Pénzügyi Szemle Online Blog

A blogot a penzugyiszemle.hu szerkesztői írják. A portálon cikkeink, tanulmányaink teljes terjedelemben megtalálhatók, és teret adunk a szakmai vitának is. Ingyenes regisztráció itt.

Kövessen minket a Linkedin-en!

A Pénzügyi Szemle online hírei

    • Japán és a folyamatos monetáris lazítás
      Az Egyesült Államok nem engedheti meg magának, hogy további hosszú évekig fenntartsa a laza monetáris politikáját, hisz óvakodnia kell az inflációtól. De mi a helyzet azokban az országokban, ahol a gazdaság természetes folyamataiból eredően folyamatos a deflációs nyomás?

    • Az újraelosztás lehet a megoldás a gazdasági problémákra
      Ha van stabil gazdasági növekedés, akkor a felmerülő problémákra megvan a megoldás: maga a növekedés. Hiába jön tehát egy válság, egy fenntarthatatlan adósság, a problémákat megoldja a stabil növekedés. De mi a helyzet akkor, ha ez a stabilitás elvész?

    • Szükség van az 500 eurósokra az eurózónában
      Az 500 eurósok legnagyobb használója az alvilág, az EKB korábbi igazgatója mégis úgy látja, hogy a bankjegyekre szükség van, mégpedig biztonsági okokból. Az eurózónát ugyanis egyszer már megmentették az 500 eurós bankók.

    • Nyugdíjak: egyre fontosabb az előtakarékosság
      Az Egyesült Államok társadalma elöregedőben van, csakúgy, mint számos más fejlett országban. Ebben a környezetben az állami nyugdíjak vásárlóértéke egészen biztosan csökkenni fog, ami különösen az alsó jövedelmi harmadban okozhat nehézségeket.

    • Ronald Coase - itt és most
      Ronald Coase szerint a közgazdászokra az igazán érdekes kérdések az intézmények - vagyis a társas játékszabályok - középső szintjén várnak. Súlyos tévedés, pontosabban tudatlanság azt hinni, hogy a piacgazdaság intézményei triviálisak, és elintézhetők az olyan sommás állításokkal, mint hogy „magántulajdonra és szerződéses szabadságra van szükség".

    • Amerikai állampapírokat vásárolhatna az EKB
      Az eurózónában komoly problémát okoz a rendkívül alacsony infláció és a lassú gazdasági növekedés. Ha az Európai Központi Bank amerikai állampapírokat vásárolna, azzal egyszerre oldhatná meg a gondokat, úgy, hogy az uniós szabályok sem sérülnének.

    • Rossz célpontra lőttek a görög megszorításokkal
      Miközben Írországban és Portugáliában remekül halad a válság utáni felépülés, Görögország továbbra sem képes a tartós növekedésre. Pedig a megszorítások rendbe tették a költségvetést és a folyó fizetési mérleget is.

Minden napra egy tanulmány

A blog küldetésének tekinti a magyar közgazdasági és pénzügyi kultúra emelését, a gazdasági és pénzügyi kérdések iránt érdeklődők látókörének szélesítését. Ennek részeként minden nap egy-egy, jellemzően külföldi szerzők által jegyzett tanulmányt, elemzést, szakcikket ajánlunk az olvasók figyelmébe. Meggyőződésünk, hogy a nemzetközi tapasztalatok segítik a magyarországi kihívások és problémák jobb megértését, az ezekről való színvonalas vitákat és a megfelelő válaszok megtalálását is. A bejegyzések a szerzők, illetve a Pénzügyi Szemle Online szerkesztőinek véleményét tükrözik. A kommenteket moderáljuk, melynek során az általános moderálási elveket követjük.

Akik figyelnek ránk

ecohu_logo.jpg

hirf.jpg

Ideje elfelejteni a tandíj-vitát?

2012.12.14. 09:25 Pénzügyi Szemle

Ne arról vitázzunk, hogy lesz-e állami tandíj, hanem hallgassuk ingyen a Harvard sztárprofesszorait.

