Egy jó tanár az Egyesült Államokban sokszorosát éri annak, mint emennyit fizetésben megkap. Az egyik legjobb befektetés egy jó tanár.
„A mi időnkben még a legokosabbak mentek tanárnak, most meg…” – bizonyára sokan hallották már ezt a mondatot a szüleiktől, nagyszüleiktől, esetleg maguk is tapasztalhatták. De vajon mennyit ér egy jó tanár? Amerikai kutatók - Raj Chetty, John N. Friedman és Jonah E. Rockoff - erre a kérdésre keresték a választ, és arra jutottak, hogy nagyon is sokat, sőt, sokkal többet, mint azt elsőre gondolnánk. Az eredeti tanulmány itt érhető el.
A kutatók két évtizedet vizsgáltak, amely időszakból összegyűjtötték 2,5 millió általános iskolai tanuló tanulmányi eredményeit, továbbá a felnőttként teljesített adóbefizetéseiről és nettó jövedelméről szóló kimutatásait. Az összesített eredmények alapján világosan látszik a gyermekeket általános iskolában tanító tanárok hozzáadott értéke, amely hozzáadott értéket a kutatók számszerűsítették is, méghozzá csengő dollárokban.
A gyenge és az átlagos hozzáadott értékű tanárok között például ég és föld a különbség, egy-egy osztályra lebontva mai értéken nézve több, mint 250 ezer dollár. Vagyis az átlagos képességű tanárok által tanított osztály diákjai életük során ennyivel több pénzt keresnek meg - mai árakon számolva -, mint a gyenge tanár által tanított diákok. Ha tehát csak dollárokban számolunk, akkor egy jó tanár egy osztályra vetítve sok százezer dolláros hozzáadott értéket jelent, amely összeget a jól képzett diákok az életük során magasabb fizetések formájában meg is keresnek. Ezen összegek mellett eltörpülnek az évi 40-45 ezer dolláros tanári fizetések, vagyis úgy tűnik, hogy egy jó tanár a világ egyik legjobb befektetését jelenti.
Arra gondolhatunk az eredményeket látva, hogy a jó tanárok biztosan a drága magániskolákban vagy a legjobb környékeken vannak. De nem, a kutatók azt is kimutatták, hogy az átlagos környékeken és átlagfizetésből élő szülők által is elérhető iskolában is nagy számban vannak jó tanárok, olyanok, akik százezrekben, sőt milliókban mérhető hozzáadott értéket képviselnek.
A kutatás készítői hangsúlyozzák, hogy az oktatás színvonalának emelése nem csak társadalmi érdek, de egy rendkívül gyorsan megtérülő befektetés is. Az államnak mindent meg kell tennie annak érdekében, hogy a színvonal emelkedjen, ami elsősorban a tanári fizetések emelésével, a hozzáadott érték mérésével és az ezzel arányos bérezéssel, továbbá a tanárok számára tartott továbbképzésekkel érhető el. A jó tanár minden pénzt megér, a tudásba invesztálni pedig mindig a legjobb befektetés – húzzák alá a kutatók.
Ha tetszett a poszt, olvassa el korábbi írásainkat is!
Az állam a legnagyobb haramia?
Melyik nyugdíjrendszert válasszuk?
Legyen magasabb a nyugdíj?
Így kellene módosítani az államadósság-szabályt
Dickens és a magyar pénzügyi válság
Megint meg kell menteni az önkormányzatokat?