Úgy lenne logikus, hogy a magániskolákban sokkal többet kell fizetni és sokkal jobb az oktatás színvonala, mint az állami intézményekben, egy kutatás azonban kimutatta, hogy ez nem mindenhol és nem minden esetben igaz.
Az Egyesült Államokban kiújult a vita, mely szerint az állam támogassa-e az arra rászoruló és arra érdemes diákok magániskolai taníttatását. A pro érvek logikusak, hiszen ha a szegényebb sorsú, ámde annál tehetségesebb fiatalok számára az állam kifizeti a drága magániskolák költségét, akkor a fiatal jóval értékesebb tudást szerez mint tenné egy állami iskolában, így felnőtt korára jóval hasznosabb tagja lehet a társadalomnak. Kontra érvként leginkább azt lehet olvasni, hogy az állam ezúton forrásokat von el az állami intézményektől, és rontja az állami intézmények színvonalát, ami tovább növeli az űrt a magán és az állami oktatás között. A téma részletes elemzése itt érhető el.
Ár-érték arány az állami- és a magániskolákban
Egy friss elemzés ugyanakkor kimutatja, hogy távolról sem igaz az az állítás, mely szerint a drága magániskolák padjaiból feltétlenül jobban képzett fiatalok kerülnek ki, mint az állami intézményekből. A fönti grafikon egy 72 országban elvégzett kutatás eredményét mutatja. A vízszintes tengelyen a magán és az állami iskolák tandíjai közötti különbségek láthatók, vagyis minél nagyobb érték szerepel egy ország neve mellett, annál többe kerülnek a magániskolák az államiakhoz képest. Szélsőséges példaként ott van Románia, ahol a magániskola sokkal többe kerül, mint az állami, míg például Norvégiában nincs nagy különbség a költségek között.
A függőleges tengely azt mutatja, hogy a magániskolákban tanuló fiatalok egy átfogó szintfelmérő teszten mennyivel értek el jobb eredményt, mint az állami intézményekben tanulók. Szlovéniában például a magániskolákban tanulók sokkal jobban teljesítettek, de például Norvégiában az állami oktatásban részesülők értek el jobb eredményt.
Több érdekes következtetés is adódik a grafikonból. Addig rendben van, hogy a magániskola egy-két kivételtől eltekintve drágább, mint az állami, az ugyanakkor meglepetésként hathat, hogy jó néhány ország esetében az állami oktatás színvonala a magasabb. Másrészről nem mutatható ki egyértelmű egyenes arányosság a magániskolában fizetett tandíj szintje és az ott tanuló diákok által elért eredmények között, vagyis attól, hogy valakit felvesznek egy drága magániskolába, még nem feltétlenül fog jobb eredményeket elérni, mint egy esetleg tehetségesebb, ámde állami iskolában tanuló társa.
A posztban idézett cikk szerzőjének meglátása szerint - Giuseppe Bertola, az EDHEC Business School professzora - az állam feladata alapvetően nem az, hogy támogassa a magániskolában tanuló diákokat, hanem sokkal inkább az, hogy az állami intézményekben minél magasabb színvonalat biztosítson, így lesz ugyanis az erőforrások elosztása hatékony, az oktatás általános színvonala pedig a magas.
Ha tetszett a poszt, olvassa el korábbi írásainkat is!
Ezért csúszott le Olaszország
Hátulról is támadnak a devizahitelek
Így érhetnénk utol Svédországot
Sírjunk-e a londoni magyarokért?
Összeomlik, vagy tovább robog Kína?
Így törhetsz ki a szegénységből