MOOC – ez az új varázsszó. A rövidítés a tömeges online felsőoktatást rejti (massive open online courses), ami az oktatás világának teljes átalakulásával kecsegtet. Az órák ingyenesek, online-alapon elérhetőek és mindenki számára nyitottak, nem kell hozzájuk más csak internet-kapcsolat és egy laptop. A szolgáltatók jellemzően elit egyetemek, a Stanford, a Berkeley, a Harvard, a Columbia. (Bővebben lásd "Átszabják a felsőoktatást az ingyenes online kurzusok" című cikkünket a jobb oldali hasábban)

Az e-oktatás nem új dolog, de itt nem erről van szó, hanem arról, hogy a világ vezető (amerikai) egyetemei egyre jobban belefolynak ebbe az ingyenes, világméretű oktatási újításba. A kurzusok olyanok, mint egy rendes egyetemen, van lehetőség a haladásra, a fejlődésre. Annyi különbség van, hogy ezekért az órákért nem jár kreditpont, így a rendes képzésekben nem elismert tudásról van szó – egyelőre. Már most több tízezer diák tanul ezeken a kurzusokon, a vizsgákat pedig jellemzően egymásnak javítják a diákok.

A világ egyik vezető gazdasági blogoldalán Richard Posner világhírű jogász arról értekezik, hogy ez az oktatási forma magasabb minőséget jelent a konvencionális oktatásnál. Jellemzően jobbak a tanárok, akiket amúgy is szabadon lehet kiválasztani, és a diáklista sem telhet meg. Ha valaki valamit nem ért, visszamehet egy-egy gondolatra, és az online forma lehetővé teszi, hogy ne kelljen utazni, vagy esetleg másik városba (országba) költözni. A gyenge pont leginkább az interaktivitás korlátozottsága (nem nagyon tudunk kérdezni a tanártól), bár egyes MOOC-k erre is találtak megoldást: a legtöbb diák által feltett kérdést eljuttatják az előadónak. Posner szerint idővel ezek az online-egyetemek eljuthatnak oda, hogy diplomát adnak ki, a fő akadály egyelőre a teljesítmény mérésének, a plagizálásnak, illetve a diákok szelektálásának problémája.

Az üzleti modell is azon múlik majd, hogy lesz-e igény a teljesítmények elismerésére, vagy ezek a kurzusok megmaradnak kiegészítő képzéseknek. Ebben az esetben természetesen felmerül a tandíj kérdése is, ami így is sokkal alacsonyabbnak ígérkezik, mint egy sima egyetemen. Posner példának a Harvardot, hozza, ahol nagyjából 6600 hallgató van. Az e-egyetem megvalósításával lehetne, mondjuk, százszor ennyi, 660 ezer. Annyi bizonyosnak látszik, hogy ez nagyjából annyira szabná át az egyetemi piacot, mint amennyire az internet elterjedése a könyvbizniszt. Nagyon.

Ugyanezen blog másik szerzője, Gerry Becker Nobel-díjas közgazdász arra mutat rá, hogy a finanszírozó egyetemeknek nincs bevétele jelenlegi formájában ezekből az online kurzusokból, a hozzáadott érték az ismertégből, a reklámból adódik. Az online kurzus amúgy nem drága műfaj: sokszor a sztár professzorok is ingyen adnak ilyen órát, a hiúságukat ugyanis legyezgeti, hogy tízezreknek beszélhetnek.

Becker szerint a legnagyobb baj ezekkel a kurzusokkal a diák és tanár közötti kommunikáció hiánya. Ezért szerinte nincs is esély arra, hogy a következő évtizedben az online kurzusok valódi versenytársai legyenek a klasszikus egyetemeknek, de kiegészítő szerepük elvitathatatlan lesz. Az online kurzusok szerinte jó eséllyel a fejlődő világban fognak elterjedni, ahol ez kivételes lehetőséget jelent majd a legjobb egyetemek legjobb professzorainak hallgatására.

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON IS! 
http://www.facebook.com/penzugyiszemle

Ha tetszett a poszt, olvassa el korábbi írásainkat is!

Tandíj, én így szeretlek

Azt se tudjuk, mennyi pénzünk van

Szemléletváltást a közpénzügyekben!

Képzett magyarok nélkül nincs esélyünk

Az egykulcsos adó Amerikából nézve

Ketyeg a diákhitel-bomba

A bejegyzés trackback címe:

https://penzugyiszemle.blog.hu/api/trackback/id/tr745365066

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása