Pénzügyi Szemle Online Blog

A blogot a penzugyiszemle.hu szerkesztői írják. A portálon cikkeink, tanulmányaink teljes terjedelemben megtalálhatók, és teret adunk a szakmai vitának is. Ingyenes regisztráció itt.

Kövessen minket a Linkedin-en!

A Pénzügyi Szemle online hírei

    • Japán és a folyamatos monetáris lazítás
      Az Egyesült Államok nem engedheti meg magának, hogy további hosszú évekig fenntartsa a laza monetáris politikáját, hisz óvakodnia kell az inflációtól. De mi a helyzet azokban az országokban, ahol a gazdaság természetes folyamataiból eredően folyamatos a deflációs nyomás?

    • Az újraelosztás lehet a megoldás a gazdasági problémákra
      Ha van stabil gazdasági növekedés, akkor a felmerülő problémákra megvan a megoldás: maga a növekedés. Hiába jön tehát egy válság, egy fenntarthatatlan adósság, a problémákat megoldja a stabil növekedés. De mi a helyzet akkor, ha ez a stabilitás elvész?

    • Szükség van az 500 eurósokra az eurózónában
      Az 500 eurósok legnagyobb használója az alvilág, az EKB korábbi igazgatója mégis úgy látja, hogy a bankjegyekre szükség van, mégpedig biztonsági okokból. Az eurózónát ugyanis egyszer már megmentették az 500 eurós bankók.

    • Nyugdíjak: egyre fontosabb az előtakarékosság
      Az Egyesült Államok társadalma elöregedőben van, csakúgy, mint számos más fejlett országban. Ebben a környezetben az állami nyugdíjak vásárlóértéke egészen biztosan csökkenni fog, ami különösen az alsó jövedelmi harmadban okozhat nehézségeket.

    • Ronald Coase - itt és most
      Ronald Coase szerint a közgazdászokra az igazán érdekes kérdések az intézmények - vagyis a társas játékszabályok - középső szintjén várnak. Súlyos tévedés, pontosabban tudatlanság azt hinni, hogy a piacgazdaság intézményei triviálisak, és elintézhetők az olyan sommás állításokkal, mint hogy „magántulajdonra és szerződéses szabadságra van szükség".

    • Amerikai állampapírokat vásárolhatna az EKB
      Az eurózónában komoly problémát okoz a rendkívül alacsony infláció és a lassú gazdasági növekedés. Ha az Európai Központi Bank amerikai állampapírokat vásárolna, azzal egyszerre oldhatná meg a gondokat, úgy, hogy az uniós szabályok sem sérülnének.

    • Rossz célpontra lőttek a görög megszorításokkal
      Miközben Írországban és Portugáliában remekül halad a válság utáni felépülés, Görögország továbbra sem képes a tartós növekedésre. Pedig a megszorítások rendbe tették a költségvetést és a folyó fizetési mérleget is.

Minden napra egy tanulmány

A blog küldetésének tekinti a magyar közgazdasági és pénzügyi kultúra emelését, a gazdasági és pénzügyi kérdések iránt érdeklődők látókörének szélesítését. Ennek részeként minden nap egy-egy, jellemzően külföldi szerzők által jegyzett tanulmányt, elemzést, szakcikket ajánlunk az olvasók figyelmébe. Meggyőződésünk, hogy a nemzetközi tapasztalatok segítik a magyarországi kihívások és problémák jobb megértését, az ezekről való színvonalas vitákat és a megfelelő válaszok megtalálását is. A bejegyzések a szerzők, illetve a Pénzügyi Szemle Online szerkesztőinek véleményét tükrözik. A kommenteket moderáljuk, melynek során az általános moderálási elveket követjük.

Akik figyelnek ránk

ecohu_logo.jpg

hirf.jpg

Kezet kellene csókolni a londoni magyaroknak

2014.01.12. 08:31 Pénzügyi Szemle

A brit gazdaságot óriási veszteség érné, ha erősen korlátozná a bevándorlást, vagyis a számok alapján kijelenthető, hogy a britek tulajdonképpen hálával tartoznak a bevándorlóknak.

A brit politika egyre ellenségesebb hangot üt meg a bevándorlással és a bevándorlókkal – elsősorban a Kelet-Európából érkezőkkel - szemben, egyre valószínűbb, hogy a soron következő években konkrét próbálkozások is lesznek a bevándorlás csökkentése érdekében. Az okok világosak: a britek úgy gondolják, hogy a bevándorlók elveszik a munkájukat, ők pedig mehetnek segélyért. A szikár tények ugyanakkor azt mutatják, hogy az államkassza igen jól járt a bevándorlással – erről szóló posztunk elérhető itt -, egy friss elemzés pedig azt is kimutatja, hogy a lakosság és a teljes brit gazdaság is óriási haszonélvezője a folyamatnak. Az eredeti elemzés itt érhető el.

Becsült különbségek normál bevándorlás (nettó 200 ezer fő/év) és csökkentett migráció (nettó 100 ezer fő/év) esetén

posztba_nagy_17.jpg

Katerina Lisenkova, a National Institute of Economic and Social Research kutatóintézet közgazdásza elemzésében megvizsgálja, hogy mik lennének a hosszú távú gazdasági hatásai annak – hangsúlyozottan csak a gazdasági hatásokra koncentrál, GDP, GDP/fő, nettó bérek, adóbevétel/GDP –, ha a jelenlegi hosszú távú becslés, a 200 ezer fő/év nettó bevándorlás a felére, vagyis évi 100 ezer/főre esne.

A fenti grafikon a két forgatókönyv hosszú távú hatásait vizsgálja, és megmutatja, hogy milyen különbségek adódnának nettó bevándorlás felezéséből. A kutató megjegyzi, hogy valamennyi vizsgált gazdasági mutatóban jelentős romlás következne be, vagyis a nettó bevándorlási ütem felére történő csökkentése jelentős negatív hatásokkal járna a brit gazdaságra nézve.

A GDP értéke a csökkentett bevándorlás esetén 2060-ban mintegy 11 százalékkal maradna el attól a szinttől, amire a gazdaság a normál – vagyis nettó 200 ezer fő/év – bevándorlás mellett képes lenne. A GDP/fő 2,7 százalékkal lenne alacsonyabb, a költségvetésnek pedig a GDP 2,2 százalékára rúgó kiigazítást kellene végrehajtania, hogy ellensúlyozza az alacsonyabb GDP-ből eredő bevételkiesést. Ez a kiigazítás a nettó béreket 3,3 százalékkal csökkentené, vagyis végső soron a munkájukért aggódó britek a csökkentett bevándorlás mellett alacsonyabb nettó fizetésre számíthatnának, mint normál migráció esetén.

A kutatások tehát arra engednek következtetni, hogy bár politikailag meglehet, hogy jól hangzanak a bevándorlás visszaszorítását ígérő szólamok, az igazság az, hogy hosszú távon egy elöregedő fejlett ország - szigorúan a gazdasági mutatók alapján - igencsak jól jár a bevándorlással.

Ha tetszett a poszt, olvassa el korábbi írásainkat is!

A minimálbér-vita margójára

Békén kell hagyni a gazdagokat?

Nem kell pánikolni a nyugdíjak miatt

Bátran nyúlnának a jelzálog-hitelekhez a sztárközgazdászok

Ez ám az igazi rezsicsökkentés!

Hosszabb életet a férfiaknak!

A bejegyzés trackback címe:

https://penzugyiszemle.blog.hu/api/trackback/id/tr1005750227

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2014.01.12. 08:57:50

Én nem hinném,hogy a londoni magyarok igényelnék a kézcsókokat a britektől,sokkal inkább igényük lehet arra,hogy jó sok pénzzel meghálálják a munkájukat.

bankvezér 2014.01.12. 11:49:59

Ha mégsem úgy alakulnak a dolgok, ahogyan a tanulmány előre jelezte, akkor 2060-ban (46 év múlva) a tanulmány szerzőjén számon kell kérni a tévedését ! :))

2014.01.12. 22:24:14

A brit polgárnak valahol igaza van. Hiába jár a gazdaság jól a bevándorlókkal, ha neki abból semmi haszna nem származik. A bevándorlókon szerzett haszon a felső tizezernél csapódik le, közben az olcsó munkaerő szépen nyomja le a béreket és a brit középosztály egyre rosszabbul él. Az elitnek érdeke a bevándorlás, a kis embernek nem - viszont ők vannak többségben és szavazni is fognak. Az, hogy mi lesz 2060-ban, az átlagembert totálisan hidegen hagyja.

