Pénzügyi Szemle Online Blog

A blogot a penzugyiszemle.hu szerkesztői írják. A portálon cikkeink, tanulmányaink teljes terjedelemben megtalálhatók, és teret adunk a szakmai vitának is. Ingyenes regisztráció itt.

Kövessen minket a Linkedin-en!

A Pénzügyi Szemle online hírei

    • Japán és a folyamatos monetáris lazítás
      Az Egyesült Államok nem engedheti meg magának, hogy további hosszú évekig fenntartsa a laza monetáris politikáját, hisz óvakodnia kell az inflációtól. De mi a helyzet azokban az országokban, ahol a gazdaság természetes folyamataiból eredően folyamatos a deflációs nyomás?

    • Az újraelosztás lehet a megoldás a gazdasági problémákra
      Ha van stabil gazdasági növekedés, akkor a felmerülő problémákra megvan a megoldás: maga a növekedés. Hiába jön tehát egy válság, egy fenntarthatatlan adósság, a problémákat megoldja a stabil növekedés. De mi a helyzet akkor, ha ez a stabilitás elvész?

    • Szükség van az 500 eurósokra az eurózónában
      Az 500 eurósok legnagyobb használója az alvilág, az EKB korábbi igazgatója mégis úgy látja, hogy a bankjegyekre szükség van, mégpedig biztonsági okokból. Az eurózónát ugyanis egyszer már megmentették az 500 eurós bankók.

    • Nyugdíjak: egyre fontosabb az előtakarékosság
      Az Egyesült Államok társadalma elöregedőben van, csakúgy, mint számos más fejlett országban. Ebben a környezetben az állami nyugdíjak vásárlóértéke egészen biztosan csökkenni fog, ami különösen az alsó jövedelmi harmadban okozhat nehézségeket.

    • Ronald Coase - itt és most
      Ronald Coase szerint a közgazdászokra az igazán érdekes kérdések az intézmények - vagyis a társas játékszabályok - középső szintjén várnak. Súlyos tévedés, pontosabban tudatlanság azt hinni, hogy a piacgazdaság intézményei triviálisak, és elintézhetők az olyan sommás állításokkal, mint hogy „magántulajdonra és szerződéses szabadságra van szükség".

    • Amerikai állampapírokat vásárolhatna az EKB
      Az eurózónában komoly problémát okoz a rendkívül alacsony infláció és a lassú gazdasági növekedés. Ha az Európai Központi Bank amerikai állampapírokat vásárolna, azzal egyszerre oldhatná meg a gondokat, úgy, hogy az uniós szabályok sem sérülnének.

    • Rossz célpontra lőttek a görög megszorításokkal
      Miközben Írországban és Portugáliában remekül halad a válság utáni felépülés, Görögország továbbra sem képes a tartós növekedésre. Pedig a megszorítások rendbe tették a költségvetést és a folyó fizetési mérleget is.

Minden napra egy tanulmány

A blog küldetésének tekinti a magyar közgazdasági és pénzügyi kultúra emelését, a gazdasági és pénzügyi kérdések iránt érdeklődők látókörének szélesítését. Ennek részeként minden nap egy-egy, jellemzően külföldi szerzők által jegyzett tanulmányt, elemzést, szakcikket ajánlunk az olvasók figyelmébe. Meggyőződésünk, hogy a nemzetközi tapasztalatok segítik a magyarországi kihívások és problémák jobb megértését, az ezekről való színvonalas vitákat és a megfelelő válaszok megtalálását is. A bejegyzések a szerzők, illetve a Pénzügyi Szemle Online szerkesztőinek véleményét tükrözik. A kommenteket moderáljuk, melynek során az általános moderálási elveket követjük.

Akik figyelnek ránk

ecohu_logo.jpg

hirf.jpg

A légitársaságok az üzleti élet fekete bárányai

2012.02.04. 12:16 Pénzügyi Szemle

Ha a napi szintű híradásokban légitársaságokról olvasunk, akkor - természetesen leszámítva az izlandi vulkán okozta káoszt és az utóbbi napokban a Malév körüli "huzavonát" - az esetek többségében az emelkedő üzemanyagárak miatt panaszkodó cégvezetőkkel és masszív veszteségekkel találkozunk. Miért lett az üzleti élet fekete báránya a légiközlekedés?



Kétségtelen, hogy nem az évszázad sikersztorija a légiközlekedés, a légitársaságok részvényesei pedig nem életük befektetését valósították meg, mikor beszálltak az üzletbe. Az ember első gondolata talán az lehet a gyakran több százezer forintos jegyárakat szemlélve, hogy légitársaságot üzemeltetni bomba biznisz, az elmúlt évtizedek azonban a szektor agóniájáról, sőt sok esetben csődökről szóltak.
Severin Borenstein, a Berkeley, professzora az ?On the Persistent Financial Losses of U.S. Airlines: A Preliminary Exploration? című tanulmányában (lásd cikkünket a jobb hasábban) a miértekre keresi a választ. Hogyan lehetséges az, hogy az amerikai légiközlekedés az 1978-as liberalizáció óta mintegy 60 milliárd dolláros (14 000 milliárd forint) veszteséget termelt? ? teszi föl a kérdést a professzor.

Az első számú ok a szünet nélkül emelkedő kiadások, melyek magunkban foglalják az adó- és üzemanyag költségeket. Az egy jegyre jutó átlagos adóteher az Egyesült Államokban az 1978-as 8 százalékról 2009-re duplájára, 16 százalékra emelkedett. Az üzemanyagárak az elmúlt 10 évben álltak emelkedő pályára, egy gallon üzemanyag 2002-ben még mindössze 1 dollárba került, míg 2008-ra 3 dollár fölé drágult. Nem meglepő, hogy az amerikai légiközlekedés történetének egyik legsúlyosabb veszteségét épp 2008-ban érte el.

A második számú ok Severin Borenstein szerint a GDP-növekedésnél lassabb ütemben bővülő kereslet és a süllyedő jegyárak. 1978 és 2009 között ugyanis reálértékben 40 százalékkal csökkentek a jegyárak, amely folyamat egyelőre megállíthatatlannak tűnik.

Harmadik okként a szakember a verseny fokozódását, és a fapados légitársaságok térnyerését jelöli meg, hangsúlyozva, hogy bár a fapados és nem-fapados légitársaságok átlagos költségszintje közötti különbség mintegy 60 százalékkal csökkent az elmúlt 20 évben, a fapados cégek még mindig jóval hatékonyabb működésre képesek, ami az elkövetkező években is nyomott jegyárakat, és további kényszerű költségcsökkentéseket ígér a szektorban.

Érdekes, hogy az amerikai légiközlekedésben 1978 és 2009 között mindössze nyolc nyereséges év volt, az idő nagyobbik részében a szektor veszteséget volt kénytelen elkönyvelni. Nehéz elképzelni, hogy ezek a tendenciák sokáig fennmaradjanak, különösen úgy, hogy a föntebb említett 60 milliárd dolláros összesített veszteség 80 százalékát az utóbbi 10 évben gyűjtötték össze a társaságok.

Severin Borenstein szerint elképzelhető, hogy a befektetők türelme hamarosan elfogy, és egy részük kivonul az iparágból. A közgazdászok ennek megfelelően a következő években komoly szakmai feladat elé állnak: ki kell deríteniük, hogy miért képtelen nyereségtermelésre az iparág, és elő kell állniuk egy hosszú távú recepttel, ami megnyugtathatja a befektetőket és a piaci szabályozókat egyaránt.

A bejegyzés trackback címe:

https://penzugyiszemle.blog.hu/api/trackback/id/tr555365365

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása