Pénzügyi Szemle Online Blog

A blogot a penzugyiszemle.hu szerkesztői írják. A portálon cikkeink, tanulmányaink teljes terjedelemben megtalálhatók, és teret adunk a szakmai vitának is. Ingyenes regisztráció itt.

Kövessen minket a Linkedin-en!

A Pénzügyi Szemle online hírei

    • Japán és a folyamatos monetáris lazítás
      Az Egyesült Államok nem engedheti meg magának, hogy további hosszú évekig fenntartsa a laza monetáris politikáját, hisz óvakodnia kell az inflációtól. De mi a helyzet azokban az országokban, ahol a gazdaság természetes folyamataiból eredően folyamatos a deflációs nyomás?

    • Az újraelosztás lehet a megoldás a gazdasági problémákra
      Ha van stabil gazdasági növekedés, akkor a felmerülő problémákra megvan a megoldás: maga a növekedés. Hiába jön tehát egy válság, egy fenntarthatatlan adósság, a problémákat megoldja a stabil növekedés. De mi a helyzet akkor, ha ez a stabilitás elvész?

    • Szükség van az 500 eurósokra az eurózónában
      Az 500 eurósok legnagyobb használója az alvilág, az EKB korábbi igazgatója mégis úgy látja, hogy a bankjegyekre szükség van, mégpedig biztonsági okokból. Az eurózónát ugyanis egyszer már megmentették az 500 eurós bankók.

    • Nyugdíjak: egyre fontosabb az előtakarékosság
      Az Egyesült Államok társadalma elöregedőben van, csakúgy, mint számos más fejlett országban. Ebben a környezetben az állami nyugdíjak vásárlóértéke egészen biztosan csökkenni fog, ami különösen az alsó jövedelmi harmadban okozhat nehézségeket.

    • Ronald Coase - itt és most
      Ronald Coase szerint a közgazdászokra az igazán érdekes kérdések az intézmények - vagyis a társas játékszabályok - középső szintjén várnak. Súlyos tévedés, pontosabban tudatlanság azt hinni, hogy a piacgazdaság intézményei triviálisak, és elintézhetők az olyan sommás állításokkal, mint hogy „magántulajdonra és szerződéses szabadságra van szükség".

    • Amerikai állampapírokat vásárolhatna az EKB
      Az eurózónában komoly problémát okoz a rendkívül alacsony infláció és a lassú gazdasági növekedés. Ha az Európai Központi Bank amerikai állampapírokat vásárolna, azzal egyszerre oldhatná meg a gondokat, úgy, hogy az uniós szabályok sem sérülnének.

    • Rossz célpontra lőttek a görög megszorításokkal
      Miközben Írországban és Portugáliában remekül halad a válság utáni felépülés, Görögország továbbra sem képes a tartós növekedésre. Pedig a megszorítások rendbe tették a költségvetést és a folyó fizetési mérleget is.

Minden napra egy tanulmány

A blog küldetésének tekinti a magyar közgazdasági és pénzügyi kultúra emelését, a gazdasági és pénzügyi kérdések iránt érdeklődők látókörének szélesítését. Ennek részeként minden nap egy-egy, jellemzően külföldi szerzők által jegyzett tanulmányt, elemzést, szakcikket ajánlunk az olvasók figyelmébe. Meggyőződésünk, hogy a nemzetközi tapasztalatok segítik a magyarországi kihívások és problémák jobb megértését, az ezekről való színvonalas vitákat és a megfelelő válaszok megtalálását is. A bejegyzések a szerzők, illetve a Pénzügyi Szemle Online szerkesztőinek véleményét tükrözik. A kommenteket moderáljuk, melynek során az általános moderálási elveket követjük.

Akik figyelnek ránk

ecohu_logo.jpg

hirf.jpg

Így húznak csőbe a boltok

2012.08.23. 13:05 Pénzügyi Szemle

A vásárlók nem túl jók matekból és nem is gondolkodnak - legalábbis erre utalnak azok a trükkök, amiket a boltosok használnak, állítólag elég hatékonyan.

Íme a magatartástudományi és pszichológiai elemekre épülő lista, amit a The Atlantic állított össze ("Vásárlás és a matematika csődje" című cikkünket lásd a jobb hasábban).

1. Az emberek mindig szeretnek valami pluszt kapni, így általában nem az árleszállítások jönnek be, hanem a „többet kapsz a pénzedért” kampányok. Olcsóbb kávé helyett extrakávé ugyanannyiért!

2. Az elsőként látott árak sokakat befolyásolnak, így például egy irreálisan drága, több százezer forintos táska után egy pár tízezer forintos óra is viszonylag jó boltnak tűnik. Pedig ugye…

3. Az emberek irtóznak a szélsőségektől, azaz nem szeretjük, ha meglopva érezzük magunkat, de azt sem, ha valami „túl olcsó”. Számos kísérlet bizonyítja, hogy a fogyasztás nagyban függ attól, milyen árkörnyezetben kínál a bolt egy adott terméket – jellemzően sem a legdrágább, sem a legolcsóbb termékek nem mennek jól, de a középre pozícionált termék annál jobban.

4. Mindenki szereti a sztorikat és az igazolásokat. A termékek valódi árát nem tudjuk meghatározni, de szükségünk van olyan magyarázatokra, amikkel meg tudjuk magyarázni magunknak, hogy ezt vagy azt miért vettünk meg épp annyiért, amennyiért. Ilyen sztori lehet például az egyértelmű árdifferencia – mondjuk ha a boltos a polcon az eladni kívánt termék mellé odatesz egy hasonló, de jóval drágább modellt.

5. Gyakran elég grafikai elemekkel felhívni a figyelmet egyes ételekre egy étterem étlapján, és máris biztos lehet benne a leleményes tulajdonos, hogy felpörög a fogyasztás. Ha egy színes képpel illusztrált, bekeretezett, illetve egy méregdrága termék mellett elhelyezett fogást látunk, biztosak lehetünk abban, hogy nagy rajta a nyereség.

6. Az emberek érzelmek által irányított lények, így szinte bármit megvesznek, ha valamiért úgy gondolják, hogy a termék olcsóbb, mint amennyit ér. Ha pedig úgy érezzük átvertek, akkor is kikészülünk, ha amúgy jó az üzlet.

7. Ha az ember stresszes, ha fáradt, ha kevés az ideje, akkor nagyobb eséllyel vesz meg értelmetlen dolgokat viszonylag drágán. Különösen igaz ez, ha az ember fiatal és ivott is.

8. Senki sem szereti a váratlan és kiegészítő jellegű kifizetéseket, így hajlandóak vagyunk egy kicsit többet fizetni például bérletekért, előfizetésekért – így ugyanis egy évben csak egyszer kell fizetnünk, a többi pedig mintha ingyen lenne…

9. Odavagyunk a visszafizetésekért és a szavatosságért – az elsőért azért, mert örömforrás azt tapasztalni, hogy pénzt kapunk a költésért, a másodikért pedig azért, mert jóleső érzés, ha azt mondhatjuk: van valamim, amivel kapcsolatban nem kell aggódnom soha már!

10. Mindennél jobban szeretjük a „9”-es számot. Egyes felmérések szerint a kiskereskedelmi árak mintegy kétharmada 9-essel végződik. A 9-esre végződő ár ugyanis azt üzeni: itt valami leértékelés van, ez a termék olcsó!

11. Egy a fontos, az igazságosság – állítólag ez mozgatja a vásárlókat, akik végső soron nem tudják, mi mennyit ér. Az árat tehát elsősorban vizuális hatások, a kiváltott érzések, összehasonlítások és a felállított aránypárok határozzák meg.

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON IS! 
http://www.facebook.com/penzugyiszemle

Ha tetszett a poszt, olvassa el korábbi írásainkat is!

Megtörhet a 16 éves átok

Ezért buktuk be a frankhiteleket

Adózzanak többet a cégvezetők?

Mindent felboríthatnak a nyugdíjasok

Emeljük meg a minimálbért!


Börtönbe a csaló bankárokkal?

A bejegyzés trackback címe:

https://penzugyiszemle.blog.hu/api/trackback/id/tr635365176

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása