerre a huf."

Hát ebben azért több a hagyomány szerepe, mint a realitás. A svájci banktitok hírneve nagy vonzerő. Volt.

fidesz=mszp 2013.09.12. 22:08:42

orbánt kell odaküldeni és pár nap alatt káosz lenne

kultúrpesszimista 2013.09.12. 22:15:08

Magyarország egy elbaszott, istenverte hely. Az egész politikai garnitúra, és az önálló gondolkodásra képtelen plebsz az oka annak, hogy itt soha, tehát SOHA a büdös életben nem lesz svájci mentalitás. 100 év múlva sem.

Nemcsak Svájc működik ennyire, de el lehet menni az északi országokba: a skandináv modell minden szempontból példaértékű, de nincs oka szégyenkezni a németeknek, belgáknak, hollandoknak sem...

Szégyen ez az ország.

Netuddki. 2013.09.12. 22:41:02

@kultúrpesszimista: Oszt' te személy szerint mit tettél, hogy ne így legyen? Vagy csak a fikázásig jutottál?

bankvezér 2013.09.12. 22:49:39

Olyan ez a tizenévesek foglalkoztatása,mint Orbán közmunkája.
Faszság az egész tanulmány,hamis statisztikán alapul .

2013.09.12. 23:29:27

Ott akkor azért lusta ember sincs ellentétben velünk.

nyuszmam 2013.09.12. 23:36:07

@bankvezér: ...gondolom nem svajcban elsz, mert akkor nem irnal ilyen hülyeseget!! Azert mert te nem tudod elkepzelni, hogy ez hogyan müködik, meg nem "faszsag"!! A gyakorlati kepzes nelkül nem is vizsgazhat a tanulo!! A fizetesük pedig evröl - evre emelkedik! Az elsö evben kb. 600 Chf. es ez minden evben 200 Chf-al emelkedik.
Nyilvan a hozzad hasonlok iranyitottak 40 evig Mo-ot, ezert tart ott, ahol es el sem tudjatok kepzelni, hogy lehetne maskeppen is!! Csak nyafogni es krtitizalni tudtok, tenni semmit!!

nyuszmam 2013.09.12. 23:50:08

@vuvuzela importőr: ...de, sajnos vannak, hiszen ök sem a holdrol jottek:-)) uolyan emberek, mint mindenki, csak a kormanyuk mas! Röviden es tömören, nem a nep van a kormanyert /parlamentert / hanem a kormany van a nepert!
Nem attol milliomosok a kepviselök, hogy bekerültek a parlamentbe es ezzel elönyöket elveznek, hanem azert kerültek be, mert azok lettek. Elkezdtek kicsiben, aztan nöttek - nöttek, valakiknek munkat adtak, tehat jol vegeztek a dolgukat, ezert bevalasztottak öket. A savjci parlament teljesen mas, mint a magyar. Van parlament, de nincs kormany es kormanyfö sincs. Protokollaris celbol van egy allamfö, öt evente a 7 miniszter valasztja, titkosan, maguk közül. Ketszer egymas utan nem valaszthato uaz!! A legfelsöbb meltosag, a parlament elnöke.

bankvezér 2013.09.12. 23:55:40

@nyuszmam:
Fenntartom a véleményem. Amit kapnak, az a bruttó magyar minimálbérnek felel meg. Miközben Svájcban nem volt világháború, nem volt szovjet diktatúra, és az ország pénzügyeit nem kurta el Gyurcsány,Járai, Simor, stb. - nem sorolom tovább a patkányokat, - de voltak és vannak bőven.

cukkerrépa 2013.09.13. 00:09:08

@bankvezér:

abszolút egyetértek, itt egy piszok jómódú országról beszélünk. emellett az oktatási rendszer is okosan van kitalálva, na de ennyi pénzért (kb. 150e, 200e, 250e...) a magyar fiatalok is szívesen gyakornokoskodnának.
pláne 16 évesen.

ehelyett jelenleg az dívik, hogy az egyetemistákat is INGYEN szívják be a cégek gyakornoknak, ha tehetik. csak hogy spóroljanak. azért ez egy alapvető különbség.

nyuszmam 2013.09.13. 00:11:29

@bankvezér: ...ti valasztottatok:-(( A diktatura, stb. azert santit, mert Magyarorszag a 40-es evekig sokkal jobb modban volt, mint Svajc! Azert fuj mindenki Svajcra, mert ök kepesek voltak a szarbol is aranyat csinalni. Az orszag adottsagai, umint mezögazdasag es nehezipar, szinte egyenlöek a nullaval!! Az orszag 2/3 resze hegy!!! A komcsiknak is meg lett volna a lehetösegük, hogy viragzobb orszagot teremtsenek, mint pl. a szomszedos Ausztria. Ugy gondolom, hogy az ertekrendekkel van a baj!

cukkerrépa 2013.09.13. 00:16:50

@kultúrpesszimista:

Északon a protestáns szorgalom és az ásványi kincsek, Svájcban meg a bankszféra dolgozik a szupercsinos külső mögött. Ha Magyarország elb..ott hely, akkor az nem elsősorban az itt élők hibája, hanem hogy történelmileg és geopolitikailag sokat szívtunk a gazdag Európa peremén, gyarmataink nem voltak, az ásványkincseink jelentős részét elvesztettük stb.

könnyű azzal vagdalkozni, hogy milyen búvalbaltázott itt sokmindenki, és hogy ez valamiképp és elsősorban - mondjuk - a "magyar néplélek" vagy az itt élők butaságának a kifejeződése volna.

hoznál ide a nép s*gge alá egy svájci vagy skandináv gazdagságot, vagyis olyan történelmi előzményeket és geopolitikai adottságokat, amilyenek nekik voltak és vannak, és hamar meglátnád, hogy mennyivel jobb kedve és mennyivel pozitívabb világképe lenne az új, már a svájcihoz (hollandhoz, norvéghoz...) mérhető jólétben felnövő generációknak. ez speckó tényleg ilyen egyszerű!

nyuszmam 2013.09.13. 00:18:09

@cukkerrépa: ...csak azt nem ertem, ha nem is olyan tavol, ezt mar olyan okosan kitalaltak, akkor Mo.-on miert nem alkalmazzak??? Minimal bernek megfelelö összegert is szivesen elmennenek, de ehelyett meg nekik kell fizetni, hogy ha valahol gyakornokok szeretnenek lenni:-(( kisse forditva ülnek a lovon!

cukkerrépa 2013.09.13. 00:21:32

@nyuszmam:
" mert Magyarorszag a 40-es evekig sokkal jobb modban volt, mint Svajc"

ezt őszintén szólva nagyon nehéz elhinnem...
megúszták az első és második világháborút is, és már nagyban bankárkodtak a XX. században közepén is.

cukkerrépa 2013.09.13. 00:24:15

@nyuszmam:

szerintem ennyire nincsen pénze a cégeknek, vagy - ami valószínűtlenebb - nem akarnak fizetni a gyakornokoknak, ha más cégek sem fizetnek.

az a sanda gyanúm, hogy egyszerűen sokkal több pénzre volna szükség a magyar gazdaságban és akkor törvényileg ripsz-ropsz bevezethető lenne egy a svájcihoz hasonló gyakornoki rendszer.

nyuszmam 2013.09.13. 00:25:21

@cukkerrépa:

"hoznál ide a nép s*gge alá egy svájci vagy skandináv gazdagságot, vagyis olyan történelmi előzményeket és geopolitikai adottságokat, amilyenek nekik voltak és vannak, és hamar meglátnád, hogy mennyivel jobb kedve és mennyivel pozitívabb világképe lenne az új, már a svájcihoz (hollandhoz, norvéghoz...) mérhető jólétben felnövő generációknak. ez speckó tényleg ilyen egyszerű!"

....tudod az a baj, hogy 10-15 ev mulva a nyoma nem maradna a joletnek!! Aki megprobalna fenntartani egy ilyen joletet, azt azonnal a viz ala nyomnak!!

nyuszmam 2013.09.13. 00:31:36

@cukkerrépa: ...a XX. szazad közepeig, Svajc es Liechtenstein volt Europa szegenyhaza, tele birkapasztorral. Az összetartasuk es a lelemenyes paraszti eszük miatt tartanok most ott, ahol. Amit ök megtettek, az barkinek adott volt!!

cukkerrépa 2013.09.13. 00:34:48

a svájci gazdagságról érdemes ideolvasni egy kicsit:

en.wikipedia.org/wiki/Banking_in_Switzerland

a bankok a 18. században kezdték, s úgy becsülik, hogy mára a világ "offshore" (nem otthon) tartott pénzeinek a harmada Svájcban van.

itt meg azt írják:

en.wikipedia.org/wiki/Switzerland#Modern_history

hogy Svájc a 20. század legnagyobb részében a leggazdagabb ország volt Európában, tekintélyes előnnyel rendelkezett a többiekhez képest az egy főre jutó GDP tekintetében.

"For much of the 20th century, Switzerland was the wealthiest country in Europe by a considerable margin (by GDP – per capita)" (hivatkozás: Western Europe. Routledge. 2002. pp. 645–646. ISBN 1-85743-152-9.)

szóval lehet, hogy marha jó ez a gyakornoki rendszer, és vegyünk is át belőle, amit lehet, de amíg Magyarország nem Európa egyik, vagy a leggazdagabb országa lesz, addig a közmegelégedettség mértéke aligha fogja elérni a svájciét!

cukkerrépa 2013.09.13. 00:37:39

@nyuszmam:

"10-15 ev mulva a nyoma nem maradna a joletnek!! Aki megprobalna fenntartani egy ilyen joletet, azt azonnal a viz ala nyomnak!!"

a fene tudja. egy ilyen jólét általában önfenntartó, nehezen megy tönkre, hacsak nincsen nagy gazdasági válság vagy háború a közelben.

nyuszmam 2013.09.13. 00:37:48

@cukkerrépa: ...van ott penz eleg, ez is inkabb a levevesröl szol es mar megint visszatertünk a jo magyaros mentalitashoz:-(( Ugye nem godolod, hogy ami egy svajcinak bejön, az nem jönne be egy magyarnak is?? Erröl sokaig lehetne vitatkozni:-) csak nezzük meg, hogy aranyaiban mennyien vegeznek egyetemet svajcban es mennyien Mo-on?? Es hol marad az iparos kepzes??? Minek annyi mernök, ha nincs aki megepetse, amit tervez??? A kepzetlenektöl csak összedöl minden!! Hat pontosan itt tart ma Magyarorszag:-((

cukkerrépa 2013.09.13. 00:40:09

@nyuszmam:

"...a XX. szazad közepeig, Svajc es Liechtenstein volt Europa szegenyhaza, tele birkapasztorral. Az összetartasuk es a lelemenyes paraszti eszük miatt tartanok most ott, ahol. Amit ök megtettek, az barkinek adott volt!!"

bocs, de nem és nem és nem.
lásd a Wikipédia- (és Routledge) hivatkozásokat a fenti kommentemben.

a 20. században Európa leggazdagabb polgárai voltak ezek az állítólagos birkapásztorok... :)

nyuszmam 2013.09.13. 00:41:13

@cukkerrépa: ...de hat könyörgom, Svajc sem ugy kezdte, hogy volt neki!!! Lett, valamiert lett, ami barkinek meg volt adva, hogy legyen!! Nem irigyelni kene, hanem atvenni, követni a peldajat, szorgalommal, kitartassal es uj ertekrendekkel, egy teljesen mas mentalitassal!!

cukkerrépa 2013.09.13. 00:43:56

@nyuszmam:

"Erröl sokaig lehetne vitatkozni:-) csak nezzük meg, hogy aranyaiban mennyien vegeznek egyetemet svajcban es mennyien Mo-on?? Es hol marad az iparos kepzes??? Minek annyi mernök, ha nincs aki megepetse, amit tervez???"

figyi, arról beszélünk, hogy HA sokkal több pénz lenne Magyarországon a gazdaságban és a családoknál - úgy, mint MOST van Svájcban, AKKOR itt is jobb lenne a hangulat és a munka- meg a maradási kedv.

az nem jó érv, hogy most mennyivel jobban megy Svájcnak, és lám Magyarország meg mennyivel rosszabb hely. épp erről beszélünk: ott a sokszoros jólét mozgat mindent (az oktatást is, a gazdaságot is, a munkamorált is), itt meg a régóta tartó félperiferiális szegénység.

nyuszmam 2013.09.13. 00:43:56

@cukkerrépa: ...na latod, most pont ezt probaljak Svajccal tenni. Mindenaron be akarjak leptetni az EU-ba!! Ugye tudod, hogy többsegeben kik vannak az europai parlamentben.....pontosan azok, akik ma tönkre teszik Europat!!

nyuszmam 2013.09.13. 00:46:55

@cukkerrépa: ...a XX. szazad is 100 evböl all, es hidd el, hogy a szad elsö feleben, sokkal kevesebb gazdagabb ember volt svajcban, mint pl. Mo-on.

cukkerrépa 2013.09.13. 00:47:29

@nyuszmam:

van, amit át lehet venni, van, amit nem. azt, hogy milyen volt az elmúlt kétszáz év történelme, például nem lehet átvenni egy országtól. azt, hogy ötszáz éve már gyarmatosítani indult (mint Anglia) nem lehet átvenni. hogy a területén (tengerfenék) baromi sok olaj van (mint Norvégiának) nem lehet átvenni. és így tovább. a történelmileg fontos és a geopolitikai tényezők egyáltalán nem egyenlően vannak elosztva az országok között.

nem kell ahhoz irigynek lenni (sőt, butaság), hogy ezeket az alapvető és sorszerű különbségeket belássuk és a létüket elismerjük. a jó példát meg el kell tanulni, ez magától értetődik.

cukkerrépa 2013.09.13. 00:50:19

@nyuszmam:

bocs, de nem hiszem el "bemondásra". az imént idéztem egy konkrét hivatkozást arra vonatkozólag, hogy Svájc milyen gazdag volt a 20. században. valamennyi szegény biztosan volt ott is, de a nemzetgazdaság erősebb volt, mint a többi európai országban. A Wiki-n idézett Routledge kötet egészen biztosan nem beszél a levegőbe.

nyuszmam 2013.09.13. 00:56:44

@cukkerrépa: ...latod, az a baj, hogy csak panaszkodtok, de nem tesztek semmit! Irigykedtek Svajcra, mert ott tisztasag van, kedvesek az emberek, nem köpnek le az üzletben, ha be mereszelsz menni, felsöprik a hazuk elött a jardat, nem vernek at az etteremben, nem ver at az autoszerelö, a bunkoja nem üriti ki az autoja hamutartojat a pirosnal es nem dobalja el a szemetet, felszedik a kutyaszart es meg sorolhatnam mindazokat a dolgokat, amikhez nem penz kell, csak nemi igeny es intelligencia! Biztos vagyok benne, hogy nagyon sokakban megvan ez, na ök azok, akik elhagytak, ill. keszülnek elhagyni az orszagot, mert huszadszorra mar elment a kedve, hogy mas utan takaritsa a szart!!

nyuszmam 2013.09.13. 01:00:37

@cukkerrépa: .....na ez nagyon igaz es keves olyan orszag van, aminek olyan jo adottsagai lennenek, mint Magyarorszagnak:-)) ......ja, hogy nem tudnak vele mit kezdeni?? Bizzatok Izraelre, ök tudnanak:-(( ...de ugye erröl nem Norvagia, Anglia es mas gazdag orszagok tehetnek??

nyuszmam 2013.09.13. 01:05:22

@cukkerrépa: ....sajnos a wikipediat nem törtenelemtudosok irjak, nem dokumentacio es igy nem is hiteles!! Akik ott irnak, nem eltek meg azokat az idöket. Szerintem egy lexikonban több es hitelesebb infot talalsz!

Link elek 2013.09.13. 06:15:16

Teljesen felesleges Svajcot osszehasonlitani Mo-val.
A svajci politikusok kepesek voltak sikeresen manoverezni a nagyhatalmak kozott es kepesek erre ma is. (egyetlen nagyhatalom sem fenyegeti svajcot, hogy sok milliard$-os nagysagrendben buknak adokat svajc miatt)

A magayr politikusok loszarra sem kepesek, nem is voltak az elmult 500 evben soha.

fannie · http://elet-uton.blog.hu/ 2013.09.13. 07:00:21

@Ensiada Arkoveitie: Igen, ez jól hangzik. Csak a gyakorlatban torzul az egész. Amint lejár a törvény adta időkorlát egy adott személy foglalkoztatására egy adott cégnél a stage-on belül, mehet világgá, veszik fel helyette a másik diplomást. És sanszos, hogy ő is csak egy másik stage-t talál egy másik vállalatnál. (Merthogy oda is be kell tanulni.) A tapasztalatot igy végül el sem ismerik.
Még egy hatása van a munkaerőpiacra ennek az egésznek: iszonyat lenyomja azok fizetését is, akinek ilyen egyáltalán van. Pl. egy kommunikációs mérnök 4 év munkatapasztalattal sem keres sokkal többet (mondjuk +300 euró), mint egy szalagon dolgozó munkás. Az oktatásba befektetett ideje, pénze vajon mikor térül meg? (Csak mondom: egy egyszobás lakás bérleti dija Torino vonzáskörzetésben egy kis faluban 500 euró.)
Szóval komplex az egész kérdés, de semmiképpen nem működik jól.
Gratula a svájciaknak.

bankvezér 2013.09.13. 09:19:29

@nyuszmam:
Ezt írod nekem :
" A diktatura, stb. azert santit, mert Magyarorszag a 40-es evekig sokkal jobb modban volt, mint Svajc!"

Aki ezt komolyan gondolja, azzal nem érdemes vitatkozni. Az egyszerűen leszarja a tényeket.
József Attilát kellene olvasnod,akkor talán észhez térnél. A "3 millió koldus országa" volt Magyarország.

2013.09.13. 09:52:04

@nyuszmam: Az én tapasztalatom az, hogy legtöbbet azok panaszkodnak akik nem akarnak tenni ellene.

nyuszmam 2013.09.13. 10:18:18

@bankvezér: ...egyaltalan nem szarom le a tenyeket, hiszen nem ezt vitattam, söt, most sem vitatom, mert Magyarorszag azota is 3milloi, ha nem több koldus orszaga:-(( te mondtad, hogy svajc mar akkor is gazdag orszag volt, en csak ezzel nem ertettem egyet. Magyarorszagot a 20-as evekben együtt emlegettek Parizzsal, Beccsel, hol volt akkor meg Svajc??? A lehetöseg megvolt, hogy jobb legyen, elb...sztak es ez azota sem valtozott!! Ezek a tenyek es nem sajnalkozni, meg erenyt kovacsolni kell a hülyesegböl es tehetetlensegböl, hanem tanulni a jo peldabol, hogy maskent is lehet!! Szerinted miert nem mennek Mo.-ra a befektetök?? Mert akit csak lehet atb...sznak, egyszerüen elmenekül mindenki az orszagbol. Komolytalanok, nem ertenek semmihez es a legrosszabb, hogy meg meg is akarjak mondani, hogy merre hany lepes!! Jozsef Attilat nagy költönek tartom, de ahoz, hogy hazafias erzeseid legyenek es igenyed a környezetedre, arra születni kell. Nagyon elkanyarodtunk az eredeti tematol, de hidd el, sokan nem olvastak es megis rendesen dolgoznak es igenyesek a környezetükre, amihez esteleg meg olvasni sem kell tudni. A szegenyseg nem lehet oka a becstelensegnek es az igenytelensegnek, ami ma Magyarorszagon nagyon szembetünö!!:-((

nyuszmam 2013.09.13. 10:23:02

@vuvuzela importőr: ...nagyon igazad van, de en meg hozzatennem, hogy ezek az emberek azt varjak, hogy az ölükbe hulljon a jolet! Na, pont ök azok, akik ezt ujra es ujra elcsesznek, mert fogalmuk sincs a ertekrendekröl, eletükben nem dolgoztak kemenyen, mindent protekciobol szereztek es mindig is azokra fognak szavazni, akik ezt megadtak nekik. Mutyi megy ezerrel es ebböl nem lesz kiut! Teljesen mindegy, hogy a biliben a szart balra, vagy jobbra kevered!! Ki kell önteni az egeszet, kimosni es tiszta vizet önteni bele!!

bankvezér 2013.09.13. 10:38:39

@nyuszmam:
Szerintem felesleges ennyit összeírnod ( nem is értek vele egyet) elég lenne csak leírnod,hogy mindenért az Orbán-kormány a hibás, és menjen a fenébe. Esetleg van még valaki akit elküldenél?
De még van egy kérdésem . Svájcban a bankok az ottani lakosoknak 9-10 %-os kamatot követelnek az ingatlan fedezetű jelzálog kölcsönök után? Úgy mint Magyarországon???

nyuszmam 2013.09.13. 12:21:08

...aha, mar ertem, te teljesen felreertettel engem:-( Egyik kormanyt sem hibaztatom, legfökeppen nem az Orban kormanyt es en vallalom is, hogy rajuk szavaztam es ezutan is azt fogom tenni. Alapvetöen az embereket hibaztatom, akik semmit nem tesznek azert, hogy a környezetüket jobba tegyek! Kizarolag olyan dolgokra gondolok, amikhez nem kell penz, csupen nemi igeny!! Svajcban valoban kevesebb a kamat es az is valtozo, attol függ, hogy mire veszed fel, viszont a betett penzedert semmit nem kapsz, söt meg umond meg is buntetnek, hiszen kevesebbet kapsz vissza. Ez arra ösztönzi az embereket, hogy fektessek be a megtakaritott penzüket. Jo-jo tudom , mert nekik van mit. De kerdem en, minek hitelt felvenni pl. egy szines tvre, vagy autora, hacsak nem befektetesnek szanom. Itt van a baj, hogy mindenki felvett, mindenre, meg utazasra is, aztan most megy a nyafogas!! Jelzem, nem a svajci tehet az erös frankert, hacsak nem azzal, hogy jol gazdalkodott. Szenvednek ök is az erös frank miatt, közel nem kapnak annyit az arujukert, amennyit eddig. Az elmult par evben nem is hinned hany vallalkozas ment emiatt tönker!! Sajnos sokmindent nem tudsz svajcrol, igy eleg nehez elmagyaraznom, hogy mi minden mulik az emberek hozzaallasan, mentalitasan. Vegyunk csak egy egyszerü peldat. Mondj megegy orszagot, ahol a különbözö partok, az europai parlamentben szidjak a sajat orszagukat!!!:-((

bankvezér 2013.09.13. 19:48:52

@nyuszmam: Én a kezdő kommentemben a tanulmányt kritizáltam és azt mondtam,hogy hamis statisztikán alapul, továbbá nem nagy ügy egy olyan gazdag ország számára mint Svájc, a magyar minimálbért adni a gyakornokoknak.
Ezt még Magyarország is meg tudná tenni, hogyha hazaáruló politikusok és hazaáruló bankárok nem vezették volna az országot a devizacsapdába.
Svájcban a betétesek negatív kamatot kapnak ,itt meg 9-10 % kamatot kell fizetniük az adósoknak ???
Persze Orbán is vastagon benne van ebben az aljasságban, mert nincs más magyarázat arra, hogy miért csak pofázik,de a felelősök közül nem büntetett meg senkit, miközben minimum több száz adós lett már öngyilkos,családok hullanak szét és emberek tízezrei veszítették már el mindenüket..

nyuszmam 2013.09.13. 20:09:43

@bankvezér:
"Svájcban a betétesek negatív kamatot kapnak ,itt meg 9-10 % kamatot kell fizetniük az adósoknak ???" ....ill. nem kapnak:-)) de ez mashol is igy van. Nemetorszag, Ausztria, Belgium, vagy 0%, vagy kevesebbet kapnak vissza. A penzük nem azert van a bankban, hogy kamatozzon, csak biztos helyen szeretnek tudni es hogy esetleg eldugjak az adohatosag elöl:-)) Meg sosem szamoltam ki, de ha azt vesszük, hogy Mo-on most kapsz 4% kamatot es a kölcsönre 9-10%-ot kell fizetni, akkor az nem is olyan rossz, hiszen pl. svajcban is kell a kölcsönök utan kamatot fizetni, igy kb. 3-4 %-ot. Tehat, ha a magyarok nem kapnanak a betett penzükert semmit, akkor nyilvan levinnek a kölcsönök utani kamatot is......gondolom en kis naiv:-)), mert hogy igy lenne a normalis! Amugy igazad van, a büntetes tenyleg hianyzik!!! Nem ertem en sem, hogy miert vannak meg szabadlabon az orszagot, embereket kifoszto, tönkretevö gazemberek!! Ezek mind hazaarulok!!!

bankvezér 2013.09.13. 20:59:43

@nyuszmam:
Na most ez úgy van, hogy a bankok a 9-10 % kamat mellé még felszámolják a CHF árfolyam emelkedését is. Én ugyanis az úgy nevezett devizában nyilvántartott kölcsönökről beszéltem.

nyuszmam 2013.09.13. 21:16:22

@bankvezér: ja-ja, ezt tudom, de normalis esetben nem lenne olyan sok a kamat!

bankvezér 2013.09.13. 21:32:44

@nyuszmam:
Akkor ezt megbeszéltük . :)

nyuszmam 2013.09.13. 23:31:03

@bankvezér: ...meg jo, hogy a vegere kiderült, hogy egy oldalon allunk:-) ...ill. nem is tudom, hogy kinek az oldalan kene allni, de azt igen, hogy kien nem!! Remelem a következö valasztaskor, ezt masok is fogjak tudni!!:-)

bankvezér 2013.09.14. 11:25:29

@nyuszmam:
Számomra nem lényeges,hogy ki melyik politikai oldalon áll. Az emberek ugyanis nem kellő információ birtokában és leginkább érzelmi alapon állnak valamelyik oldalra. Ez nagyon súlyos hiba.
Legtöbben saját maguk érdeke ellen hoznak döntéseket, és meg vannak győződve az "igazukról".
Engem leginkább az egyes részkérdések megítélése érdekel.

bankvezér 2013.09.14. 11:38:00

Én itt azt vizsgáltam, hogy amit a svájciak megtesznek,az mekkora társadalmi áldozatvállalást jelent. Továbbá azt,hogy Magyarország miért nem tudja ezt megtenni.
Magyarország tekintetében megjegyezném,hogy Demján Sándor építési nagyvállalkozó folyamatosan azt szorgalmazza,hogy minél több szakmunkást képezzenek. ( Közben persze leálltak az építkezések,mert hatalmas buborék képződött az építőiparban.)
Demján javaslata mögött az áll,hogy az alvállalkozóit (szakmunkások) rendszeresen nem fizeti ki. Aki nincs kifizetve,az még egyszer nem fog Demjánnak dolgozni. Így aztán mindig újabb és újabb szakmunkásokra van szükség.

nyuszmam 2013.09.14. 15:01:01

@bankvezér: ...teljesen igazad van! Reszemröl nagyon megszigoritanam es feltetelekhez kötnem a valasztoi jogot! Nem tartom tul felelösegteljesnek azt a valasztot, aki 2kg. liszetr es 3kg. lejart szaraztesztaert megy el szavazni, vagy mert ket fröccs között, a szinten langesz, partokrol es azok programjarol "mindent" tudo Jozsi azt mondta a kocsmaban, hogy erre, mag arra szavazzunk! Miert kene nekem az ö "igenyeinek" megfelelöen szivnom 4 evig??

nyuszmam 2013.09.14. 15:10:36

@bankvezér: ...hidd el nem szakadnak bele! Kap egy teljes munkaeröt 3-4 evre - attol függ meddig tart a suli - es azt a keveske penzt is, amit fizetesnek ad, leirja az adojabol. Azert irom, hogy keveske, mert a letminimum, iskolazott - valamilyen szakmat tanult, nem egyetem, nem föiskola!! - embernek, minimum 3800 Chf. a kezdö fizetese! Egy kezdö tanar 6- ezer körül, orvos 8-ezer körül keres. Tehat meg egy kezdö diplomas sem keres rosszul! Ja, ezert nem ismerik a halapenz fogalmat es meg ki is van nyalva a se...ed es nem koszos, ocska, lepusztult helyen fekszel. Hogy miert, mert nem nyuljak le a TB-t:-)) ....meg mast sem!!!

bankvezér 2013.09.14. 15:30:16

@nyuszmam:
A kezdő orvos 8 ezer frankos fizetése (2 millió forint) még Orbán Viktornak is megfelelne. :)

bankvezér 2013.09.14. 15:39:54

@nyuszmam:
Azért döntenek az emberek rosszul, mert a politikusok a legalapvetőbb dolgokban is hazudnak . És mindössze annyi a következménye ha lebuknak, hogy a többség nem választja meg őket. Ez minden büntetésük, miközben egy egész ország ment rá.
Van egy posztom, kicsit érinti ezt a témát.
Talán érdekes lehet.
bankar.blog.hirszerzo.hu/2013/05/23/csillagjegyek-es-miniszterelnokok/

nyuszmam 2013.09.14. 16:37:14

@bankvezér: ...es ez semmi, egy kezdö informatikus, ami nagyon- nagyon keresett svajcban 10-12 ezret!! Mernökök szinten nagyon keresettek, hasonloan jol keresnek. Egy mozdonyvezetö fizetese 8 ezer. Szoval van miböl elniük, de csak a szakkepzett munkaeröt keresik. Itt egy asztalos is siman milliomos tud lenni, ha ügyes, megbizhato. Kell es van is igeny az iparosokra, ha tudnad hany magyar dolgozik, mint soför, villanyszerlö, hegesztö, targoncas, stb.. lenyeg, hogy legyen papiron egy szakmaja es persze ertsen hozza, mert hamar kiderül, ha nem es akkor bizony hamar kiteszik a szüret!! Nekik meg nemetül sem kell tudni, majd megtanulja!!
Ha van orvos ismerösöd es beszel nemetül,vagy franciaul, akkor tart karokkal varjak. Iszonyatos orvso hiany van!!!

bankvezér 2013.09.14. 16:56:49

@nyuszmam:
Ott még csak most építenek mindent ???
Ezért kellenek a szakemberek ? Magyarországon már minden készen van. Igaz, hogy szinte minden kölcsönből épült. ( És most viszi a bank. )
Orvoshiány Svájcban ? Itt meg 24 millióért az adófizetők pénzéből képezzük az orvosokat, és miért? Azért, hogy egy sokkal gazdagabb országban legyen elég orvos . Idegesítő érzés ...

nyuszmam 2013.09.14. 21:07:42

....epitenek itt egyfolytaban mindent:-))munka van dögivel!!
Igen, sajnos az adofizetö penzböl folyik az oktatas, de az is fizet adot, akit oktatnak es ha nem lopnak el a nagyjat, akkor maradna az orvosok rendes fizetesere is. Eszükben sem lenne barhova is kimenni!! De nem csak nekik, masnak sem! Valoban idegesitö erzes, de az is az, hogy ha 30 evesen, nemelyek 2 diplomaval sem jutnak elöbbre, arrol meg almodni sem mernek, hogy 3-4 gyerekuk legyen, ami nyugaton alap!! Sosem fogom megerteni, hogy itt, Europaban, nem is olyan messze tölünk, ez masnak miert sikerül, ök sem a marsrol jöttek, ök is ennek a bolygonak a levegöjet szivjak. / nem csak svajcrol beszelek/A szomoru meg az, hogy akik maskent gondoljak es tehetnenek is a hazajukert, föleg azok hagyjak el az orszagot, csaladostul, ami ugye nem egy, hanem sokszor + 3-4 embert jelent. Ök mar soha nem fognak haza terni. A szülök meg lehet, de a gyerekek talan mar a nyelvet sem fogjak beszelni:-(( Nagyon nem gondoltak ezt at es föleg nem kalkulaltak hosszu tavra, akik igy tönkre vagtak az orszagot! Nos, szerintem nem a friss diplomas tehet arrol, hogy nem kap tisztesseges fizetest. Hidd el, nagyon nehez eljönni, de a tuleles mindent felülir, föleg, ha a gyerekeinkröl is szo van:-(( Embereket gyogyitani, eleteket menteni, mindenhol a vilagon felemelö erzes:-) Remenykedjünk, hogy ezt az erzest az eljövendö generacio mar a hazajaban elhesse meg!

fannie · http://elet-uton.blog.hu/ 2013.09.16. 08:56:04

Érdekes, a témához kapcsolódó BBC dokumentumfilm: www.youtube.com/watch?v=6bD7U8kqI8A. Igazából a hogy válhatsz szegényből gazdaggá cikk témáját is érinti.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2013.09.16. 09:40:05

Wikipédia és egyéni feltételezések helyett következzék néhány korabeli adat a svájci és a magyar gazdaságról. Csak hogy ezen ne legyen vita :-)

Svájc lakossága 1927 elején 4,0 millió, Magyarországé 1928 végén 8,6 millió.
Ezek fényében nézzétek a következő gazdasági információkat:
Nemzeti vagyon milliárd aranykoronában: 1914-ben Svájc 28, Ausztria-Magyarország 189, de 1924-ben már Svájc 33, Ausztria 22, Magyarország 17, 1928-ban 35-23-21. Persze a Monarchiából kiszakadt országok igen sokat elvittek, ezeket nem lehet a könyv adataiból összeszámolni. Így a háború hatása ezen kevéssé látszik.
A 189 soknak tűnik, de a Monarchia hatalmas volt, kb. 50 millió lakóval. Nézzük az egy főre jutót, aranykoronában: 1914-ben Svájc 7220, A-M 3550, 24-ben S 8440, A 3430, M 2000, 28-ban 8892-3510-2457
Itt már inkább látható a háború, de Svájcban már előtte is sokkal több volt, mint itt. Megjegyzem, a csehek valamivel jobban jöttek ki a katasztrófából.

Nemzeti jövedelem milliárd aranykoronában, 1927-ben: S 7, M 3,5
fejenként S 1767 aranykorona, M 410.
Aranytartalék 1925-26-27-ben, millió pengőben: M 59-169-197, S 515-520-570.

Ennyit a II. vh-ig nyomorgó svájci parasztállamról :-)

Forrás: Cholnoky Jenő: Földrajzi és statisztikai atlasz, 1929.

Salzburg1 2013.09.16. 19:22:10

@nyuszmam: Okleveles gyógymasszőr hova tud jelentkezni?Látom jól ismered Svájcot,én ott élni,dolgozni...imádom..

nyuszmam 2013.09.16. 20:56:52

@Salzburg1: ...szia, milyen iskolat vegeztel?? Ha föiskola, akkor van eselyed, valamilyen korhazban elhelyezkedni, amugy masszörböl itt rengeteg van. A kassza x szamu praxisal köt szerzödest területenkent, ahova mehetnek a betegek es fizeti a kassza. Ha meg tudsz venni egy ilyen praxist, akkor tuti van eselyed megelni. Ha csak mellekeskent csinalnad, ugy is jo, de akkor ertelem szerüen nincs annyi beteged, hiszen azt a beteg maganak fizeti.

Salzburg1 2013.09.16. 23:15:27

Szia! Svájcot nagyon imádom kb. 10 éves korom óta,akkor voltam itt előszőr..A masszőri az nem főiskolai,mivel az okleveles gyógymasszőr képzés itt nincs főiskolai, az csak a gyógytornászoknak van.A gyógymasszőri az OKJ-s, 2éves, de a legmagasabb szintű,ami itt lehetséges.Tudnál segíteni valamit légy szíves munka ügyben? Kórház,wellness hotel,gyógyfürdő stb. minden lehetőség érdekel.

nyuszmam 2013.09.17. 22:27:07

@Salzburg1: Szia, nem tudok segiteni, ezt magadnak kell intezni. Nekem semmi ismerösöm ilyen helyeken. A www.jobs.ch nezegesd es ahova csak tudod add be a jelentkezesed! Milyen allampolgar vagy?? Ha osztrak, akkor van eselyed, ha magyar, akkor szinte semmi. 2012 majusa ota nagyon megszigoritottak a bejovetelt es a munkavallalast. Gyakorlatilag csak olyanok tudnak elhelyezkedni, akiket diret kihiv egy ceg, mert nincs a helyre svajci munkaerö es termeszetesen valamilyen felsöfoku vegzettseggel rendelkeznek. Elony, ha jol beszelsz nemetül, franciaul, olaszul, angolul!
Informatikusok, orvosok, mernökök nagyon keresettek es nagyon jol is keresnek! Mint irtam, masszörböl rengeteg van:-( Ha, akkor hotelekbe erdeklodj, ahol van ilyen jellegü szolgaltatas. Az idegenforgalom nagyon jol megy!
süti beállítások módosítása