Pénzügyi Szemle Online Blog

A blogot a penzugyiszemle.hu szerkesztői írják. A portálon cikkeink, tanulmányaink teljes terjedelemben megtalálhatók, és teret adunk a szakmai vitának is. Ingyenes regisztráció itt.

Kövessen minket a Linkedin-en!

A Pénzügyi Szemle online hírei

    • Japán és a folyamatos monetáris lazítás
      Az Egyesült Államok nem engedheti meg magának, hogy további hosszú évekig fenntartsa a laza monetáris politikáját, hisz óvakodnia kell az inflációtól. De mi a helyzet azokban az országokban, ahol a gazdaság természetes folyamataiból eredően folyamatos a deflációs nyomás?

    • Az újraelosztás lehet a megoldás a gazdasági problémákra
      Ha van stabil gazdasági növekedés, akkor a felmerülő problémákra megvan a megoldás: maga a növekedés. Hiába jön tehát egy válság, egy fenntarthatatlan adósság, a problémákat megoldja a stabil növekedés. De mi a helyzet akkor, ha ez a stabilitás elvész?

    • Szükség van az 500 eurósokra az eurózónában
      Az 500 eurósok legnagyobb használója az alvilág, az EKB korábbi igazgatója mégis úgy látja, hogy a bankjegyekre szükség van, mégpedig biztonsági okokból. Az eurózónát ugyanis egyszer már megmentették az 500 eurós bankók.

    • Nyugdíjak: egyre fontosabb az előtakarékosság
      Az Egyesült Államok társadalma elöregedőben van, csakúgy, mint számos más fejlett országban. Ebben a környezetben az állami nyugdíjak vásárlóértéke egészen biztosan csökkenni fog, ami különösen az alsó jövedelmi harmadban okozhat nehézségeket.

    • Ronald Coase - itt és most
      Ronald Coase szerint a közgazdászokra az igazán érdekes kérdések az intézmények - vagyis a társas játékszabályok - középső szintjén várnak. Súlyos tévedés, pontosabban tudatlanság azt hinni, hogy a piacgazdaság intézményei triviálisak, és elintézhetők az olyan sommás állításokkal, mint hogy „magántulajdonra és szerződéses szabadságra van szükség".

    • Amerikai állampapírokat vásárolhatna az EKB
      Az eurózónában komoly problémát okoz a rendkívül alacsony infláció és a lassú gazdasági növekedés. Ha az Európai Központi Bank amerikai állampapírokat vásárolna, azzal egyszerre oldhatná meg a gondokat, úgy, hogy az uniós szabályok sem sérülnének.

    • Rossz célpontra lőttek a görög megszorításokkal
      Miközben Írországban és Portugáliában remekül halad a válság utáni felépülés, Görögország továbbra sem képes a tartós növekedésre. Pedig a megszorítások rendbe tették a költségvetést és a folyó fizetési mérleget is.

Minden napra egy tanulmány

A blog küldetésének tekinti a magyar közgazdasági és pénzügyi kultúra emelését, a gazdasági és pénzügyi kérdések iránt érdeklődők látókörének szélesítését. Ennek részeként minden nap egy-egy, jellemzően külföldi szerzők által jegyzett tanulmányt, elemzést, szakcikket ajánlunk az olvasók figyelmébe. Meggyőződésünk, hogy a nemzetközi tapasztalatok segítik a magyarországi kihívások és problémák jobb megértését, az ezekről való színvonalas vitákat és a megfelelő válaszok megtalálását is. A bejegyzések a szerzők, illetve a Pénzügyi Szemle Online szerkesztőinek véleményét tükrözik. A kommenteket moderáljuk, melynek során az általános moderálási elveket követjük.

Akik figyelnek ránk

ecohu_logo.jpg

hirf.jpg

Minél többet dolgozol, annál kevesebbre viszed

2013.10.23. 08:30 Pénzügyi Szemle

A ledolgozott órák száma és a termelékenység között világos negatív összefüggés figyelhető meg, így lehet, hogy a gazdag németek keveset dolgoznak, míg a csődös görögök sokat.

A görögök lusták, és keveset dolgoznak, a németek pedig szorgosak, és rengeteget dolgoznak. Aki sokat dolgozik, az többre viszi, mint aki keveset. Ezek a kijelentések első ránézésre logikusnak tűnnek, az OECD és a The Economist szakemberei azonban bebizonyították, hogy mindkettőnek az ellentéte az igaz. Az eredeti elemzés itt érhető el.

Először is következzen az első kijelentés cáfolata:

Ledolgozott órák száma per év, 1990-ben és 2012-ben 

graf_1.jpg


Az OECD statisztikái alapján a The Economist által összeállított grafikonból kiderül, hogy az OECD-országok közül a dél-koreai átlag munkavállaló dolgozik a legtöbbet, ami természetesen nem meglepetés. Az ugyanakkor, hogy az átlag görög dolgozó évi több mint 2000 órát „húz le”, és ezzel a második az OECD-országok sorában, az már vaskos meglepetés.

A németek ezzel szemben mindössze 1400 órát dolgoztak átlagosan 2012-ben, megközelítőleg annyit, mint a dánok, norvégok vagy hollandok. Mi magyarok egyébiránt a bronzérmes Izrael mögött a negyedik legtöbbet dolgozó nemzet vagyunk – a statisztika a munkavállalókat vizsgálja, vagyis a munkanélküliség mértéke nem módosítja az értékeket -, ami ugyancsak meglepőnek tűnhet elsőre.

Ledolgozott órák száma és a termelékenység kapcsolata 

graf_2.jpg

(Függőleges tengelyen az egy óra munkával megtermelt GDP, vízszintes tengelyen az éves ledolgozott órák száma)

Térjünk rá a poszt elején tett második kijelentésre, mely szerint annál jobban megy az adott országnak, minél többet dolgoznak a munkavállalói. Ez a kijelentés sem állja meg a helyét, azon túl ugyanis, hogy a legkevesebbet dolgozó németek, hollandok, dánok és norvégok a világ leggazdagabbjai között vannak, az OECD és a The Economist kimutatja, hogy világos fordított összefüggés figyelhető meg az OECD-országokban a ledolgozott órák száma és a hatékonyság/termelékenység között.

A második grafikonról ez világosan leolvasható, vagyis az, hogy az egy óra munkával előállított GDP mennyisége és a ledolgozott órák száma fordítottan arányos. A „lassan járj, tovább érsz” elv tehát tökéletesen szemlélteti az összefüggést, vagyis hiába dolgoznak a németek „csak” évi 1400 órát, jóval több GDP-t állítanak elő, mint a 2000-nél is több órát dolgozó görögök. A következtetés világos: elegendő, ha valaki keveset dolgozik, azt ugyanakkor tegye minél hatékonyabban.

Ha tetszett a poszt, olvassa el korábbi írásainkat is!

Így kellene módosítani az államadósság-szabályt

Dickens és a magyar pénzügyi válság

Megint meg kell menteni az önkormányzatokat?

Eszetlenül öntjük a kukába az ételt

Elkerülhettük volna az összeomlást?

Kötelet húznak a politikusok

A bejegyzés trackback címe:

https://penzugyiszemle.blog.hu/api/trackback/id/tr645580746

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bankvezér 2013.10.23. 08:51:08

Nem tudom, hogy mi a meglepetés ebben a vizsgálati eredményben?
Én emlékszem,hogy a rendszerváltás előtt a magyar munkavállaló végigülte a munkahelyén a napi 8 órát, aztán még otthon építette a házát, vagy művelte a kertjét, stb. Mégsem vitte semmire, - nyugati mércével mérve...
Mert nemcsak a munkában eltöltött idő mennyisége számít, hanem a munka hatékonysága is!!!

fannie · http://elet-uton.blog.hu/ 2013.10.23. 08:54:40

Én Olaszországban vettem át olyan emberkének a helyét, aki azért mondott fel, mert nem bírta a munkatempót. Szerinte teljesíthetetlen volt a munkaidő alatt az, amit a cég elvárt. Elfogadtam a kihívást, átszerveztem a munkát, és egy hónap múlva a munkaidőm 70%-ban unatkoztam.
Igen, a hatékonyság a lényeg. De ez tényleg nem meglepetés. Vagy ha az, akkor nagy baj van. :)

2013.10.23. 10:25:25

Abból van elegem,hogy mindig a németek meg a görögök meg az olaszok és egyéb nációk!
Miért nem írsz a magyarokról?
Nem itt élsz?

2013.10.23. 10:26:55

@fannie:
Biztos mindent "kikukáztál" amit fölöslegesnek tartottál.
Azt csá!

2013.10.23. 10:29:34

Istenem!
Remélem felismerik az uniós gazdasági szaGemberek hogy mennyire fontos lenne az az istenverte alanyi jogon járó jövedelem?

Itthon meg hogy mi a trágya lesz,hát bazz,az totál gáz.Ennyire kiszippantani a gazdaságból mindent fillért,kb vákuum szinten van a magyar gazdaságban még fellelhető pénz mennyisége.
Szánalmas.

2013.10.23. 10:35:30

Bocs,hogy ennyire teli fosom az oldalt,de annyira elegem van már abból,hogy állandóan a hatékonysággal jönnek,holott a hatékonyság,a minőség,munkamennyiség és egyéb marhaságok annyira lényegtelenek.
Ami lényeges lenne,az a kereslet és fizetőképes kereslet.
HA ez nincs,akkor csinálhatnak,amit csak akarnak, a fejük tetejére is állhatnak,akkor is csak xar lesz a palacsintában!
Pénz kellene és fogyasztó kellene.
Egyik sincs ebben az országban!

Kína bezzeg tojik a minőségre, a hatékonyságra a munkaidőre és minden egyébre,még is dübörög.
Miért?
Mert van pénz és van fogyasztó.
Ennyi és csak az ökör közgazdászok csámcsogják tovább a lényeget!

bankvezér 2013.10.23. 10:58:46

@Jóképességű Takarítónő:
"Pénz kellene és fogyasztó kellene.
Egyik sincs ebben az országban!"

Előre látható volt, hogy ez lesz, ha elfogynak a kölcsönök és vissza kell azokat fizetni.
A nép "köszöni" Gyurcsány Ferencnek az ország eladósítását.

2013.10.23. 11:15:12

@bankvezér:
Én laikus vagyok,még is tisztán látom a bankok orbitális és nagyon súlyos hibáit ami a hitelkihelyezést illeti,még most is.
És ez szinte mindegyikre vonatkozik.
Már várom a hírt,hogy Faék Bélát letartoztatták,miután 5 különböző banknál igényelt meg folyószámlahitelt szinte egy időben és meg is kapta a fizetése háromszorosát,majd munkahelyén felmondott,vagy még azt sem,csak eltűnt az nagyvilágban.D
Oké,most csak hülyéskedek,de lehetne akár igaz is.DDDD Ebben az országban simán.:)

Bődületes hibák vannak.
A legjobb,hogy egy gép bírálja el a hitelkérelmet.na ettől teljesen kész vagyok.DDDDDDD
A gép elbírált nekem is kb 3x többet,mint amennyi amúgy kellett volna,mert a hülye gép nem tesz ám különbséget a beérkezett pénzek között hogy az honnan van és micsoda valójában?Gy.tartás vagy cs.pótlék,vagy munkabér?
Nekem ne mondd,hogy ez normális?????
Továbbá nem is kérhetem,hogy kevesebbre állítsák be a hitelkeretet,miután egy részét már mondjuk visszafizettem.
ÁÁÁÁÁáááá,hát minek is akarnék én kevesebb hitelkeretet,mondja a nő az egyik hírhedt banknál.
Hát mert csak,hogy ne essek kísértésbe.
Nekem csak kicsi kellett volna mert konyhabútort kell vennem,erre adtak egy rahedlit.
Marhák!
Vagy direkt ilyen hülyék a bankok?
Nem tudom eldönteni.:)

bankvezér 2013.10.23. 11:37:26

@Jóképességű Takarítónő:
"Vagy direkt ilyen hülyék a bankok?"
Direkt ilyen hülyék!
Mert ebből nagy hasznot húznak.

2013.10.23. 11:38:59

@bankvezér: Na belőlem tuti hogy nem.:)

bankvezér 2013.10.23. 11:45:16

@Jóképességű Takarítónő:
Lehet,hogy belőled nem,de másokból azonban igen...

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.10.23. 11:54:49

Az adatok jók, de a következtetések ellentétesek a valósággal.

A ledolgozott munkaórák száma azért magasabb a szegényebb országokban, mert a fizetés alacsonyabb. Emiatt a dolgozóknak többet kell dolgoznia azért, hogy a számukra elfogadható fizetést megkapják.

Ennek semmi köze a hatékonysághoz, csak a fizetésekhez.

Az ország hatékonyságát az határozza meg, hogy honnan indult, valamint középtávon az, hogy mennyire szocialista/kapitalista.

A szocialista országok sokkal kevésbé hatékonyak, mint a kapitalista országok.

2013.10.23. 11:57:20

@Dörnyei József:

A szocialista országok sokkal kevésbé hatékonyak, mint a kapitalista országok.
Válasz erre ;

Kínának azért sikerült hatékonynak lennie valamiért.Annyira,hogy még az USA-t is a csicskájává tudta tenni.:)

fannie · http://elet-uton.blog.hu/ 2013.10.23. 12:26:20

@Jóképességű Takarítónő: Nem egészen... Csak használtam a Microsoft Office alkalmazásokat úgy, ahogy kell...

Husz_János_Puszita 2013.10.23. 13:45:49

@Dörnyei József:

Így van. Az sem mindegy, hányan termelik meg azt a GDP-t. Magyarországon és Görögországban kevesen dolgoznak nagyon sokat.
A hozzáadott érték persze a leglényegesebb.

bankvezér 2013.10.23. 14:32:18

@Dörnyei József:
" Kína az egyik legkapitalistább ország a világon."
Szerintem a rabszolgaságot kapitalizmusnak mondod.
A "legkapitalistább" ország az USA.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.10.23. 15:09:54

@bankvezér:
A rabszolgaság ma már nem gazdasági fogalom, hanem bünügyi.

Kína kapitalistább a US-nél.
Régen a US volt a legkapitalistább ország, de ez már történelem, ma már valahol az EU és Kína között van félúton.

kacsa232 2013.10.23. 16:57:22

@Jóképességű Takarítónő: :))))) Azért arra kíváncsi leszek, hogy visszakapja-e Kína azt a pénzt,amit az általad csicskának nevezett USA felvett tőle...gyanítom,hogy nem,szarnak a fejükre! Annyi bankót nyomnak,amennyit akarnak, ha pedig valaki elkezd pattogni,akkor odaküldenek 1-2 anyahajót és megmutatják, ki kinek a csicskája;)

Valóraváltógép 2013.10.23. 20:52:24

A poszt írója nem tudja, mi a különbség a munavégzés és a munkaidő között. Valószínűleg sosem dolgozott. Pénzügyi témájú cikkeket viszont végképp nem kellene írnia. Vagy legalább kevesebb ordas baromsággal benne.

vladimir964 2013.10.24. 11:25:19

Nem a ledolgozott órákban van a titok nyitja, hanem a termelés feltételeiben. Ergo: megfelelően korszerű és hatékony gépesítéssel és egyéb munkahatékonysági összetevőkkel jóval kevesebb időben előállítható ugyanaz, illetőleg sokkalta több produktum, mint elavult szerkezetű, nagy élőmunka ráfordítású termeléssel. Másként: egy dózerrel sokkal gyorsabban, olcsóbban és egyszerűbben ki tudom emelni ugyanazt a földmennyiséget, mint 6 kubikusbrigáddal. Semmi újdonság nincs ebben, erre már az öreg komcsi zsidó is rájött annak idején.
Ráadásul a kevesebb megterheléssel megóvom a termelőeszközeim, ez esetben a munkásaim állagát: egészségét, munkakedvét, hatékonyságát, innovációs képességét stb.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.10.24. 11:31:51

Az alsó grafikon címe szerint 1990-2012 szerepel rajta, miközben a balra a tengelyre azt írták, hogy 2005-ös adat.

Egyébként a grafikonok nem azt mutatják, ki mennyit dolgozik és lusta vagy szorgalmas, hanem azt, hogy kinek mennyi a munkaideje. Ha a valóságot nézzük, akkor a németek munkaideje kb. annyi lesz, mint amit a grafikon mutat, míg a görögöké jóval kevesebb.

Barbaarb 2013.10.24. 11:35:26

Az adatok igazak, a következtetés rossz.
Egyrészt nem a munkában töltött idő határozza meg azt, hogy ki mennyit dolgozik.
Másrészt pedig a GDP/óra adat sem csak attól függ, hogy mennyit dolgozunk, hanem inkább attól, hogy értékesebb munkát végeznek adott időegység alatt. Sőt valószínűleg ebből következik, hogy ahol nem végeznek olyan nagy értékű munkát, ott kénytelenek többet dolgozni.
Tehát nehogy azt gondoljuk, hogy attól megoldódik a helyzetünk, ha nem túlórázunk, vagy hat órát dolgozunk a nyolc helyett.

Bretschneider detektív 2013.10.24. 11:35:49

@Dörnyei József: És a GDP sem feltétlenül az a mutató, amit a munkaórákkal kellene szembeállítani. Szerintem.

bunk0 2013.10.24. 11:40:49

na, valaki megint feltalálta a melegvizet.

igen, nem mindegy a termelékenység; Dániában pl 7 órás a tipikus munkanap de akkor abban a 7 órában DOLGOZNAK. miközben Görögországban lehet 12 órás a munkanap, ha abból 3 óra szieszta, a maradék meg szotyizás+kecskebaszás

Mr. Waszabi 2013.10.24. 11:42:31

Én másképp fogalmaznám meg a jelenséget. Hatékonyabb rendszerben/környezetben egységnyi idő alatt több eredményt lehet elérni. Globálisan értendő. Amíg az állami szféra lassú, bürokratikus és ezzel gátolja a gazdasági szféra hatékonyságának növekedését, addig ez visszahúzó hatású lesz. A gazdasági szféra egyik mozgató rugója a hatékonyság, mivel a pénz számít, az idő pedig pénzbe kerül. Tehát nem a gazdasági szféra gátolja önmagát a hatékonyság növelésében.
Apám egyik barátjának testvére már 25 évvel ezelőtt polgármester volt Németországban. 5 falunak volt egy polgármesteri hivatala, helyben csak egy pár fős adócsoport volt mindegyikben.
Ezzel szemben M.o.-n az átkosban 30 nap volt a legtöbb ügyintézés határideje, számítógépes háttér nélkül, papír alapon, viszont ma is 22 munkanap, méregdrága számítógépes nyilvántartással. Ennyi volt az állami szféra hatékonyságnövekedése 25 év alatt. Talán annyi még, hogy 25 éve még nem sújtotta semmi szankció a hivatalokat, ha nem tartották a határidőt, ma meg van szankciója.
A lényeg, hogy ha a szabályozó szerv tetű, akkor minden, amibe belelóg a keze, tetvesedik. Jelenleg - sajnos - M.o. államisága nem a hatékonyság irányába tart, hanem ellenkezőleg.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.10.24. 11:43:13

@Dörnyei József: Mekkora az állami tulajdon aránya a legnagyobb kínai cégekben és a legnagyobb amerikai cégekben? Érvényesül a szabad piac Kínában vagy csak az tud nagy céget létrehozni, aki jóban van az állami vezetéssel? Szabadon lehet céget alapítani vagy száz engedélyt kell és esetleg kötelezően vállalni az állami/önkormányzati vegyestulajdont?

smartdrive 2013.10.24. 11:45:23

sokat dolgozni a hülye is tud

a kedvencem, amikor egy politikust azzal sztárolnak, hogy fáradhatatlan. az már eleve rossz, mert azt jelzi, hogy komplexusos

smartdrive 2013.10.24. 11:48:08

@bankvezér: a nép vette fel ezeket a hiteleket

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.10.24. 11:56:40

@Jóképességű Takarítónő: Kína hatékony? Az USA lakossága minössze 23%-a Kínának, de a gazdasága mégis 32%-kal többet termel.

Kína csak azért dübörög, mert le van maradva a fejlődésben. Ha utoléri az USA-t, akkor Kínában sem lesz még csak feleekkora fejlődés sem.

Kivlov 2013.10.24. 12:06:40

nem is ártana nálunk sem egy 35 órás munkahét...

Netuddki. 2013.10.24. 12:08:05

Az összefüggés ok, csak a következtetés nem.
Valójában aki kevesebb munkával többre vitte az azért lehet mert más dolgozik helyette. A munka ellenértéke és a haszon sajnos nem azoknál csapódik le ahol ténylegesen meg is dolgoznak érte. Nem tudom ez miért nem volt egyértelmű az Economist "szakembereinek"...

Tomasz_a_gozmozdony 2013.10.24. 12:12:39

Ha levennénk az állami szféra mancikáit, más lenne a kép. Ez így csak egy torz valami.

exilis 2013.10.24. 12:12:56

Dolgoztam kint, semmivel sem hatékonyabb egy német munkás mint egy magyar, sőt!

Én máshogyan közelíteném meg a témát:

Leegyszerűsítésnek vegyük, hogy Németországban 1 ember él, és mondjuk egyszerűsítésképpen 20 uniós ország van, és mindegyikben szintén egy lakó. A német a góré, a többiek a neki dolgoznak és leadnak neki évi 10%-ot a profitjukból. A német nem csinál semmit, csak a pénzt és a munkaeszközt adta a többieknek, mégis a dolgozók csak 90-et keresnek, ő meg a a beszedett profitból 200-at kaszál, így a példabeli német "termelékenysége" kétszer akkora mint a többieké.

A valóság is nagyjából ez. A mi és a hozzánk hasonló balekok dolgozunk, míg az okos hátra dől és élvezi. Ezért nem érnek semmit az ilyen hatékonyságot meg termelékenységet összehasonlító és számonkérő adatok, mert kurvára nem mindegy hogy valaki tőkés vagy munkás.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.10.24. 12:15:21

@smartdrive: A nép is vett fel hiteleket és az állam is. Gyurcsány alatt a 9,4%-os államháztartási hiány azt jelentette, hogy 2006-ban 21%-kal többet költött az állam a bevételeinél vagyis ennyi hitelt kellett felvennie a meglévő hitelek mellé.

bankvezér 2013.10.24. 12:16:03

@smartdrive:
Szerinted.
Szerintem pedig a Gyurcsány-kormány, de a nép nevében. ( Még nem találkoztam olyan épeszű emberrel aki az államadósság növelésével egyetértett volna.)
Ergo, a népnek kell megfizetnie...

Patreides · patreides.blog.hu 2013.10.24. 12:33:49

@Mr. Waszabi: "Én másképp fogalmaznám meg a jelenséget. Hatékonyabb rendszerben/környezetben egységnyi idő alatt több eredményt lehet elérni."

Hát ez az.
Az ideológiai alapon működtetett, mindent államosító un. "szocialista" rendszer nem volt hatékony, aztán mindenki csak kizárólag a piac mindenhatóságától várta a kánaánt, persze hiába.
Most meg vissza az egész, újra államosítunk, és a piacot kiáltjuk ki ördögnek.
Pedig amit ki kellene végre alakítani, az egy hatékony ÉS emberséges (és így fenntartható) rendszer lenne.
Persze ehhez a politikusok helyett igazi hozzáértő szakembereknek kellene vinni a prímet (a politikai vezetőknek csak az lenne a dolga, hogy ezek közül a legjobbakat hozzák helyzetbe, és a megoldásokat elfogadtassák az emberekkel), de erre egyelőre még mindig kevés az esély.

smartdrive 2013.10.24. 12:39:25

@bankvezér: nyugdíjakra, fizetésekre, autópályákra ment. olyanokkal azért találkoztál már, akik ezekkel egyetértenek. csak visszafizetni ne kéne

bastian 2013.10.24. 12:40:19

Nagyon egyszerű a képlet. Nem azért keres többet a "nyugati" mert időegység alatt többet termel, ez marhaság, aki dolgozott "nyugaton" az ezzel tisztában van.
Hanem azért mert amit nem fizetnek ki "keleten", na abból kapja a többletet a "nyugati". Mert kellenek olyan "nyugodt" országok is világban, ahol élni lehet azoknak, akik ezt az egészet szervezik. Ha nem így lenne akkor kénytelenek lennének bangladesi körülmények között élni és az utcára se mehetnének ki. Ennyire egyszerű.

Fekete Dália 2013.10.24. 12:59:02

A németek precízek?

A németek pontosak?

A németek szorgalmasak?

Ebből nekem annyira elegem van már.
Elhitették mindenkivel, hogy azok, és azóta ebből élnek.

A dioxinos húst sem mi fagyasztottuk le 1 évre, ráadásul eu-s támogatásért kuncsorogva és kapva.
Majd később eladták picsányi sándornak, az pedig "finom" eledelt varázsolt belőle a magyaroknak.

Fekete Dália 2013.10.24. 13:03:09

Úgy tudom, hogy a nyugatnémetek már a 80-as években a kihalás szélén álltak, mert olyan magas volt az életszínvonaluk, hogy baxtak szülni.
Utálnak "lealacsonyító" munkákat végezni, ebből lett is bajuk épp elég, mert számolatlanul engedték be a törököket és egyéb nációkat a "koszos" munkákra.

Fekete Dália 2013.10.24. 13:12:17

Na menjenek a németek a SAP rendszerükkel a halál faxára.
Meg azok is akik megvették magyarországi nem termelés-specifikus ágazatok számára.

Reszelő Aladár 2013.10.24. 13:22:38

@bastian: Sajnos igazad van, legalábbis az 1 takarítónő 1 ór alatt 1000m2 irodát tud felporszívózni. Hollandiában kap érte 9-10€-t, nálunk max 1,5-öt, bár 5-öt számláznak utána.

Való igaz, hogy amit itt nem adnak oda, azt osztják szét maguk között.

A hatékonyság pedig sokszor tőkeigényes. Példa rá egy lassú számítógép, amivel óránként kevesebb munkát lehet elvégezni. Ha van pénz jó gépre, a termelékenység is javulhat.
Ha a munkavállaló folyékonyan beszél angolul, akkor lényegesen kevesebb idő megírni egy angol levelet, mintha szavanként kell az offline szótárt lapozgatni (láttam már ilyet).

Szervezés kérdése, hogy miről írunk mailt, miről várunk, és mikor telefonálunk. Rengeteg a tartalék benne.

A legfontosabb, hogyha itthon készen vagy akkor kapsz másik feladatot. Máshol pihenhetsz...

bridgeman 2013.10.24. 13:29:27

Szerintem ezt a paradoxont 3 dolog oldja fel:
1. részmunkaidő elterjedtsége
2. dolgozó anyák aránya a nem dolgozókhoz képest
3. a foglalkoztatottság - a munkaképesek körében

moTmeN 2013.10.24. 13:31:58

@Jóképességű Takarítónő: masik ellenpelda, hogy sokan a skandinav orszagokat is kvazi-szocialistaknak tartjak, aztan megis 55-70e USD a GDP per person. A ver kapitalista usaban meg 50e. Angliaban 38e. Nemetorszagban 40e.

bankvezér 2013.10.24. 13:59:55

@smartdrive:
Ha az emberek tudják,hogy kölcsönből költekezik a kormány, amit aztán az emberek fizetnek meg, akkor nem kérnek ezekből a dolgokból.
De vajon megkérdezték-e az embereket?
Természetesen nem !!!
Vajon elmondták-e nekik, hogy amit eladósodik az ország, azonnal "rossz adósnak" fog számítani, - vagyis brutálisan növekedni fog a kölcsön törlesztő részlete?
Természetesen nem !!!
Akkor miről beszélsz ???

Nikosi · http://ius-murmurandi.blog.hu 2013.10.24. 14:01:28

@Reszelő Aladár:
"A legfontosabb, hogyha itthon készen vagy akkor kapsz másik feladatot. Máshol pihenhetsz... "

Ott a pont. Ez egy komoly hatékonyság csökkentő tétel idehaza. Mert amint végeztél valamivel, akkor hopsz itt egy új feladat, nem te hozzád tartozik de sebaj te úgyis végeztél. Ergo szépen az emberek megtanulják, hogy ne nagyon rohanjuk, mert se elismerést, se jutalmat, csak még több munkát nyerhet vele.

Ja azt már meg sem említve, hogy ha egy munkát eddig 4 óra alatt végeztek el átlagban, de te mondjuk megcsinálod 1 óra alatt (mondjuk mert szerencséd volt, vagy akár mer ennyire profi vagy) akkor innentől kezdve ez a te állandó feladatod lesz. Persze se jutalmat, se elismerést nem kapsz érte de ellenben pár nap múlva ordas lebaszást, ha mondjuk 1 óra 20 perc alatt végzel vele legközelebb. Holott 3 nappal ezelőtt még 4 óráig tartott ez a munka és nem hőzöngőt senki, hogy hú de lassú.

Ez a kis magyar abszurd a munka világából. Tehát itt senki nincs ösztönözve arra, hogy legyél termelékenyebb. Minek utána az lesz az elvárás, és ugyan annyi üveggyöngyöt kapsz érte , csak a saját életed nehezíted. Mert idehaza még azt sem nagyon lehet mondani, hogy fizetgetnek, nem hogy fizetnek, itt üveggyöngyön és korbácson való bennszülött tartás van. Minek rohanni akkor, nem igaz?

kigyurt álat 2013.10.24. 14:06:44

Az ilyen grafikonokból nagyszerűen le lehet vonni téves következtetéseket.

A termelékenység például az árszínvonaltól is függ, teszem azt ha egy fogorvos idehaza harmadannyiért dolgozik, mint Németországban, akkor a GDP-hez való hozzájárulása is harmadannyi. Ez alapján a német fogorvos hatékonyabban dolgozott...? De ez igaz bármelyik termék és szolgáltatás árára.

Szóval a grafikonnak van két tengelye, és látszólag van korreláció, de közvetlen ok-okozati összefüggés nincs közöttük. Sőt, ha a munkaidőt 7 órára csökkentenék, rögtön csökkenne a GDP is.

Tehát nem összefüggés van, hanem más jellemzői vannak a gazdaságnak, más "munkapontban" üzemel: alacsonyabb a munkanélküliség, magasabbak a jövedelmek, több az export, és még van egy csomó paraméter, amelyeknek köszönhetően nagyobb a GDP és elég kevesebbet dolgozniuk a magasabb életszínvonalhoz.

Fekete Dália 2013.10.24. 14:11:50

"Jó" példa a Balla Irma per és Tánczos Gábor ügy.
Balla Irma fideszes képviselőnő fia 2 évet töltött előzetesben.
Érdekes módon, ügyében még Kósa Lajost is kihalgatták.Az egykori vádlottat, csak bizonyítottság hiányában mentették fel, holott az eljárás közben egy a szomszéd ház építési munkálatain dolgozó, bűntetett előéletű férfi egyszer már bevallotta a gyilkosságot és részletesen leírta a házban található berendezési tárgyakat, és azok helyét.
Egyébként a bűnügyi technikus itt sem rögzített minden nyomot, hanyagul kezelték a bizonyítékokat, nem rögzítettek nyomot a ház hátsó kerítésén található lyukon sem, hiszen húsvét volt.Ráadásul (direkt)nem sikerült beazanosítani azt a személyt sem, aki szeretőként gyakran látogatta a képviselőnőt, és akinek a felesége halálosan megfenyegette az áldozatot.

A Tánczos ügyet pedig sokan ismerik.
Ott is hanyag volt a nyomrögzítés, Tánczos farmerén egyetlen vércseppet tudtak kimutatni, a sajátját.
A megölt kislány és Tánczos Gábor ruháit , sőt a szőnyeget is ugyanabban a zacskóban küldték el Budapestre a bűnügyi laborba.
A laboráns elárulta, hogy sohasem találtak még egyetlen bűncselekmény esetében sem ilyen sok egyezőséget (elemi szálakat
a szőnyegről).
Mondjuk nem is volt nehéz, ha a farmert betekerték a szőnyegbe.Arra viszont senki sem tudott választ adni, hogy egy torokátvágás után miért nem maradt az állítólagos elkövetőn min. egy liter vér, vagy esetleg a falon, szőnyegen, bútorzaton.
Tánczos is beszámolt kényszervallatásokról, mégis az ügyben eljáró rendőrök, közöttük egy Farkas nevű bűnügyi technikus különösen magas elismerésben részesült.

A két ügyben egyetlen egyezőség van, húsvét.

Fekete Dália 2013.10.24. 14:13:20

Na ez nagyon off volt.
Kéretik kivágni, met nem ide szántam.
Bocs!

CounterS 2013.10.24. 14:15:29

Úgy látom, hogy nem igazán érti senki az egyes országok közötti termelékenységi és jövedelmi különbségek okait.
A válasz pedig egyszerű, nézzük meg a termelési tényezőket: munka, tőke, természeti erőforrások, vállalkozói ismeretek, információ.
Leegyszerűsítve, a nyugati országokban ÁTLAGOSAN magasabb a munkakultúra, jobb technikai eszközökkel, jobban együttműködve, hatékonyabb struktúrában magasabb hozzáadott értéket termelnek.

Don Quixote de la Ferko 2013.10.24. 14:15:34

@bankvezér:

Erről valóban Gyurcsány tehetne, ha ő tehetne róla. A valóság egy kicsit árnyaltabb, neked biztos nem fog tetszeni, mert ellentétes a kiadott napiparanccsal, mely szerint mindegy mit írnak, Gyurcsányt bele kell keverni, és ráadásul annak köszönhető, akinek az ánusza körül sürgölődsz.

2001-ben orbán vezéred, igen, a csúti görény volt az, aki lehetővé tette a hitelfelvételt a szélesebb néptömegek számára.
Mi a vicc a fenti mondatban? Segítek, magadtól az egészet annak látnád, valójában csak a szélesebb szó, mivel az orbáni hitelfelvétel lehetősége valójában a módosabb réteget célozta meg, a pórnép kimaradt belőle.
Változást a szocik hoztak, és a nép, amikor a csúti tahódat először kibaszarintotta a leendő palotájából. Lehetővé vált a szélesebb néptömegek számára is a hitelfelvétel.
Miért volt ez rossz?
Mert a gazdagok, akiket orbán olcsó hitelhez, kiadható lakásokhoz juttatott, hoppon maradtak, a tömegeknek jobban megérte hitelt felvenni, mint a felső tízezernek fizetni egy bérlakás után.
Mi volt a probléma? A hozzád hasonló mohó mocsadékok, akik kihasználták a hitelt mindenre robbanást, és bedöntötték az egész világot a még több lóvéért.

orbán ennek a farvizét lovagolta meg, és mivel tisztában van a hívei elmeállapotával, értelmi képességével (pontosan olyan ostoba tahók, mint ő), el tudta érni, hogy a buta tömegek a hatalomba segítsék.

Szóval ebbe belekeverni Gyurcsányt nem kicsi idiótizmusra vall, de tudjuk, hogy eszed nincs, hiszen akkor nem beszélnél butaságokat, így elnézhető, hiszen mulatságosak a buta, emlékezet nélküli orbánisták.

exilis 2013.10.24. 14:25:21

@CounterS: A termelékenység különbség java abból ered, hogy a Golbalizált világban a fejlett országok kvázi "learbitálják" a munkaerő árának országonkénti különbségét, és ezzel extra profitra tesznek szert.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2013.10.24. 14:51:53

Az állami dolgozó/versenyszféra rész is bele van ebbe az kutatásba számolva?

bankvezér 2013.10.24. 14:57:37

@Don Quixote de la Ferko:
Nem kérdeztelek, hanem magadtól szóltál.
Ez a véleményed rólam : "A hozzád hasonló mohó mocsadékok..."
Ezek után szerintem megtiszteltetésként értékelheted, ha azt üzenem neked, hogy ne velem feleselgess, hanem bújj oda vissza, ahonnan születéskor kibújtál!

kvp 2013.10.24. 15:06:38

Ha egy nyugati bankar 2 orat dolgozik es sokat keres vagy egy kinai munkas 16 orat dolgozik es keveset keres, akkor nem az a tanulsag, hogy a kinaiak nem dolgoznak hatekonyan, hanem az, hogy a fejlett vilagban kevesebb munkaido is tobb gdp-t hoz, mivel a fejletlen orszag gdp-je a nyugatiakat gazdagitja. Ez a globalizmus mellekhatasa es nem a fejletlen orszagban dolgoznak rosszul, hanem a fejlett elveszi a fejletlen penzet. A vilagon legjobban kereso emberek 0 munkaorat dolgoznak naponta megis ok a leg termelekenyebbek, hiszen nekik van ebbol a legnagyobb beveteluk.

Sajnos kijelenthetjuk, hogy ha valaki sokat dolgozik, de keveset keres, akkor valaki mas helyett dolgozik, aki keveset dolgozik, de sokat keres. A forditott aranyossag oka lehet gazdasagi es tarsadalmi, tobbnyire mindketto.

Roan 2013.10.24. 15:11:17

A ledolgozott órák száma - gyanítom - átlag. Így a kevesebb munkaidő kijöhet úgy is, ha a gazdagabb országokban a család megngedheti magának, hogy pl. a feleség részmunkaidőben dolgozzon.

Haloperidol 2013.10.24. 15:27:43

Vicces, hogy sok magyar fel van haborodva, hogy o milyen kemenyen dolgozik, es megis a nemet munkas mennyivel tobbet kap.

Sajnos izzadtsag es izzadtsag kozott is vannak kulonbsegek.

Nem mindegy, hogy egy olyan orszagban, rendszerben izzadsz, ahol a munkad altal megtermelt javak nagy resze elmegy adoba, a hasztala, GDP-t nem termelo allamapparatus lopja el, vagy pedig erdemi nyereseg kepzodik belole, egy atlathato es hatekony rendszerben.

Jelenleg Magyarorszagon ennyit kapsz a munkaerodert, mert ennyire vagy hatekony, ha itthon izzadsz. Nemetroszagban hatekonyabban tudsz dolozni, mert olyen a rendszer.

Haloperidol 2013.10.24. 15:36:40

Ha csak az "utalatos" bankarokat nezzuk:

Bereakod a penzed a bankba Angliaban (most itt elek). Beszelsz az ugyintezovel, felveszel penzt az automatabol, utalod a bankszamlarol a gaz es a vizszamlat, bankkartyat igenyelsz, vasarolsz a kartyaval, felveszel penzt a bankautomatabol, sms ertesitest kapsz a telefonodra.

MINDEZ INGYENES SZAMODRA!!!!!

Magyarorszagon nem tudom, pontosan mennyi, de legalabb 4-5000 HUF-ot kell fizetned havonta PONTOSAN UGYANEZEKERT!!!

Miert is? Mert az allam ratelepedett a bankokra, adokat kell fizetni a hatalmas allamapparatus eltartasara es a rezsicsokkentesi oruletre. Mert senki nem akar vallalkozast nyitni, ehhez hitelt felvenni, es a kinnt levo hitelesek sem nagyon tudnak fizetni.

Meg jo, hogy nem tudnak ingyenes szolgaltatasokat finanszirozni a bankok...ezert tudnak csak magasabb koltsegek mellett dolgozni, ami rontja a HATEKONYSAGOT. Pedig a business ugyanaz Angliaban is Magyarorszagon is. Csak a kornyezet mas. Pontosan ezert lehet itt 4-5%-os kamatra lakashitelt felvenni, mig a forintkamat otthon 9-12% volt. A kockazati felar.

Maurice Minifield 2013.10.24. 15:49:26

"A következtetés világos: elegendő, ha valaki keveset dolgozik, azt ugyanakkor tegye minél hatékonyabban."

Mar bocsanat, de ket "Kaffeepause" meg "Feierabend" kozott masok termelik meg nekik (helyettuk) azt a bizonyos GDP-t. Tobbek kozott a magyarok. Igen, kedves Index, azoknak megy jol, akik rabszolgakat tartanak es nem azoknak, akik sokat dolgoznak. Kicsit mashogy hangzik ez igy, ugye?

OMG

Sieg 2013.10.24. 16:49:27

Ha nem cserélnénk fel az okot és az okozatot, úgy már egy kicsit érthetőbben hangzana: minél kevesebbre viszed, annál többet kell dolgoznod.

Amúgy teljesen normális, a munka hatékonyságának (és a gazdasági fejlődésnek) épp az az egyik értelme, hogy kevesebbet kelljen dolgozni.

desw 2013.10.24. 17:04:44

Azé' mondjuk nem mindegy, hogy egy mérnök dolgozik 8 órát, vagy egy segédmunkás 12-t. És mivel több a jólképzett ember Németországban...

zobod 2013.10.24. 18:18:28

A munkában töltött idő, és a munkával töltött idő nem azonos fogalmak. A felmérés a munkában töltött időről szól. A német a maga 1.400 órájában meglehet, hogy több munkát végez, mint a görög a 2.000 órában. Arról nem beszélve, hogy míg a németeknél tízmilliók dolgoznak keményen, addig a görögöknél inkább csak milliók járnak be dolgozni.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2013.10.24. 18:26:27

végre egy igaz poszt is index címlapon
aki dolgozik, annak nincs ideje pénzt keresni

én is mindig mondom:
dolgozzanak a szegények

efi 2013.10.24. 18:49:05

Van, ahol már rájöttek, hogy nem attól lehet több csavart eladni, ha minél többet áll a melós a gép mellett és ontja a csavarokat, hanem attól, ha több a megrendelés. És hiába ücsörögnek a többiek meg 8 órát az irodában, ha a munka nem érkezik olyan tempóban hozzájuk. Attól nem lesz több, ha 6 óra helyett 8-ig várja.
Az érem további oldala meg, hogy a munkaidő nagy részét felesleges adminisztrálással töltjük (mondanom sem kell GDP hozzáadott értéke nulla): engedély beszerzés, értelmetlen és felesleges belső rendelkezések cizellálása, iktatás, irattározás, leltározás, felterjesztés, leterjesztés, belterjesztés, na és persze a csúcsok csúcsai: Az Értekezlet, Meeting és Csapatépítés, wow!

Don Quixote de la Ferko 2013.10.24. 21:56:21

@bankvezér:

Tojok rád. Szólásszabadság van.
Seggfej vagy, de nem baj, a lényeg az, hogy neked jó így.
süti beállítások módosítása