Siri Keeton · http://thedarkenlightenment.blog.hu/ 2014.01.12. 22:53:30

Az egy főre jutó 2.6%-nyi GDP... és ha elszámoltak valamit? Például a 2011-es zavargásokhoz hasonló események megsokszorozódnak, és annak a költségeit elfelejtették beleszámolni? Vagy ha pénzben nem vagy csak nehezen kifejezhető dolgok (pl. gyakoribb közlekedési dugók) hatnak ez ellen?

Egyébként a britek (főleg az angolok) az identitásukat féltik, London lakosságának már most is a többsége bevándorló. Ilyen minimális gazdasági előnyök mellett (mert az előny az őslakosok számára jóformán kizárólag az egy főre jutó GDP-ben mérhető) nem csoda, hogy nem kérnek a bevándorlásból. Amúgy a bevándorlás sose volt népszerű, a demokrácia nagy dicsősége, hogy baloldali brit kormány a baloldali szavazók importálásának explicit szándékával mindenféle demokratikus felhatalmazás nélkül képes volt drasztikusan megválasztani a lakosság összetételét.

Amikor Észtországba a szovjet kormány politikai és részben gazdasági okokból orosz lakosokat telepített, mindenki értette, hogy ez az észteknek rossz, és az észt nép elnyomását jelenti. Az angoloknak miért lenne jó idővel kisebbségbe kerülni a saját országukban, mindössze 2.6%-nyi GDP-ért?

Siri Keeton · http://thedarkenlightenment.blog.hu/ 2014.01.12. 22:54:14

Egyébként hatásvadász a blogcím, a londoni magyarokról nem sok szó van a bejegyzésben.

pandacsökiboborján 2014.01.12. 23:02:37

A lengyelek idővel hazamennek( legalábbis jó részük) maradnak a pakik,meg más moszlimok...

paráznabillegető 2014.01.12. 23:13:33

az usa is odalett már a sok bevándorlótól.
london az utolsó védőbástya.
jaj.

visszakettopadlogaz (törölt) 2014.01.12. 23:24:57

A dolgok margojara kivankozik hogy a bevandorlok 1/3 -a jon csak az eu bol, a tobbiek donto tobbsege afrikabol es azsiabol erkeznek. Roluk nemigen esik szo, pedig ok messze nem hoznak akkora hasznot, plusz erossen rontjak a bunugyi statisztikakat. ( a roman ciganyok smafu ahhoz ami mar uralkodik Wolwerhampton, Manchester es London egyes reszein: gyakorlatilag sotetedes utan nincs kozbiztonsag, koszonohetoen ezeknek a bevandorloknak. )

Amerika ( gondolom az USAt ertettek alatta ) egesszen mas.

visszakettopadlogaz (törölt) 2014.01.12. 23:28:35

@Siri Keeton: 1910ben otbol csak egy new yorki szuletett az USAban. Nem hinnem hogy ettol kevesbe lenne amerika "amerika".

A gond ott van hogy a bearamlo keletiek elfogadjak az angol hagyomanyokat, torvenyeket, pl a moszlimok nem. ( saria birosag, sajat kozigazgatas, stb )

Ha amerikaba jossz es nem fogadod el a torvenyeket akkor lecsuknak es kidobnak - ha ugyanezt UK ban teszed akkor kaphatsz eus tamogatast es segelyt.

Ez a fo kulonbseg.

Obeyed the law and pay the tax - and you're gonna be fine.

Kámasuka 2014.01.12. 23:45:54

Ezért jók az elemzések. bármit és az ellekezőjét is alá lehet vele velük támasztani.

A politikus meg így gondolja: Van 4 millió 'eltérő kultúrájú' csak Londonban. Meg 200ezer rendőr országosan.

Nem kéne beszóni, betenni meg főleg nem.

InteriorLulu 2014.01.13. 00:59:51

"A fenti grafikon a két forgatókönyv hosszú távú hatásait vizsgálja..."

Nem. A grafikon csupán a csökkentett bevándorlás forgatókönyvének hosszútávú hatásait mutatja. A címe ennek megfelelően kábé ez kéne hogy legyen: "Becsült különbségek csökkentett bevándorlás esetén, a normál bevándorláshoz viszonyítva, százalékban".
Ahol a normál bevándorlás ugye maga az x tengely.

@Siri Keeton: "Az angoloknak miért lenne jó idővel kisebbségbe kerülni a saját országukban, mindössze 2.6%-nyi GDP-ért?"
Igen, talán nem is érné meg nekik, ám a poszt hangsúlyozza, hogy a tanulmány szigorúan csak gazdasági mutatók szempontjából elemez.

Bicepsz Elek 2014.01.13. 01:21:16

Persze!!Magyarorszagra is johet a 2 millio kínai!!

hellocrabman 2014.01.13. 02:36:34

Nekem nem kell kezet csokolni, koszonom szepen. Arrogancia meg ontudat, az van.

Ezt a blogot tenyleg felnott, "komoly" poziciokat betolto szemelyek szerkesztik? Akkor nem is jovok haza, inkabb jol bevandorlok es nem adok nektek egy forintot sem. Szeeegyen.

midnight coder 2014.01.13. 07:22:59

Alapvetően szerintem ott a gondjuk a londoniaknak, hogy teli vannak afrikai bevándorlókkal. Akik a brit - és általában minden euroatlanti - civilizációtól több ezer évre vannak. De ezt kimondani nem lenne politikailag korrekt - ráadásul az ilyen politikust gyorsan le is lőnék az iszlamisták, így maradnak azok a csúnya kelet-európai bevándorlók. Akik ugyan hasznot hajtanak, és nem is fenyegetik a brit identitást, de nem is lövik le a politikust aki fellép velük szemben, és nem is nácizzák le a liberósok az ilyen politikust, elvégre a kelet-európaiak fehérek, őket lehet ütni.

Siri Keeton · http://thedarkenlightenment.blog.hu/ 2014.01.13. 08:02:20

@visszakettopadlogaz: Amerikát annak idején angolszász nemzetként alapították az alapító atyák, az amerikai alkotmány preambulumából eléggé egyértelműen kiderül, hogy We the People, azaz egy konkrét népről, etnikai csoportról van szó, to Ourselves and our Posterity, azaz róluk és leszármazottaikról. A bevándorlókról nincs szó ebben. Csak annyira magabiztosak voltak, hogy eszükbe se jutott, fokozatos bevándorlással elveszíthetik az angolszász protestánsok az országukat. És lám, Amerika már nem angolszász nemzet, és igen, drasztikusan megváltozott, úgy kultúrájában, mint etnikailag, és egész más nemzet ez, mint a száz évvel ezelőtti.

@InteriorLulu: De a poszt címadása azt sugallja, hogy nagyonis megéri nekik, aki nem olvassa el alaposan, az azt hiheti, hogy drasztikus hatás van, nem 2.6% GDP-különbség fél évszázad múlva...

@midnight coder: Ott a pont.

Netuddki. 2014.01.13. 08:08:10

Kézcsókom naccsága! Haza lehet húzni...

Exploiter 2014.01.13. 08:08:19

@midnight coder: pontosan, ez a helyes megfejtés.
Persze ez már 10 éve is előre látható volt, de akkor egy ilyen témát boncolgatni a nácizmussal volt egyenértékű.

Bicepsz Elek 2014.01.13. 09:28:08

@Siri Keeton: Az USA sohasem volt ugy angolszasz, mint mas volt angol feher gyarmatok. Mar a kezdetben ott voltak a holland, nemet(az USA hivatalos nyelve majdnem a nemet lett), francia telepulesek(ok azok Louisianaban) meg persse a rabszolgak. Csak a deli elitnek volt WASP identitasa. Amugy europai bevandorlas nelkul kb. felig uresek lennenek, mint manapsag az oroszok.

Bicepsz Elek 2014.01.13. 09:37:03

@midnight coder: Na ja a gyarmataik miatt kenytelenek beengedni oket. Meg mindig onnan jon a penz a nagy joletre, mert ipar az nincs. Par generacio es azok se szaporodnak tovabb. Magyarorszagon viszont videken szaporosnak a tudjukkik, ami sokkal veszelyesebb..

stark (a fideszre szavaztam 2010ben) 2014.01.13. 09:56:28

@földalatti: A helyzet az, hogy az elit csinálja az új munkahelyeket a brit kisembernek, amit csak akkor tud csinálni, ha profitot termel, ahhoz meg kell a bevándorló is...

Siri Keeton · http://thedarkenlightenment.blog.hu/ 2014.01.13. 10:43:53

@Bicepsz Elek: Nem, az északi elitnek is WASP identitása volt, a német nyelv "majdnem hivatalos"-sá tétele pedig UL.

en.wikipedia.org/wiki/Muhlenberg_legend

Egyébként emlékeim szerint a nagyon is angolszász identitású alapító atyák keményen küzdöttek, azt hiszem Benjamin Franklin is részt vett a vitában, vehemensen ellenezve az ügyet.

A WASP kifejezést is pont azért alkották meg a huszadik század közepén, hogy a protestáns angolszász elit dominanciáját megtörjék. (Eredetileg Wealthy Anglo-Saxon Protestant-ot jelentett, később White-ra módosult a W betű jelentése a betűszóban.) Pl. Patton tábornok még saját magát Anglo-Saxon-nak nevezte. Amerika lakosságában egyébként még mindig az angolszász származásúak vannak többségben genetikai vizsgálatok szerint (pontosabban a keveredett amerikai fehérek génjeinek zöme a brit szigetekről származik, azon belül is főleg Nagy-Britanniából (az írek genetikailag eléggé különböznek, és jóval kevesebben vannak). Más szóval az USA igenis angolszász, sokkal inkább mint Ausztrália, ahol az írek sokkal hangsúlyosabban voltak jelen a kezdetektől. (Ugye, fegyencek... :D)

Siri Keeton · http://thedarkenlightenment.blog.hu/ 2014.01.13. 10:44:49

@Bicepsz Elek: Egyáltalán nem "kénytelenek" beengedni őket, ha valódi demokratikus döntéshozatal lett volna, soha a büdös életben nem engedik be őket.

kalandozomagyar 2014.01.14. 08:25:37

@Siri Keeton: Aham, az angolszászok szerinted többségben vannak. Akkor ezt a térképet mivel magyarázod?
www.welt.de/geschichte/article121352619/Nach-dieser-Karte-muesste-Amerika-Deutsch-sprechen.html

Mert eszerint a legtöbb mai amerikainak német ősei vannak. Persze ebben benne van a tömeges XX. századi bevándorlás is...

(Emellett persze a német nyelv hivatalossá tétele tényleg UL.)

kalandozomagyar 2014.01.14. 08:28:36

@midnight coder: Annak idején még kinn laktunk amikor egyszer borult a bili, mert kikerült egy irat a munkáspárttól miszerint direkt ösztönözték a (nem európaiak) tömeges bevándorlását, mert ezek sosem szavaznának a Tory-kra... (Szó sem volt gazdasági érvekről, csak a hatalomról.)

Jobb helyeken ez nyílt hazaárulás és akasztás a jutalma. Ott két hétig hőbörögtek, majd úgy néz ki elfelejtették...

Siri Keeton · http://thedarkenlightenment.blog.hu/ 2014.01.14. 10:20:55

@kalandozomagyar: Én erről azt olvastam, hogy mivel az angolszászot afféle default-nak tekinti mindenki, ezért néhány német őssel már német származásúnak mondja magát. Az angolszász származás egyszerűen nem divat. Egyébként 1990 táján volt a messze legtöbb német származású (akkor volt a legdivatosabb, német újraegyesítés, Schwarzkopf tábornok vezette a hadakat Irakba, stb.), az utóbbi negyedszázadban drasztikusan csökkent a fehérek között is a magukat német származásúnak mondók aránya - természetesen közben nem volt tömeges fehér bevándorlás, ahogy kivándorlás sem, és a szaporodási ráta sem változott ilyen mértékben. De olvasmányaim szerint a genetikai vizsgálatok is angolszász ősöket mutatnak ki nagyrészt.

Siri Keeton · http://thedarkenlightenment.blog.hu/ 2014.01.14. 10:22:41

@kalandozomagyar: A média elfelejtette. Sokan az emberek közül nem. De egyébként, ahogy azt John Derbyshire kifejtette, szavazással nem tudsz változtatni a politikán, mert a lényegi kérdésekben minden párt ugyanazt, vagy legfeljebb a feketének egy kicsit más árnyalatát kínálja:

takimag.com/article/the_one_party_state_john_derbyshire?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+takimag+%28Taki#axzz2qMZUByRF
süti beállítások módosítása