Pénzügyi Szemle Online Blog

A blogot a penzugyiszemle.hu szerkesztői írják. A portálon cikkeink, tanulmányaink teljes terjedelemben megtalálhatók, és teret adunk a szakmai vitának is. Ingyenes regisztráció itt.

Kövessen minket a Linkedin-en!

A Pénzügyi Szemle online hírei

    • Japán és a folyamatos monetáris lazítás
      Az Egyesült Államok nem engedheti meg magának, hogy további hosszú évekig fenntartsa a laza monetáris politikáját, hisz óvakodnia kell az inflációtól. De mi a helyzet azokban az országokban, ahol a gazdaság természetes folyamataiból eredően folyamatos a deflációs nyomás?

    • Az újraelosztás lehet a megoldás a gazdasági problémákra
      Ha van stabil gazdasági növekedés, akkor a felmerülő problémákra megvan a megoldás: maga a növekedés. Hiába jön tehát egy válság, egy fenntarthatatlan adósság, a problémákat megoldja a stabil növekedés. De mi a helyzet akkor, ha ez a stabilitás elvész?

    • Szükség van az 500 eurósokra az eurózónában
      Az 500 eurósok legnagyobb használója az alvilág, az EKB korábbi igazgatója mégis úgy látja, hogy a bankjegyekre szükség van, mégpedig biztonsági okokból. Az eurózónát ugyanis egyszer már megmentették az 500 eurós bankók.

    • Nyugdíjak: egyre fontosabb az előtakarékosság
      Az Egyesült Államok társadalma elöregedőben van, csakúgy, mint számos más fejlett országban. Ebben a környezetben az állami nyugdíjak vásárlóértéke egészen biztosan csökkenni fog, ami különösen az alsó jövedelmi harmadban okozhat nehézségeket.

    • Ronald Coase - itt és most
      Ronald Coase szerint a közgazdászokra az igazán érdekes kérdések az intézmények - vagyis a társas játékszabályok - középső szintjén várnak. Súlyos tévedés, pontosabban tudatlanság azt hinni, hogy a piacgazdaság intézményei triviálisak, és elintézhetők az olyan sommás állításokkal, mint hogy „magántulajdonra és szerződéses szabadságra van szükség".

    • Amerikai állampapírokat vásárolhatna az EKB
      Az eurózónában komoly problémát okoz a rendkívül alacsony infláció és a lassú gazdasági növekedés. Ha az Európai Központi Bank amerikai állampapírokat vásárolna, azzal egyszerre oldhatná meg a gondokat, úgy, hogy az uniós szabályok sem sérülnének.

    • Rossz célpontra lőttek a görög megszorításokkal
      Miközben Írországban és Portugáliában remekül halad a válság utáni felépülés, Görögország továbbra sem képes a tartós növekedésre. Pedig a megszorítások rendbe tették a költségvetést és a folyó fizetési mérleget is.

Minden napra egy tanulmány

A blog küldetésének tekinti a magyar közgazdasági és pénzügyi kultúra emelését, a gazdasági és pénzügyi kérdések iránt érdeklődők látókörének szélesítését. Ennek részeként minden nap egy-egy, jellemzően külföldi szerzők által jegyzett tanulmányt, elemzést, szakcikket ajánlunk az olvasók figyelmébe. Meggyőződésünk, hogy a nemzetközi tapasztalatok segítik a magyarországi kihívások és problémák jobb megértését, az ezekről való színvonalas vitákat és a megfelelő válaszok megtalálását is. A bejegyzések a szerzők, illetve a Pénzügyi Szemle Online szerkesztőinek véleményét tükrözik. A kommenteket moderáljuk, melynek során az általános moderálási elveket követjük.

Akik figyelnek ránk

ecohu_logo.jpg

hirf.jpg

Ezért nem omlott össze Magyarország

2014.03.06. 08:31 Pénzügyi Szemle

Magyarország egyre kevésbé van ráutalva a külső forrásokra, vagyis a gazdaságunk egyre inkább függetlenné válik a külföldről érkező sokkokkal szemben is.

Az elmúlt hónapok a feltörekvő piacok válságáról szóltak, melynek során a befektetők elsősorban attól tartottak, hogy az amerikai jegybank szigorodó monetáris politikája elszívja a pénzt ezekről a piacokról, stabil külső finanszírozás nélkül hagyva a feltörekvő országokat. A feltörekvő világban több helyen is kamatemeléseket, a deviza zuhanását, sőt pánikreakciót lehetett látni, sőt, még egy baljós betűszó is született: BIITS, vagyis Brazil, Indonesia, India, Turkey, South-Africa, azaz a „törékeny ötök”. Magyarország ugyanakkor (meglepően) stabil, sehol egy komolyabb viharfelhő vagy riogató elemzés. A kérdés, hogy miért. Az eredeti elemzés itt érhető el.

 

posztba_mnb.jpg

 

Csávás Csaba és Koroknai Péter, a Magyar Nemzeti Bank közgazdászai elemzésükben hangsúlyozzák, hogy ennek a stabilitásnak jó oka van, amely ok az előttünk álló években nem csak hogy fennmaradni, de egyenesen erősödni fog: Magyarország egyre kevésbé függ a külföldi tőkétől és a külföldi finanszírozástól, vagyis egyre inkább függetlenné válik a külföldről érkező sokkokkal szemben is.


Ez részben azért lehetséges, mert Magyarország folyó fizetési mérlege stabil többletet mutat, részben pedig azért, mert a gazdasági szereplők szépen ütemesen építik le a külfölddel szembeni adósságokat. Érdekesség, hogy sok-sok éven keresztül szinte nem is hallottunk a folyó fizetési mérlegről, a közgazdászok és befektetők szemében nem ez volt az első számú mutató, most azonban kiemelt fontosságúvá vált, ami Magyarország számára örömteli, mi ugyanis eben a tekintetben kimondottan jól állunk.

Az MNB közgazdászai a jövőt illetően optimisták, vagyis arra számítanak, hogy a folyó fizetési mérleg többlete fennmarad, a külső adósságállomány pedig tovább zsugorodik. A jövő tehát azt ígéri, hogy Magyarország egyre kevésbé lesz ráutalva a külföldi tőkére, amivel párhuzamosan a gazdaság egyre inkább a belső forrásokra fog támaszkodni. Szomorú tény, hogy a devizahitelekkel és a külföld felé történő eladósodással súlyos terhet vettünk a nyakunkba a válság előtti években, most azonban úgy tűnik, hogy végre beálltunk a helyes irányba...

Ha tetszett a poszt, olvassa el korábbi írásainkat is!

A nagy nyugdíj-kutyaszorító

Nem lehet minden csődöt elkerülni

Ide kellene felkerülni Magyarországnak

Áldatlan háromszög: devizaadósok – bankok – állam

Így látják mások az egykulcsos adót

A bejegyzés trackback címe:

https://penzugyiszemle.blog.hu/api/trackback/id/tr265844302

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Szavazzuk ki az MSZP-t a Parlamentből! 2014.03.07. 12:33:03

. Semmi szükség rájuk: 8 évig nem kormányoztak, 4 évig nem elleneztek, a választási kampányhoz meg hozzá se kezdtek. Miért tartanánk, etetnénk tovább közpénzekből őket? Hiszen a gazda is kivágja azt a fát, ami nem terem, levágja azt az állatát, amelyi...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

==T== 2014.03.06. 19:53:32

Ez így van. Sajnos sokan nem hajlandók felismerni a gyengülő forint/alacsonyabb kamatszint ill .a részben emiatti pozitív fizetési mérleg szerepét a tartós növekedésben. Erre kell ugyanis alapozni a felzárkózást, nem a hitelekre.

Az adósságleépítést pedig jelentős részben az egykulcsos miatt a magánembereknél maradt jövedelem tette lehetővé.

Rodolfo63 2014.03.06. 23:45:29

milyen pénzügyi szemle ez? növekedés nincs, amit most sztárolnak, az valójában nem sok és ahhoz kevés, hogy pótolja azt a hiányt, amit a külföldre ment fiatalok, a beruházások megcsappanása és a vállalkozások negatív kilátásai jelentenek

az egész szépszámra büszkeség olyan, mintha egy levegőben lévő repülőgépen a kapitány lekapcsolná a motort, majd büszke lenne, hogy milyen sok pénzt megspórol az el nem égetett kerozinnal - igaz, elkezd a gép süllyedni, de sebaj, van még lendület, majd abból lesz emelkedés - van is valamennyi, de a sebesség mégtovább csökken, az emelkedés üteme nem elég nagy, ezért méginkább emelik a gép orrát

talán nem meglepetés senki számára, de ilyenkor szokott egy gép "átesni"...

Jhonnyq 2014.03.07. 00:00:35

@==T==: A gyengülő forint majd magasabb alapkamatot követel.
Tartós növekedés pedig nincs és nem is volt.
Remélem nem Matolcsy vagy álnéven,mert akkor szarban vagyunk.

a nemzet fogatlan provokátora 2014.03.07. 00:18:43

@Jhonnyq: Besenyő úr! Há' mé tetszik belepofázni olyanba amihez nem tetszk érteni kéremszépen csökönyös alásan?
A tyúk se elmélkedik az ABC-ről..:))

nincs1itt 2014.03.07. 00:24:08

@==T==: Maargit! Nóóórmáális? Mi köze a gazdasági növekedéshez, a szűk réteget érintő, csekély vásárlóerő növekedést okozó "egykulcsosnak"!!!???
Fidióta, a belső fogyasztást adóztatja ez a tehetségtelen, retardált bagázs! 27%-os ÁFA mond valamit? 60 féle adó, adminisztrációs túlbonyolítás?
A gyengülő forint ÁTMENETILEG hasznos az exportőröknek, mesélj kik is ezek?? Csak nem a pfujjabelemjönki extraprofitos multikok?? Fidióta!

mrZ (törölt) 2014.03.07. 00:33:45

és az jobb hogyha az állam a hazai megtakarításokat szívja fel? Tessenek már ránézni az államadósság növekedésére! Eltűnik a betétállomány, az állampapírokból értékesítéséből befolyó összeget pedig feléli az állam, mert így próbálja pörgetni a leálló gazdaságot. Ki és miből fogja visszafizetni? Vagy ej ráérünk arra még?

bailarygozar 2014.03.07. 00:40:52

uhh, ugy latom az MNBben vegleg atvette Matolcsy a hatalmat :/ Gondolom a poszt ironikus akar lenni.

P.Freddy 2014.03.07. 00:49:01

Fideszes rémálom: Tehát

- a gyenge forinttal "nem megszorítunk"
- "Szomorú tény, hogy a devizahitelekkel..."
- "beálltunk a helyes irányba"

Ezzel az erővel azt is mondhatnád te tetves Fideszes Orbánseggnyaló, hogy fizessünk 85%-os pluszadót mondjuk a huggyozásra. Aki többet huggyozik, többet fizet, így Orbánnak be lenne tömve a pofája (sárgával).

Nos. Az anyátok retkespicsáját, rohadék kommunistabarmok.

A Közgép nyomatja az exportot, naponta százmilliókat keres vele Orbán és hordája, mert mesterségesen lekúrták a forint árfolyamát.

A "helyes irányban" pedig, magyar emebrek százezrei fizetik a gyenge forint árát.

Tudjátok mit? Rohadjon ki a beletek, akik így kibsztok a saját nemzetetekkel. FIDESZ.

billy reed 2014.03.07. 01:07:35

"A jövő tehát azt ígéri, hogy Magyarország egyre kevésbé lesz ráutalva a külföldi tőkére, amivel párhuzamosan a gazdaság egyre inkább a belső forrásokra fog támaszkodni."

Uhh, ez a cikk vagy poszt komoly?
Mert viccnek elég durva...
A végén még önellátók leszünk, mint Észak-Korea.

Nagy Bölcs vezetőnk végül is nem pénzért tarhálta körbe azokat, akik még szóba állnak vele /Kína, Oroszország stb./?

Nem vagyunk ráutalva, hm?

Hawks 2014.03.07. 02:29:59

@==T==:
1. mondj már egy országot ahol a gyenge valuta vezetett hosszú távú növekedéshez... ha ennyire egyszerű lenne, mindenki ezt csinálná.

2. a folyó fizetési mérleg többlete a nálunk eszközölt beruházások csökkenésének köszönhető leginkább, ami csökkentette a beáramló összegeket. Ebből ugyan nem lesz hosszú távú növekedés. (pláne nem felzárkózás: míg nálunk 17%, visegrádi országoknál 21-23% volt)

Makkasz 2014.03.07. 02:48:52

Ez jol hangzik.

Beruhazasok tobb mint 80%-a EU adofizetoi penzbol erkezik, EU kegyelemkenmyere.

3000 mrd Ft-ot (gdp 10%a) sikerult eltapsolni, gyermekeinknek kell megfizetni.

3000 mrd Ftnyi hitelt vettunk fel oroszoktol es 700mrd sajat koltest elolegeztunk meg (tekintettel hogy magyar allam deficites, ez is hitelbol fog sikerulni - gdp 13%a).

Az allam folyamatos kotvenykibocsajtasokkal fedezi kiadasait. Amennyibe ket honapig senki nem venne, csodbe menne.

Ft 1 eve folyamatosan gyengul, legkisebb nemzetkozi, tersegunktol akar fuggetlen problemara 1-2-3%-os esessel reagal. Mindenki tartos tovabbi gyengulest josol.

A fentiek azt mutatjak, Magyarorszag egyre onalobb, gazdasaga egyre erosebb es ellenallobb.

Ugyanmar balfaszok.

Gour (törölt) 2014.03.07. 02:51:43

Két dolgot tudok elképzelni: ez vicc, vagy megrendelésre írták.

Ha nem lennének az Eu-s támogatások ( szegények, kútba öntik a pénzüket, és a Közgépnek persze), akkor az amortizációt sem fedeznék a hazai beruházások. Konkrétan nem épül sehol semmi a presztizsberuházásokon kìvül. A versenyszférában rengeteg munkahely megszünt, és komolyan csökkentek a bérek is, két ember végzi ötnek a munkáját. Tetszett az Èszak Koreás hasonlat, mert nagyjából erre tendál a mi "önellátásunk". A másik fele a jövőkép, a minap mondta a 16 éves lányom,hogy azért tanul angolul,hogy majd itthagyja az országot, pedig mi még nem is élünk rosszul, de már jól sem fogunk. A kollégáim közül a fiatalabbak már kitelepültek-véglegesen. Tehát lehet itt álmokat írni egy gazdasági blogban, csak jó vastag üveg kell ami elválaszt a valóságtól.

Niebur 2014.03.07. 03:48:59

Valami biztos megindult, mert a 2013. évi 7379 milliárd helyett az idén már "csak" 6902 milliárd Ft hitelt veszünk fel. (Majd' kétszerese a fidesz által elátkozott IMF-EU hitelnek!!)
Azért érdekes, hogy megy a propaganda, milyen jó kamatozással vesszük fel ezeket, ugyanakkor Varga miniszter azt nyilatkozza, hogy a paksi 3,95-4,95 %-s kamatú hitel nagyon jó, ilyet a szabadpiacon nem tudnánk elérni.
Szerintem ez a poszt az MNB kamat döntő ülésére készített "szakértői" anyag. Látjuk is az eredményét.

lilalalilalázik 2014.03.07. 05:29:41

Jé,jééé, jéé! Akkor Magyarország Európa éllovasa! :D Nincs itt semmi gond! Dübörgünk! Ez az ország tényleg egy elmegyógyintézet... az elmúlt 10 évben még a maradék normális emberek nagy többsége is teljesen elhülyült :D Egymás között megy a biznisz, mutyi, már akinek... Magyarország egy külön valóság, a lakói nagy többsége semmit nem tud a külvilágról, teljes agyhalál és ezt ünneplik, sőt még örülnek is neki, hogy ez így van! Sőt még ez is túl nyitott, mert még gyenge a szűrőrendszer, még szigorítani kéne! Érdekes, hogy egy egész társadalom képes az elhülyülésre, de végül is érthető, mert aki nem gondolkodik az túlél, aki igen annak vagy mennie kell, vagy rosszul jár. Evolúció? :D

Ómacicka Bábó 2014.03.07. 06:38:23

ÓÓÓÓÓ bazdmeg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ómacicka Bábó 2014.03.07. 06:42:18

@volker: A gyenge valután kivül van egy két apró dolog ,de ezen ne is gondolkozz! ;))

ob.szerver 2014.03.07. 06:45:55

"Csávás Csaba és Koroknai Péter, a Magyar Nemzeti Bank közgazdászai..."

A Nemzeti Bank közgazdászai. Nem ismerem az urak munkásságát, de ahol Debil Gyuri az elnök, a három alelnökből 2 nemhogy monetáris politikával nem foglalkozott korábban, de de még bankot sem láttak belülről, ahol a kretén Doubrovszki magas pozíciót tölthetett be, ahol szétverték a bank korábbi elemzési területét, ott az embernek lehetnek fenntartásai.

Számokkal biztos lehet bűvészkedni. Ameddig azonban növekedés nincs, addig más sincs. Legfeljebb hazudozás, manipuláció és sikerpropaganda.

midnight coder 2014.03.07. 06:50:19

@nincs_itt: "Mi köze a gazdasági növekedéshez, a szűk réteget érintő, csekély vásárlóerő növekedést okozó "egykulcsosnak"!!!???"
Az a köze, hogy akiket érint, azok többnyire azok a műszaki diplomás, nyelveket beszélő, multinál vagy nagyon jól működő magyar cégnél dolgozó polgárok, akik nélkül ide max. azok az összeszerelő üzemek fognak jönni, amiknek az indiai munkaerőpiac túl drága. 10 millió 8 elemis segílykéssel nemigen fogsz gazdasági csodát csinálni. És az a - sajnos valóban elég szűk - réteg aki ennek a dolognak a nyertese így is tömegesen hagyja el az országot, az egykulcsos SZJA eltörlése csak gyorsítaná ezt a folyamatot.

midnight coder 2014.03.07. 06:53:39

@Makkasz: Közben azért mi is fizetünk be az EU-s kasszába ha kevesebbet is mint a támogatások, másrészt viszont elég nagy ára volt és van is az EU-s csatlakozásnak.

Antal Burján 2014.03.07. 07:01:57

:-) Vajon, miért hiszek inkább a poszt írójának, mint a KIVÉTEL NÉLKÜL NÉV ÉS ARC NÉLKÜL (!)üvöltve őrjöngő, hörgő pofájú kommentbérencek hadának? A kommentbérencet csak a szimpatikus hangzása miatt alkalmaztam, teljesen tisztában vagyok azzal, hogy ingyen őrjöngenek a népek, nem pénzért. Annyi nem csurog be Soros papától, hogy erre a szintre is lejusson. Érdekesek a bérkommancsok szakmai érvei. Szemezgetés: "eltapsolták a GDP 10%-át", "presztízsberuházás" (OV mauzóleum, he?), "Nagy Bölcs vezetőnk"... és tucatnyi egyéb. Kedves bérkommancsok! Próbáljatok meg értéksemleges szavakat használni a cikk szakmai kritizálása közben. Ugyanis a cikkíró sem írta le kétsoronként, hogy "ellentétben a pannon pumával", "végre TÉNYLEG dübörgünk" (merthogy egyik rövid memóriájú, de nagy elánnal riposztáló bérkommancs úr (hölgy?)a dübörgést OV "számlájára" írja. Emlékszik még a tisztelt helyett névtelen nulla úr (hölgy?) Kóka Jánosra? (Hiányolom is az Együtt-Összefogás-Kormányváltás-Még-egy-rohadt-háromszótagos-szót-sem-bírunk-úgy-találni-hogys-ne-lopjuk a személyét. És nem látom Dávid Ibolyka 70-30 asszonyt sem. Szóval gyerekek: ilyen posztot nem Jani bá olvas a kocsma wifijén Alsóbivalyb*sznádról. Próbáljatok meg elsősorban egy kis szakmai hátteret összegrundolni a hátralévő szűk egy hónapban, és ugyancsak elsősorban egy kis (az sem baj, ha ál-) semlegességet tanúsítani, és még mindig elsősorban egy picinyke stílust, hogy aki benneteket olvas, érezze úgy, hogy valamit tanulni is lehet tőletek. Mert ha az illető azt érzi, hogy sem szakmailag, sem morálisan nem vagytok a bányász béka psosija alatt sem, akkor hiába kommenteltetek. Még az is lehet, hogy kontraproduktívak lesztek. Ami nem baj (sőt), csak szólok... Végezetül roppant jót szórakoztam a beírásaitokon, nyugodtan lehet az én édesanyámat is szidni. Apró kis gyűlölködés buborékok pukkannak el kommentjeitekben, nem áll össze belőlük a gyurcsányi gyűlöletcunami. Legalábbis nem idén áprilisra. Derűs márciust. Ez a vonat megtelt, a beszállás folyik, hatodikán indul. Erről most lemaradtok, négy év múlva jön másik. Lehet vonyítani persze közben is, de vonat nem jön egy darabig. :-) (y) és minden jót nektek.

Antal Burján 2014.03.07. 07:05:59

@Antal Burján - helyesen: "Hiányolom is az Együtt-Összefogás-Kormányváltás-Még-egy-rohadt-háromszótagos-szót-sem-bírunk-úgy-találni-hogy-ne-lopjuk-ból a személyét."

Willy 2014.03.07. 07:30:18

Te jó ég, ezek közgazdászok? És el is hiszik amit leírtak? Sanyarú sorsunk lesz, ha maradnak és hallgatunk rájuk..

nyuggernyúzó 2014.03.07. 07:42:11

Mo-n 3 évtized múlva fog összeomlani, rá kell nézni a korfára.

Tökönrúgott Feleségek 2014.03.07. 07:44:20

@Antal Burján: Tisztelt Burján Úr! Az Ön által a hozzászólók többségétől hiányolt szakmaiság szikráját sem véltem felfedezni az Ön hsz-ban sem. És aki gyurcsány-féle "gyűlöletcunamikról" vízionál, rövidebb emlékezete van, mint az aranyhalnak, ugyanis már 2002-ig sem emlékszik vissza. És most a "PC-t" abbahagyva: a tököm tele van azzal, hogy ami szemétséget a fidesz és kompániája elkövetett, egy idő után sorozatosan ráhúzzák az ellenzékre!!!!

konrada 2014.03.07. 07:48:18

@Hawks:
A gyenge valuta önmagában kevés, ez természetes.
...de fontos eszköz. Mert például USA, Kina mesterségesen tartja alacsonyan valutáját, Japán, Svájc tesz érte, hogy valutájukat gyengítsék.

...mert fordítsuk meg a kérdést: mondjál olyan átlagos adottságú országot (nem offcsór-, turista-, vagy olajon úszik) melynél a valutájuk felülértékeltsége nem csökkenti potenciálisan a fejlődési képességüket.

Antal Burján 2014.03.07. 07:50:14

@Tökönrúgott Feleségek: Tetszik a neve és az arca! Tény: mint a többinél. (Amúgy én azért nem írtam tényt, mert az eredeti posztban van elég, a fene copy/paste-ol. Görgessen fel, válaszoljon ARRA! Én mindössze a nevüket, stílusukat és szakmaiatlanságukat kifogásoltam, egyelőre Ön sem győzött meg az ellenkezőjéről :-) Szép napot!

Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló ! · http://www.youtube.com/watch?v=Fe_6EavXIwA 2014.03.07. 07:50:19

Tisztán látszik, hogy abból a szarból, amibe az MSZP és Összefosás egyéb pártjai löktek bennünket 2010-re, hogy utolsóak lettünk minden gazdasági mutató szerint, úgy hogy 2002-ben még a szlovákok elött voltunk, na abból a szarból határozottan kezdünk kilábalni.

SOHA TÖBBET MSZP DIKTATÚRÁT !

DezInf 2014.03.07. 07:51:44

Ez az írás olyan hiteles.
Biztos van piros pötty a fenekükön:))))

Mi vagyunk az EU motorja!!!!!!!!!

Ránk figyel az egész világ!!!!!!!!

A mi példánkat követik az egész világon!

Hazaárulásban a legeslegjobban teljesítünk!

Orosz gyarmat akartunk lenni mindig is!!!!!!!!!!

.... ezeket hiányoltam még a zelemzésből.

sírjatok 2014.03.07. 07:53:45

@Antal Burján: höjj, hát ez az index, itt ha orbánviktorvérfarkas nem kizárólag negatív kontextusban van bemutatva, akkor az már fidesznyalás, nem tudtad? :)

nu pagagyí 2014.03.07. 08:06:40

Én elolvastam az elemzést és a következőkre jutottam:

A piros vonal az államadósságon kívül tartalmazza a cégek külföldiekkel szemben meglévő adósságait is. A nettó és bruttó közti különbség jelentős része pedig az MNB devizatartaléka. Mindkét görbe pozitívnak mondott csökkenő szakaszban van.

Mivel a jegybanki devizatartalék érdemben nem változott a Fidesz kormány alatt (35 milliárd euró volt kormányváltáskor, most is ugyanennyi), az államadósság pedig hajszálra megegyezik a kormányváltáskor mérttel (82%), ezért az örvendetesnek mondott folyamat a cégek külső adósságának csökkenésének köszönhető.

Felesleges azonban örvendeznünk, mert a cégek külső adóssága a beruházási tevékenység csökkenésének, illetve a külföldi tőke Magyarországról való menekülésének köszönhető. A görbék tehát a magyar gazdaság leépülést mutatják.

Egyszerűbben is elmondható. Egy középosztálybeli polgár külső finanszírozási igénye (kitettsége a külső jövedelem: munkabér iránt) nagyobb, mint egy bokor alatt alvó koldusé. A görbék a középosztályból a kolduslét felé mozgás tendenciáját mutatják, szakzsargonba rejtve a hülyeséget.

mokkaczuka 2014.03.07. 08:07:38

Ezt a logikát, öcsém! Lám, micsoda előnyökkel jár, ha egy ország kiiratkozik a civilizációból. Lefogadom, Belaruszt se érintette a válság. Sőt, anno tanultuk, hogy a nagy gazdasági világválság elkerülte a Szovjetunioót. El hát, ott nem is munkáért áklltak sorba, hanem embert ettek. A keleti szél már akkor is vonzó alternatíva volt.

zsg? 2014.03.07. 08:15:11

Ez most egy vicc? Vagy a századvég intézet újabb zseniális kommunikációs húzása?

"Magyarország egyre kevésbé függ a külföldi tőkétől és a külföldi finanszírozástól" Mi van??? Vagy Nicolae Ceaușescu Romániája lebeg a szemed előtt? Merthogy ők aztán tényleg függetlenné váltak a külföldi forrásoktól...

mokkaczuka 2014.03.07. 08:18:34

@zsg?: Azért nem teljesen, mert pénzért árusították ki a zsidókast és a németeket. Itt még nem tartunk.

Occam beretvája 2014.03.07. 08:21:46

@zsg?: A kevésbé jelentése: ’(Valaminél) kisebb mértékben, fokban.’ (Magyar értelmező kéziszótár)

7esbusz 2014.03.07. 08:29:17

Matolcsy, te vagy az? Pénzügyi szemle mi? Húzzatok már a véreresbe ezzel az átlátszó propagandával, aki egy kicsit is tájékozottabb, mint Matyi bácsi rezsifájter a nappaliból, az nem eszi meg ezt rakás szart amit megpróbáltok itt lenyomni....

1001nappal 2014.03.07. 08:29:33

@Antal Burján:
Ha képtelen vagy érvekkel cáfolni a blogbejegyzést ekézőket, miért pazarlod a sávszélességet?

rejtett kamera · http://rejtett-kamera.eu 2014.03.07. 08:30:58

Én nem úgy látom hogy hú de nagyon haladnánk.
Persze az jó hogy ha a vitorla irányba áll, de azért ha nincs szél, lehetne evezni is. Mert sok ország szerencsével lett gazdag, de ha minket elkerül, akkor bizony csak munkával jutunk előrébb.

turulfarhát 2014.03.07. 08:30:59

@Antal Burján: Jaj de tetszik az Ön kedves neve. Mi szerencsétlenek, azért használunk fura álneveket, mert félünk Öntől, és a kedves főnökétől. Ön meg azért használja az eredetit, amiért pl. egy német katona sem vonult álnéven Csehszlovákiába, vagy bárhová be. Ön itt az erőszakos eszköze a hatalomnak, aki ráadásul pénzt is kap a munkájáért, és hiába buta, még ki is oktat. Mindenkit, akinek van pofája ebben az országban rosszabbul élni, mint négy éve, és ezt szóvá is tenni.

Spiro 2014.03.07. 08:31:18

De nagy találmány (és erre az MNB közgazdászai rácsodálkoznak), amióta a külker mérleg pozitív, „megszűnt” a jelzálog alapú devizahitelezés (a válság, és a jogi szabályozás okán) és amióta tövig nyomjuk a gázt az EU támogatások kapcsán, megfordult a fizetési mérleg, az azt megelőző évekhez képest.

www.mfor.hu/dossziek/1252.html?PageNo=2
www.mfor.hu/cikkek/Novemberben_ismet_nott_a_kulkereskedelem_volumene.html

Jelezném ezek a folyamatok már 2007-2008-ban elkezdődtek, úgyhogy a gyenge Ft árfolyamnak ehhez semmi köze (talán csak annyi, hogy a kisker fogyasztást úgy visszavetetette a devizatörlesztők emelkedése (de ebben is az exponenciális függvény hatású THM jellegű költségek a szivatósabbak), hogy ez az importot is csökkentette (mondjuk e miatt sokan már a szomszédba járnak szemétért).

Szóval teljesen felesleges leértékelni a Ft-ot, mert ha egy nyitott gazdaságban az export import hányada 90%, akkor 10% leértékelés 1% verseny előnyt generál, de közben az importált árúk, felvett deviza hitelek ára 10%-kal emelkedik, ami fogyasztás csökkenéshez vezet azonos bérszínvonal mellett (ez adóbevétel kiesés (ergo extra adók bevezetését), a verseny szféra foglalkoztatás csökkenéséhez vezet).

Felértékelni kellene (a fenti arányok mellett 10% felértékelés és 2% bércsökkenéssel szintén 1%-os versenyelőnyt lehet elérni, de kvázi a bérek vásárlóértéke 8%-kal nő, ami fogyasztásnövekedéshez, adóbevétel többlethez, stb. vezet.), és erős Ft árfolyamon az EUR-t bevezetni.

A 10%-os felértékelődés az államadósság összetétele miatt, ~1000MRD Ft államadósság csökkenést jelentene, ami 4,2%-os GDP arányos csökkenést jelent.

Occam beretvája 2014.03.07. 08:31:44

@mokkaczuka: Pedig igény lenne rá.
Elképzelem hogy a cahal mélyen a zsebébe nyúlna
ha magáénak tudhatna egy Gálvölgyi, Vágó,Révész Sándor összetételű kommandót.:-)

zsg? 2014.03.07. 08:32:42

Részlet Veress Gábor Balázs, a Pénzügyi Szemle egyik online szakértője szakmai önéletrajzából:

"A Nemzetgazdasági Minisztériumban a Parlamenti és Gazdaságstratégiáért Felelős Államtitkárságon, Cséfalvay Zoltán titkárságán dolgozom. Fő feladatom az államtitkár szakmai támogatása..."

Gém Erzsébet, a szerkesztőség tagja:

"2010 június- Magyar Fejlesztési Bank Zrt. vezető közgazdász "

KOLOZSI, PÁL PÉTER PHD., a Pénzügyi Szemle másik online szakértője:

"2010. áprilistól: Állami Számvevőszék (ÁSZ, Pénzügy, kommunikáció. Tevékenység: Intézményi és parlamenti kapcsolatok, kommunikáció"

És a többi, sorra a közszférába alkalmazott emberek, akik 2010-óta foglalták el állásukat. Kormánypropaganda blog.hu.

mokkaczuka 2014.03.07. 08:35:31

@Occam beretvája: Lehetőleg adjál nekik ötleteket...

mokkaczuka 2014.03.07. 08:39:03

@zsg?: Üzenem nekik, hiába megy a kamuzás a közvélemény-kutatásokkal. Úgy május dereka táján repülnek a gecibe :)

mokkaczuka 2014.03.07. 08:40:10

@Occam beretvája: Fideszgengnek. A végén még őket is megvédik, aztán annyi.-

politikailagnemkorrekt 2014.03.07. 08:42:11

@Rodolfo63: Drága barátom, kevered a szezont a fazonnal. A költségvetési fegyelemnek (amely az elmúlt 4 évben - és ezt talán még te is belátod - nagyságrendekkel jobb volt, mint azt megelőzően - ), ill. a fizetési mérlegnek, valamint a külkereskedelmi mérlegnek nem sok köze van az egyéb, általad kritizált folyamatokhoz. Ráadásul régiós összehasonlításban NEM kiugróan magas a külföldön munkát vállaló honfitársaink aránya.

nu pagagyí 2014.03.07. 08:45:32

@Spiro: A gyenge forint a vasfüggönyt pótolja, hogy ne szaladgáljanak a polgárok össze-vissza Európában.

politikailagnemkorrekt 2014.03.07. 08:47:27

@mokkaczuka: Aha. Azért mert téged, és a magad fajta Jókai utcai álláshalmozókat megkért a Meseházi hogy hazudozzatok a közvélemény kutatóknak (is - persze nektek ez nem lesz túl nehéz), még azt hiszed, hogy többségben vagytok az összefosással? És gondolod, ha sokszor elmondod és jó hangosan, attól szaporodni fogtok? Hát nem, barátocskám, ön- szuggesszióval még soha nem nyertek választást. Ti sem fogtok.

politikailagnemkorrekt 2014.03.07. 08:53:01

@nu pagagyí: Viszont ha a megelőző négy, de inkább nyolc év azonos mutatóival veted össze, akkor azt fogod látni, hogy a helyzet romlása megállt. Minden, értsd MINDEN mutatószám (reálbérek, versenyképesség,államháztartási hiány, GDP növekedés, államadósság) azt mutatja: Magyarország 2002 és 2010 között szakadt le a visegrádi országoktól. Na EZÉRT nem fogjuk ismét az összefosás kezébe adni az ország irányítását. Ez ilyen k...va egyszerű.

politikailagnemkorrekt 2014.03.07. 08:54:13

@nu pagagyí: Egyszer vasfüggöny van, máskor meg külföldre kényszerült fiatalok milliói? Most akkor legalább az ekézésben próbáljatok meg konzekvensek lenni, drága balliba barátaink!

politikailagnemkorrekt 2014.03.07. 08:57:03

@Spiro: Ha ma bevezetnéd az EUR-t, akkor az államadósság finanszírozhatatlanná válna. Vagy legalábbis olyan kamatfelárakkal, amelyeket még kreatív monetáris politikával sem tudsz ellensúlyozni. Nekünk most ordas nagy sz...pás lenne bevezetni az eurót.

nu pagagyí 2014.03.07. 09:00:31

@midnight coder: Csak szólok, hogy a jól képzett emberek menekülése az országból az egykulcsos, rezsicsökkentő, jobban teljesítő kormány ideje alatt gyorsult fel.

Nem az adórendszer űzi el az embereket, hanem az kulturális és gazdasági lepusztulás, amit ez a nagyot mondó rezsim összehozott.

Moin Moin 2014.03.07. 09:10:49

Tegnap egy másik helyen már olvastam ezt az írást, akkor leírtam róla: "A cikket két MNB-s kisfiú írta, tiszta matolcsysta szellemben. Ui. Ez már eleve sokat amortizál a forrás szakmai hitelén - hát még az, amit a két srác maga írt bele a dolgozatába, íme:
"Cikkünkben - annak rövidsége folytán - nem térünk ki részletesen a kérdés hosszabb távú, esetlegesen a gazdasági növekedést befolyásoló vagy strukturális szempontokat is figyelembe vevő aspektusaira, hanem elsősorban a rövid külső adósság alakulására fókuszálunk."

Magyarán: a számos döntő mutatóra szartunk, viszont kiválasztottunk egy olyan, alapvetően az ország megítélésében nem túl domináns mutatót, mint a(z egyébként a cikkben több, egymástól független elemből "összedolgozott") mutatót: az egy éven belül lejáró (nem csak állami, hanem magán-, pl. bankszektorbeli) adósságállományt. Mivel pedig ez (legfőképpen a külföldi tulajdonú magyarországi bankok által nyújtott devizahitelek megszűnése, ill. a forinthitelezésnek a kormányzati inkompetencia miatti befagyása következtében) csökkent, így rögtön lehet "Hurrát!" kiáltani... (Azért az is sokatmondó, hogy a kisfiúk a cikk 1. ábrájában csak 2013. I. negyedévéig "láttatnak"!)

Ráadásul a szerzőpáros maga is elismeri, hogy a rövidlejáratú hitelállomány csökkenésében az óriási államháztartási megszorításnak (azaz: a fogyasztás visszaesésének) is komoly része volt. Továbbá azt is elismerik, hogy az államháztartási többleteket az egyszeri tételek biztosították (mint pl. a cikkben ugyan nem nevesített MANYUP-lenyúlás) és amelyek természetesen nem ismételhetők."

Ez van...

Spiro 2014.03.07. 09:15:38

@politikailagnemkorrekt:
Az EUR bevezetésnek az is az előnye, hogy pl. azt követően nincs szükség MNB devizatartalékra (most ~37 MRD EUR ~= az államadósság 45%-a), és akár az állami tartalékok is lehetnek kisebbek (ez most átlagosan 2000 MRD Ft= államadósság 8,5%-a (ezzel már 2013 év végén játszadoztak, hogy szépen nézzem ki az év végi hiány).
Azaz eleve kisebb lenne a finanszírozandó államadósság (pl. ha EUR/HUF 240 árfolyamnál csatlakoznánk, akkor eleve ~2300 MRD Ft-tal, ~10%-kal kisebb lenne az adósság).

Illetve annak ellenére, hogy az éven belüli Ft kamatok 3% alatt vannak, az adósság állomány nagy részét hosszabb hitelekből, kötvényekből finanszírozzák, aminek forrás költsége >5%. Szóval EUR bevezetés mellett ez simán hozható, ráadásul a hazai fizetőeszköz is az EUR lenne, ami egyszerűsíti a finanszírozást.

nu pagagyí 2014.03.07. 09:21:02

@politikailagnemkorrekt: A megelőző négy évben volt egy világgazdasági válság (nem Gyurcsány csinálta), de minket is érintett. A mostani ciklus sikerét/sikertelenségét éppen ezért nem a válság hatására bekövetkezett extrém állapothoz kell relatív módon mérni, és azon örömködni, hogy annál most valamivel jobb, hanem a válságot megszenvedett többi ország, például Németország (amely kísértetiesen hasonló számokat produkált a válság hatására, mint hazánk: GDP esés, államadósság növekedés mértéke), vagy a környező országok válságkezelésének eredményéhez.

A valóság az, hogy nálunk szánalmasabb válságkezelést nagyítóval sem találunk. Még a görögök is jobban teljesítenek. A válság utáni Európa átrendeződésének mi lettünk a legfőbb vesztesei és a potenciális növekedési lehetőséget nézve, lesz még alább is. Köszönjük!

nu pagagyí 2014.03.07. 09:39:02

@politikailagnemkorrekt: Nincs ellentmondás. A puha diktatúra vasfüggönye idején (60-as évek közepétől, 80-as évek elejéig)) is szívesen láttuk a disszidenseket, akik egy-két hét alatt itthon dőzsöltek a kinti segédmunkás fizetésből, "hozták haza a valutát", csak az itteniek nem nagyon császkáltak kifelé, mert meg kellett várniuk, amíg sorra kerülnek a devizaellátmány-jogosultsági és az Ibusz listáin és persze vagy kaptál kilépési vízumot, vagy nem. Persze akkor is volt aki szabadon mozoghatott, mert volt elég pénze és összeköttetése. Utóbbiak ugyanazok voltak, mint most Te, a hatalom kegyencei.

Most a gyenge forint pótolja a devizaellátmány nyűgét, azaz várhatsz addig, amíg összekuporgatsz annyit, hogy érdemes legyen világot látni, biztos jövedelme egyre inkább csak a hatalom kegyenceinek van, ami egyben a politikai ellenőrzés (vízum) mai formája is.

felucca 2014.03.07. 09:42:38

@midnight coder: Az ország elhagyását a hülyeség általánossá válása gyorsítja. A zemberek nem azért mennek el, mert osztottak-szoroztak és ez jött ki eredménynek, hanem érzik, hogy fogy a levegő, forrósodik a talaj, az ostobaság, a cinizmus és a rosszindulat végképp átvette a hatalmat. Az ország fele pedig önfeledtek tapsikol annak, hogy a hülyeség üli a torát. Ebben a helyzetben aki tud, az megy. Remélem, magukra maradnak itt az urak, majd Matolcsy és Varga csinálnak egymásnak növekedést.

A büdös kurva anyjukat, és akkor még nagyon finom voltam.

2014.03.07. 09:47:09

@felucca: Szerintem sokkal egyszerűbb okai vannak ennek.Senki nem szeretne havi nettó 70-80 ezrekért robotolni, legfőképp a diplomások nem.Ezért mindenki elhúz a vérgecibe oda,ahol jobban fizetnek.Ámen.

leonito77 2014.03.07. 09:48:06

@felucca: Csak egy kérdés.

Egyáltalán milyen ország az olyan, ahol Matolcsy pénzügyminiszter (bocs, NGM ),majd az MNB elnöke lehet?

felucca 2014.03.07. 09:54:40

@politikailagnemkorrekt: "...Egyszer vasfüggöny van, máskor meg külföldre kényszerült fiatalok milliói?..."

Enyhén cinikus vagy, de nem baj. Jól látod. A vasfüggöny arról szól, hogy a magyar polgár lehetőleg ne olvasson semmit, lehetőleg ne járjon más helyeken, mint az őt képviselni akaró fideszes politikus kamerákkal őrzött plakátja előtt. Bármi más független dolgot lát és hall, az a rezsim szempontjából káros. A vasfüggöny része az elbutuló közoktatás, ahol a gyerekek azért délután négyig állambácsi kebelén vannak, tehát jól ellenőrizhetőek. A vasfüggöny része komplett hírfolyamok teljes elhallgatása a közmédiában, vagy elferdítve tálalása, jól tudva, hogy az állatpolgárok többségének a kosútrádió az egyetlen hírforrása. A vasfüggöny része, hogy a külföldre költözött magyar állampolgár nem, vagy csak nehezítve tud szavazni április 6-án, ellentétben erdélyi testvéreinkkel, akiknek elég egy levelet feladni. Satöbbi. El tudom képzelni, hogy pillanatnyi politikia szimpátiától vezetve neked ez tetszik, egészen addig, amíg egyszer véletlenül te, vagy a családod, vagy a vállakozásod fog a célkeresztbe kerülni. Gondolom, neked is jó, hogy az itthon képzett munkaerő most a német-angol-dán-holland gazdaságot segíti előre, ahelyett, hogy ennek a szerencsétlen országnak a felemelésén dolgozna.
Fasz!

politikailagnemkorrekt 2014.03.07. 09:57:52

Viszont csökkenne a monetáris politika mozgástere. És a német, 0%-ot közelítő hozamú államkötvényeken elbukott hozamot itt akarnák megkeresni a pénzügyi befektetők/nyugdíjalapok. A hozzánk hasonló gyenge/feltörekvő gazdaságok esetén meg én úgy olvasom (pl. Szlovákia) hogy nem volt egyértelműen sikersztori a bevezetés. Persze nyilván mindig lesznek pro és kontra érvek is. Nem egyszerű.

2014.03.07. 09:58:26

@leonito77: Miért?
Te is lehetsz takarítóból cégvezér bármikor ,nem?D

felucca 2014.03.07. 10:00:12

@Diorella Queen: Ez biztosan így van, de nagy a különbség aközött, hogy 70-80 ezrekért robotolsz, de világosak a célok, jól működik az államigazgatás és látod a perspekítvát, miközben megbízhatóságot tapasztalsz a hatalom részéről, vagy úgy robotolsz 70-80 ezerért, hogy mindennap hússzor lehazudják a csillagokat az égről.

Mindkét esetben elmennek, de utóbbi esetben azért nagyobb rá az esély.

Egyébként elmenni nem könnyű. Én itt vagyok az öttagú családommal és lehetetlennek látom a dolgot. Nekem már itt kell megrohadnom, pedig 20 évvel ezelőtt még voltak céljaim. Most már csak a túlélés.

Ibn al-Haiszam 2014.03.07. 10:02:08

@Antal Burján: lakcím, fénykép és útlevélmásolat nélkül maga is csak álnév, csak a magáé jobban hasonlít a körözési listán szereplô nevekre, mint mondjuk az enyém.
Pusztán emiatt azonban ne ringassa magát abba a beteges tévképzetbe, hogy a maga véleménye fontosabb vagy közelebb áll a valósághoz.

Sôt, a "komoly névvel rendelkezô" de érveit orbánozással vagy gyurcsányozással alátámasztani igyekvô kommentelô egészen bizonyosan szarházi rongy ember.

Lasombra 2014.03.07. 10:02:22

@Antal Burján: "Vajon, miért hiszek inkább a poszt írójának, mint a KIVÉTEL NÉLKÜL NÉV ÉS ARC NÉLKÜL (!)üvöltve őrjöngő, hörgő pofájú kommentbérencek hadának?"

hadd segítsek: talán, mert primkó rezsimkutya vagy?

ugye a vélemény csak akkor releváns, sőt igaz, ha mellette van arc meg név, mi? felteszem, azt is meg tudod állapítani ránézésre, hogy azok valódiak-e. Lencsés Istvánt nem ismered véletlenül?
javaslom, ne higgyél, hanem tájékozódj és gondolkodj.

mellesleg, épp te voltál az első, aki üvöltözött(capslock). csak szólok.

@poszt, vagy is inkább @blog:
az "online blog" az valami olyasmi, mint a "CD lemez" vagy az "ingyenes zöld szám"? :)

Fulek 2014.03.07. 10:02:48

@nu pagagyí: nektek csak erre futja, ahhoz képest igen sok magyar van külföldön... találjátok már ki hogy mi a rossz!? mert egymással szembe kommenteltek balosok...

Fulek 2014.03.07. 10:05:02

www.napigazdasag.hu/cikk/6850/ Index: Sora mondják le Kormányváltók rendezvényeit, úgy látom Zuschlag könyve betette a kaput...

sírjatok 2014.03.07. 10:06:30

@turulfarhát: "Mi szerencsétlenek, azért használunk fura álneveket, mert félünk Öntől, és a kedves főnökétől. "

Gondolom 2010 előtt a teljes neveden kommenteltél... na hagyjuk már ezt a kamu rettegést.

politikailagnemkorrekt 2014.03.07. 10:06:42

@felucca: Az utolsó, általad leírt szó minősít téged. Először nem is akartam válaszolni, de tekintsünk el tőle.

1. Du. 4-ig tartó iskola: nincs köze senkinek a kebeléhez. Inkább a kétkeresős családmodellhez, és a kulcsosgyerek-jelenséghez. Gondolkozz el egy átlagos, kétkeresős, két iskolás korú gyermeket nevelő család helyzetén, a mindennapok logisztikáján.
2. Mindenki mindent olvashat. Totális sajtószabadság van, minden 3 évvel ezelőtti huhogással szemben. EGYETLEN vitatható, politikai tartalmú határozatot sem hozott az NMHH, az együttesen a teljes on-line (hír)szféra 90%-át kitevő index-origo-444 trojka címlapján kb 8-2 arányban kormányt fikázó/gyalázó cikkek vannak. Folytassam? Másrészről én pl. Economistot olvasok, futás közben pedig a BBC szól a fülembe, és csak pár ezer forintomba kerül. A lehetőség mindenki számára adott.
3. Ha az agyelszívás jelenségéről (kb. az elmúlt 40 év világszerte egyik legjobban kutatott tudomány-szociológiai, ill. gazdasági topic-je) neked Orbán Viktor felmenői jutnak eszedbe, akkor próbálj meg olvasni a témához. Ha nem megy, akkor gondolkozni kicsit. Az annyira nem fárasztó. Ha viszont az sem megy, akkor javaslom, fordulj szakemberhez. És ne gazdaságihoz.

leonito77 2014.03.07. 10:09:56

@Diorella Queen: Hát, ha még fűtésszerelő lennék egy faluban valahol Fehérvár környékén.

politikailagnemkorrekt 2014.03.07. 10:11:20

@nu pagagyí: A megelőző 8 év 2/3-ában szinte soha nem látott prosperitás, konjunktúra (ennek isszuk ma a levét) volt Európában. Csak az nem kapott hitelt kábé bármire, aki nem kért. Nos, az összefosás abban a kábé soha vissza nem térő konjunktúrában hozta össze a gyászos eredményeit. Node sebaj, szavazz csak rájuk. Szerencsére nem lesztek elegen ahhoz, hogy ezeknek az Európa lúzereinek a kezére adjátok még egyszer ezt a szerencsétlen országot.

Rodolfo63 2014.03.07. 10:14:07

@politikailagnemkorrekt:

"Drága barátom, kevered a szezont a fazonnal. A költségvetési fegyelemnek (amely az elmúlt 4 évben - és ezt talán még te is belátod - nagyságrendekkel jobb volt, mint azt megelőzően - ), ill. a fizetési mérlegnek, valamint a külkereskedelmi mérlegnek nem sok köze van az egyéb, általad kritizált folyamatokhoz. Ráadásul régiós összehasonlításban NEM kiugróan magas a külföldön munkát vállaló honfitársaink aránya. "

A költségvetési fegyelem azért ilyen szép, mert brutális adóterhelés van, ami mind a lakosságot, mind a gazdasági szereplőket rendkívüli módon megterhelte. Ez igen negatívan hat a növekedésünkre.

Attól még, hogy más országokhoz viszonyítva nem kiugró mértékű a kivándorlás, attól még számunkra negatív folyamatként hat, ugyanis ezek a fiatalok eltüntek innét és a jelenlegi növekedés nem tudja pótolni az ő jelenlegi és jövőbeni munkájukat.

sírjatok 2014.03.07. 10:15:10

@Lasombra: "ugye a vélemény csak akkor releváns, sőt igaz, ha mellette van arc meg név, mi? "

A vélemény igen, ugyanis egy véleményt a véleményformáló hitelessége támogat, egy nicknek meg nincs túl nagy hitelessége.

Ha arra gondolsz, hogy egy matematikai vagy logikai összefüggést kell levezetni, ott persze mindegy, hogy ki vezeti le, az akkor is biztosan igaz vagy nemigaz, ha Albert Einstein vagy a falu bolondja mondja.

Viszont egy véleménynél, ami szubjektív, igenis számít, hogy ki írja. Az "ország állapota" tipikusan szubjektív vélemény, mert ugyan vannak objektív mérőszámai (GDP, népesség, stb), viszont ezek értelmezése, a trendek, stb. már mind szubjektívek.

Azt meg biztos nem gondolod komolyan, hogy aki máshogy lát egy szubjektív témát, mint Te, az bizonyosan agymosott, ostoba vagy érdekből teszi.

Lasombra 2014.03.07. 10:23:07

@sírjatok: "A vélemény igen, ugyanis egy véleményt a véleményformáló hitelessége támogat, "

ugye nem kell magyarázni a "támogat" szó jelentését?
nem véletlenül használtad te is ezt a szót.
azaz segíthet, plusz kapaszkodót adhat, ha ismerjük ki mondta.
másik oldalon viszont ugyanannyit nehezíthet is, lásd szalmabáb-érvelési hiba.

én mindössze azt mondtam, hogy hülyeség, hogy _akkor és csak akkor_ lehet figyelembe venni vagy igaznak elfogadni egy érvelést, ha ismert a szerzője. ellenkező esetben olvasatlanul kuka.

ezzel is lehet vitatkozni, de szerintem nem érdemes.

felucca 2014.03.07. 10:23:26

@politikailagnemkorrekt:
1. Erre a problémára LEHETŐSÉGET kell felkínálni, nem általános érvényű rendeletet hozni, ez mindenkinek evidens a kormányon kívül.
2. Valóban sajtószabadság van. Oroszországban is sajtószabadág van. És demokrácia is van, mindkét helyen. Az Economistoddal és BBC-del a magyar lakosság 1-2%-át teszed ki körülbelül, a többi 98% meg azt a rádiót hallgatja, amely tényszerűen ferdít, koncepciózusan ellhallgat illetve felnagyít megfelelő dolgokat. Internet mekkora hányadhoz jut el? Indexet ki olvas? Itt a lehetőségre hivatkozni egetverő cinizmus.
3. Az agyelszívás tény. Lehet ellene változó sikerrel tenni, illetve lehet olyan környezetet teremteni, amiben kényelmesen lehet rá mutogatni, hogy de hát nem tehetek róla, agyelszívás van.

Nem értem, nem értem, miért kell a kormány minden balfaszságát kimagyarázni? Miért?

A jelzőért elnézést kérek, feszült vagyok, két diplomám ellenére most fogom elveszíteni a munkámat, amit majd' 20 éve űzök. Nyilvánvaló okból.

leonito77 2014.03.07. 10:23:39

@politikailagnemkorrekt: Engem érdekelne, hogyan fut és hallgat egyszerre BBC-t? A pulzusa állandó? Ha izgalmas híreket hall, növeli az ütemet, vagy lelassít és elgondolkodik? Remélem nem útszélén fut eközben, még veszélybe sodorná magát...

felucca 2014.03.07. 10:31:44

@politikailagnemkorrekt: Nem arról van szó, hogy a szocik nem voltak lúzerek. Lúzerek voltak, ezért is szavaztunk a fideszre. Higgadt, nulláról való építkezést vártunk többségében. Ehelyett kaptunk egészpályás letámadást, a javak totális újraelosztását, mindezt a keresztényi szeretet jegyében, olyan álszent figuráktól, akiket Jézus annak idején kiűzött a templomból. Ráadásul egész nap rám hivatkoznak, mint többségben lévő támogatójukra.

Csoda-e, hogy felfordult a gyomrom?

2014.03.07. 10:39:43

@Antal Burján: Az eredeti cikkben nincs semmi konkrétum. Kíváncsian várom, valyon mire alapozzák azt, hogy Magyarország elszakad a külföldi forrásoktól? Az állampapír kibocsájtásra? Esetleg az EU-s támogatásokra? Vagy az orosz hitelre?
Az ország emelkedése pusztán számmisztika. Tény, az államháztartás hiáányát "kreatív könyveléssel" levitték, decemberre. Azóta drasztikusan emelkedik.
Sose volt ilyen magas. Illetve egyszer, mikor a manyup pénzek 3000 milliárdja befolyásolta a számokat.
Azt hazudni, hogy az országot nem finanszírozzák "nyugatról", nettó baromság,.ha elhitted, te is buta vagy. Templeton. Mond valamit? Guglizz!

OftF 2014.03.07. 10:44:04

MAGYARORSZÁG JOBBAN TELJESÍT!

2014.03.07. 10:48:35

@Fulek: Talán a "balosok " azért kommentelnek egymással szembe, mert nincs olyan, hogy egységes ba. Mert nem a vezír épp aktuális szavait kell körömszakadtáig védeni.
Talán mert világos, hogy jobbosok is kritizálják a hülyeséget. Talán mert a világ bonyolultabb annál, mint amit te képes vagy felfogni belőle. Magyarországon nincs növekedés. Számmisztika van, egy kiragadott adat köré gyúrnak sztorit. Akkor lesz növekedés, ha nő a vállalkozások száma, ha nő a bevételük, ha fejlesztésre egyre többet fordítanak. Jelenleg ezek negatív számok. Ja, tudjumk: a negatív növekedés is növekedés... Amíg ilyen érvek hangozhatnak el, addig sirallmas a helyzet.

sírjatok 2014.03.07. 10:55:50

@Lasombra: "én mindössze azt mondtam, hogy hülyeség, hogy _akkor és csak akkor_ lehet figyelembe venni vagy igaznak elfogadni egy érvelést, ha ismert a szerzője. ellenkező esetben olvasatlanul kuka."

Ez a szűrőd erősségén múlik, tehát hogy milyen hitelességi szint alatt dobsz el teljesen egy véleményt annyira, hogy el sem olvasod.

Nagyon sokan nem kíváncsiak a kommentekre, pont azért, mert javarészt noname, szavukért felelősséget nem vállaló emberek fröcsögései, tehát ők eleve eldobnak minden ilyen véleményt, ami itt jelenik meg.

fchris82 2014.03.07. 11:08:39

@Antal Burján: "Tetszik a neve és az arca!"

Kedves Antal! Ajánlom megtekintésre a Thank you for smooking című igen remek filmet. A főhős a dohánygyárakat képviseli, és mivel eleve esélytelen a tényeken alapuló vitát megnyernie, ezért nyilvánvalóan hibás érvelések armadájára támaszkodva "nyer" folyamatosan.
Kedvence az - bár igazából az egész filmben majdhogynem csak ezt használja -, hogy a személyt veszi célba, és nem az elhangzottak tartalmát.

Sosem az a lényeg, hogy ki mondja, hanem az, hogy _mit_ mond.

De akkor legyen: index.hu/chart/2013/12/31/ime_az_ev_legjobb_grafikonjai/#1 Vannak nevek és titulosok is! index.hu/belfold/2014/01/30/egyesben_megyunk_padlogazzal/ Itt is van pár név. www.youtube.com/watch?v=oCIReJhKH0c Szánjon rá másfél órát, elemezze a hallottakat/olvasottakat, aztán gondolja végig hogy a gazdaságpolitika mennyire nevezhető sikeresnek és pláne kívánatosnak.

Néhány elgondolkodtató kérdés:
- Ismeri a mondást, hogy ha szembe jön mindenki az autópályán, lehet ám, hogy mi megyünk rossz irányba?
- Ha a fenti okokból nem omlott össze a magyar gazdaság, akkor mindenki másénak, legalább a környékünkön össze kellett volna omlania, mégsem történt ilyen. Az övéké miért nem omlott össze?
- Elevenítse fel, hogy a jelenlegi kormányzást leszámítva, mikor voltak közellenségek a bankok és tőkések?
- Kérem sorolja fel azon miniszterelnököket és országokat, amiknek szülőfaluja egészen véletlen fellendülésnek indult, de csak és kizárólag azután, hogy hatalomra kerültek? Én kettőről tudok, az egyik Sztálin, a másik Csaucseszku.
- Tudna vmit mondani nekem arról, hogy miközben Mészáros Lőrinc 4 éve még egy kis céget vezetett, hogyan kerülhetett be tavaly a 100 leggazdagabb magyar listájába? Mert én egy hasonló karrierről tudok, Gattyán Györgyről, róla tudni lehet, hogy egy világ méretű pornó birodalomból szerezte vagyonát - Mészáros Lőrinc egy kis falut vezet -, ellenben Mészáros Lőrincnek most hiába kérték ki a vagyonnyilatkozatát, azt nem adták ki: 444.hu/2014/03/06/a-ne-zavarj-epp-lopok-torveny-segit-meszaros-lorincnek-eltitkolni-vagyonat/ Ez nyilván csak azért, mert biztosan minden rendben.
- Ha egyszer államosítottak 3 000 milliárd Ft nyugdíjvagyont - ami államadósság címén szerepelt az állam könyvelésében -, hogyan lehetséges az alábbi matematika: 21 000 - 3 000 = 22 000 ???
- Összes adóbevétel alakulása, ezer milliárd Ft-ban:
2009 - 12,0
2010 - 12,1
2011 - 12,2
2013 - 13,2 (!!!)

Az utóbbi két pontot összegezném: A Fidesz az elmúlt 4 évben 5 000 milliárd Ft-tal többel gazdálkodhatott - ez a teljes államadósság majdnem 23%-a; 27% ÁFA és a többi új adó; ha úgy vesszük, egymaga ennyivel növelte az államadósságot -, miközben őt már nem terhelte a 13. havi nyugdíj - 1 havi nyugdíj 300 milliárd Ft, tehát 4 évre vetítve ez további 1 200 milliárd Ft "nyereség" az "elmúlt 8 évhez" képest -, és ekkora könnyítés ellenére sikerült kvázi stagnáló GDP-t elérnie. Még ha sikerült volna is pluszban tartani, akkor is könnyen hozzájuk lehetne vágni, hogy "így azért elég könnyű", de hogy még ennek ellenére sem sikerült elérni vmi apró eredményt - a stadionokon kívül -, az azért szerintem elég sokat elmond a jelenlegi gazdaságpolitikai "sikerekről".

444.hu/2014/02/18/orban-viktor-velemenye-a-magyar-gazdasagrol-es-a-valosag/ Ezt a részt különösen ajánlom a figyelmébe:
"Stabil, fenntartható, gyorsuló gazdasági növekedés

Na, ezt az elemet még az évértékelőben is említette a miniszterelnök. Nagyon büszke erre az 1,2 százalékos GDP-növekedésre, ami idén akár 2 egész százalék is lehet. Azok után, hogy 2012-ben teljesen váratlanul sikerült 1,7 százalékos recesszióba vinni a magyar gazdaságot. Ez a +1,2 százalék most éppen azért lehetséges, mert ’12-ben borzasztó rossz volt a magyar gazdaság teljesítménye. Ahhoz képest tudtunk most nőni 1,2 százalékkal. Úgynevezett bázishatás. Ehhez kábé elég volt, hogy a mezőgazdaság kicsit jobb évet fogjon ki. Tehát az időjárás. Ennyi a magyar gazdasági csoda, amiről minden kormánypárti politikus delirál a kampányban. 1,2 százalékos GDP-növekedés egy ilyen kis gazdaságban nem nagy mutatvány, szinte a stagnálás kerekítési hibája. Még a világ legnagyobb gazdasága, az USA is 1,7 százalékkal nőtt (az utolsó két negyedévben 4 illetve 3 százalék fölött!)"

2014.03.07. 11:10:23

@leonito77: Na igen.Én kitanultam magamtól a burkolást és így én lettem az ország egyetlen női burkolója.DDD
Kár hogy kezem is tönkre ment közben.A villanyszerelést kellett volna kitanulni.
Még nem késő.:))

mokkaczuka 2014.03.07. 12:01:28

@politikailagnemkorrekt: Azt se tudom, hol a Jókai utca. Én egész véletlenül ahhoz a tíz százalékhoz tartozom, ami nem függ az államtól, hanem a versenyszférában él a saját teljesítményéből, így ha speciel engem kérdez egy közvélemény-kutató, nyíltan közölhetem, hogy POKOLBA A FIDESSZEL! A társadalom nagy része azonban ezt nem teheti meg, fél, ahogyan 2002-ben is félt. Megbuktok hatodikán, légy nyugodt. Ha ezt büntetlenül akartátok volna folytatni, bevezetitek az egypártrendszert.

mokkaczuka 2014.03.07. 12:10:35

Egyébként döbbenet, hová tudnak süllyedni állítólagos szakemberek, akik képesek egy ilyen blogbejegyzést elkövetni. Mert az, hogy az utca népe egy része, a prolihulladék beszopja a nemzethyeskedést, a rizsacsökkentést és örül az új stadionoknak meg annak, hogy immár az egyszerű gázszerelőből is válhat milliárdos, az tkp. érthető, hiszen, mint azt Kertész Ákos nagyon helyesen megírta, genetikai alattvalókról van szó, echte kelet-európaiakról, félázsiai népségről, akit megérintett a tundrák és sztyeppék szelleme. De hogy diplomás, magukat közgazdásznak nevező emberek így megcsúfolják a szakmájukat és ekkora mélységekbe ereszkedjenek alá, ez gáz. Ez mutatja, hogy erkölcsileg, morálisan is mekkora rombolást vitt végbe a diktatúra. Nem mintha a népet, a csőcseléket ez felmentené, mert ha nem akarta volna, hogy ez folytatódjék, már régen kisöpörhette volna ezt a moslék tolvajbandát, aminek se rendőrsége, se hadserege nincs; a TEK nevű praetoriánus gárda csak arra jó, hogy az Orsós-famíliát időben Azerbajdzsánba menekítse a felelősségre vonás elől.

gyászhuszár 2014.03.07. 12:16:14

tegyük fel, reális és tényeken alapul ez az erősen független elemzés.fogadjuk el, és nézzük meg egy év múlva, amikor már végképp nem lesz mire keménynek és derülátónak lenni, hogy is alakul ez a kis analízis. Ha nem jön be börtönbe velük és fizessék vissza az államnak a tanulmányra fordított összegeket. szerintem ilyen kurva egyszerű, a kisember ha hibázik pofájába lép a tek, ha ezeke a barmok, akkor büntetlenül ugatnak tovább a pénzemen. fasza

==T== 2014.03.07. 12:20:24

@Jhonnyq:

Reálkamat! Az a lényeg, nem a nominális.

@nincs_itt:

"Mi köze a gazdasági növekedéshez, a szűk réteget érintő, csekély vásárlóerő növekedést okozó "egykulcsosnak"!!!???"

A családival együtt már sokakat érint. Kritikusai szerint évi 600mrd forinttal csökkent miatta az SZJA bevétel, ami ugye 3 évre számítva már 6 mrd euró. Ennek is szerepe lehet abban, hogy a magánszektor adóssága, ill. ezáltal a teljes nemzetgazdaság adóssága csökkent.

A 27%-os ÁFA a magas importarányú belső/végső fogyasztást fogja vissza, ami külforgalmi szempontból kifejezetten jó - főleg mivel az előző évtizedben ugye hitelből bővült ez a fogyasztás.

A gyengülő deviza nemcsak az exportőröknek jó, hanem az importtal versenyző hazai termelőknek szolgáltatóknak is. Mezőgazdaság- és élelmiszeripar, idegenforgalom és az idetelepült multinacionális gyártócégek.

Olvass szakirodalmat, okosodj, és akkor nem fogsz butaságokat írni.

@Hawks:

Mondok én négyet is: USA - még az I. vh után. NSZK, Dél-Korea és Japán a II. vh ill. a koreai háború után. Kína 90 utáni növekedésén is sokat dobott. De a Bokros csomag egyik legfőbb eleme is ez volt + a vámpótlék (a gyengülő árfolyam is egy kvázi vám)

" a folyó fizetési mérleg többlete a nálunk eszközölt beruházások csökkenésének köszönhető leginkább, ami csökkentette a beáramló összegeket."

Nem csak annak, hanem pl. a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek forgalomcsökkenésének is. Pl. személygépkocsi. Vagy a külföldi nyaralások visszaesése + ide látogató turisták számának növekedése.

A beruházások persze csökkentek, hisz 2008 végére nyakig eladósodott mindhárom szektor: állam, lakosság, vállalatok. Amíg ezek nem építik le adósságaikat egy bizonyos szintig, addig a belső kereslet nem nagyon fog élénkülni, tehát emiatt a beruházások sem fognak felpörögni, főleg mivel így is van egy csomó kihasználatlan kapacitás.

konrada 2014.03.07. 12:20:34

@fchris82: Szívesen hívnám fel a figyelmét olyan apró, elhanyagolható tényre, mint az infláció.
...de azért érdemes lenne utána számolnia, hogy a 2009-es 12 ezer mrd-na a 2013-as 13,2 ezer mrd mekkora értéke reálösszegben.

...utána lehetne következtetéseket leírni.
...Persze még az sem ártana, ha közben az államadósság kamatait is feltüntetné az adott időszak alatt, hogy összképben is lássuk, hol jelentkeznek ezen összegek, ha önnél 5 ezer mrd hiányzik az elszámolásból.

politikailagnemkorrekt 2014.03.07. 12:22:02

Ekkora kamu szöveget! A kutatók trendeket jeleznek. Eszerint 2012 végén állt a legrosszabbul a Fidesz. Ezek szerint akkoriban nem féltek az emberek, és meg merték mondani, hogy kevesebben szavaznának rájuk, majd pedig azóta hónapról-hónapra jobban félnek, ugye? Ezt az összeesküvés-elméletet hol olvastad? Kábé ált.isk. 4. osztályos szint; kiváncsi lennék, hol alkalmaznak a "versenyszférában" ennyi IQ-val... :))

ursus artos 2014.03.07. 12:23:49

@Antal Burján: anyit pontosítanék, hogy azért nem kell vinnyogni, mert négy év múlva úgyis jön a következő. És még négy év múlva a rákövetkező és így tovább...

Poszt Olok001 2014.03.07. 12:33:50

Poszthoz: Jo nagy baromsag ugy vizsgälni vmit,h a ra hatassal levö egyeb tenyezöket figyelmen kivül hagyjuk. Az ilyen elemzesek minden obiektivitast mellöznek. Az ugyancsak beszedes,h allami alkalmazottak irtak,akik valoszinüleg "komoly"(-talan) szakmai tapasztalattal rendelkeznek.

"felucca 2014.03.07. 10:00:12
@Diorella Queen: Ez biztosan így van, de nagy a különbség aközött, hogy 70-80 ezrekért robotolsz, de világosak a célok, jól működik az államigazgatás és látod a perspekítvát, miközben megbízhatóságot tapasztalsz a hatalom részéről, vagy úgy robotolsz 70-80 ezerért, hogy mindennap hússzor lehazudják a csillagokat az égről.

Mindkét esetben elmennek, de utóbbi esetben azért nagyobb rá az esély.

Egyébként elmenni nem könnyű. Én itt vagyok az öttagú családommal és lehetetlennek látom a dolgot. Nekem már itt kell megrohadnom, pedig 20 évvel ezelőtt még voltak céljaim. Most már csak a túlélés."

akkor egy kis off:
En azert jöttem ki,mert felhaboritott az arcätlan hazudozäs es lopas,amit a fityesz tanult az elödeitöl es mesterfokra fejlesztett. Jol kerestem a versenyszferaban,de meg igy sem ereztem biztonsagban a jövöt.Ahol büntetlenül lenyulhatjäk az emberek nyugdijät,ahol reggeli szelgörcs miatt delutan fingadot vezethetnek be, ott nem lehet tervezni. Itt is sokat kell dolgozni,de megbecsülik es nem kell meg hälasnak is lenni,h ingyen tuloräzhatok. Nem kell 3 ember munkajat vegeznem ugyanazert a penzert. A gyerekem ingyen ellatast kap(minden gyogyszerrel együtt) 12-18 eves koraig. Az adombol a munka,munkaba utazas,lakhatas, szakmai tovabbkepzes költsegei visszaigenyelhetöek. Itt lehet tervezni. A Mo-i csaladtamogatas max kampänynak jo.Nyugodtan ehen dögölhet töle a kis csalad.

Alternatíva 2014.03.07. 12:34:05

Fideszes bérencek blogja ez, ekkora baromságot ritkán hordanak össze. Az ország nyomorban, igazi román diktátoros történet, lassan az orosz vagy más ázsiai nép bakancsa szántja fel a földet, az adósság hegyekben, a gazdaság vergődik, csak az autógyárak hasítanak, akiket tömnek állami pénzekkel. Az adóbevételek, a pályadíjak az egekben. Igazi mocskos diktatúra van már Mo-n. Ha ez a függetlenség jele, akkor úgy mint Rejtő könyvében, most kell pánikolni és elrohanni, amíg le nem zárják a határokat.

uud 2014.03.07. 13:01:25

ki tudja komolyan venni azoknak az "elemzőknek" a munkáját, akik nem írhatnak bármit?

szóval függetlenek leszünk a világtól? jóvan.

deneskata 2014.03.07. 13:44:14

"Magyarország egyre kevésbé van ráutalva a külső forrásokra, vagyis a gazdaságunk egyre inkább függetlenné válik a külföldről érkező sokkokkal szemben is."
Nem vagyok közgazdász. Csak történelemtanár. Utoljára ilyet a sztálini SZU-ról tanítottam. Tényleg azt akarjuk? Tényleg hiszi valaki, hogy a mai világban egy ország "inkább függetlenné válhat a külföldről érkező sokkokkal szemben is"? ....még az USA sem:)
Hiába akarunk a globalizáció ellen harcolni, annyi mint szél ellen...

walaki_aki 2014.03.07. 14:06:10

"Magyarország egyre kevésbé van ráutalva a külső forrásokra, vagyis a gazdaságunk egyre inkább függetlenné válik a külföldről érkező sokkokkal szemben is"
www.akk.hu/object.8F795A09-653C-4C74-A293-63A17D6EEC49.ivy
kb 4000 milliárd okot látok itt 2010/04-hez képest ami nem ezt mutatja.
GDP arányilag persze jól kikozmetikázzuk de fizetni nem arányaiban kell..

fchris82 2014.03.07. 16:12:05

@konrada: "Szívesen hívnám fel a figyelmét olyan apró, elhanyagolható tényre, mint az infláció."

Köszönöm a figyelem felhívást. Utána számoltam, és igaza van. Nem történt lényegében változás az összes adóteherben, átrendeződés volt csupán.

"Persze még az sem ártana, ha közben az államadósság kamatait is feltüntetné az adott időszak alatt, hogy összképben is lássuk, hol jelentkeznek ezen összegek, ha önnél 5 ezer mrd hiányzik az elszámolásból."

Összesen inkább 6 200 milliárdról van szó. Nem terhelte már 300 milliárdos plusz kiadás a kasszát a 13. havi nyugdíjjal, ami azért nem elhanyagolható. Az infláció miatt tényleg le kellene vonni kb 1 000 - 1 500 milliárdot - becslés -, de még így is elég tetemes a különbség. A államadósság kamatai lényegében nem változtak 2009-hez képest: qaly.blog.hu/2013/01/13/az_egeszsegugyi_kiadasok_es_az_allamadossag (érdemes megtekinteni, hogy mit tervezett a Fidesz, és mi lett belőle: www.szig.hu/_user/browser/File/Bal%20oldali%20men%C5%B1kh%C3%B6z%20tartoz%C3%B3%20f%C3%A1jlok/tantargyak/matematika/szell_kalman_terv-_elhangzott_eloadas_1_-1.pdf )

És akkor a szociális rendszer megnyirbálásából megmaradt tételekről nem is beszéltünk, aminek jelentős részét persze most a közmunka programra költenek.

==T== 2014.03.07. 16:46:46

@walaki_aki: Nem mindegy, milyen az adósság lejárata, hogy egy adott évben mekkora részét kell refinanszírozni.

Reszelő Aladár 2014.03.07. 17:36:46

Az elemzés ott kezdődik, hogy trendeket vizsgálunk nem fix adatokat.
Az állam finanszírozása őgy működik, hogy köcsönöket vesz fel. Mindegyik. Azért veszünk fel, hogy a következő lejárót visszafizessük. Így működik ez mindenhol a világon. Az esély ennek a rendezése, ha kisebb kamatra tudjuk felvenni az újat, mint a régi volt, valamint saját forrást is tudunk a törlesztésre felhasználni.
A sérülékenységünk az utóbbi években inkább abból ered, hogy az államnak is túl sok a deviza adóssága. Ennek ellensúlyozására lehet szinte minden sarkon állampapírt kapni. Persze valaki élből nem adna, hiszen nem bízik abban az államban amelyben él.
A lényeg, hogy ha forintban adósodik el, az kevésbé gond mintha devizában tenné. Sőt, a Reinhardt-Rogoff-tanulmányt cáfolták, vagyis az adósság mégsem akkora gond mint gondolták.

Nyilván a bal oldalon véget ért a MNB hitelessége Simor távozásával, így bármit tesznek az biztos rossz lesz.

Nos ha nekik lenne igazuk, akkor Magyarország már 2 éve csődbe ment volna, senki nem kapott volna nyugdíjat tegnap, talán a Görögöknek kellene minket kimeneteni. Nem így történt.

Negyed éves növekedésekből kiindulni lehet, de nem ártana várni még. A mezőgazdaság pedig része a nemzetgazdaságnak, ha idén is hasonló termés lesz mint tavaly akkor már megteszik a magukért. Amúgy agrár-ipari ország vagyunk...
Amúgy vannak adatok, amik bizakodni engednek. Javult a beszerzési manager index, növekedést vár az építőipar, több autót adtak el januárban. Ezek apró pici jó jelek. Ha idég tudunk 1,5-2%-ot nőni, akkor már jó lesz a helyzet. Csak érjük meg.

Makkasz 2014.03.07. 17:39:47

@midnight coder: Az amit EU polgarok dobnak be es Magyarorszagra kerul, es az amit magyarok tesznek bele, egyarant hulyesegekre megy, nagyreszt oligarchak zsebebe vandorol.

Mit ertesz azon hogy az "EU-ba lepesnek ara volt"?

Ezerszer puffogtatott lozung, tartalom nelkuli, mint a "strategiai megallapodasok".

Az ar az penz. Ha nem penz akkor mi? Euro milliardokat szartunk el masok penzebol. Osszeomlastol EU mentett meg minket 2008-ban. Ara volt... Mi volt az ara?

Hogy bejottek unios cegek es minden joval beteritettek a piacot? Hogy hitelekbol, teljesitmeny nelkul elhetett jol rengeteg ember?
Hogy mukahelyet teremtettek es fizetik az ado legnagybb reszet a gonosz multik? Hogy szabadon jarhat ide a neme, francia, holland, es mi is szabadon mehetuk az or orszagukba?

Ara volt.. istenem.

Hawks 2014.03.07. 19:17:54

@==T==: bocs, kicsit hosszú leszek

A gyenge árfolyamnak az általad említett példák esetében max mellékes szerepük volt. Kína esetében sem ez volt a fő hajtóerő, hanem az, hogy a korábbi lényegében agrárország iparosodni kezdett, óriási tömegek áramlottak az ipari szektorba, mind a belső kereslet dübörgött, mind az export is baromira beindult. De ez utóbbi ment volna mesterségesen alacsony árfolyam nélkül is, mert olyan alacsony volt a kínai munkaerő ára. A kulcstényező nem az árfolyam volt, hanem, hogy a kínai cégek versenyképessé váltak nemzetközileg, mivel az állam elkezdett pénzt ölni az oktatásba, infrastruktúrába, technológiákat tanultak/másoltak le a nyugati cégektől, és ma már ott tartunk, hogy a kínai cégek is élvonalbeli terméket gyártanak. Németországban szintén a magasan képzett munkaerő és újjáépülő infrastruktúra miatt volt lehetséges az exportcsoda, az árfolyam szerepe mellékes az 50-es 60-as években (arról nem is beszélve, h a német márka folyamatosan erősödött a gazdasági csoda idején...)

Nagy különbség, hogy nálunk az export eredmény lényegében külföldi cégeknek köszönhető (Audi, Merci, Samsung stb). Ezért a profit nagy része nem nálunk csapódik le. A magyar csodához a magyar vállalkozások versenyképességét kell javítani, amihez az ország versenyképességének javulása kell: több pénz az oktatásba, egészségügybe, infrastrukturális fejlesztések, jó üzleti környezet, ezen múlik a hosszú távú növekedés, nem az árfolyamon, az önmagában nem elég.

Hawks 2014.03.07. 19:30:12

@==T==: ami a beruházást illeti: az tuti, hogy az adósságleépítés rosszul érinti a fogyasztást, és ezáltal beruházni se érdemes annyit. De ha egy vállalkozás versenyképes, akkor akár exportra is termelhetne, és nem lenne megkötve a magyar fogyasztók eladósodottsága miatt... csak hogy a magyar vállalkozások ritkán versenyképesek sajnos, erre kéne nagyon rámenni szerintem.

2014.03.07. 22:06:53

@Reszelő Aladár: Ez nekem kevés ahhoz,hogy újra üzletet nyissak.(
És mi a franc az a beszerzési menedzser?
Eladták több használt autót,ami még olcsóbb kategóriájú.Klassz.Az építőipar meg csak várja a növekedést.Az nem ua. mint hogy nőtt az építőipar,ugye.Hát ez nagyon kevés jó hír.

2014.03.07. 22:10:54

@Hawks: Ugyan!
Ez már annyira túl van bonyolítva!
Nem kellene itt semmi mást tenni,mint hogy hagyni a családi vállalkozások megszületését és főleg működését!
Na akkor lehetne növekedés.

nincs1itt 2014.03.08. 00:06:46

@==T==: Na figyu, közgazdák réme! Kifejtenéd, hogy miként sikerült a magyar adóbevételt(egész pontosan a kiesést) euróban, pozitívumként kimutatnod?
Továbbá, a gyenge forint és az alacsony alapkamat+a nulla felé konvergáló gazdasági "növekedés", hogyan is hat Mo.-ra?!
na nem baj, felcsökkent ez is, meg ami nem az is csak nem...

nincs1itt 2014.03.08. 00:09:52

@midnight coder: Ugye nem akarod elhitetni velem, hogy a 16%-os adó, kompenzálja 3-szor, 4-szer magasabb "nyugati" bért, kb. azonos árszínvonalon?? A fejlődés és jövőkép, említésre se kerüljön!

Sir Bates dö Hól 2014.03.08. 15:23:51

Ma moon hol vannak valóban független szellemi műhelyek?
süti beállítások módosítása