Pénzügyi Szemle Online Blog

A blogot a penzugyiszemle.hu szerkesztői írják. A portálon cikkeink, tanulmányaink teljes terjedelemben megtalálhatók, és teret adunk a szakmai vitának is. Ingyenes regisztráció itt.

Kövessen minket a Linkedin-en!

A Pénzügyi Szemle online hírei

    • Japán és a folyamatos monetáris lazítás
      Az Egyesült Államok nem engedheti meg magának, hogy további hosszú évekig fenntartsa a laza monetáris politikáját, hisz óvakodnia kell az inflációtól. De mi a helyzet azokban az országokban, ahol a gazdaság természetes folyamataiból eredően folyamatos a deflációs nyomás?

    • Az újraelosztás lehet a megoldás a gazdasági problémákra
      Ha van stabil gazdasági növekedés, akkor a felmerülő problémákra megvan a megoldás: maga a növekedés. Hiába jön tehát egy válság, egy fenntarthatatlan adósság, a problémákat megoldja a stabil növekedés. De mi a helyzet akkor, ha ez a stabilitás elvész?

    • Szükség van az 500 eurósokra az eurózónában
      Az 500 eurósok legnagyobb használója az alvilág, az EKB korábbi igazgatója mégis úgy látja, hogy a bankjegyekre szükség van, mégpedig biztonsági okokból. Az eurózónát ugyanis egyszer már megmentették az 500 eurós bankók.

    • Nyugdíjak: egyre fontosabb az előtakarékosság
      Az Egyesült Államok társadalma elöregedőben van, csakúgy, mint számos más fejlett országban. Ebben a környezetben az állami nyugdíjak vásárlóértéke egészen biztosan csökkenni fog, ami különösen az alsó jövedelmi harmadban okozhat nehézségeket.

    • Ronald Coase - itt és most
      Ronald Coase szerint a közgazdászokra az igazán érdekes kérdések az intézmények - vagyis a társas játékszabályok - középső szintjén várnak. Súlyos tévedés, pontosabban tudatlanság azt hinni, hogy a piacgazdaság intézményei triviálisak, és elintézhetők az olyan sommás állításokkal, mint hogy „magántulajdonra és szerződéses szabadságra van szükség".

    • Amerikai állampapírokat vásárolhatna az EKB
      Az eurózónában komoly problémát okoz a rendkívül alacsony infláció és a lassú gazdasági növekedés. Ha az Európai Központi Bank amerikai állampapírokat vásárolna, azzal egyszerre oldhatná meg a gondokat, úgy, hogy az uniós szabályok sem sérülnének.

    • Rossz célpontra lőttek a görög megszorításokkal
      Miközben Írországban és Portugáliában remekül halad a válság utáni felépülés, Görögország továbbra sem képes a tartós növekedésre. Pedig a megszorítások rendbe tették a költségvetést és a folyó fizetési mérleget is.

Minden napra egy tanulmány

A blog küldetésének tekinti a magyar közgazdasági és pénzügyi kultúra emelését, a gazdasági és pénzügyi kérdések iránt érdeklődők látókörének szélesítését. Ennek részeként minden nap egy-egy, jellemzően külföldi szerzők által jegyzett tanulmányt, elemzést, szakcikket ajánlunk az olvasók figyelmébe. Meggyőződésünk, hogy a nemzetközi tapasztalatok segítik a magyarországi kihívások és problémák jobb megértését, az ezekről való színvonalas vitákat és a megfelelő válaszok megtalálását is. A bejegyzések a szerzők, illetve a Pénzügyi Szemle Online szerkesztőinek véleményét tükrözik. A kommenteket moderáljuk, melynek során az általános moderálási elveket követjük.

Akik figyelnek ránk

ecohu_logo.jpg

hirf.jpg

Az évszázados dunai árvíz csak a kezdet?

2013.11.10. 08:31 Pénzügyi Szemle

Az államok ahelyett, hogy a zöldenergiát támogatnák, két kézzel öntik a pénzt a fosszilis energiaiparba. Kit érdekel itt a környezetvédelem?

Sorozatban dőlnek a meleg- és hidegrekordok, évszázados áradás a Dunán, aszály és özönvízszerű esőzések, április eleji hóesés, hogy csak néhány időjárási szélsőséget említsünk a közelmúltból. Eközben látványosan alábbhagytak a környezetvédelmi és zöld energia projektek, sőt, az amerikai palaolaj és palagáz boommal egyre inkább helyzetbe kerülnek a fosszilis energiahordozók. Mi az erősebb, a biznisz, vagy a környezetvédelem? Az eredeti elemzés itt olvasható.

gas_nagy.jpg

Kevin Watkins, közgazdász kutató szerint egyértelmű, hogy a biznisz áll nyerésre. A válság miatt kell a munkahely, kell a beruházás, a pörgő gazdaság, nem meglepő tehát, ha az államok nem hogy csökkentenék, de egyenesen növelik a fosszilis energiahordozók támogatását. 2011-ben globálisan az államok összesen 523 milliárd dollárral támogatták a fosszilis energiaipart, kezdve a német szénerőművektől, a brit olajkutatáson át egészen az amerikai palagázig. Ma már minden egy dollárra, ami a zöldenergia támogatására megy, hat, fosszilis energiát támogató dollár jut világszerte, nem csoda, hogy például a briteknél a zöldenergia beruházások tavaly négyéves mélypontra zuhantak.

Jobb biznisz, több GDP-t és munkahelyet termel, logikus, hogy a válsággal küzdő államok ezt támogatják. Eközben a szén-dioxid kvóták piaca a jelentős túlkínálat miatt összeomlott, és gyakorlatilag hasztalan, a károsanyag kibocsátás üteme pedig arra enged következtetni, hogy az emberiség a teljes 21. századra szánt károsanyag kibocsátást már 2030-ra elérheti. A válság előtt tett hangzatos ígéretek, miszerint 2020-ra vagy 50-re majd ennyivel és annyival csökken a károsanyag kibocsátás, már senkit sem érdekelnek.

Kevin Watkins szerint a közeljövő csúcstalálkozóin – Varsó, majd Párizs – szükség lesz egy új egyezményre a G-20 országok között, melynek keretében előbb fel kell függeszteni a fosszilis energiahordozók támogatását, majd bővíteni kell és hangsúlyosabbá tenni a zöldenergia programokat. A környezetvédelmet, ami egy hosszú távú törekvés, elé kell helyezni a rövid távú gazdasági és profitérdekeknek, a kitűzött célok csakis így valósíthatók meg. Hogy ez valóban sikerül-e, és a politikusok szembe mennek-e egy sok ezer milliárd dolláros iparággal, azzal természetesen erősen kérdéses. Egyelőre úgy tűnik, hogy nem.

Földünk klímája egy rendkívül törékeny egyensúlyon alapul. Természetesen lehet mondani, hogy a bolygó több mint négymilliárd éves történetében csupán az idő 10 százalékában voltak jégsapkák, és a néhány fokos felmelegedések vagy lehűlések földtörténeti léptékkel mérve semmit sem jelentenek, ez ugyanakkor sovány vigasz lehet akkor, ha emiatt a néhány fok miatt szélsőségesé válik az időjárás, aszályokkal, árvizekkel és fagyokkal, éhezéssel, természeti károkkal és robbanó élelmiszerárakkal.

Ha tetszett a poszt, olvassa el korábbi írásainkat is!

Újabb generáció lehet a devizahitelek foglya

Mi legyen Európával?

Mi a baj az IMF-es vagyonadóval?

Alapjövedelmet mindenkinek!

Az erősödő euró végezheti ki az eurózónát?

Sikeres is lehetne a magyar euró

A bejegyzés trackback címe:

https://penzugyiszemle.blog.hu/api/trackback/id/tr265619323

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

grani 2013.11.10. 16:03:53

@teddybear01: Napenergia. Ha olcsók és jó hatásfokúak lesznek, akkor nagy jövőt látok benne.
Aztán meg a fogyasztást is lehet, sőt kell csökkenteni.
A szélben annyira nem bízok. Nagyon rondák azok a kelepelők.
A vízgazdálkodást viszont nagyon át kellene gondolni. Nem tűnik okos ötletnek leengedni mint egy csatornán a rengeteg vizet. Jó nagy bazi tározókat kellene építeni és hát amit ki is kellene engedni az országból, azt erőművőkőn keresztűl.

Éhes_ló 2013.11.10. 16:15:18

Az emberi tevékenység okozta globális felmelegedés elmélete köré mára hatalmas pénzekkel operáló, semmilyen tudományos ellenérvre nem hallgató iparág épült ki, amelynek lététől állások százezrei függnek, és amelynek képviselői éppen ezért igen erőszakosan lépnek fel az ellenvéleményükhöz ragaszkodókkal szemben - legalábbis ez hangzott el az egyik brit kereskedelmi tévé neves szakértőket felvonultató dokumentumfilmjében.

hvg.hu/tudomany/20070309_legenda_globalis_felmelegedes

neoltsal.blog.hu/2009/11/25/breaking_a_nagy_globalis_felmelegedes_csalas_lebuktak_a_hazug_tudosok

www.borsonline.hu/cikk.php?id=45309

global-mystery.blogspot.hu/2011/11/nagy-globalis-felmelegedes-csalas.html

aranykorhajnalan.blogspot.hu/2013/03/globalis-felmelegedes-csalas.html

Zsoo 2013.11.10. 16:20:36

A zöldenergia egy óriási svihákság!

teddybear01 2013.11.10. 16:41:28

@grani: Nem. Attól, hogy kicsiben képesek vagyunk egy önellátó, napenergiával működtetett rendszert kiépíteni, országos szinten sohasem fog menni a dolog.
Ha mégis megpróbálják, úgy fognak járni vele, akár a németek. Mostanában már rájöttek, hogy a szél és napenergia nem alternatívája sem a fosszilisnek, sem az atomnak.

Benbe · http://www.benbe.hu 2013.11.10. 16:44:45

A zöldenergiával is cégek foglalkoznak, és nagyon jó látszik, hogy mekkora extraprofittal. Senki nem fogja önszántából támogatni a drága zöldenergiát, amikor csak annyit lehet elérni vele, hogy a szenes lobbisták helyett a zöld lobbisták zsebe dagad, de többszörösére a szenesekének.

teddybear01 2013.11.10. 16:44:46

@Reggie: Megújulóról volt szó, nem atomerőműről. Különben meg az atomerőmű rengeteg süketnek egyenlő Csernobillel és Fukusimával, azaz nehezen elfogadható dolog.

grani 2013.11.10. 16:47:57

Az atomenergia szerintem zöld energia.
Országos szinten? Hát alaperőművekre mindig is szükség lesz. Erre e legjobb szerintem az atom, víz. Amíg nincs más, csúcsra legjobb a gázerőművek.
Viszont vidéken, családi házas környezetben lehet csökkenteni, sőt akár meg is lehet szüntetni az energia függőséget a napenergiával. Ha pedig meglesz az olcsó és nagy kapacitású akkumulátor, akkor akár a hálózatot is vissza lehet építeni.

