Engedjük be a nagy nemzetközi áruházláncokat, vállalva minden pozitív és negatív következményt, vagy maradjanak meg a „kis boltok” inkább?
Jól ismert dilemma, melynek hatásaival elsősorban a vidéki emberek szembesültek, főleg miután az évtizedek óta működő - és már gyermekkorban megszokott - sarki kisbolt bezárni kényszerült az érkező nyugati szupermarketek öldöklő árversenye miatt. Cserébe a fogyasztók bővülő választékot kaptak, esetleg javuló minőséget, a heti akcióknak köszönhetően pedig gyakran jelentősen kedvezőbb árakat. Hogy a foglalkoztatottság hogyan alakult, az bizonytalan, hiszen miközben munkahelyek jöttek, úgy munkahelyek meg is szűntek… (Bővebben lásd "Áruházláncok hatása a beszállítók termelékenységére" című cikkünket a jobb oldali hasábban)
Az embert érzelmileg is személyesen érintő változások ugyanakkor a teljes kiskereskedelmi szektorban komoly átrendeződésekkel jártak és járnak a mai napig, melyek nem csak a fogyasztókat vagy a szektor szereplőit érintik közvetlenül, de a beszállítókat is.
Mint arra Beata Javorcik, a University of Oxford professzora, és Yue Li, a Világbank közgazdásza rámutat, a beszállítók hatékonysága jelentősen javul, köszönhetően a liberalizált és külföldi áruházláncok által felpezsdített kiskereskedelmi szektornak. Ami a pontos számokat illeti: a román piacot vizsgálva a szakemberek kiszámolták, hogy a külföldi szupermarketek számának minden 10 százalékos emelkedése a beszállítók hatékonyságának 2,4-2,6 százalékos javulását eredményezte.
Azaz, például a vidéki tejüzem a hipermarket által szabott szigorú minőségi és mennyiségi elvárásoknak köszönhetően kénytelen gyorsabban, jobb minőségben és hatékonyabban termelni, ezáltal beruházni, fejlődni és tanulni. A közgazdászok tanulmányukban arra jutnak, hogy összességében a foglalkoztatottság bővülésével, a hatékonyság és a minőség javulásával és az ellátási lánc fejlődésével szembesültek ott, ahol nagy számban jelentek meg a külföldi kiskereskedelmi láncok.
Lábjegyzetként érdemes megjegyezni, hogy a téma igen érzékenyen érint minden hazai fogyasztót, az elemzés ugyanakkor nem szól a történet árnyoldalairól, a beszállítók felé támasztott gyakran irreális elvárásokról, a külföldi termékek arányának megugrásáról és az ezáltal nehéz helyzetbe kerülő hazai termelőkről.
KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON IS!
http://www.facebook.com/penzugyiszemle
Ha tetszett a poszt, olvassa el korábbi írásainkat is!
Szakad a tőzsde, esik a nyugdíj?
Egyszer véget ér a kínai csoda
Hoppon maradnak a pestiek
A forint-játszma és az új MNB-elnök
Nem olcsóbb az IMF-hitel, mint a magyar
A multik sanyargatása mint művészet
Még több hipermarketet Magyarországra?
2013.02.25. 08:31 Pénzügyi Szemle
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.