Zsoo 2013.11.10. 16:59:52

A zöldenergiának nevezett dolgog ártalmasabbak a hagyományos energiaforrásoknál.

na4 2013.11.10. 17:03:39

A zöldenergia sokkal (kb. 6x) drágább, mint a fosszilis, és sokkal megbízhatatlanabb. Németországban az ingadozó áramtermelés szinte összedöntötte a hálózatot. Arról nem is beszélve, hogy az ész nélküli dotációk miatt jelentősen megemelkedtek a villanyárak. B...-juk, ha sokkal drágább, és megbízhatatlanab, mint a régi.

Zsoo 2013.11.10. 17:25:32

Az árvíz elsősorban az erdők irtásával, és a földműveléssel függ össze. A műtrágyával tönkretett termőföld kevesebb vizet tud raktározni. Tessék megnézni: "Magad Uram, ha szolgád nincsen"

A jövő energiaforrása a biotömeg gazdálkodásban keresendő.

röhögő 2013.11.10. 18:10:31

@Zsoo: Aha. Egy 1 GW-os erőműhöz (fél Paks) kellene 30 ezer km2 erdő, vagy 16 ezer km2 kukorica. Látom fingod sincs róla, csak nyomod a mélyzöld paneleket.

Gera 2013.11.10. 18:40:47

@Valóraváltógép: Tévedés. Illetve lehetséges lenne, de a mai gazdasági rendszerben nem, mert nem lehet csak úgy szembe menni a gazdasági realitásokkal, parancsra se. Ha hirtelen háromszorosára nőne az áram ára, szerinted mi történne? Menne minden tovább ugyanúgy? :)

Sir Galahad 2013.11.10. 18:44:29

@Valóraváltógép: Nem vagyok űrgyík, de van olyan, hogy régészet, meg archeológia :).

Sir Galahad 2013.11.10. 18:45:07

@bankvezér: Nem zárja ki, de kétséget kizáró bizonyíték sincs rá.

Sir Galahad 2013.11.10. 18:46:18

@kanálwarrior: Te tudsz linket arról, hogy lezárták a vitát?

kanálwarrior 2013.11.10. 18:55:38

@Sir Galahad: Nem. Azért kérdezlek, mert úgy látszik te olvasottabb vagy a témában.

Valóraváltógép 2013.11.10. 18:59:01

@Gera: Miből gondolod, hogy az áram ára menne fel, és nem a zöldbigyók ára menne le? A profit megmaradna, azt be lehetne szedni büntetésekből, ha nem használod.

@Sir Galahad: Hahh, áltudományok! Nem versz át, űrgyík!
:D

Szúnyog 2013.11.10. 18:59:27

@teddybear01: aha. Miért, nagy esésű folyónk van?

Valóraváltógép 2013.11.10. 19:01:13

@Szúnyog: Kicsit lejjebb kell ásni a medret, és lesz. :)

teddybear01 2013.11.10. 19:08:00

@Szúnyog: Nézd, ott van a Tiszán a Tiszalöki Vízlépcső. Amellett, hogy az Alföld keleti részét öntözhetővé tette, évente úgy 50 Gwó áramot is termelnek benne. Nem éppen Paks, de jól jön.
De emlékezz, mekkora cirkuszt rendeztek itt Bős-Nagymaros vonatkozásában! Azóta sincs semmi, csak a ráfizetés...

Zsoo 2013.11.10. 19:09:06

@röhögő: a zöld energia hány Paksot váltott ki? Családi házak fűtését meg lehetne oldani vele. Az égetésnél sokkal hatékonyabb.

aritus 2013.11.10. 19:11:52

@kanálwarrior: Itt van például a klímagate, amikor is egy kelet-angliai egyetemen a kutatók meghamisították a mérési és egyéb adatokat, hogy beigazolódjon a "globális felmelegedés"
www.lavoisier.com.au/articles/greenhouse-science/climate-change/climategate-emails.pdf
en.wikipedia.org/wiki/Climatic_Research_Unit_email_controversy

Egyébként már nem is azt használják, hogy globális felmelegedés, mert 15 éve (még csalásokkal se!) tudnak hőmérséklet emelkedést felmutatni, ezért most a "klima összezavarodás"-ra hivatkoznak.
Ami úgy hülyeség, ahogy van, mert azt már a régi görögök is tudták, hogy az időjárás olyan, mint az időjárás, kiszámíthatatlan és szeszélyes.

Az alternatív un zöld energiákkal két alapvető baj van, hogy kurva drágák, és mindenhol, ahol ezeket használják, azt jelentős közpénz támogatással teszík, és emiatt nagyon megdrágul az energia. A másik, hogy nem képesek megbízható, folyamatos energiaellátást fenntartani, tehát mellettük továbbra is szükség van a hagyományos energiákra.
Tehát drágák, használhatatlanok, és feleslegesek.

Inkább azon kellene törni a fejünket, hogy a hagyományos energiák ne legyenek szennyezők. A szénerőműveknél ezt már a szénszűrőkkel megoldották.
Az atomenergiánál meg ott van a tórium alapú, aminek két előnye van a hagyományos atomenergia művekhez képest. Nem lehet belőle atombombát gyártani, és a felezési ideje nagyon gyors. Tehát a zöldeknek nem eszetlenül az atommenergia ellen kellene tiltakozni, hanem a tórium alapúért küzdeni.
Németországban is azért olyan drága az energia, mert a hülyék a zöldek nyomására az összes atomerőművet bezárták, most a franciktól importálnak atomenergiát... És sok közpénzből eszetlenül nyomják a "zöld" energiát, amiről már a fentebb írtam, hogy semmire sem jók, arra biztos, hogy nem, hogy egy fejlett technikával rendelkező ország energiaellátását megoldják.

aritus 2013.11.10. 19:14:49

@teddybear01: Pontosan. De nemcsak Európában.

aritus 2013.11.10. 19:17:19

@grani: Hogy lehetne Magyarországon a napenergiával kiváltani a hagyományos energia forrásokat? Ez még Spanyolországban sem sikerült, pedig ott sokkal-sokkal több a napsütéses órák száma, mint itthon.

Valóraváltógép 2013.11.10. 19:18:27

@aritus: Csinálunk egy saját napot. :D

Valóraváltógép 2013.11.10. 19:19:00

(majd az űrgyík megmondja, hogy kell.)

Zsoo 2013.11.10. 19:26:15

@teddybear01: Ami tízezer éveken át működött, az bizonyított. Ami ettől eltér, az valószínűleg nem fenntartható. A folyónak az a dolga, hogy kiöntsön. A Kárpát-Medence vízmérlege negatív. Fogalmatok nincs róla, hogy mi a fenntartható gazdálkodás. Csak az ostoba paneleket viszhangozzátok. Természetesen nem lehet a fogyasztói társadalomból egyik napról a másikra visszatérni a paraszti életmódhoz, de apránként haladni kell felé. Még egy darabig kell Paks is, stb. A nap, szélenergia hasznosítása drága berendezésekkel hazugság. Soha nem termelik meg az előállításukhoz szükséges áram mennyiségét.

YouTube: Géczy Gábor: Önellátás VS rabszolgatartás

grani 2013.11.10. 19:34:27

@aritus: Mit értesz azon, hogy kiváltani? Teljesen átállítani egy országot persze, hogy nem lehet. Főként ha este is világítani akarunk, mert akkor ugye nem süt a nap. :)
Viszont ha nyáron ellátja energiával a légkondinkat, az se kevés. Arról nem is beszélve, hogy ha a energia tárolását megoldják, akkor napenergiával és energiatakarékos módszerekkel egy családi ház energia ellátását is meg lehet oldani.

Zsoo 2013.11.10. 19:41:48

Légkondi minek? Energiatakarékos módszerek? Mindig az élőt kell keresni. Te csak szennyezni akarod a Földet az energiatakarékos selejtjeiddel. Gondolkozz ember! Megnézted az előadást?

Valóraváltógép 2013.11.10. 19:44:05

@Zsoo: A civilizációban a légondit használják a meleg ellen. Próbáld ki egyszer, nagyon jó dolog. Létezik már mosogatógép, és vízöblítéses wc is.

fda 2013.11.10. 19:49:57

@Sir Galahad: Tudományos viták?

Linkelj már be néhány tudományos anyagot arról, hogy egy komoly tudós megkérdőjelezni az emberi tevékenység káros hatásait. Ezen ma már gyakorlatilag nincs vita, hanem nagy kussolás van, és látszatintézkedések. Mert a saját kényelmét és rövidtávú hasznát persze senki nem akarja feladni...

Konzervatív0 2013.11.10. 19:49:58

Érdekesek az emberek.
Leggtöbbnek fogalma sincs róla mit beszél.
Zöld energiából egy átlagos ország energiaszükséglete nem megoldható még 50%-ban sem.
A nepelemek hatásfoka nevetséges, és a legtöbb zöldenergia igen csak időben kötött. Nap kell hozzá, szél kell hozzá stb.
A naperőművekkel magyarországon operálni nevetséges. A szélerőművek ellen a zöldek tiltakoznak mert leveri a madarakat, ráaádsul ha ninc sszél nincs áram sem, a vizerőművek ellen ismét a zöldek tiltakoznak, mert tönkreteszi az élőhelyeket.
Az atomenergia ellen mindenki tiltakozik, így nem maradt más mint a szén meg a gáz/olaj. Ez meg környezetszennyező, de nem kcisit.
Szép dolog beszélni a zöldenergiáról, de az egyének legtöbbször elfelejtik a saját felelősségüket. Elfelejtik hogy otthon a nem energitakarékos izzók akkor is világítanak ha épp süt a nap, a számítógép ejjel nappal megy, a tv-k - mert több is van - mind megy. De árammal/gázzal megy a tűzhely a riasztó, a vizmelegitő a fűtés, az ora helyek a mobiltelefon a minden...
Természetes hogy hazamegyünk és azonnal jön az konnektorból az áram és meleg van a szobában, és a kádat csurig engedjük forróvizzel minden nap a család minden tagjának.
Sajnos az életviteli luxusunk igen nagy lábnyomot hagy a természetben.
Nem mondom, hogy térjünk vissza nagyanyáink idejébe amikor 3 neneráció meéegedett 1 kemencénél, de mindenképp meg kellene tudni húzni a vonalat valahol ami még belefér és ami már nem.
Mindaddig amig emberként ezeket a dolgokat nem próbáljuk helyére tenni addig nincs értelme ezekről beszélni.
Ugyan ez vonatkozik a termelő üzemekre.
Addig amig egy ennyire pénz-hatalom vezérelt világban élünk addig nem látok esélyt ezeknek a dolgoknak a helyretételére, és jönnek a hurrikánok a szárazségok az árvizek.
Meg kell tanuljunk együttélni ezekkel ugy érzem :(

Konzervatív0 2013.11.10. 19:56:00

@Valóraváltógép: igen a légkondit használjuk.
Mondjuk nagyanyáink a fa árnyékába leültek ha nagyon meleg volt, de csak kényelmesebb 20 fokban jártni a klimát távirányitóval a kézben és közben tolni a netet miközben jár a tv.
Mondjuk lehetne természetesen szellőző irodaházkat csinálni, de hát egyszerűbb a klima...
Egy érdekesség a parlement klimája: a földalali alagutakban elhelyezett csőrenszerben hűti vissza a levegőt és azt a hűs levegővel hűt. Ja hogy kölséges? Ha kiszámolnánk lehet hogy nagyon nem.

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2013.11.10. 19:57:18

A Duna esti fohásza: Szeretnék újból Pannon tenger lenni:)

grani 2013.11.10. 20:00:22

@fda: Káros? Mit nevezel károsnak? A jégkorszak káros volt? Vagy a dinoszauruszok kihalása?
Az emberi tevékenységnek hatása van a környezetre, még jó. De mitől káros?
A Földön élünk, ez a környezetünk és hatunk rá. Persze, ki is lőhetnénk magunkat az űrbe :)

Valóraváltógép 2013.11.10. 20:05:11

@Konzervatív0: Próbáld ki a wc-t is!

A parlamenti alagútról azt mesélték, hogy könnyű benne eltévedni. Kijönni meg rohadt nehéz, mert a kutya sem járkál arra.

Valóraváltógép 2013.11.10. 20:06:04

@grani: Én mindig szerettem volna egy valódi, élő tricerptopszot. Szóval igen, káros volt.

grani 2013.11.10. 20:06:34

@Konzervatív0: A parlamenti hűtéshez jeget használtak. Jégverem, hallottál róla? Jegesember? Jégszekrény?
Mehetnénk persze vissza az őskorba is, csakhogy ahhoz az kell, hogy ne éljünk többen az egész bolygón 1OO millónál, vagy annál is kevesebben.
Egyébként az ókori görögök szépen kopárrá változtatták az országukat a kecskéik és a hajógyártás segítségével. Azt se kellett volna, nemde? Hiába, már akkor se voltak zöldtudatuak az ősök. Meg hát a mamut is kipusztult valahogy.... Nincs is semmi baja ennek a bolygónak, csak az ember...

grani 2013.11.10. 20:07:20

@Valóraváltógép: A dinókat nem mi nyírtuk ki :)

Valóraváltógép 2013.11.10. 20:09:18

@grani: Ez engem nem vigasztal. 100 millió meg pont ideális népességszám.

Konzervatív0 2013.11.10. 20:10:25

@grani: a természtes folyamatosan változik. Több felmelegedés és lehülés volt már.
Ami jelen esteben a problémát okozza az a sebesség.
És nem a földnek, mert a földnek teljesen mindegy hogy sivatag vagy tenger van egy adott helyen.
Hanem az emberiségnek aki az ilyen sebességü váltzásokat nem tudja lekezelni, követni. Nincs időnk egy-egy szituációval megtanulni együttélni, mert mire felkészülnék rá ujabb helyzet van.
A környezetszennyezés nélkül ezek a változások nagyságrendekkel lassabban mennének végbe, évszázadok évezrdek alatt, amire az élet fel tud készülni. De így pár év alatt nem.
Amikor a környezetszennyezésről beszélünk nem a földet féltjüók, hanem magunkat.
Csak nézd meg hogy nő az allergiások aránya, a szmogos időszakok száma milyen arányban áll a civilizácoóval, vagy épp mekkora károkat okoz egy tájfun vagy árvíz akár emberéletben akár anyagiakban.

grani 2013.11.10. 20:12:20

@Valóraváltógép: csak bele kell kerülni a 1OO millióba...

Konzervatív0 2013.11.10. 20:15:00

@grani: nem lehet visszamenni, épp ezt írtam. Amit viszont állok, egy környezettudatosabb életvitellel talán lehetne csökkenteni a lábnyomunkat.
Én pl. nem használok otthon klimát.
Persze lehet, de tisztában kell legyünk vele, hogy ennel ára van. Ha így gondoljuk a pillanatnyi hűsölésünk megéri azt hogy a gyerekünk asztmás akkor semmi gond.
Én azt gondolom nem éri meg.

grani 2013.11.10. 20:16:33

@Konzervatív0: Na bumm. 1OO év múlva Budapest éghajlata olyan lesz mint Firenzében. Nem olyan rossz az, hidd el. Az oroszok meg a kanadaiak meg egyenes örülnek neki, feljebb megy az örök fagy határa.
Még messze vagyunk attól, hogy olyan meleg legyen, mint kétezer évvel ezelőtt. Akkoriban szőlőtermesztéssel foglalkoztak Angliában.
Ja, és Grönlandot sem a hómezők miatt nevezték el Zöld földnek.

grani 2013.11.10. 20:20:00

@Konzervatív0: Ez a te ügyed. Nekem nincs autóm. Otthon klíma se. Viszont ülni az irodában és dolgozni az nem ugyanaz, mint régen, amikor délidőben megállt a munka és mindenki árnyékba vonult.
Fűteni se fűtöttek, csak a konyhában a kemencét. Hideg szobában aludtunk. Dunyha alatt. Nem sírom vissza. Azt se, hogy hetente egyszer mosakodtunk meleg vízben, dézsában.

Konzervatív0 2013.11.10. 20:20:57

@grani: Tévedsz.
100 év mulva arany áron fogod venni a kruplit és a hust, mert az aszály mindent kiéget és a heves esőzések okozta árviz pedig a maradékot is elviszi.
100 év mulva a hortopágyon nem kukorica fog teremni hanem homok, azon meg nem hizik meg a dusznó.
Minden mindenre hatással van. Ez a probléma.

Valóraváltógép 2013.11.10. 20:21:06

@grani: Az se biztos. Mi van ha csupa hülye kerül bele?

Zsoo 2013.11.10. 20:25:21

@Valóraváltógép: Köszönöm figyelmességed! Jó meglátás! egyikre sincs szüksége az emberiségnek. Nem látsz tovább az orrodnál! Mire használod a fejed beltartalmát?

Konzervatív0 2013.11.10. 20:28:14

@grani: Erről beszéltem fentebb. A luxusnak - vagy nevezzük modern életnek - ára van.
Nem mondom hogy vissza az őskorba, mert kiviteletzhetetlen, csak azt mondom hogy ennek ára van. Sőt ha most azonnal megállna a kárposanyag kibocsátás sem biztos hogy megállna itt minden.
A föld viselkesdéét eddig csak évezredes viszonylatokban tudtuk tanulmányozni, most alkalmunk lesz rövidebb időtávon.
És ha még most el is határoznánk hogy majd mi nem, hát a pénz ezt nem endegi :) mert termelni kell.
MEgygyőződésem hogy a fogyasztói társadalom teszi tönkre az életünket.
Ha megveszel 1 tv-t vagy bármit 3 év mulva kipurcan, de nem javíttatod mert a javíttatás árából újat tudsz venni. Az új előálíltásához meg energia kell, amit elő kell álítani...
Ha csak sikerülne elérni azt hogy egy termékre 10 év garancia vonatkozzon már előrébb lennénk, de ennek meg ugy gazdasági hatásai vannak :)

grani 2013.11.10. 20:28:21

@Konzervatív0: 1OO év múlva? nincs nekem annyi időm. Egyébként az legyen az dédunokáim gondja.
Hortobágy meg... talán nem kellett volna a Tiszát agyonszabályozni. Nem kell ilyen apokaliptikus képet rajzolni. Lehet, hogy holnap reggel becsapódik egy kisebb meteorit és úgy járunk, mint a dinók. Ők is éldegéltek a meleg mocsárban vagy 1OO millió évig, féltették a természetet. Csak éppen nem tudtak űrhajót építeni, hogy lelépjenek, mikor a természet letörölte őket. Ha rád hallgatunk, mi is úgy járunk mint a dinók. A Föld az emberiség bölcsője, de nem lehet egy egész életet a bölcsőben leélni.

Valóraváltógép 2013.11.10. 20:28:49

@Zsoo: Akkor te ne használd. Nekem kellenek.

"Mire használod a fejed beltartalmát?" Te ugye nem vagy túl okos?

Valóraváltógép 2013.11.10. 20:31:49

@Konzervatív0: Ha nem használódna el, és érdemes lenne javíttatni, annyiba kerülne, hogy nem bírnád kifizetni. Ez a felépítés teszi lehetővé a tömeggyártást, és az olcsó árakat. Egyeseknek semmivel sem lehet a kedvére tenni.

"ha csak sikerülne elérni azt hogy egy termékre 10 év garancia vonatkozzon már előrébb lennénk," Mindenképpen. Például ötször ennyi munkanélküli lenne.

grani 2013.11.10. 20:32:00

@Konzervatív0: Javítani nem biztos, hogy olcsóbb és kevésbé környezetromboló, mint a csere.
Az tény, hogy új technológiák kellenek, amelyek csökkentik az energia felhasználást és a környezeti hatásokat. Ezen dolgoznak a mérnökök. Van energiatakarékos izzó, a mai gépkocsik fogyasztása fele, harmada a húsz évvel ezelőttieknek stb. A problémát a technológia okozza, a technológia meg is oldja.

Valóraváltógép 2013.11.10. 20:32:29

@Konzervatív0: Egyáltalán ne egyél dögöt. Elrohad tőle a zagyad.

Konzervatív0 2013.11.10. 20:32:54

@grani: Neked nincs időd, de felelőségérzeted sem ezek szerint.
Élhetünk mi is a mának, aztán a ygereked meg oldja meg. De ha lenne gyereked, ne adj ISten aszmás is akkor egész biztosan ha tudnád hogy a gyerekeden az segít képes lennél akár ősközösségben is élni.
De éljünk a mának! Éljen az önzés!

Zsoo 2013.11.10. 20:33:12

@Valóraváltógép: Nem. Átlagos vagyok, de használom az eszem, és kicsit tájékozottabb vagyok nálad. Nyomkodd tovább a fészbúkot. Nem éred meg az 50-et. Egészségesen biztos nem. Amit nem használ az ember, azt lebontja a természet.

Konzervatív0 2013.11.10. 20:33:56

@Valóraváltógép: Élve meg kicsit rágós a husa bárminek.

grani 2013.11.10. 20:34:57

@Valóraváltógép: ja :) Tíz év garancia!!! meg hogy egy ruhát húsz évig hordani lehessen... Kommunizmust!!!! Kiadják érettségikor a ruhát és abban kell majd meghalni :)

grani 2013.11.10. 20:38:01

@Konzervatív0: Négy gyerekem van. Én nem kívánom a gyerekeimnek, hogy ősközösségben éljenek. Az asztma meg régi betegség, nem mostani. A nagybátyám is asztmás volt, gyerek kora óta. Egész életében hegyek között élt, friss levegőn, mégis asztmás volt.

Valóraváltógép 2013.11.10. 20:39:08

@grani: Nagyon szórakoztatóan hangzik. Amúgy ez vicces dolog, vettem egy pólót, úgy 15 éve. Közepesen drága volt, akkoriban került 9 ezerbe. Szerettem, sokat használtam. Semmi baja, sem elnyúlva, sem kifakulva, sem kibolyhosodva.
Amiket most veszek, hasonló árkategóriában, ugyanattól a gyártótól, azok max egy év után mennek a szemétbe, mert elócskulnak.

@Konzervatív0: Valamit valamiért. Te írtad.

@Zsoo: Átlagos ember, átlagos ésszel, amit használ. Értem. Szerintem inkább szaporodj.

Zsoo 2013.11.10. 20:40:27

@grani: ez hazugság! Csak abba gondolj bele, hogy hamarosan mind a hétmillió ember használni akarja a technikát. Azokat a jóléti berendezéseket, amik feleannyi ideig nem használhatók mint a 20.században.. Valaki nézze már meg: Géczy Gábor: Önellátás VS rabszolgatartás Legalább egy megvilágosodó lelket akarok, és nem volt hiába ide írnom.

Konzervatív0 2013.11.10. 20:41:23

@grani: és menyire érzed a felelősségét annak hogy az unokád se legyen asztmás? Nem élhet mindenki helyek között. Az asztma régi betegség viszont az arány nagyságrendet ugrott az utóbbi pár évben.
De nem kell ezt elhinni, lehet homokba dugni a fejet és sopánkodni ha már megvan a baj.

Valóraváltógép 2013.11.10. 20:41:33

@grani: Pár napja mentem, két csiga előttem, tolják a babakocsit, a babakocsiba beleszíjazva a gyerek. Bagóznak szorgosan, olyan tömény füstfelhő, hogy én is majd meg fulladok. A gyerek nyakig benne. Nem ordított, szerintem nem volt elég levegője hozzá.

Arról beszélgettek, hogy micsoda pechjük van, hát ez a gyerek is asztmás, ugyan mitől lehet. :)

grani 2013.11.10. 20:42:43

@Zsoo: Neked Géczy a megváltód? Megvilágosodtál? Azta...

grani 2013.11.10. 20:43:52

@Valóraváltógép: Jó vétel volt. Most mennyit fizetsz egy pólóért? Ha akkor 9 ezret fizettél, most legalább negyvenet kellene...

Zsoo 2013.11.10. 20:44:15

@Valóraváltógép: Beteges egy idegennel személyeskedni.

Zsoo 2013.11.10. 20:46:36

@grani: Érdemes meghallgatni az előadásait! Köszönöm!

grani 2013.11.10. 20:47:06

@Konzervatív0: Az asztmának genetikai okai vannak. Kialakulását a környezeti tényezők is elősegítik.
www.webbeteg.hu/cikkek/asztma/287/az-asztma-okai-es-rizikofaktorai
A hegyi levegő is elősegítheti az asztmát. Főként, ha allergiás is valamilyen növényre.

Valóraváltógép 2013.11.10. 20:55:09

@grani: Attól a cégtől 25 körül vannak. De szegény vagyok, szóval nem veszek olyat sűrűn.

@Zsoo: Hétmillió? :) Ha az idegen hülye, akkor ráadásul felesleges is. Kínosan is érzem magam miatta, nem szoktam ilyen lenni. De ma túlterhelődtem.

Taurusz0 2013.11.10. 20:56:07

Géczy Gábor: Mag, mag búzamag, benne aluszik a Nap
Géczy Gábor: Népi gyógyászat

Taurusz0 2013.11.10. 20:57:47

@Valóraváltógép: 7milliárd, csak késő van. Ostoba Gép (vagy)!

Valóraváltógép 2013.11.10. 20:59:27

@grani: írhatnánk közösen egy ilyet. A bevétel az enyém lenne, és gyorsan elhasználódó ruhaneműkre költeném. Cserében viszont átengedném az összes dicsőséget. Mit szólsz? :)

Valóraváltógép 2013.11.10. 21:00:13

@Taurusz0: Te meg összekevered a nickjeidet. :D

Taurusz0 2013.11.10. 21:02:23

@grani: és valaki mondja már meg nekem, hogy mi az az allergia!? Genetikai okok. Az őseink egész életükben dolgoztak, és nem kellett 30 évesen csípőprotézist betenni, nem koptak el.. Egészségben leélték az életüket. Fogalmuk sem volt a genetikáról. A betegségek 95%-a lelki eredetű.

grani 2013.11.10. 21:02:37

@Valóraváltógép: Dicsőség? Nem hangzik rosszul... A dicsőség nem környezetszennyező? Mert ha igen, akkor nem kell :)

Valóraváltógép 2013.11.10. 21:05:40

@grani: Nem tudom. Lehet hogy igen. :((

Valóraváltógép 2013.11.10. 21:06:09

@Taurusz0: És te most akkor olyan tökösbige vagy? Vagy még nem döntötted el?

grani 2013.11.10. 21:06:45

@Taurusz0: Dehogynem kellett volna csípőprotézis. Helyette volt a görbebot meg a mankó. Köszvényről nem is hallottál. Nagyon is elkoptak, sokkal jobban, mint a mai emberek.
Az tény, hogy egészségben élték le az életüket. Mert ha elkaptak egyet, mármint betegséget, abba bele is haltak.
Gyerekbénulás? Torokgyík? Himlő? de még egy sima tüdőgyulladás is halálos volt. Egy sima vágásba is bele lehetett halni...

Valóraváltógép 2013.11.10. 21:10:07

@grani: Azért ne felejtsük el a 40 év körüli átlagéletkort, az átlagosan 10-12-16 gyereket (amiből talán 3 ha megérte a felnőttkort, de ha csak kettő, az még jobb, mert volt miből kiházasítani), hogy mindenki tetves volt, és hogy nem ismerték a cafeteriát sem.

Valóraváltógép 2013.11.10. 21:12:16

... Viszont az mindenképpen mellettük szól, hogy csak azokat tanították meg írni, akiknél volt némi esélye, hogy értelmesen fogják felhasználni.

grani 2013.11.10. 21:15:38

@Valóraváltógép: Hát igen, erre aztán jött az hülye civilizáció és behozta a környezetszennyezést meg a cafeteriát :)

Taurusz0 2013.11.11. 05:41:58

@grani: Az egészséges élvemegszületett, az életképtelen nem. Hülyeségeket írsz! Ha valaki megbetegedett, a népi gyógymód segített. Ma már csak mérgeket vesz be az ember. Széthullottak a családok. Az emberek félelemben élnek, nincs idejük élni. Honan tudod ilyen jól, hogy mi volt több száz évvel ezelőtt, mikor még a háttérhatalom nem tette teljesen tönkre az életünket? Régen az emberek nem a pénzért dolgoztak, hanem egymásért. A felesleges dolgokat pedig elajándékozták...

Sir Galahad 2013.11.11. 07:17:40

@fda: Éhes_ló például ezt írta ugyanitt, bemásolom: "Az emberi tevékenység okozta globális felmelegedés elmélete köré mára hatalmas pénzekkel operáló, semmilyen tudományos ellenérvre nem hallgató iparág épült ki, amelynek lététől állások százezrei függnek, és amelynek képviselői éppen ezért igen erőszakosan lépnek fel az ellenvéleményükhöz ragaszkodókkal szemben - legalábbis ez hangzott el az egyik brit kereskedelmi tévé neves szakértőket felvonultató dokumentumfilmjében.

hvg.hu/tudomany/20070309_legenda_globalis_felmelegedes

neoltsal.blog.hu/2009/11/25/breaking_a_nagy_globalis_felmelegedes_csalas_lebuktak_a_hazug_tudosok

www.borsonline.hu/cikk.php?id=45309

global-mystery.blogspot.hu/2011/11/nagy-globalis-felmelegedes-csalas.html

aranykorhajnalan.blogspot.hu/2013/03/globalis-felmelegedes-csalas.html "

fda 2013.11.11. 08:28:31

@Sir Galahad: Egy 6-7 éves gagyi tévéműsor, soha nem hallott nevű szereplőkkel és szervezetekkel, na az bizony a tudomány csúcsa. És ugye igen aktuális is. Kár, hogy nem egy 1952-es olajipari konferenciaanyagot linkeltél.

Egyébként, azzal érvelni a környezetvédelem mellett, hogy nagy üzlet? A környezetvédelem elhagyása, háttérbe szorítása nem ezerszeres méretű üzlet? Szánalmas, ha ezt valaki nem veszi észre.

Sir Galahad 2013.11.11. 09:16:50

@fda: Még egyszer mondom, nem tudom, hogy ebben a vitában kinek van igaza, de ez nem egy lezárt vita. És agy lezáratlan vita egyik álláspontjára tényként hivatkozni komoly hiba.

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.11.18. 07:28:57

A global warming az egy mese europa feken tartasara.

Kina, usa nem irtak ala a kyoto protocolt. Minek?

Az elso vilaghaboru kozepe ota az usa a leg leg leg.

Kepzeljuk el mire menne mondjuk nemetorszag ma ha az amerikai uzemanyagarak lennenek es egyszamjegyu adokulcsok.....

A felmelegedes mitosz az usa erdekeit szolgalja, es egeszen addig ez lesz a mainstream amig az usa a legerosebb. Tehat sokaig. Es ez nem is baj.

( a szarvasmarhak adjak az uveghazhatasok negyedet, ez koztudott? )

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.11.18. 07:31:31

@Sir Galahad: @fda:

Itt nem arrol van szo mi uzlet es mi nem, ez strategia europa kordaban tartasara.

Pl

Miert csak az eu ban szigorodnak mar irrealisan az autok emisszios normai? Sehol a vilagon mashol nem.

fda 2013.11.18. 08:16:06

@visszakettopadlogaz: ??? Sehol a világon? Azért lehetne egy-két példát mondani...

Egyébként miért irreális? A mai autók irreálisan keveset fogyasztanak szerinted? Vagy egy forgalmi dugós útkereszteződésben irreálisan jó tőlük a levegő? Vagy irreálisan le vannak fojtva, ezért nem tudsz velük dinamikusan közlekedni? Sokak szerint inkább sokkal komolyabb szabályozások kellenének. Sajnos a mai szabályok a gyárak teljes termelésére átlagban vonatkoznak, így történhet meg, hogy az egyébként egyre környezettudatosabb autók között még ma is találsz 3 literes, 200 lóerős, a városban 13 litert zabáló hatalmas személyszállító dögöket, ami csak azért jöhetett létre, mert gazdája olyan gazdag, hogy leszarja a költségeket és a környezetet. A gyár is nyugodtan készíthet ilyet, elad mellé 5 kisautót és átlagban már meg is felelt. Ráadásul a tesztkörön erről is kimutatja, hogy valójában 5 litert fogyaszt, és a füstöt nem fújja, hanem magába szívja.

inkvisitor 2013.11.19. 14:33:32

@Taurusz0: No lássuk csak:
Egészséges élveszületett, a többi meghalt.
Erről annyit, hogy átlag minden 7. szülésbe belehalt az asszony is. Ha a népi gyógymódok annyira jók voltak, akkor mitől ugrott meg a születéskor várható élettartam a modern, gyógyszeralapú gyógyítás bevezetése után?
Az emberek félelemben élnek, nincs idejük élni.
Korábban meg a belüket is kidolgozták, az 5 éves gyerekek már a libákat őrizték a mezőn, a 12 éves meg a mezőn szántott az apjával. Már ha volt mit szántani, mert különben mehetett éhenhalni. Ha utánanézel, városon a 8-10 éves fiúkat már adták inasnak, bennlakásos képzésre a céhes mesterhez, és ha szerencséje volt, 20-24 évesen még jogot is nyerhetet a mester c ímre, és saját műhelyt nyithatott. A lányokat meg 14-16 évesen férjhez adták, és mehetett a nagyüzemi gyerekgyártás.
Meg arról sem hallottál, hogy bizony a századelőn a csecsemőkorú gyerekeket a szegényebb asszonyok bizony vitték magukkal a mezőre, és a vetés szélén várták, míg az anyjuk oda tudott menni hozzájuk. Hogy meg ne ordítsanak, mákteát kaptak amitől szépen aludtak, míg anya odaért. Hogy kicsit tompa eszűek lettek tőle, a mezőn nem sokat számított.
Úgyhogy így sírd vissza régi jó világot.
süti beállítások módosítása